Gå til innhold

Hva er det beste å værste med Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det beste: At det er såpass kaldt her oppe i nord, at man ikke får alle de skumle tropesykdommene, ikke har voldsomt masse giftige insekter og livsfarlige reptiler, at vannet i springen kan drikkes og at epidemier som kolera er fraværende (så vidt meg bekjent) pga vann og avløpssystemet.

At samfunnet har et sett med normer som gjør at kriminaliteten er såpass lav og lite farlig, at korrupsjonen er såpass lite framtredende og at folk flest har holdninger som gjør at de på individbasis lever etter kardemommeloven, uten å synes akkurat det valget er naivt idioti.

Oljepengene. Uten dem hadde folk i denne grenda yvst i fjellom vært så fattige at fårikål ikke hadde vært en nasjonalrett, men en nødvendighet. Dere hadde isfisket på ramme alvor og knuspret på flatbrød av rugmel, mens dere lurte på hvordan dere skule få penger nok til vinterdekkene på bilen.

Det verste: At det er så freakings kaldt her! Man fryser til en istapp bare man går utafor døra, hvis man ikke befinner seg i tre av årets rimelig behagelige måneder. Men selv da er det bannemeg vintertemperaturer! Gah! Hvem i all verden kom på at det skal være lyst utover hele døgnet, i stedet for at det kan være litt mer behagelige temperaturer?

At folk flest er så intenst naive til tider at man ikke forstår helt hvordan de er oppegående. Noen ganger ser man bare på dem og lurer på hvem som knyter skolissene for dem.

Det er enda godt de har noen artsfeller å omgås med her oppe i bergknattene, for ellers hadde de fått en bratt lærekurve.. (Noe de får når de drar til land i andre verdensdeler...)

Og hva skjedde med skolesystemet? Er dere så late hele gjengen at dere ikke kan ha en skole der barn må gjøre en viss innsats, sånn at de lærer seg det de trenger å vite, uten at dere tror de vil bli traumatisert av det?

Oljepengene. Nordmennene blir overlegne, feite og late uten at de egentlig har noen grunner til å bli noen av delene.

Det er sikkert flere ting, men det var det jeg kom på, akkurat nå.

Jo, også trafikken. Det er tryggere trafikk her enn mange andre plasser i verden (for å si det mildt.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er alle mulighetene vi har, og disse er uavhengig av om mor og far er rik eller ei. Det verste er det at en stor del nordmenn ikke forstår at penger ikke vokser på trær, og ikke skjønner at vi ikke kan fortsette i all evighet å brødfø en gigantisk prosent av befolkningen som går på NAV.

Anonymous poster hash: 7c855...aca

Dette er det værste med Norge.

Den evinnelige sytinga over at noen benytter seg av lovfestede rettigheter de har når de blir syke, står uten jobb eller er alene om å forsørge barn som man i utgangspunktet har vært to om å skape, og at grunnen til dette "hatet" er ren og skjær misunnelse og smålighet. Og at detaljer som at de som mottar midler fra staten ofte ha betalt skatt selv i åresvis bevisst ignoreres.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er freden, rikdommen og alle mulighetene vi har som enkeltmennesker. Hvem som helst kan f.eks bli lege bare man jobber hardt nok.

Det verste er været fra oktober til mars. Dårlig utvalg av mat og andre forbruksvarer. Innvandring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste er helt klart at vi er et fredelig land uten krig og faenskap. Trenger ikke å være redd for at vi skal bli bomba neste dag.

Verste er de lange og kalde vinterene! Jeg er en skikkelig frysepine og hater snø og kulde. Huff.

Anonymous poster hash: d98e1...97c

Men trenger vi ikke det? I det siste har vi jo blitt plaget med terrortrusler, også har vi jo 22.juli… :(

Anonymous poster hash: 3e004...fa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det værste med Norge.

Den evinnelige sytinga over at noen benytter seg av lovfestede rettigheter de har når de blir syke, står uten jobb eller er alene om å forsørge barn som man i utgangspunktet har vært to om å skape, og at grunnen til dette "hatet" er ren og skjær misunnelse og smålighet. Og at detaljer som at de som mottar midler fra staten ofte ha betalt skatt selv i åresvis bevisst ignoreres.

Du må slutte og ta ting så personlig og ikke vri på det som blir sagt. Det er helt riktig at velferdssamfunnet vi har i dag ikke er bærekraftig og må gjøres noe med. Det er ikke syting bare fordi man påpeker dette. Det er en stor feil med samfunnet. En feil som sammen med en del andre ting som vil kjøre dette landet inn i uføret om ikke noe gjøres.

