Gå til innhold

Uttrykket "white trash"


Gjest imli

Anbefalte innlegg

Jeg bruker heller ikke uttrykkene til noen, annet enn at jeg tenker mitt.. Men det er de tankene jeg har rundt uttrykket. Jeg kaller ingen white trash, men kan komme til å omtale noen som harry. Men de som er harry vet nok godt om det selv, tenker jeg, og velger selv å være slik på tross av den generelle oppfatningen av harry..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har snakket med et par amerikanere om dette - og de påstår at white trash tolkes ikke som "søppel-mennesker" eller noe i den duren, men at riktig betegnelse egentlig på norsk er harry. Trodde nemlig selv også at det høres liksom mye verre ut, men er visstnok ikke ifølge de 3 jeg snakket med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har bodd i Texas, og der er "white trash/trailer trash" iKKE det samme som det vi betegner som harry. Ta jersey shore-gjengen f eks, HARRY. Jamie Presley (no offence, jeg digger dama) er trailer trash.

De begrepene er to HELT forskjellige ting.

Endret av Wednesday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har bodd i Texas, og der er "white trash/trailer trash" iKKE det samme som det vi betegner som harry. Ta jersey shore-gjengen f eks, HARRY. Jamie Presley (no offence, jeg digger dama) er trailer trash.

De begrepene er to HELT forskjellige ting.

Det er det jeg også mener. Det er ganske forskjellige ting, selv om en trash-person også er harry, og en harry kan være trash, så er det noe mer å være trash. Å være harry har noe med levemåte og livsvalg å gjøre, men å være trash er mer grunnleggende, noe man ER, ikke noe man velger å være. De som er harry vet det gjerne veldig godt selv, mens de som er trash ikke vet det selv, og har et urealistisk bilde av seg selv i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg også mener. Det er ganske forskjellige ting, selv om en trash-person også er harry, og en harry kan være trash, så er det noe mer å være trash. Å være harry har noe med levemåte og livsvalg å gjøre, men å være trash er mer grunnleggende, noe man ER, ikke noe man velger å være. De som er harry vet det gjerne veldig godt selv, mens de som er trash ikke vet det selv, og har et urealistisk bilde av seg selv i verden.

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri falt meg inn å bruke dette amerikanske begrepet i Norge. Og forøvrig, er det ingen som bruker det gamle navnet på Harrys kvinnelige motstykke? Doris, var det vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som er harry kan være vellykkede (Petter Stordalen?, Solbergbrødrene?), men det kan aldri en white trash-person være. Det er en slags definisjon.

Anonym poster: 8289ce7411e5c0cbb80a904c1b6711bd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som er harry kan være vellykkede (Petter Stordalen?, Solbergbrødrene?), men det kan aldri en white trash-person være. Det er en slags definisjon.

Anonym poster: 8289ce7411e5c0cbb80a904c1b6711bd

tjaaa... jamie presley, britney spears (for ikke å nevne lillesøstra hennes), larry the cable guy, lindsey lohan.........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fleire gode svar! Synest framleis det er eit forferdeleg ord (spesielt i Noreg der det ikkje passar inn i det heile tatt), men alltid kjekt å veta meir om uttrykket. Kan heilt klart sjå greia white trash vs harry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har bodd i Texas, og der er "white trash/trailer trash" iKKE det samme som det vi betegner som harry. Ta jersey shore-gjengen f eks, HARRY. Jamie Presley (no offence, jeg digger dama) er trailer trash.

De begrepene er to HELT forskjellige ting.

Vel, i følge de jeg snakket med - som forøvrig er fra tre forskjellige delstater - er white trash ganske på lik nivå med hillbilly eller redneck. Det er nyanser om hva de insinuerer og hvorvidt det er snakk om sosioøkonomisk klasse eller utdanningsnivå eller etikk, men white trash er ikke mer støtende eller m er nedsettende enn hillbilly - det bare har litt annerledes betydning.

