Gå til innhold

Over 90% av menneskene i Midt-Østen mener man må tro på Gud for å være moralsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke det? 

 

Nei, det er jo ikke du og dine barn som må forholde dere til disse holdningene fra konservative religiøse som mener dere er satans etterkommere, i barnehage, skole, idrettslag og lokalmiljøet ditt. Det må gå verst utover barna som i disse områdene må stå for integreringen du selv ikke vil ta del i. 

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De tror fortsatt at man må tro på Gud for å være moralsk, og at gudløse mennesker ikke har noen moral.

 

Forskjellen er at de ikke kapper hendene av folk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at de ikke kapper hendene av folk

Det gjør, utrolig nok, ikke muslimer heller. Den skikken eksisterer knapt nok lenger. Selv i Saudi-Arabia, der sharia er lov, forekommer det knapt nok amputeringer som straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, det er jo ikke du og dine barn som må forholde dere til disse holdningene fra konservative religiøse som mener dere er satans etterkommere, i barnehage, skole, idrettslag og lokalmiljøet ditt. Det må gå verst utover barna som i disse områdene må stå for integreringen du selv ikke vil ta del i. 

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

 

Du påstår stadig vekk at man ikke tar del i integreringen. Jeg tror jeg deltar mer i integreringen enn hva du gjør. Jeg behandler dem som folk når jeg har noe med dem å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør, utrolig nok, ikke muslimer heller. Den skikken eksisterer knapt nok lenger. Selv i Saudi-Arabia, der sharia er lov, forekommer det knapt nok amputeringer som straff.

 

Det kommer ikke som noe sjokk at du ville akseptert "moderat" Sharia til og med i Norge, kompis. 

 

Du sitter gang på gang og forsvarer Sharia du? "Sharia er ikke sååå ille som det var da. C´mon..sharia ditt og sharia datt. Litt Sharia går jo bra"

 

Du er en skummel gammel mann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du påstår stadig vekk at man ikke tar del i integreringen. Jeg tror jeg deltar mer i integreringen enn hva du gjør. Jeg behandler dem som folk når jeg har noe med dem å gjøre.

 

Du tar jo ikke ansvar for resultatet av dine politiske holdninger. Det etterlater du andre til å gjøre, som ikke kan flytte vekk og som må se sitt nærmiljø og oppvekstmiljø bli dominert av mennesker som mener gudløse er umoralske og satans etterkommere. 

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer ikke som noe sjokk at du ville akseptert "moderat" Sharia til og med i Norge, kompis. 

 

Du sitter gang på gang og forsvarer Sharia du? "Sharia er ikke sååå ille som det var da. C´mon..sharia ditt og sharia datt. Litt Sharia går jo bra"

 

Du er en skummel gammel mann.

Nei, "kompis", jeg ville ikke akseptert noe sharia hverken sånn eller slik. Jeg bare poengterer at når du snakker om at muslimer ønsker å kappe hendene av folk, så prater du piss. De gjør ikke det i Saudi-Arabia engang.

Hvis du ikke liker å bli korrigert, så får du koste på deg en liten faktasjekk en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du tar jo ikke ansvar for resultatet av dine politiske holdninger. Det etterlater du andre til å gjøre, som ikke kan flytte vekk og som må se sitt nærmiljø og oppvekstmiljø bli dominert av mennesker som mener gudløse er umoralske og satans etterkommere. 

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

 

Selvsagt tar jeg ansvaret for mine politiske holdninger. Jeg er klar for å betale prisen for mine holdninger. Men jeg tror ikke jeg er forpliktet til å holde teselskap for mennesker som jeg ikke har noe til felles med. Det overlater jeg til kronprinsessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det var? Hæ?

 

Det skiller en vesentlig forskjell, og det er at kristne ikke kapper av hendene til tyver. 

 

Men kristne angriper abortklinikker, ofte med vold og kristne driver med eksorsisme som noen dør av. Veldig mange kristne som tror at ateister umulig kan ha moral. 

 

Vi tror på det vi er oppdratt til å tro på. Når vi får ny input og nye tanker og blir kjent med mennesker fra andre kulturer som er hardtarbeidende og snille skjønner vi kanskje at det vi ble opplært til ikke stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, "kompis", jeg ville ikke akseptert noe sharia hverken sånn eller slik. Jeg bare poengterer at når du snakker om at muslimer ønsker å kappe hendene av folk, så prater du piss. De gjør ikke det i Saudi-Arabia engang.

Hvis du ikke liker å bli korrigert, så får du koste på deg en liten faktasjekk en gang i blant.

 

Dette stemmer ikke. 

 

81% av muslimer i Egypt som støtter sharia mener utroskap bør straffes med steining. En like stor andel mener den som forlater islam bør drepes. 

 

I Pakistan mener 88% av sharia-supportere at tyver bør få hendene kuttet av. Også i Afghanistan er det enorm oppslutning om dette. Oppslutningen om steining for utroskap er på samme nivå. Et enormt flertall er for dette også.

 

http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kristne angriper abortklinikker, ofte med vold og kristne driver med eksorsisme som noen dør av. Veldig mange kristne som tror at ateister umulig kan ha moral. 

 

Vi tror på det vi er oppdratt til å tro på. Når vi får ny input og nye tanker og blir kjent med mennesker fra andre kulturer som er hardtarbeidende og snille skjønner vi kanskje at det vi ble opplært til ikke stemmer. 