Det handler ikke om å ta fra folk rettigheter eller la folk råtne i rennesteinen, det handler om å sørge for noe som er bærekraftig. Så slutt og tolk det som et angrep på svake mennesker.

Endret av debattanten
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er velferden, tenk om man fikk en regning på 50000 etter å ha for eksempel brukket armen eller operert blindtarmen :sjokkert: Liker også at vi har 4 ulike årstider :)

Det verste er utakknemlige mennesker som har fått sydd puter under armene og har gullhår i rumpestumpen.... Du kunne like gjerne blitt født i et krigsrammet land og ikke hatt noen muligheter i livet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste... Hm. Vil si helsevesenet.

Det verste må nok være at hvis du er annerledes i tale, språk, gange, vil samfunnet gjemme deg. Opplever du skyggesiden av livet og er åpen om det, tar folk avstand. Det er faktisk mulig å ikke ha det så bra i dette landet med alle disse fordelene, og det tror jeg folk glemmer litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trenger vi ikke det? I det siste har vi jo blitt plaget med terrortrusler, også har vi jo 22.juli :(

Anonymous poster hash: 3e004...fa9

Norge er et fredelig land og vi har ikke vært i krig siden 2 verdens krig. Selvfølgelig kan slikt forkomne det som skjedde 22 juli og det var veldig trist, men tviler på det er mange som går rundt å er redde for at vi skal få landet vårt bomba i morgen.

At i alt er det trygt å bo i Norge :)

Anonymous poster hash: d98e1...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må slutte og ta ting så personlig og ikke vri på det som blir sagt. Det er helt riktig at velferdssamfunnet vi har i dag ikke er bærekraftig og må gjøres noe med. Det er ikke syting bare fordi man påpeker dette. Det er en stor feil med samfunnet. En feil som sammen med en del andre ting som vil kjøre dette landet inn i uføret om ikke noe gjøres.

Det handler ikke om å ta fra folk rettigheter eller la folk råtne i rennesteinen, det handler om å sørge for noe som er bærekraftig. Så slutt og tolk det som et angrep på svake mennesker.

Ikke tar jeg det personlig, og bare for ordens skyld: jeg tilhører ikke noen av disse kategoriene.

Jeg ser ikke på alle disse som "svake" heller. Og jo, det er syting. Og da uttrykker jeg meg forsiktig. Egentlig vile jeg kalle det mobbing!

Såkalt bærekraftig eller ikke...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tar jeg det personlig, og bare for ordens skyld: jeg tilhører ikke noen av disse kategoriene.

Jeg ser ikke på alle disse som "svake" heller. Og jo, det er syting. Og da uttrykker jeg meg forsiktig. Egentlig vile jeg kalle det mobbing!

Såkalt bærekraftig eller ikke...

Lite konstruktivt og kalle folk for mobbere og sytere når de helt konkret forklarer en logisk brist om ikke bedres vil gjøre vondt verre for disse menneskene. Merkelig holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite konstruktivt og kalle folk for mobbere og sytere når de helt konkret forklarer en logisk brist om ikke bedres vil gjøre vondt verre for disse menneskene. Merkelig holdning.

Fant ikke essensen i det du skrev der. Hvem forklarer noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva synes du er best med Norge. Og hva synes du er værst med Norge

Anonymous poster hash: d754c...f66

Det beste med Norge er vår faktiske historie som et homogent folkeslag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste med Norge er vår faktiske historie som et homogent folkeslag

Så nordmenn er et folkeslag? Argumenter gjerne er du snill. Venter i spenning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er et fredelig land og vi har ikke vært i krig siden 2 verdens krig. Selvfølgelig kan slikt forkomne det som skjedde 22 juli og det var veldig trist, men tviler på det er mange som går rundt å er redde for at vi skal få landet vårt bomba i morgen.

At i alt er det trygt å bo i Norge :)

Anonymous poster hash: d98e1...97c

Men det er jo mange som går rundt og er engstelige :/ Nylig fikk man jo høre i media at Norge innen et år vil oppleve terror.

Anonymous poster hash: 3e004...fa9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det værste med Norge.

Den evinnelige sytinga over at noen benytter seg av lovfestede rettigheter de har når de blir syke, står uten jobb eller er alene om å forsørge barn som man i utgangspunktet har vært to om å skape, og at grunnen til dette "hatet" er ren og skjær misunnelse og smålighet. Og at detaljer som at de som mottar midler fra staten ofte ha betalt skatt selv i åresvis bevisst ignoreres.

