Gå til innhold

Redbird sitt prøveeventyr!


Redbird

Anbefalte innlegg

Ja da har jeg falt inn på denne siden også. :)

Googlet egentlig bare etter "eggløsning" og fant en side her inne, en dagbok skrevet av en jeg tror het "jenta27"! Ble fascinert og inspirert, så tenkte jeg kunne lage min egen "dagbok"! :)

Litt om oss:

Jeg: 25 år

Han: 33 år

Nygifte 20 september 2008!

Dette er vår første forsøk på baby og vi er helt i startgropa! Sluttet på pillen (cerazette) 24 april, og hadde min første mens etter dette 18-24 mai. Skjønte at det ville gå ca en måned fra pillestopp til mens, så antar det er normalt! Prøvde naturligvis en hel del i perioden før mens, men antar det er relativt normalt at ingenting skjedde da...Prøvde igjen i går morges! :D

Men er også litt redd for at det blir for mye prating og styring rundt det å bli gravid...Er det EN ting jeg vet så er da at man blir IKKE gravid om man går rundt å tenker på det hele tiden! Man skal ha sex når man har LYST ikke fordi man MÅ...! Men er også veldig godt å dele tanker da. Og å få gode råd. :)

Syns det er veeeldig mye rundt dette å bli gravid som jeg ikke skjønner...masse forkortelses og fancy ord! Merket det da jeg var inne på den andre "dagboken" her.

Kanskje noen der ute vil hjelpe meg litt og gi meg et kort sammendrag av alle forkortelser og praktiske ting man bør vite?? :P

Trenger all den hjelpen jeg kan få...

Som f.eks om eggløsning, fruktbarhetstid, generelle tips og råd osv...

Blir veldig glad for det! :)

:romeo:

PS. Som f.eks disse forkortelsene: PP, CD, EL (eggløsning?), IKM, PCOS/PCO ......hææ?? :D

22/08/09: Endret nick til Redbird! :)

Endret av Redbird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg er i starten av min eggløsningsfase...Merker idag at jeg har mer utflod en vanlig, magen er litt hard på en måte og prikker/murrer litt der inne...

Etter hva jeg husker fra sist jeg hadde mens (før p-pille), rundt 2 år siden tror jeg, så hadde jeg en "normal" syklus på 28 dager. Da har jeg skjønt EL skjer dag 14 (med slingringsmonn: 12-16) så da stemmer det vel relativt bra da?? Skal kjøre på med gubben i kveld og i morgen! hehe! :humpe:

Vi har blitt enige om å prøve å ha :humpe: de dagene vi "må" og de dagene vi bare har lyst!! :D Det tror jeg er viktig. Ikke glemme at sengekosen skal være gøy også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, da har jeg lest igjennom endel andre dagbøker her og tror jeg skjønner litt mer nå. :)Det stemmer at man regner PP fra første dag med TR til neste TR?

For da blir min seende cirka slik ut:

PP 1:

TR 18-24 mai.

Fruktbarhetsperiode: 29 mai-2 juni

EL: 31 mai

Men alt er jo veldig cirka-regnet, siden dette er første PP og jeg ikke er 100% sikker på hvor lang syklusene mine er...Blir fremdeles glad for tips og råd! :hoppe:

Nå skal jeg snart på jobb. Greit nok det, begynner fire, men lengter etter heeeelllg nå! :sol:

Får få med meg Manden på ny :humpe: runde imorgen! :D

Ha en fin dag/kveld alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei - velkommen som prøver =)

Tror du har fått med deg det viktigste av info allerede jeg.. =)

IKM - ikke kommende mens (altså den dagen du forventer mens, men ikke vil at den skal komme)

PP - prøveperiode

TR- tante rød (mensen)

EL - eggløsning

DPO - days past ovulation

Det du kan gjøre for å sjekke om du har eggløsning er å ta en eggløsningstest. Disse kan du kjøpe billig på nettet www.billige-teste.dk feks.. eller på apoteket. Da bruker du disse til du får en positiv - helst på ettermiddagen dette skjer. Da har du EL dagen etter sånn ca.

