Gå til innhold

Blogger

Kosmetisk behandling og spa...

Har brukt rundt 2000 kroner på kosmetiske produkter nå, fortrinnsvis renseprodukter og olje (men også annet)... Nå skal høyttalerne først renses, dernest oljes... Har kjøpt dyre spesialkluter til formålet også, så i helgen er planen å behandle høyttalerne, de skal smøres inn med olje etter at de er renset... Både Special Application Control Monitor'ene og de mindre Compact Monitor 3 Kanskje skal Reference Standard Professional Monitor'ene også få et si

tvertimot

tvertimot i HiFi

Sofa-shopping...

Følgende er bestilt eller skal bestilles: Nye terminaler til SACM (8 stk) Møbelolje og voks (til høyttalerne) Nye diskantelementer (til Gøran sine TLS50) Kabler (1M) fra delefilter til bass-kassene i SACM Delefilterkomponenter til diverse høyttalere fra Falcon Underlag til Spikes (Solid Tech) Annet skal hentes/kjøpes: IMF Electronics CM3 (hvis det er jeg som får tilslaget på dem) --- Blir altså noen HiFi-relaterte kjøp også nå

tvertimot

tvertimot i HiFi

The Holy Grail

IMF Electronics - SACM (Special Application Control Monitor) er en høyttalermodell det ikke er laget mange par av, de er derfor forholdsvis sjelden for salg og således ikke så enkle å få tak i. I skrivende stund vurderer jeg å kjøpe et par, det er to tilgjengelige par nå, ett av parene står for salg i Sverige og det andre paret står i Nederland. Kanskje skal jeg legge inn et bud på et av de to parene? --- Det vil selvfølgelig koste en del, kjøpssummen pluss hva det koster å

tvertimot

tvertimot i HiFi

Mitt andre oppsett...

Mitt andre oppsett er et anlegg som hovedsaklig benyttes til TV-lyd, det består av følgende komponenter: Marantz UD-7007 & Marantz PM6005 Marantz UD-7007 er en formidabel ultradisc-spiller, en av svært få med balanserte utganger (XLR), spesielt lydmessig skiller den seg positivt ut fra andre spillere. Den spiller begge de høyoppløste lydformatene, SACD & DVD Audio. Spilleren er en av de beste spillerne som noensinne er laget, den kostet jo også deretter og var således ogs

tvertimot

tvertimot i HiFi

IMF Electronics - Reference Standard Professional Monitors MK.IV (Improved)

IMF Electronics - Reference Standard Professional Monitors MK.IV (Improved) Jeg glemmer aldri mitt første møte med et par IMF-høyttalere, aldri har et audio-produkt gjort slik inntrykk på meg. Fra første stund etter å ha opplevd dem så sa jeg til meg selv at slike høyttalere skulle jeg kjøpe meg en gang, altså var det aldri et spørsmål om jeg skulle kjøpe et par, snarere et spørsmål om når det ble... Det tok sin tid, enkelt var det ikke... Lite visste jeg den gang hvor sjeldne hø

tvertimot

tvertimot i HiFi

Hovedoppsettet mitt

Rotel 15-series Jeg har valgt å gå for produkter fra Rotel sin 15-serie i mitt hovedoppsett. Jeg har alltid likt den enkle og stilrene designen som er minimalistisk og brukervennelig. Man får mye igjen for pengene når man velger produkter fra Rotel sin 15-serie, kvaliteten på produktene er gjennomført god. Rotel sin 15-serie kommer i to utførelser, silver eller black. Jeg har valgt sorte komponenter. Synes at sorte komponenter er mer diskret og lettere kombineres med annet lyd-utstyr.

tvertimot

tvertimot i HiFi

En liten guide til retinol og andre retinoider

Retinol er et velkjent begrep for mange, og kanskje har du tatt i bruk retinol i hudpleierutinen din også. Kanskje vet du likevel ikke helt hva retinol er, og hvordan den egentlig virker? Da er denne guiden for deg. Retinoider er et samlebegrep for alle former for a-vitaminer og derivater av a-vitamin. Av disse er Retinol den mest kjente og best dokumenterte formen brukt i hudpleie, bortsett fra tretinoin/retinsyre (A-vitaminsyre) som krever resept fra lege/hudlege. Andre retinoider so

Roci

Roci i Ingredienser

Alt du trenger å vite om niacinamide (vitamin B3)

Jeg har tidligere skrevet et innlegg om antioksidanter, og der nevnte jeg såvidt niacinamide. Grunnen til at jeg ikke skrev mer om niacinamide den gang, er fordi den er en skikkelig multitasker av et virkestoff som fortjener et eget innlegg. Niacinamide er en form av vitamin B3 som også finnes i mat og vitamintilskudd. Brukt i hudpleie har den en rekke hudforbedrende egenskaper, samtidig som den er skånsom nok for sensitiv hud. Niacinamide kan også kombineres med andre virkestoffer som syre

Roci

Roci i Ingredienser

Har du dehydrert hud?