Harry er forøvrig et norsk begrep, så jeg tror ikke det finnes helt direkte oversettelse uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så white trash er enda verre enn å vera svart, m.a.o? ;)

Sikkert ikke så ille å være svart... Og "svart" (eller "black") er ikke et skjellsord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fasting Drue

hvite trash er ikke det samme som harry. Fotballfrue er harry, men ikke white trash. (eksempel). White trash er de som bor i hus med masse skrot utenfor, har tribal tattoo`s, går i wife-beater, har stygge tenner osv...............

Helt uenig. Harry for meg handler om damer i 50 åra som sitter på sitt stamsted fra tidlig på dagen, mens de drikker og roper seg hese . De kjører gjerne MC med mannen. Eksempel på harry:

1246003696Mona%201.JPG

Jeg har en litt mer moderne tilnærming til begrepet white trash. For meg er det de som tar seg en dagstur til Oslo, handler på Oslo City, går oppover Karl Johan, spiser på Egon eller Fridays (check-in på facebook, naturligvis), før de rusler ned til Oslo S og tar toget hjem.

Men altså, det finnes ikke fasit på sånne begrep. Det er jo konvensjoner innenfor ulike kontekster. I min krets brukes begrepene på denne måten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva i all verda er white trash med "de som tar seg en dagstur til Oslo, handler på Oslo City, går oppover Karl Johan, spiser på Egon eller Fridays (check-in på facebook, naturligvis), før de rusler ned til Oslo S og tar toget hjem."?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kva i all verda er white trash med "de som tar seg en dagstur til Oslo, handler på Oslo City, går oppover Karl Johan, spiser på Egon eller Fridays (check-in på facebook, naturligvis), før de rusler ned til Oslo S og tar toget hjem."?

...jeg skjønte heller ikke den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en litt mer moderne tilnærming til begrepet white trash. For meg er det de som tar seg en dagstur til Oslo, handler på Oslo City, går oppover Karl Johan, spiser på Egon eller Fridays (check-in på facebook, naturligvis), før de rusler ned til Oslo S og tar toget hjem.

Mens jeg mener dette "bare" er harry.

Anonym poster: eba7cb4574673d4f3f0932a19a10ad0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor er det white trash/harry? Dette er vel ein ganske vanleg ting og gjera for folk som ikkje er frå Oslo?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blubberella

Disse forbinder jeg med White Trash. Nå har de i tillegg fått ei dame med på laget som heter "Baby Lyssa" (hun lengst til høyre). Rasende festlig serie om disse på Max (ja det har vært en grå og kjedelig sommer)! :)

Dog-The-Bounty-Hunter-dog-the-bounty-hunter-1852504-1280-1024.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva i all verda er white trash med "de som tar seg en dagstur til Oslo, handler på Oslo City, går oppover Karl Johan, spiser på Egon eller Fridays (check-in på facebook, naturligvis), før de rusler ned til Oslo S og tar toget hjem."?

...jeg skjønte heller ikke den..

Kvifor er det white trash/harry? Dette er vel ein ganske vanleg ting og gjera for folk som ikkje er frå Oslo?

Altså, det vitner om at vedkommende har lav kulturell kapital, mens de selv tror at de har høy kulturell kapital. Bourdieu revisited.

Mens jeg mener dette "bare" er harry.

Anonym poster: eba7cb4574673d4f3f0932a19a10ad0a

Det er jo ikke harry! Hvordan skiller du denne gruppa fra folk som Mona Halvorsen f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor er det white trash/harry? Dette er vel ein ganske vanleg ting og gjera for folk som ikkje er frå Oslo?

For å si det med wikipedia:

"Svært ofte vil harry bli brukt for å betegne folkelig populærkultur eller ikke-urban kultur. En person som er harry, oppfattes ofte av andre som usofistikert, vulgær eller med dårlig smak."

Det Drue beskriver er definitivt usofistikert og beskriver gjerne småbarnsforeldre som tror på VG, spiser "sunt" når det er grønnsaker til tacokveld på fredagen og synes tunika til tights er pentøy.

Anonym poster: eba7cb4574673d4f3f0932a19a10ad0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror "white trash" egentlig kun finnes i statene.. jeg har ikke sett noen her til lands som jeg vil betegne som white trash..

Endret av Wednesday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...