Ikke misunnelighet! Bekyrming! Hva den dagen dette ikke eksisterer mer? Det blir ramaskrik for noen 1000 mindre i året. Hva den dagen disse rettighetene ikke eksisterer mer? Og ingen kan få noen hjelp? Hverken sosialhjelp eller barnetrygd. Vi trenger dessverre reformer som gjør systemet bærekraftig så lenge som mulig, og da må det dessverre medføre at noen goder fjernes.

Å være misunnelig på syke mennesker er så tåpelig å si! Hva er det å misunne? Det argumentet kastes ut hver gang en ikke har noe bedre å si. Jeg unner ingen å være syk, og ende opp med å leve på ytelser fremfor å være en deltaker i yrkeslivet. Tror ekstremt få ønsker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Verste i Norge for meg: Når folk blir ferdig med utdanning at dem ikke får jobb innen utdannelsen, som meg feks. Det er vanskelig for dem som er ferdig med utdanning og ingen jobb.

Best: At det finnes regler og at vi har det bra i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med Norge er vår fantastiske natur.

Det verste med Norge er at det er de som er flinkest til å rope og skrike høyest som blir hørt i politikken.



Anonymous poster hash: bcf7b...9a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med Norge:

- Vi har et godt velferdssystem og helsevesen

- Vi lever i en fredelig del av verden

- Vi er ikke altfor mange millioner mennesker stuet sammen på det forholdsvis lille arealet landet rommer

- Vi har frisk luft og godt drikkevann rett fra springen

- Vi befinner oss i hva mange mener er verdens vakreste natur

- Vi befinner oss langt vekk fra de store naturkatastrofenes soner

Det verste med Norge:

- Velferdssystemet og helsevesenet oppleves ikke like rettferdig for alle. Et stort forbedringspotensiale

- Vår fredelige del av verden begynner å bli truet, terrorismen er allerede en reell trussel

- De få millioner menneskene her blir i stadig større grad konsentrert på ett område, og politiske krefter jobber aktivt for sentralisering og mot vekst i distriktene

- Drikkevannet blir stadig dyrere i form av stedvis uforholdsmessig høye kommunale avgifter

- Vår vakre natur må stadig vike for at rikinger fra Holmenkollåsen skal ha plass til hyttepalasset sitt :ironi:

- Naturkatastrofene er kommet hit også, bare se på forskernes nøye tidsberegnede trusler om "Mannen"`s fall...

- Og det aller verste, våre tenner er ikke en del av kroppen, tannlegebehandling er derfor ikke underlagt offentlig helsetjeneste!!!!!!!!!!!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misunnelighet! Bekyrming! Hva den dagen dette ikke eksisterer mer? Det blir ramaskrik for noen 1000 mindre i året. Hva den dagen disse rettighetene ikke eksisterer mer? Og ingen kan få noen hjelp? Hverken sosialhjelp eller barnetrygd. Vi trenger dessverre reformer som gjør systemet bærekraftig så lenge som mulig, og da må det dessverre medføre at noen goder fjernes.

Å være misunnelig på syke mennesker er så tåpelig å si! Hva er det å misunne? Det argumentet kastes ut hver gang en ikke har noe bedre å si. Jeg unner ingen å være syk, og ende opp med å leve på ytelser fremfor å være en deltaker i yrkeslivet. Tror ekstremt få ønsker det.

Joda, det er sikkert bekymring for samfunnsøkonomien som er motivet når de som er uføretrygdet får så hatten passer. Not. Det at de slipper å stå opp tidlig, kan bruke dagene slik de vil og i tillegg motta nesten like mye som enkelte mottar i lønn får folk til å se rødt. (Selv om dette har noe med hvor mye de har tjent tidligere) De legger ikke særlig vekt på at det faktisk er en grunn til at de ikke kan jobbe.

Det samme gjelder OS. De får finansiert utdannelsen sin og DET er urettferdig det. Da får man unger bare fordi en blir steinrik på det. At disse på sikt blir i stand til å sørge for seg og ungene sine, og dermed slipper å motta ytelser på lengre sikt, (og dermed spare samfunnet for de utgiftene) det er ikke jo ikke noe å henge seg opp i.

Det er ikke mulig å ikke få meg seg all hetsingen som det opprettes tråd på tråd på tråd om

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...