Gå til innhold

Selvmordsbølge i samfunnet vårt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er skråblikk og generaliseringer, derfor har jeg ingen faktakunnskaper i bunn, men bare spekulasjoner. Jeg føler at utrolig mange i dagens samfunn tar livet sitt. Spesielt blant de unge.

Hvorfor er det slik, og hva kan samfunnet gjøre for å bedre dette? Er det samfunnet som har utviklet seg så negativt at det er presset og kravene som gjør at så mange folk bukker under? Dette tror jeg.

Personlig føler jeg umiddelbar forståelse når jeg hører om selvmord. Det er utrolig mye håpløshet her i verden, verden blir mindre og mindre og kaldere og kaldere. Det er vanskeligere å gjemme seg vekk. Det er fremdeles vanskelig å være annerledes. Det er vanskelig å imøtekomme andre krav og forventninger, og vanskelig å akseptere at man ikke lykkes.

Jeg tenker at det ikke er feigt eller egoistisk å ta livet sitt, for mange har tunge ting man bærer på. Ikke alle kan hjelpes til et bedre liv.

Det er trist at mennesker tar livet sitt, men jeg velger å ha forståelse for det og jeg dømmer dem ikke.



Anonymous poster hash: 98d73...a11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest paramount

Dette er skråblikk og generaliseringer, derfor har jeg ingen faktakunnskaper i bunn, men bare spekulasjoner. Jeg føler at utrolig mange i dagens samfunn tar livet sitt. Spesielt blant de unge.

Hvorfor er det slik, og hva kan samfunnet gjøre for å bedre dette? Er det samfunnet som har utviklet seg så negativt at det er presset og kravene som gjør at så mange folk bukker under? Dette tror jeg.

Personlig føler jeg umiddelbar forståelse når jeg hører om selvmord. Det er utrolig mye håpløshet her i verden, verden blir mindre og mindre og kaldere og kaldere. Det er vanskeligere å gjemme seg vekk. Det er fremdeles vanskelig å være annerledes. Det er vanskelig å imøtekomme andre krav og forventninger, og vanskelig å akseptere at man ikke lykkes.

Jeg tenker at det ikke er feigt eller egoistisk å ta livet sitt, for mange har tunge ting man bærer på. Ikke alle kan hjelpes til et bedre liv.

Det er trist at mennesker tar livet sitt, men jeg velger å ha forståelse for det og jeg dømmer dem ikke.

Anonymous poster hash: 98d73...a11

Så bra at du ikke fordømmer! Dessverre er Norge et av de landene i verden med flest selvmord...Å ønske å ta sitt eget liv sier så mye om hvordan man har det psykisk. Been there og nesten done that! Det som stoppet meg var tanken på barnet mitt og at han ikke skulle oppleve å vokse opp med en mor. Men jeg fikk veldig bra hjelp og har det så godt idag..noe jeg unner alle å ha. Samfunnet er altfor *flinke* til å fortelle oss hvor lite lykkelige vi er uten det ene og det andre og jeg er sjeleglad jeg ikke er ungdom som føler veldig på dette presset ang utseende, utdannelse osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som kan påvirke dette er at media skriver om det. Ulykker der noen har blitt påkjørt av tog får oppslag i avisen der det skrives at det ikke er mistanke om noe kriminelt. Mer info får vi ikke, noe vi hadde fått dersom det ikke var selvmord. Neste uke har det skjedd en ny slik ulykke. Det er bra at det blir mer åpenhet rundt selvmord, men det kan også være svært triggende å lese om andre som har gjennomført selvmord. (Selv om en alltids kan søke det opp på nett, men det blir noe annet når du får det servert i avisa.)



Anonymous poster hash: c0bd2...d71
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare i løpet av de siste ukene har 2 unge jenter og en ung gutt tatt sitt eget liv rundt her jeg bor. Jeg ville bli en av dem, men jeg ville ikke bli statistikk akkurat som de.

Heldigvis får jeg hjelp.



Anonymous poster hash: a3166...e2e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest paramount

Bare i løpet av de siste ukene har 2 unge jenter og en ung gutt tatt sitt eget liv rundt her jeg bor. Jeg ville bli en av dem, men jeg ville ikke bli statistikk akkurat som de.

Heldigvis får jeg hjelp.

Anonymous poster hash: a3166...e2e

:hug: Fint at du får hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ssb.no om du lurer på selvmordsstatistikken. Nei, det er ingen særlig økning. Bias.

Anonymous poster hash: 2f56a...b7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ssb.no om du lurer på selvmordsstatistikken. Nei, det er ingen særlig økning. Bias.

Anonymous poster hash: 2f56a...b7f

Kommer an på hvor stort du ser på det. På 1980-tallet så man en bølge som egentlig ikke har gått bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor stort du ser på det. På 1980-tallet så man en bølge som egentlig ikke har gått bort.

S levde neppe på åttitallet.

Anonymous poster hash: 2f56a...b7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS*

Anonymous poster hash: 2f56a...b7f

Det gjorde jeg, men leste nok ikke om selvmordsstatistikker den gang.

