Gå til innhold

Blir mennesker drept i kristendommens navn idag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kan jo alle kristendommens blodige historie, men jeg lurer på om det er noen steder i verden idag det fremdeles drepes i kristendommens navn? Ikke enkelttilfeller, men organisert.

 

 



Anonymous poster hash: b8290...cb7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke sett noen tall, men tror Ku Klux Klan kanskje driver på med litt av hvert. Ellers er det vanskelig å drepe i kristendommens navn på grunn av den gyldne regel.

Anonymous poster hash: 3d613...4e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett noen tall, men tror Ku Klux Klan kanskje driver på med litt av hvert. Ellers er det vanskelig å drepe i kristendommens navn på grunn av den gyldne regel.

Anonymous poster hash: 3d613...4e7

Men trodde Ku Klux Klan pleide å brenne kirker også? At de først og fremst er rasister og ikke har noen religiøs tilknytning?

Anonymous poster hash: b8290...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du om det finnes en kristen ISIS eller noe? Er sikkert noe drap i Afrika o.l. men er noe usikker på om det gjøres i Guds navn, på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trodde Ku Klux Klan pleide å brenne kirker også? At de først og fremst er rasister og ikke har noen religiøs tilknytning?

Anonymous poster hash: b8290...cb7

Kkk er kristne.. gjerne de brant ned kirkene til svarte. De måtte jo ha egne kirker en gang i tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men trodde Ku Klux Klan pleide å brenne kirker også? At de først og fremst er rasister og ikke har noen religiøs tilknytning?

Anonymous poster hash: b8290...cb7

 

 

https://snl.no/Ku-Klux-Klan

Anonymous poster hash: 40d0b...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, i deler av Afrika dreper kristne mennesker de anser som hekser, og en del demonutdrivelser har tatt av slik at barna (for det er stort sett barn det dreier seg om) dør.

Men så mye sekterisk vold er det ikke per se. Så vidt jeg vet, da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, i deler av Afrika dreper kristne mennesker de anser som hekser, og en del demonutdrivelser har tatt av slik at barna (for det er stort sett barn det dreier seg om) dør.

Men så mye sekterisk vold er det ikke per se. Så vidt jeg vet, da.

 

Ifølge wiki er det prester som blander inn lokal overtro i sin versjon av kristendom, så jeg vet ikke om man kan legge skylden på bare kristendom. En verre "skikk" er eksporten av homohat fra USA til Uganda, slik denne moroklumpen angivelig gjør. Det minner om taktikken til tobakkselskapene, eksporter dritten til u-land når det selger dårligere hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hellig krig, i moderne tid: http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/den-hellige-krig

(historiker)

 

 
 

Historikeren skynder sig imidlertid at tilføje, at selv om middelalderens korstog var religionskrige, og selv om betegnelsen korstog på en måde passer til nutidens kamp mod terrorisme, er nutidens krig ikke en religionskrig. Dermed lægger han afstand til blandt andre Roskildes biskop, Jan Lindhardt, som har brugt ordet religionskrig om den nuværende situation.

- Jeg tror ikke på påstanden om, at dette er et sammenstød mellem kulturer, civilisationer eller religioner. Det er begyndt med en terroraktion, som formodentlig har ekstremt ringe opbakning i den muslimske verden. Og de amerikanske piloter, som bomber i Afghanistan, gør det ikke af religiøse grunde, påpeger Kurt Villads Jensen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge wiki er det prester som blander inn lokal overtro i sin versjon av kristendom, så jeg vet ikke om man kan legge skylden på bare kristendom. En verre "skikk" er eksporten av homohat fra USA til Uganda, slik denne moroklumpen angivelig gjør. Det minner om taktikken til tobakkselskapene, eksporter dritten til u-land når det selger dårligere hjemme.

Thou shalt not suffer a witch to live, heter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge wiki er det prester som blander inn lokal overtro i sin versjon av kristendom, så jeg vet ikke om man kan legge skylden på bare kristendom. En verre "skikk" er eksporten av homohat fra USA til Uganda, slik denne moroklumpen angivelig gjør. Det minner om taktikken til tobakkselskapene, eksporter dritten til u-land når det selger dårligere hjemme.

Fantastisk er det at Ugandere ikke lar seg kue av politisk korrekte homser.

Legg merke til at Uganda gjør det knallbra som land i motsetning til Europa og USA.