I løpet av vinteren er det sikkert flere av oss som har opplevd at huden kjennes tørr og stram, og kanskje til og med blitt litt flassete. Kulde og tørr inneluft nærmest suger fukt fra huden, og den vanlige fuktighetskremen ser ikke ut til å fungere lenger. Samtidig opplever du kanskje i tillegg at huden er blankere og mer oljete, uten at det hjelper på den stramme følelsen. Hvis dette høres kjent ut, så har du sannsynligvis dehydrert hud. I motsetning til tørr hud, som er en hudtype, er de

Roci

Roci i Hudtilstand

En liten guide til C-vitamin del 2 - ulike former for C-vitamin

Det finnes flere former for C-vitamin som benyttes i hudpleie, og det kan være greit å ha en oversikt over disse når man vurderer hvilket C-vitaminprodukt man skal bruke. Askorbinsyre/Ascorbid Acid/L-Ascorbic Acid:   Ren vitamin C Vannløselig Den mest effektive, men også den potensielt mest hudirriterende formen for C-vitamin, da den krever lav pH for å være effektiv. Kraftfullt antioksidant, stimulerer hudens kollagenproduksjon, reduserer pigmentering og gir øk

Roci

Roci i Ingredienser

En liten guide til C-vitamin del 1 - hvorfor bruke C-vitamin

C-vitamin er et kraftig antioksidant som har flere positive effekter for huden, ikke minst når det gjelder å forebygge for tidlig hudaldring. Etter hvert som vi blir eldre, synker kroppens egen produksjon av bl.a. kollagen og elastin, som holder hud og bindevev fast og elastisk. Cellefonyelsen går også saktere, noe som gjerne resulterer i det vi opplever som litt grå, gusten og matt hud. Forskning viser at c-vitamin: bekjemper frie radikaler som bryter ned bl.a. elastin og kollagen og bi

Roci

Roci i Ingredienser

Er alkohol i hudpleieprodukter skadelig?

Har det hendt at huden har føltes tørr og stram, selv etter rens, evt. toner, serum og fuktighetskrem? Da kan det hende at alkohol er synderen. Alkohol brukes for å gjøre produkter mer lettflytende, for at aktive ingredienser skal trenge dypere ned i huden og for å gi en oppstrammende og poresammentrekkende effekt. Dette høres jo ikke så galt ut, men faktum er at alkohol på sikt bryter ned hudens naturlige beskyttelsesbarriere - også kalt syrekappen - og tørker ut huden. Har du

Roci

Roci i Ingredienser

En liten guide til eksfoliering/peeling

Etter at jeg oppdaget syreeksfoliering, går jeg aldri tilbake til fysisk eksfoliering. Unntaket er en myk vaskeklut til å vaske av ansiktsrensen de gangene jeg har brukt mye sminke. Syreeksfoliering er mer skånsomt og mer effektivt enn fysisk eksfoliering, og bidrar i tillegg til å fukte huden, roe ned irritasjoner og dyprense porene. En fysisk skrubb fjerner kun døde hudceller. Forskning viser også at regelmessig eksfoliering med AHA kan gjøre lærhuden tykkere ved å øke kollagenproduksjonen. De

Roci

Roci i Ingredienser

Er naturlige ingredienser bedre enn syntetiske?

Mange hudpleiemerker markedsfører produktene sine som naturlige, rene, fri for kjemikalier, organiske/økologiske osv., og naturlig hudpleie er i vinden som aldri før. Men er disse produktene virkelig bedre for huden vår? Og hva kan egentlig betraktes som naturlig hudpleie/naturlige ingredienser? For å ta en liten begrepsavklaring først: Naturlige ingredenser er råvarer med opprinnelse i naturen, som er produsert av en levende organisme, f.eks. aloe vera o

Roci

Roci i Ingredienser

Hva er antioksidanter, og hva kan de gjøre for huden din?

Du har sikkert hørt om antioksidanter både når det gjelder kosthold og hudpleie, men hva er de egentlig og hva gjør de? Antioksidanter er (kjemiske) stoffer som beskytter cellene våre mot frie radikaler. Frie radikaler oppstår i kroppen vår som et biprodukt i forbrenningsprosessen, dvs .når cellene i kropppen arbeider for å produsee energi og varme fra næringsstoffer i maten. Det kan sammenliknes med en bil som produserer eksos når den forbrenner drivstoff. Frie radikaler er bl.a. det som fører

Roci

Roci i Ingredienser

Serum vs krem - hva er egentlig forskjellen?

