Gå til innhold

Over 90% av menneskene i Midt-Østen mener man må tro på Gud for å være moralsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ifølge spørreundersøkelser gjort av det anerkjente firmaet Pew Research mener over 90% av muslimer i Midt-Østen at man må tro på Gud for å være en moralsk person.

 

 

Regardless of whether they support making sharia the official law of the land, Muslims around the world overwhelmingly agree that in order for a person to be moral, he or she must believe in God.

 

 

http://www.pewforum.org/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-overview/

 

I Norge tror de færreste på Gud. Det er jo da forståelig at muslimer som kommer hit er veldig skeptisk til kontakt med nordmenn og deres barn?

 

I boka til den norsk-pakistanske innvandreren Aslam Ahsan skriver Ahsan dette: 

 

I boka forteller han også hvordan det var sjokkerende å møte et «gudløst samfunn». Første dagen i Oslo sier en mann til Ahsan at «det finnes ingen gud». Det blir en sjokkartet opplevelse for den unge muslimen. 

«Han angrep min barnetro med sverd. Han er vantro. Han er satans etterkommer. Han bør piskes, henges og steines», skriver Ahsan. 

 

 

 

Og videre:

 

- Jeg tror det er vanskeligere å bli integrert i dag, da det norske samfunn oppleves mye mer lukket for de nye landsmennene. Integrasjon er kontakt. Da jeg kom til Norge måtte jeg forholde meg til nordmenn hele tida og jeg hadde bare norske nettverk rundt meg. De ga meg enormt støtte og hjelp i overgangsfasen. Slik fikk jeg hele tiden fordommene mine konfrontert og korrigert. Og jeg måtte lære meg norske verdier, sier Ahsan. 

 

 

Det er ikke akkurat rart at muslimer velger å holde seg vekk fra nordmenn og vi ser omfattende segregering i Norge når nordmenn og deres barn regnes som gudløse og dermed umoralske?



Anonymous poster hash: d85a0...ed8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ahsan kom altså til Norge på tidllig 70-tallet, og selv da ble det regnet som et "gudløst samfunn", og han ble tvunget til å forholde seg til nordmenn hele tiden siden det knapt fantes andre muslimer i landet...



Anonymous poster hash: d85a0...ed8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke komme som noen bombe på noen at de mener at man må tro på gud for å være moralsk? Det er jo det religiøse mennesker over alt mener. Etter deres verdensbilde er gud og gudstroen kilden for all moral, nedlagt i de forskjellige budene og levereglene som de har fått, enten det nå er gjennom åpenbaringer eller steintavler.

 

Der skiller ikke muslimene seg fra de kristne i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gud, men Allah. Muslimer er ikke bestevenner med kristne heller.

Endret av Drizzt
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke komme som noen bombe på noen at de mener at man må tro på gud for å være moralsk? Det er jo det religiøse mennesker over alt mener. Etter deres verdensbilde er gud og gudstroen kilden for all moral, nedlagt i de forskjellige budene og levereglene som de har fått, enten det nå er gjennom åpenbaringer eller steintavler.

 

Der skiller ikke muslimene seg fra de kristne i det hele tatt.

 

 

At det var? Hæ?

 

Det skiller en vesentlig forskjell, og det er at kristne ikke kapper av hendene til tyver. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel ikke komme som noen bombe på noen at de mener at man må tro på gud for å være moralsk? Det er jo det religiøse mennesker over alt mener. Etter deres verdensbilde er gud og gudstroen kilden for all moral, nedlagt i de forskjellige budene og levereglene som de har fått, enten det nå er gjennom åpenbaringer eller steintavler.

 

Der skiller ikke muslimene seg fra de kristne i det hele tatt.

 

Men er ikke dette et enormt problem? Det er jo selve oppskriften på segregasjon og mistenksomhet. Når man ser på hvilke uttalelser Aslam Ahsan kommer med da han ankom Norge så bør man vel ikke akkurat være overrasket over hvilke problemer man får når tusenvis av mennesker fra de mest konservative religiøse kulturene i verden kommer til et av de minst religiøse samfunnene i verden. Det er jo fullstendig kulturkollisjon.

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det var? Hæ?

 

Det skiller en vesentlig forskjell, og det er at kristne ikke kapper av hendene til tyver. 

De tror fortsatt at man må tro på Gud for å være moralsk, og at gudløse mennesker ikke har noen moral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men er ikke dette et enormt problem? Det er jo selve oppskriften på segregasjon og mistenksomhet. Når man ser på hvilke uttalelser Aslam Ahsan kommer med da han ankom Norge så bør man vel ikke akkurat være overrasket over hvilke problemer man får når tusenvis av mennesker fra de mest konservative religiøse kulturene i verden kommer til et av de minst religiøse samfunnene i verden. Det er jo fullstendig kulturkollisjon.

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

 

Jeg opplever det ikke som et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tror fortsatt at man må tro på Gud for å være moralsk, og at gudløse mennesker ikke har noen moral.