 

Ser du sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes kristne grupper som utfører drap og terror, der de rettferdiggjør sine handlinger gjennom den kristne tro. Bare for å gi noen eksempler så gir jeg dette i farta.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-abortion_violence

 

Man kan rettferdiggjøre disse handlingene med den kristne tro, der de anser abort som drap av personer. I den kristne tro blir mennesket, eller sjelen til ved unnfangelsen. De anser derfor abortklinikker som drapmaskiner satt i system av staten, noe lignende som en gulag eller auschwitch, og med det, så mener noen at de kan rettferdiggjøre slike angrep. Vil likevel ikke anse slike grupper som særlig godt organisert, og men nærmest ingen støtte av sine trosfeller.

 

Du har andre og rarere terrorangrep av kristne grupper, men i mange av disse tilfellene så finner jeg det svært vanskelig å rettferdiggjøre handlingene, hvis man baserer seg på det som står skrevet i kristendommen. Man kan bare tøye et strikk en hvis lengde før det brekkes.

 

I det store og det hele så er kristen terrorisme rimelig lite, og nærmest fraværende. Likevel blir det noen ganger brukt som en likevekt opp mot islamsk terror, som er såpass stort i omfang, at den truer flere nasjoner, og medfører titusenvis av døde og fordrevne.

Endret av Snof
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har en gruppe i Nord-Afrika som heter den Kristne Frigjøringshær eller noe slikt, men generelt er det vel ikke igjen så mange av disse kristne terrorgruppene. Ble kjent i Vesten pga jakten på Joseph Kony.

 

Her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lord%27s_Resistance_Army

 

I samme slengen fant jeg også disse:

 

https://en.wikipedia.org/wiki/National_Liberation_Front_of_Tripura

https://christianwatchindia.wordpress.com/2008/05/04/nagaland-for-christ-christian-terrorism-at-work-in-nagaland/

https://en.wikipedia.org/wiki/Central_African_Republic_conflict_(2012%E2%80%93present)

Endret av Sunhands
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har en gruppe i Nord-Afrika som heter den Kristne Frigjøringshær eller noe slikt, men generelt er det vel ikke igjen så mange av disse kristne terrorgruppene. Ble kjent i Vesten pga jakten på Joseph Kony.

 

Her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Lord%27s_Resistance_Army

 

I samme slengen fant jeg også disse:

 

Så du graver i google for å finne en eller annen afrikansk gruppe som sier de er kristne? 

Å sammenligne kristen Terrorisme med Muslimsk terrorisme er jo helt latterlig. 

 

Tro meg, dersom det virkelig fantes 1 kristen terrorgruppe, så ville media ha hypet opp så mye at vi aldri hadde hørt slutten. 

Endret av maskineple
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så du graver i google for å finne en eller annen afrikansk gruppe som sier de er kristne? 

Å sammenligne kristen Terrorisme med Muslimsk terrorisme er jo helt latterlig. 

 

Tro meg, dersom det virkelig fantes 1 kristen terrorgruppe, så ville media ha hypet opp så mye at vi aldri hadde hørt slutten. 

 

 

I all verden, hvor stod det at dette var en sammenligningstråd? TS spør ikke om muslimsk terrorisme eller sammenligninger, men om det fortsatt er noen som dreper i kristendommens navn.

Endret av Sunhands
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden, hvor stod det at dette var en sammenligningstråd? TS spør ikke om muslimsk terrorisme eller sammenligninger, men om det fortsatt er noen som dreper i kristendommens navn.

 

Jeg vet. Jeg beklager om du ble dratt inn i samtalen. 

Men jeg ville bare si det, jeg vil bare ikke at folk skal tro alle religioner har like mange terrorister. 

Endret av maskineple
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet. Jeg beklager om du ble dratt inn i samtalen. 

Men jeg ville bare si det, jeg vil bare ikke at folk skal tro alle religioner har like mange terrorister. 

 

Jeg tror folk vet det.. Er det virkelig nødvendig å dra inn muslimer og flyktninger i hver jævla tråd? Det begynner å bli utrolig kjedelig å diskutere her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk vet det.. Er det virkelig nødvendig å dra inn muslimer og flyktninger i hver jævla tråd? Det begynner å bli utrolig kjedelig å diskutere her inne.

 

Jeg nevnte aldri noe om flyktninger, dessuten er det andre folk på forumet som snakker om de, jeg diskuterer om andre ting for det meste. 

 

Også handler denne tråden om religion, en Abrahamittisk religion. Da blir det relevant, pga kontrasten er enorm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...