Det viktigste er jo egentlig å bli kjent med sin egen kropp og prøve å lese signalene den kommer med. Jeg hadde noen pillefrie mnd før vi begynte å prøve - så det var litt bli kjent tid for min del som hadde gått på pilla så altfor lenge og ikke kjente til min egen kropp syklus i det hele tatt.

Jeg målte temperaturen for å finne EL jeg da, og det funket veldig bra! Vi fikk klaff på første forsøk!

Masse lykke til - og kos deg med prøvingen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, full klaff på første forsøk er jo kjempebra!! :D

Tusen takk for info. Du har kanskje noe peiling på hva IVF, PCOS/PCO står for også...?

Regner med at jeg må la det gå et par måneder jeg også, for å bli kjent med kroppen min. Er ihvertfall to år siden jeg hadde mens, har gått på Cerazette, minipillen som rett og slett eliminerer mens. Så husker ikke helt hvordan syklusen min er!

Vi får se hva som skjer.. ;) Fører bok hvor jeg skriver ned mens og også når vi :sengekos:;)

I'm learning as I go! :D

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, full klaff på første forsøk er jo kjempebra!! :D

Tusen takk for info. Du har kanskje noe peiling på hva IVF, PCOS/PCO står for også...?

Regner med at jeg må la det gå et par måneder jeg også, for å bli kjent med kroppen min. Er ihvertfall to år siden jeg hadde mens, har gått på Cerazette, minipillen som rett og slett eliminerer mens. Så husker ikke helt hvordan syklusen min er!

Vi får se hva som skjer.. ;) Fører bok hvor jeg skriver ned mens og også når vi :sengekos:;)

I'm learning as I go! :D

Takk for svar!

He he ja tror jeg har gode gener på det punktet... både mamma og tante har hatt veldig lett for å bli gravide...

IVF er prøverør og PCOS/PCO er en "sykdom" hvor en har problemer med eggløsning - er litt påvirket av livstil som overvekt, dårlig kosthold etc men også genetisk tror jeg...

JEg gikk også på Cerazette - først 7 år på kombipille synfase, så over på Cerazette de siste 3 årene.. hadde ingen blødninger i det hele tatt i løpet av de tre årene så jeg forventet at det skulle ta lang tid å få i gang systemet.. men fikk mensblødning etter ca 28 dager... så vi er nok noe av de heldige som kom i gang med en gang.. hører om mange som sliter med å få i gang en normal syklus. Sånn sett ligger du jo bra an allerede!

Er lurt å følge litt med ja, så har du mer info å komme til legen om du skulle bli gravid veldig snart.. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he ja tror jeg har gode gener på det punktet... både mamma og tante har hatt veldig lett for å bli gravide...

IVF er prøverør og PCOS/PCO er en "sykdom" hvor en har problemer med eggløsning - er litt påvirket av livstil som overvekt, dårlig kosthold etc men også genetisk tror jeg...

JEg gikk også på Cerazette - først 7 år på kombipille synfase, så over på Cerazette de siste 3 årene.. hadde ingen blødninger i det hele tatt i løpet av de tre årene så jeg forventet at det skulle ta lang tid å få i gang systemet.. men fikk mensblødning etter ca 28 dager... så vi er nok noe av de heldige som kom i gang med en gang.. hører om mange som sliter med å få i gang en normal syklus. Sånn sett ligger du jo bra an allerede!

Er lurt å følge litt med ja, så har du mer info å komme til legen om du skulle bli gravid veldig snart.. =)

Ja fra jeg sluttet på pillen 24 april til jeg fikk TR gikk det jo ca 25 dager (fikk første blødning natt til 18 mai, kl 0100, men regner vel det som 18 mai og ikke 17?? ;)) På pakken står det at det kan gå opptil en måned før syklusen er i gang igjen, så antar vi er av de heldige da!

