Gå til innhold

Hvilken engelsk accent har du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eh... hvorfor er det pinligere enn Solberg-engelsk? Du trenger ingen spesiell tilknytning for å lære engelsk fra TV og radio.

Anonymous poster hash: 1e629...35b

Man kan heldigvis ha norsk aksent uten å høres helt Solberg ut. Hvis du bare har plukket det opp fra TV og radio, som de fleste nordmenn har, vil du mest sannsynlig snakke blandings-amerikansk med litt norsk aksent. Å bare velge seg en tilfeldig britisk dialekt er både rart, jålete, malplassert og komisk. Synes jeg da. Folk skal få snakke som de vil, men de burde vite at i hvert fall jeg ler av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må legge til noe: Har en relativt overbevisende aksent, så folk blir ofte overrasket når de etter en stund skjønner at jeg ikke har engelsk som morsmål. Men av og til så slår den norske aksenten kraftig til og da må jeg bare le av meg selv :fnise: Skikkelig Solberg-engelsk.

Anonymous poster hash: 2abf4...c7d

Samme her. Den norske aksenten trer som regel inn om jeg må snakke engelsk uten at jeg er forberedt, da blir det norsk tonefall og enkle ord :fnise: Ellers snakker jeg britisk-engelsk, har fått høre at den er ganske overbevisende av et par briter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb snakker jeg engelsk rundt 70% av tiden, og da stort sett med østeuropeere. Jeg frykter det har gjort noe med engelsken min, både når det kommer til ord, uttrykk og uttale.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ærlig talt fryktelig påvirket av de jeg prater engelsk med og har oppdaget at jeg legger meg til å snakke engelsk med belgisk aksent etter å ha snakket mye med en belgisk bekjent, plukker opp ting fra en eller annen dialekt de snakker i Alaska når jeg omgås folk derfra, og har av og til slått til med spor av Afrikaengelsk. Dette kan være litt flaut og jeg er litt redd for at de skal tro jeg hermer etter dem, men ingen har " avslørt" meg, enda. ;)

Normalt snakker jeg sånn at man godt hører at jeg ikke er engelsk, men er heldigvis nordlending, så det blir litt nærmere originalen enn østlandsengelsk.

Folk forstår meg svært godt, og det er det som er hovedsaken.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb snakker jeg engelsk rundt 70% av tiden, og da stort sett med østeuropeere. Jeg frykter det har gjort noe med engelsken min, både når det kommer til ord, uttrykk og uttale.

Hehe, kan vel neppe kalles en fordel :P

Anonymous poster hash: 1e629...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan heldigvis ha norsk aksent uten å høres helt Solberg ut. Hvis du bare har plukket det opp fra TV og radio, som de fleste nordmenn har, vil du mest sannsynlig snakke blandings-amerikansk med litt norsk aksent. Å bare velge seg en tilfeldig britisk dialekt er både rart, jålete, malplassert og komisk. Synes jeg da. Folk skal få snakke som de vil, men de burde vite at i hvert fall jeg ler av dem.

Jeg synes det vitner om målbevissthet, identitet og stå-på-vilje.

Anonymous poster hash: 1e629...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det vitner om målbevissthet, identitet og stå-på-vilje.

Anonymous poster hash: 1e629...35b

Vel, jeg synes det vitner om at man er typen som går på engelske tredjedivisjonskamper, ikledd duffelcoat og forteller alle at "this is mi føst time in the UK". Får helt vondt i magen av flauhet bare av å tenke på det og vet om mange briter som er enige med meg der. :P

Og identitet? Er du norsk så er det jo det som er identiteten din. Om noe vitner det om identitetsmangel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan heldigvis ha norsk aksent uten å høres helt Solberg ut. Hvis du bare har plukket det opp fra TV og radio, som de fleste nordmenn har, vil du mest sannsynlig snakke blandings-amerikansk med litt norsk aksent. Å bare velge seg en tilfeldig britisk dialekt er både rart, jålete, malplassert og komisk. Synes jeg da. Folk skal få snakke som de vil, men de burde vite at i hvert fall jeg ler av dem.

Oser sjalusi av deg!

Anonymous poster hash: 04782...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oser sjalusi av deg!

Anonymous poster hash: 04782...de3

Jeg tror det handler om sjalusi. Det er så mange som sier "Herregud, hun har så påtatt accent! Tror hun er verdensmester i engelsk bare fordi hun har vært på en surfetur i Australia."

Janteloven kalles vel dette. De må rakke ned på andre for å få seg til å ikke føle seg like mislykket.