Anonymous poster hash: 98d73...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått hvorfor ikke folk som vil ta livet av seg, ikke bare kan få gjøre det?

Hvorfor alt dette styret?



Anonymous poster hash: 7d61d...d79
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått hvorfor ikke folk som vil ta livet av seg, ikke bare kan få gjøre det?

Hvorfor alt dette styret?

Anonymous poster hash: 7d61d...d79

Enig i dette. Hvorfor må man absolutt leve hvis man ikke vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått hvorfor ikke folk som vil ta livet av seg, ikke bare kan få gjøre det?

Hvorfor alt dette styret?

Anonymous poster hash: 7d61d...d79

Både enig og uenig. Jeg synes det er helt greit å ta livet av seg hvis man opplever at livet gir mer vondt enn godt over lang tid, det er ikke det spor egoistisk og jeg har forståelse for at noen går den veien. At økende eller synkende selvmordstall likevel er en indikasjon på en hel del sider ved samfunnet er jo likevel greit å ta med seg. Selvmordstallene har vært synkende de siste 20 årene etter at de økte markant i 20 år før det.

Når et selvmord er utført er jo akkurat den personen "ferdig", for å si det enkelt og brutalt, men samtidig er jo de som faktisk gjennomfører selvmord bare toppen av isfjellet. Man har ti ganger så mange selvmordsforsøk, riktignok et stort flertall av dem ikke genuine forsøk, som utførte selvmord, og i tillegg til disse har man jo mange, mange ganger flere som sliter veldig. Vi trenger nok ikke helt spesielle tiltak mot akkurat det at folk utfører selvmord, men tiltakene mot selvmord er jo i stor grad de samme som for psykisk helse generelt.

Anonymous poster hash: 44f3d...7f8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virkelig? Er det flere som tar livet av seg nå, enn det var for 5, 10, 15 år siden?



Anonymous poster hash: f9f7b...fff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Er det flere som tar livet av seg nå, enn det var for 5, 10, 15 år siden?

Anonymous poster hash: f9f7b...fff

Nei. Like mange som for fem år siden, noe færre enn for ti år siden og vesentlig færre enn for femten år siden. Antallet kvinner som begår selvmord har ligget ganske stabilt lenge, mens antallet menn har gått opp og ned - men alltid vært minst dobbelt så høyt og som regel tre-fire ganger så høyt. I den grad vi har hatt en selvmordsbølge i Norge i nyere tid fant den sted rundt 1990, da var forekomsten godt over halvannen ganger det den er nå.

Anonymous poster hash: 44f3d...7f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over dobbelt så mye som dør i trafikken dør av selvmord hvert år.

Men det er stort sett gutter og menn som tar selvmord, så da bryr folk seg naturligvis ikke.... Da er det bedre å blåse seg opp av at en kvinnelig soldat måtte bade akkurat som de andre soldatene eller at barbie dukken er slank og ikke har hengepupper....



Anonymous poster hash: 331a6...4a0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest auroravictoria

Dette er skråblikk og generaliseringer, derfor har jeg ingen faktakunnskaper i bunn, men bare spekulasjoner. Jeg føler at utrolig mange i dagens samfunn tar livet sitt. Spesielt blant de unge.

Hvorfor er det slik, og hva kan samfunnet gjøre for å bedre dette? Er det samfunnet som har utviklet seg så negativt at det er presset og kravene som gjør at så mange folk bukker under? Dette tror jeg.

Personlig føler jeg umiddelbar forståelse når jeg hører om selvmord. Det er utrolig mye håpløshet her i verden, verden blir mindre og mindre og kaldere og kaldere. Det er vanskeligere å gjemme seg vekk. Det er fremdeles vanskelig å være annerledes. Det er vanskelig å imøtekomme andre krav og forventninger, og vanskelig å akseptere at man ikke lykkes.

Jeg tenker at det ikke er feigt eller egoistisk å ta livet sitt, for mange har tunge ting man bærer på. Ikke alle kan hjelpes til et bedre liv.

Det er trist at mennesker tar livet sitt, men jeg velger å ha forståelse for det og jeg dømmer dem ikke.

Anonymous poster hash: 98d73...a11

Jeg føler det motsatt. Jeg synes det er mer aksept, mer frihet, tryggere, vennligere og mer godhet på jorden. Jeg tror det er "lettere" å ta selvmord nå enn før. Man beit gjerne i seg mer før. Verden var "tøffere". Man godtok mer, og var generelt mer hardhuda. Hvis livet var tøfft, ja så levde mann det læll. Nå vokser vi opp med bomull rundt oss og verden blir fort tøff å takle for barn som har vokst opp uten motstand. Når man omsider da møter den en dag, blir det indre konflikter og harde vegger å møte. Man vet ikke hvordan man skal takle det. Det er lettere å bare avslutte å flykte.

Dette er jo veldig bastant og svart/hvitt, og selvsagt ikke et helhetlig bilde av det, men mine umiddelbare tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...