Skal du velge en krem eller et serum i hudpleierutinen din? Stort sett vil jeg si ja takk, begge deler, selv om serum av og til kan være tilstrekkelig alene, f.eks. dersom du bruker et serum som gir fukt. Da kan det hende at du kan droppe fuktighetskremen. Kremer og serum er formulert ulikt, de inneholder ulike ingredienser og har ulike funksjoner for huden. Serum har som regel en mer tyntflytende konsistens, de er ofte - men ikke alltid - oljefrie, de inneholder sterkere konsentrasjoner av

Roci

Roci i Produkttype

Slik kan du finne ut av hudtypen din selv

Som jeg nevnte i forrige innlegg, så er det viktig å kjenne til sin egen hudtype og hudtilstand for å kunne velge produkter som er mest mulig optimale for akkurat din hud. Det absolutt beste er nok å gå til en hudpleier, men det er jo ikke alltid man har tid/råd/lyst til det. Heldigvis er det mye du kan gjøre selv for å analysere huden din, du kan f.eks. ta følgende test: 1.Rens huden din med en mild rens (ingen såpe, skumrens eller olje). 2. La huden være i minst 2 timer - ingen krem, se

Roci

Roci i Hudtype

Hudtype og hudtilstand

Det beste utgangspunktet for å finne riktige produkter og sette sammen en fungerende hudpleierutine, er å kjenne sin egen hudtype og  hudtilstand. Dette kan man få hjelp til hos en hudpleier men man kan også gjøre mye selv, ved å bruke litt tid på å sette seg inn i ulike hudtyper og hudtilstander og hva som kjennetegner disse.* Hudtypen din er for det meste genetisk betinget, og man snakker vanligvis om 4-5 ulike hudtyper. Det varierer litt hvorvidt sensitiv hud betraktes som en hudtype ell

Roci

Roci i Hudtype

Hvordan velge en bryllupsfotograf: 8 tips

Å forberede et bryllup er alltid en hyggelig oppgave. Å søke etter brudekjoler, velge et sted for en feiring, fylle ut invitasjoner - alt dette tar selvfølgelig mye tid og krefter fra fremtidige nygifte og deres familier. Men ikke glem å ta bilder! Tross alt er det takket være fotografier av høy kvalitet at denne ferien vil minne deg og dine gjester om seg selv i lang tid fremover. Unødvendig å si, å velge en bryllupsfotograf bergen er en svært ansvarlig oppgave. Og gitt den enorme konkurra

NataShynie

NataShynie i Bryllup

Encanto Film NorskSub Gratis

Encanto Film Netflix Encanto Film Netflix: Watch Encanto film norsk gratis se via Netflix | Viaplay | 123movie, Encanto film, Encanto norsk film, se Encanto Filmer 123movie, Film Encanto netflix, Encanto nrk film, Encanto google film, Encanto film kino, Encanto viaplay, Encanto youtube film.   Watch Online Encanto full length HD Norsksub Gratis Download Encanto [GoogleDrive | Zippyshare]       I øyeblikket, ville det være interessant å se på Encanto i god kv

shcrerudy

shcrerudy i Film Gratis Norsk

Spiderman No way Home Film Norsksub Gratis

Spiderman No way Home Film Netflix Spiderman No way Home Film Netflix: Watch Spiderman No way Home film norsk gratis se via Netflix | Viaplay | 123movie, Spiderman No way Home film, Spiderman No way Home norsk film, se Spiderman No way Home Filmer 123movie, Film Spiderman No way Home netflix, Spiderman No way Home nrk film, Spiderman No way Home google film, Spiderman No way Home film kino, Spiderman No way Home viaplay, Spiderman No way Home youtube film.   Watch Online Spider

shcrerudy

shcrerudy i Film Gratis

Hersketeknikk:Alle under en kam.

Ble ganske oppgitt over hvor langt ned det går an å synke: Hørte på nyhetene nå, der ble vi fortalt hva slags mennesker som ikke lar seg vaksinere: Vi fremstilles som fattige, ensomme og arbeidsløse mennesker alle sammen. Det er sikkert noen som dette stemmer på, men dette gjelder selvfølgelig ikke alle!  Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i beskrivelsen, da jeg tjener over gjennomsnittet, er i en toppjobb 100% stilling og har et godt nettverk. Så jeg vil ha meg frabedt slike desperate fo

Exactlymypoint

Exactlymypoint i Virus og vaksine:media

Skal jeg gjøre noe eller la det ligge?

Når jeg var mellom 8 og 11 år ble jeg seksuelt misbrukt av en 4 år eldre slektning. Det skjedde gjentatte ganger over lengre tid. Det var alt i fra «klåing» til gjentatte forsøk på voldtekt. Jeg føler ikke at jeg har tatt alvorlig skade av det, men jeg har fått vite at han har misbrukt andre etter at han ble voksen. Jeg er ikke ute etter erstatning eller sympati, men det plager meg oppriktig at han har skadet, og kan skade andre. Skal jeg gjøre noe eller la det ligge? 

løvetannbarn

løvetannbarn i Overgrep

×
×
  • Opprett ny...