Og så da kan jeg la være å tenke på IVF og PCO da. *bank i bordet* Er ihvertfall ikke noe jeg trenger å tenke så mye på akkurat nå. :)

Kjøpe en pakke med EL-tester idag og ifølge pakka, om jeg har syklus på 28 dager (noe jeg tror) så skal jeg visst ha eggløsning idag! :D Skal ihvertfall teste når jeg kommer hjem. :duskedame: Så får vi se! :humpe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var jeg vel hjemme fra jobb og løp rett på badet for å ta EL-test! Ifølge pakka skulle jeg visst ha EL nå.. :P

Men den gang ei! Nå er det jo ikke sikkert jeg har en 28 dagers syklus, så tenker jeg tester igjen imorgen når jeg står opp. Klarer jo ikke akkurat å vente på at neste syklus da. Herregud, prøver når jeg kan! :ler:

Merker jo på kroppen at ting skjer. Tror nok EL er rett rundt hjørnet. Er så hormonell atte. Merket jeg ble i dårlig humør da testen var negativ. Og i løpet av en helt vanlig samtale med Manden pr. tlf idag ble jeg både irritert og begynte nesten å gråte. Helt uten grunn! Var bare en "Hei, hvordan er dagen din, drar vi til Sverige på lørdag bla bla bla" Så latterlig. :fnise:

Ble ikke i noe bedre humør nå da det kan se ut som om bilferien vår i juli kanskje ikke blir noe av allikevel. Bare fordi bilen står i broren til Manden sitt navn og han har en svær pinne opp i r***....Ja bilen står i hans navn, men det er VÅR bil!! Vi betaler for den!! Og så kan det ha noe med hvor mange kilometer den kan gå i følge forsikringen og dritt og møkk...Skal få Manden til å sjekke det imorgen...Skal liksom fornye passet imorgen og! Ingen vits det hvis det ikke blir noe av. :frustrert: SINNA!!!

Snart helg nå da...jobbe sent imorgen og...så blir jo en lang dag. Men friiii på mandag!! :danser:

Skal ihvertfall sjekke etter EL de nærmeste dagene.. :)

Ha en fin kveld!! Nå må jeg vel gå å lage sen-middag...ingen andre her som løfter på baken... :sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen EL i morges heller. :klø: Jeg fins virkelig ikke tålmodig jeg...! :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag 13.37: Vitex bestilt

Idag 13.44: Vitex sendt :D Går fort i svingene i Danmark ser det ut som! :D

Har hørt Vitex har funket så bra for så mange her inne, så tenkte "Shit au, er da ikkeno å vente med! ;)"

HELG! :popcorn::duskedame:

Hva skjer ute hos alle dere andre mon tro...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen inn i prøvernes rekker. EL-testene pleier å være positive inntil 48 timer før EL, og den dagen EL er pleier de å være negative. Kan være greit å vite det tenkte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen inn i prøvernes rekker. EL-testene pleier å være positive inntil 48 timer før EL, og den dagen EL er pleier de å være negative. Kan være greit å vite det tenkte jeg.

Ah, suverent. Takk Nótt! :biggrin: Sånt er greit å vite ja. ;) Skal teste igjen imorgen tidlig og evn da søndag morgen. Om jeg var på vei til å ha EL imorges så hadde jeg vel sett det på testen jeg tok da?? 48 timer er jo...to dager...hehe

Matte! T's stooooore styrke! :kari:

*************

Ser ut som om ferien er reddet. :D Sjekket et par ting, snakket litt og overført litt penger (....er det eneste visse mennesker tenker på...) så ordner det seg!

Skal til Sverige en tur imorgen med mine kjære foreldre. Blir ålreit det! :nigo:

Blir alltid mye :skravle: når vi er på tur med mamma. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null action på EL-test imorges også. jaja :)

Turen til Sverige ble gøy den! Og VARMT. :sjokkert: Men fikk da grillmat, snop, brus og masssssee annet! :)

Nå er gubben ute for å kjøpe tennvæske. Deilig å sitte ute på vår store plen i bikini og shorts!