 

I Italia for eksempel tror nesten alle på Gud, men over 70% sier at man ikke trenger å tro på Gud for å være moralsk. I Egypt f.eks. mener bare 4% at man ikke trenger å tro på Gud for å være moralsk.

 

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever det ikke som et problem.

 

Er det fordi du eller barna dine ikke omgås med muslimer?

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det fordi du eller barna dine ikke omgås med muslimer?

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

 

Det kan nok være en stor del av forklaringen. Det er nøyaktig slike holdninger som gjør at jeg foretrekker å IKKE omgås religiøse mennesker privat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være en stor del av forklaringen. Det er nøyaktig slike holdninger som gjør at jeg foretrekker å IKKE omgås religiøse mennesker privat.

 

Men mange har jo ikke det valget i Norge nå med hundretusenvis av mennesker fra disse sterkt religiøse landene, og de må forholde seg til mennesker som mener de er umoralske og ikke gode mennesker eller som Ahsan skriver "satans etterkommere". Verst må det være for barna.

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men mange har jo ikke det valget i Norge nå med hundretusenvis av mennesker fra disse sterkt religiøse landene, og de må forholde seg til mennesker som mener de er umoralske og ikke gode mennesker eller som Ahsan skriver "satans etterkommere". Verst må det være for barna.

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

 

Helt nytt for meg at man må invitere mennesker inn i sitt private hjem dersom man ikke vil.

Jeg har ingen problemer med muslimer på arbeidsplassen, muslimer på bussen eller muslimer på kafe. Det plager meg ikke at hodene deres er fulle av rare forestillinger om Gud og moral. Så lenge de ikke plager meg, plager ikke jeg dem, og religionen deres skal få være deres egen sak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt nytt for meg at man må invitere mennesker inn i sitt private hjem dersom man ikke vil.

Jeg har ingen problemer med muslimer på arbeidsplassen, muslimer på bussen eller muslimer på kafe. Det plager meg ikke at hodene deres er fulle av rare forestillinger om Gud og moral. Så lenge de ikke plager meg, plager ikke jeg dem, og religionen deres skal få være deres egen sak.

 

Jeg vil tro det er et stort problem for de gudløse og deres barn i områder hvor man må forholde seg til disse holdningene i barnehage, skole, og overalt hvor man ferdes. Jeg kan virkelig ikke forstå noe annet.

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tror fortsatt at man må tro på Gud for å være moralsk, og at gudløse mennesker ikke har noen moral.

 

Ja, og akkurat når vi har begynt å underkue våre egne religiøe skrullinger og fratatt dem store deler av muligheten til å sette dagsorden så skal vi altså masseimportere enda flere religiøse med holdninger vi lenger har klart å bekjempe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og akkurat når vi har begynt å underkue våre egne religiøe skrullinger og fratatt dem store deler av muligheten til å sette dagsorden så skal vi altså masseimportere enda flere religiøse med holdninger vi lenger har klart å bekjempe...

Jeg ser det mer slik at vi hjelper mennesker som sårt trenger det. Det syns jeg vi skal ha mennesklig romslighet nok til å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser det mer slik at vi hjelper mennesker som sårt trenger det. Det syns jeg vi skal ha mennesklig romslighet nok til å gjøre.

 

Men du lar jo andre betale prisen for dette. Det er jo ikke du som står for integreringen.

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det mer slik at vi hjelper mennesker som sårt trenger det. Det syns jeg vi skal ha mennesklig romslighet nok til å gjøre.

 

Vi hjelper et lite mindretall (sammenlignet med det totale antallet) istedet for å hjelpe langt flere i nærområdene, og utsetter samtidig vårt eget samfunn for negative impulser.

 

Med nadre ord: Denne "hjelpen" er nærmest ubrukelig siden det er noen få heldiggriser som får hjelpen. Alle de andre må fortsette å slite.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men du lar jo andre betale prisen for dette. Det er jo ikke du som står for integreringen.

Anonymous poster hash: d85a0...ed8

 

Ikke det? Er det ikke å slå et slag for integrering å behandle innvandrere som alle andre?

Hva gjør DU for integreringen? bortsett fra å syte om at innvandrerne er så vanskelige å integrere, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hjelper et lite mindretall (sammenlignet med det totale antallet) istedet for å hjelpe langt flere i nærområdene, og utsetter samtidig vårt eget samfunn for negative impulser.

 

Med nadre ord: Denne "hjelpen" er nærmest ubrukelig siden det er noen få heldiggriser som får hjelpen. Alle de andre må fortsette å slite.

Hvis den blå blå regjeringen hadde satt av penger på budsjettene og sendt avgårde noen ekstra  milliarder til FN, folkehjelpa eller andre som er involvert i å, hrm, skal vi si "hjelpe dem der de er", så skulle jeg tatt det på alvor. Men de gjorde ikke det. Nå er det toget gått, og flyktningene er HER, så det er HER vi må hjelpe dem, enten vi liker det eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...