Gå til innhold

Hva betyr sosiokulturell status?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alt google ser ut til å gi meg handler om sosiokulturell læring, og jeg er usikker på om det er det samme. 

 

I setning:
 

Hva er kvinnens sosiokulturelle status i samfunnet?

 

Vil bare forsikre meg om at jeg ikke misforstår betydningen av ordet.



Anonymous poster hash: 5bab1...66f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Raindrops

Jeg ville kanskje tolket det som kvinnens sosiale og kulturelle status i samfunnet, altså hvordan kvinner fremstilles, omtales og lignende i en gitt kultur, og hvordan de posisjoneres i det sosiale samspillet med hensyn til handlingsrom og roller.

 

Men det er litt vanskelig å si noe konkret uten mer kontekst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje tolket det som kvinnens sosiale og kulturelle status i samfunnet, altså hvordan kvinner fremstilles, omtales og lignende i en gitt kultur, og hvordan de posisjoneres i det sosiale samspillet med hensyn til handlingsrom og roller.

 

Men det er litt vanskelig å si noe konkret uten mer kontekst.

Dette stemmer ikke. Begrepet er i utgangspunktet kjønnsnøytralt.

 

 

TS: For å kunne gi deg et ordentlig svar må du si noe om konteksten.

Anonymous poster hash: b9198...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I boken: Det er også viktig og merke seg at de sosiale indikatortallene er dårligere for de lavere kastene enn for den øvrige befolkningen, og aller dårligst for stammegruppene. Det er med andre ord en direkte forbindelse mellom økonomisk klasse og sosiokulturell status.

 

sier det deg noe?



Anonymous poster hash: 5bab1...66f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I boken: Det er også viktig og merke seg at de sosiale indikatortallene er dårligere for de lavere kastene enn for den øvrige befolkningen, og aller dårligst for stammegruppene. Det er med andre ord en direkte forbindelse mellom økonomisk klasse og sosiokulturell status.

 

sier det deg noe?

Anonymous poster hash: 5bab1...66f

 

 

Mistet noe av konteksten her. Før dette i boken, kommer:

India kommer langt ned når det gjelder feks lese og skirvekyndighet blant unge kvinner. Ingen land i utviklingsfondets statistikk har en høyere andel underernærte barn. Disse tallene har ikke bedret seg betydelig i løpet av de siste tyve årene med økonomisk vekst. Men som forfatterne av India today påpeker: det er et vanlig trekk at økonomiske goder blir ujevnt fordelt i i begynnelsen av en vekstperiode, for så å fordele seg jevnere over tid. Spørsmålet er om det vil skje i India også. 

Så kommer:

Det er også viktig og merke seg at de sosiale indikatortallene er dårligere for de lavere kastene enn for den øvrige befolkningen, og aller dårligst for stammegruppene. Det er med andre ord en direkte forbindelse mellom økonomisk klasse og sosiokulturell status.

Anonymous poster hash: 5bab1...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Dette stemmer ikke. Begrepet er i utgangspunktet kjønnsnøytralt.

 

 

TS: For å kunne gi deg et ordentlig svar må du si noe om konteksten.

Anonymous poster hash: b9198...78d

 

 

Jeg spurte spesifikt om kvinnens sosiokulturelle status.  :blomst:

Anonymous poster hash: 5bab1...66f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje tolket det som kvinnens sosiale og kulturelle status i samfunnet, altså hvordan kvinner fremstilles, omtales og lignende i en gitt kultur, og hvordan de posisjoneres i det sosiale samspillet med hensyn til handlingsrom og roller.

 

Men det er litt vanskelig å si noe konkret uten mer kontekst.

Det er dette jeg har trodd det betyr også! TS

Anonymous poster hash: 5bab1...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr vel hvilken verdi en har i samfunnet, en direktør har høy sosiokulturell status mens f.eks en naver har lav (tok bare noe nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Dette stemmer ikke. Begrepet er i utgangspunktet kjønnsnøytralt.  TS: For å kunne gi deg et ordentlig svar må du si noe om konteksten. Anonymous poster hash: b9198...78d

TS skrev da vitterlig "kvinnens sosiokulturelle status", det var det jeg svarte på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Det er dette jeg har trodd det betyr også! TS Anonymous poster hash: 5bab1...66f

Det er iallefall noe i den retning mener jeg, selv om min beskrivelse er noe mangelfull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg spurte spesifikt om kvinnens sosiokulturelle status.  :blomst:

Anonymous poster hash: 5bab1...66f

 

Shit, sorry! Jeg må ha blitt momentant (ord)blind eller noe!

Anonymous poster hash: b9198...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mistet noe av konteksten her. Før dette i boken, kommer:

India kommer langt ned når det gjelder feks lese og skirvekyndighet blant unge kvinner. Ingen land i utviklingsfondets statistikk har en høyere andel underernærte barn. Disse tallene har ikke bedret seg betydelig i løpet av de siste tyve årene med økonomisk vekst. Men som forfatterne av India today påpeker: det er et vanlig trekk at økonomiske goder blir ujevnt fordelt i i begynnelsen av en vekstperiode, for så å fordele seg jevnere over tid. Spørsmålet er om det vil skje i India også. 