Antar alle andre er ute i varmen og koser seg og nå forsvinner jeg ut igjen også! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger litt hjelp her! (beklager detaljer... :P)

Hadde litt :humpe: akkurat nå (hehe) og etterpå, da jeg gikk på do (gjør alltid det etterpå. Lært at jeg alltid bør tisse etterpå, får lett blærekatarr.) og da så jeg at det kom endel slim, av typen som er "seig" og som kan dras ut, pluss at det var et par brune flekker der!

Hva betyr det?? EL-slim?? Brun spotting...hva kan det bety...??

Hadde forrige TR 18 til 23/24 mai. Kan EL være rett rundt hjørnet?? Eller hva tror dere? har hatt "gjevnlig" :humpe: de siste dagene...kaaaaannn noe ha slått rot....? Eller drømmer jeg veldig nå? :P

Masse spørsmål nå...men lurer så fælt...Håper noen kan svare! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slimet kan være EL-slim, men hva den brune spottingen kan være aner jeg ikke. Det kan være litt blod fra en slimhinne som har blødd litt under samleiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff...ble jo helt hysterisk jeg...Beklager! :sukk:

Hadde ingen utslag på EL-test imorges men....! Kan kanskje være EL-slim allikevel...?

Takk for svar ihvertfall. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Velkommen hit som prøver! Håper dere er like heldige som vi har vært!

Et par oppklaringer (fra en som slapp å prøve så lenge men har lest MYE ;)):

- Du er mest fruktbar ca 3 dager før og samme dag som EL, ikke to før og to etter som det kan se ut til at du har ført opp under din oppsummering av PP1.

- EL-slim kan godt starte 3-5 dager før EL, altså før en EL-test rekker å bli positiv.

- EL-slim kan til forveksling likne sæd, så det er nok best å sjekke etter dette på andre tidspunkter enn rett etter sex ;)

- Ikke alle klarer å finne EL med EL-tester. Og de skal helst brukes om ettermiddagen, ikke om morgenen

- Noen spotter rundt EL, noen spotter når et egg fester seg og noen spotter noen dager før de får mens. Ikke noe farlig noe av det.

Lykke til! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen hit som prøver! Håper dere er like heldige som vi har vært!

Et par oppklaringer (fra en som slapp å prøve så lenge men har lest MYE ;)):

- Du er mest fruktbar ca 3 dager før og samme dag som EL, ikke to før og to etter som det kan se ut til at du har ført opp under din oppsummering av PP1.

- EL-slim kan godt starte 3-5 dager før EL, altså før en EL-test rekker å bli positiv.

- EL-slim kan til forveksling likne sæd, så det er nok best å sjekke etter dette på andre tidspunkter enn rett etter sex ;)

- Ikke alle klarer å finne EL med EL-tester. Og de skal helst brukes om ettermiddagen, ikke om morgenen

- Noen spotter rundt EL, noen spotter når et egg fester seg og noen spotter noen dager før de får mens. Ikke noe farlig noe av det.

Lykke til! :klemmer:

Takk Klematis!! :klem: Dette gjorde dagen min mye lettere, tok nemlig en EL-test imorges og den var negativ og var egentlig innstilt på å droppe det verste maset denne PP og heller la det bero til PP 2, i den tro at det ikke skjer noen ting nå...! Men om det stemmer at man kan ha EL-slim 3-5 dager før man faktisk har EL så trenger det jo ikke nødvendigvis være negativt at jeg ikke fikk postivt på testen idag da! :happy:

Når jeg er fruktbar rundt EL aner jeg egentlig ikke, om jeg har skrevet noe her tidligere så har jeg nok ikke visst hva jeg har snakket om. :fnise:

Da skal jeg prøve å ta EL-test på ettermiddagen. Leste et sted at det var best å ta dem da, men på pakka sto det at det ikke spilte så stor rolle. Men velger å høre på deg. ;)

Er ikke HELT 100% sikker på hva jeg skal se etter ved EL-slim, har du noen gode pekepinner for dette....?

Tuuuusen takk for svar Klematis! :klemmer: Dagboka di står på listen min "må-leses", så er veldig glad for at du stakk innom boken min også! :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...