Anonymous poster hash: 1e629...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan heldigvis ha norsk aksent uten å høres helt Solberg ut. Hvis du bare har plukket det opp fra TV og radio, som de fleste nordmenn har, vil du mest sannsynlig snakke blandings-amerikansk med litt norsk aksent. Å bare velge seg en tilfeldig britisk dialekt er både rart, jålete, malplassert og komisk. Synes jeg da. Folk skal få snakke som de vil, men de burde vite at i hvert fall jeg ler av dem.

Hvordan vet du hvor de har plukket opp aksenten, der du står og ler av dem? Jeg er norsk, men vokste opp i England. Har virkelig ikke tenkt å fornorske aksenten min fordi umodne drittunger synes den høres jålete ut.

Anonymous poster hash: 8aeef...a04

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du norsk så er det jo det som er identiteten din. Om noe vitner det om identitetsmangel.

Det vitner ikke om identitetsmangel å snakke engelsk med ikke-norsk accent. Hadde du begynt å snakke norsk med engelsk accent hadde det vært noe annet. Jeg tror de som gjør narr av ambisiøse nordmenn med god engelsk først og fremst er sjalu.

Anonymous poster hash: 1e629...35b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet du hvor de har plukket opp aksenten, der du står og ler av dem? Jeg er norsk, men vokste opp i England. Har virkelig ikke tenkt å fornorske aksenten min fordi umodne drittunger synes den høres jålete ut.

Stå på! Ikke la deg påvirke av sånne som sukkerspinn. Keep on with the great accent!

Anonymous poster hash: 1e629...35b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en veldig amerikansk aksent naturlig (har nok med tonefallet å gjøre som noen andre nevnte), med innslag av britisk engelsk og australsk engelsk. Jeg har også en tendens til å legge meg på samme nivå/aksent som den jeg snakker med. Husker vi skulle ha britisk engelsk aksent på barneskolen, men det syntes jeg hørtes så falskt ut på meg. Grammatisk sett har jeg alltid brukt britisk engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oser sjalusi av deg!

Anonymous poster hash: 04782...de3

Jeg tror det handler om sjalusi. Det er så mange som sier "Herregud, hun har så påtatt accent! Tror hun er verdensmester i engelsk bare fordi hun har vært på en surfetur i Australia."

Janteloven kalles vel dette. De må rakke ned på andre for å få seg til å ikke føle seg like mislykket.

Anonymous poster hash: 1e629...35b

Her var det mange interessante teorier, men må nok skuffe dere. Moren min snakker tjukk Nord-Londonsk og hele familien min snakker forskjellige typer engelsk. Jeg kan legge om til hvilken dialekt jeg vil, men har bevisst valgt å ha en norsk klang for å holde på identiteten min og fordi folk synes det høres morsomt og søtt ut.

Hvordan vet du hvor de har plukket opp aksenten, der du står og ler av dem? Jeg er norsk, men vokste opp i England. Har virkelig ikke tenkt å fornorske aksenten min fordi umodne drittunger synes den høres jålete ut.

Anonymous poster hash: 8aeef...a04

Det er derfor jeg skrev tilfeldig dialekt. Hvis du har en god grunn til å snakke dialekten er det noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du har en god grunn til å snakke dialekten er det noe annet.

Det er god nok grunn at du liker den. Faktisk en mye bedre grunn enn at du bare flyttet til et random sted og overlot dialekten til tilfeldighetene.

Anonymous poster hash: 1e629...35b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er derfor jeg skrev tilfeldig dialekt. Hvis du har en god grunn til å snakke dialekten er det noe annet.

Du skriver at du ler av nordmenn med tilfeldig britisk dialekt. Du vet ikke hva som er grunnen til at jeg snakker som jeg gjør hvis vi tilfeldigvis står i samme kø på en flyplass eller hvis du overhører at jeg snakker i telefonen. Du vet ikke om nordmannen ved siden av deg på toget har engelsk far, har gått på skole i England eller er gift med en engelskmann.

Du velger å ha norsk klang fordi folk synes det er søtt, og men kaller andre jålete...

Anonymous poster hash: 8aeef...a04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stå på! Ikke la deg påvirke av sånne som sukkerspinn. Keep on with the great accent!

Anonymous poster hash: 1e629...35b

Takk for det :)

Anonymous poster hash: 8aeef...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anastasia

Jeg snakker skikkelig sørstatsdialekt etter å ha vært en del i Tennessee. Samtidig blir det en blanding av irsk siden jeg har bodd i Irland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...