Så kommer:

Det er også viktig og merke seg at de sosiale indikatortallene er dårligere for de lavere kastene enn for den øvrige befolkningen, og aller dårligst for stammegruppene. Det er med andre ord en direkte forbindelse mellom økonomisk klasse og sosiokulturell status.

Anonymous poster hash: 5bab1...66f

 

For å svare på spørsmålet:

 

Jeg forstår det som de her snakker om klasse og lagdeling i samfunn og at de på en litt uheldig måte (ullen begrepsbruk) ønsker å si at ens økonomiske plassering i samfunnet betinger hvordan man videre plasseres sosialt, hvor en havner på "rangstigen". 

 

Sorry igjen. :)

Anonymous poster hash: b9198...78d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sosiokulturell status kan brytes ned til dets begrepskomponenter:

Sosio= det sosiale, samfunnet.
Kultur= vel, kultur, i alle dets former

Status= Ressurser, anseelse, et forholdsmessig sosialt fenoment. Les Bordieu, klasseteoriens grand daddy. 

Når det gjelder kvinners sosiokulturelle status i India er det naturlig å se på kastesystemet som er et institusjonalisert (dog forsøkt avgått) hierarkisk rangsystem i samfunnet. Er man av en viss kaste er man ikke klassemobil gjennom utdanning og inntekt sånn som vi forstår det. Det er absolutt verste for pariakasten som ligger helt på bunn. 

Hvis du skal skrive en oppgave om kvinner i India må du lese om kastesystemet. Noe mer syns jeg ikke du fortjener TS;) Vi må alle gjøre vår egen research, selv på laveregrads.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er med andre ord en direkte forbindelse mellom økonomisk klasse og sosiokulturell status.

Anonymous poster hash: 5bab1...66f

 

 

Med andre ord kunne de altså bare kalt det sosioøkonomisk status, som er et vanligere begrep.

 

Men ved å bruke sosiokulturell, så prøver de vel å se på det kulturelle først her, altså se bort fra inntektsklasser, og fokusere på kvinnens (lave) stand kun i kraft av sitt kjønn som forklaringsmodell for lese/skrivekyndighet til unge jenter.

 

Så legger de jo til etterpå at inntekt også har en hel del med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg tenker at det er vektlagt at det er snakk om kulturell i sosiologisk betydning og ikke i som kulturell som en som driver med kunst, teater, kino osv. Jeg forstår det som at det like godt kunne stått "kulturelle status", men at det for å ikke misforstås vektlegges at det er den sosiologiske betydningen av kultur. 

 

Sosiokulturell status = samfunnskulturell status

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Handler det ikke om å ha utviklet en høyere kompetanse hva angår smak, oppførsel, holdninger og verdier? Og at det er en slags forståelse innad den "gruppen"? Som franskmennene feks, mer picky på de finere ting i livet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sosiokulturell status kan brytes ned til dets begrepskomponenter:

Sosio= det sosiale, samfunnet.

Kultur= vel, kultur, i alle dets former

Status= Ressurser, anseelse, et forholdsmessig sosialt fenoment. Les Bordieu, klasseteoriens grand daddy. 

Når det gjelder kvinners sosiokulturelle status i India er det naturlig å se på kastesystemet som er et institusjonalisert (dog forsøkt avgått) hierarkisk rangsystem i samfunnet. Er man av en viss kaste er man ikke klassemobil gjennom utdanning og inntekt sånn som vi forstår det. Det er absolutt verste for pariakasten som ligger helt på bunn. 

Hvis du skal skrive en oppgave om kvinner i India må du lese om kastesystemet. Noe mer syns jeg ikke du fortjener TS;) Vi må alle gjøre vår egen research, selv på laveregrads.

 

Det var da svært. Utifra TS første post regner du med at dette handler om noe laveregrads, og oppfordrer til lesing rundt kastesystemet, som om det ikke allerede er gjort? Slik jeg forstår det ønsker TS å unngå misforståelser rundt selvet ordet og betydningen av "sosiokulturell status". Og på oppfordring skrev TS mer om kontekst. Dette betyr ikke at TS ikke har lest, det handler om forsikring. 

Anonymous poster hash: 5bab1...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da svært. Utifra TS første post regner du med at dette handler om noe laveregrads, og oppfordrer til lesing rundt kastesystemet, som om det ikke allerede er gjort? Slik jeg forstår det ønsker TS å unngå misforståelser rundt selvet ordet og betydningen av "sosiokulturell status". Og på oppfordring skrev TS mer om kontekst. Dette betyr ikke at TS ikke har lest, det handler om forsikring.

Anonymous poster hash: 5bab1...66f

Mm, helt sikkert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Handler det ikke om å ha utviklet en høyere kompetanse hva angår smak, oppførsel, holdninger og verdier? Og at det er en slags forståelse innad den "gruppen"? Som franskmennene feks, mer picky på de finere ting i livet osv.

 

Nei, jeg ville ikke brukt det helt på den måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...