 

Sist gang en kristen angrep en abortklinikk var en enkelt person på 80-tallet. Barnetro er svært vanskelig å bli kvitt, og for mange er det en stor trussel å bli fortalt at det man har trodd ikke stemmer. Derfor er det fullt forståelig at muslimer ikke ønsker å omgås med nordmenn. Og med dagens innvandringsninvå så trenger færre og færre å gjøre det.

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette stemmer ikke. 

 

81% av muslimer i Egypt som støtter sharia mener utroskap bør straffes med steining. En like stor andel mener den som forlater islam bør drepes. 

 

I Pakistan mener 88% av sharia-supportere at tyver bør få hendene kuttet av. Også i Afghanistan er det enorm oppslutning om dette. Oppslutningen om steining for utroskap er på samme nivå. Et enormt flertall er for dette også.

 

http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-beliefs-about-sharia/

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

 

 

Men merkelig nok så GJØRES dette i svært liten utstrekning. Selv i Saudi-Arabia, der sharia er landets lov, er det meget sjelden at noen steines, og jeg tror det er femten år siden den siste amputasjonen. Før det var det en amputasjon på ti år.

Man skulle nesten tro at dersom muslimer flest mente at dette burde gjøres, så ville det vist igjen i landenes straffesystem og faktiske straffer.

På meg virker det som om enten er det noe galt med Pew-senterets undersøkelser, eller så er rettssystemet i muslimske land seriøst i utakt med sin egen befolkning.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sist gang en kristen angrep en abortklinikk var en enkelt person på 80-tallet. Barnetro er svært vanskelig å bli kvitt, og for mange er det en stor trussel å bli fortalt at det man har trodd ikke stemmer. Derfor er det fullt forståelig at muslimer ikke ønsker å omgås med nordmenn. Og med dagens innvandringsninvå så trenger færre og færre å gjøre det.

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

 

 

Et kjapt googlesøk ga meg veldig mange flere tilfeller, blant annet en bombing i 2012. 

 

Så klart det er opprørende å finne ut at det foreldrene lærte deg ikke var sant. Men det er jo ikke spesielt rart å ikke finne det ut om du lever hele livet uten å ha en seriøs samtale om det å ikke tro på gud. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

At religiøse mener at man må være religiøs for å ha en moral, er ikke noe nytt. Opp gjennom historien har det vært normalen. Idag vil nok kristne si at deres religion er en veileder til deres gode moral, men har nok gått vekk ifra tanken om at man må være religiøs for å være moralsk, iallefall i vesten. I midtøsten så lever nok disse holdningene i full prakt. 

 

Argumentene for at man må være religiøs for å være moralsk, er at i religioner så er det nedskrevet retningslinjer og budskap, i forhold til moral. Et enkelt eksempel er for eksempel at du ikke skal stjele, og kristne i Norge drar ofte fram nestekjærlighet. Som ikke religiøs derimot, så finnes det ikke noen låst etikk/moral, ei finnes det noen straff/belønning. Med dette så følger det at man er fritt til å gjøre hva man vil, ut en konsekvenser, og med tanke på menneskets fantastiske evne til å rettferdiggjøre sine egne handlinger, så kan det lettere ende opp med egoisme, der man rettferdiggjør sine handlinger.  

 

Dette er klassiske argumenter, og jeg tror nok at det har noe for seg, iallefall når det kommer til store grupper (er ateist). Tanken om en straff/belønning for sine handlinger, samt noe klare regler, gitt av en omnipotent entitet, kan nok være et bidrag til å holde oss mennesker i tøylene, der vi ikke lar vår natur, eller egoisme ta overhånd i bestemte tilfeller. Hvor moralsk vi er, avhenger i stor grad om andre vet hva vi gjør. Et noe pessimistisk syn på mennesket, og er nok mer nyansert, men jeg vil ikke avskrive disse argumentene helt.  

 

Likevel så må det sies. I de fleste religionene så er det såpass mange motsigelser, og elementer som ikke bare er dårlig, men direkte farlig. Dette varierer noe fra religion til religion. I mange tilfeller blir det rett og slett umoralsk og brutalt. I tillegg kommer det faktumet at etikk er rimelig fastlåst, og at man diskuterer etikk ut ifra "guds ord eller budskap", er noe som hemmer fri tenkning. I det store og det hele vil jeg si at etikk uten religion er bedre, vi har kommet såpass langt.    

Endret av Snof
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt nytt for meg at man må invitere mennesker inn i sitt private hjem dersom man ikke vil.

Jeg har ingen problemer med muslimer på arbeidsplassen, muslimer på bussen eller muslimer på kafe. Det plager meg ikke at hodene deres er fulle av rare forestillinger om Gud og moral. Så lenge de ikke plager meg, plager ikke jeg dem, og religionen deres skal få være deres egen sak.

 

Så når begynner det å plage deg?

Anonymous poster hash: dc21f...1e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så når begynner det å plage deg?

Anonymous poster hash: dc21f...1e0

 

Når religiøse mennesker mener at deres forestillinger om Gud må få konsekvenser for hvordan alle andre lever sitt liv, og ønsker å gjøre sin moralitet og religion til en premissleverandør for lovgivningen, så plager det meg.

Et konkret eksempel kan være lovgivningen om seksualitet.

Det er ikke så lenge siden det var kriminelt å være homoseksuell i Norge. Forsåvidt i mesteparten av den vestlige verden. Det var et forbud som utelukkende var religiøst motivert. Sånne ting finner jeg plagsomme. Blasfemilover plager meg også.

Men til alt hell så er dette et sekulært samfunn, og det kommer til å forbli det. Det tror jeg alle er tjent med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...