Gå til innhold

Hjemmelaget mat eller ferdig mat?


Me*

Anbefalte innlegg

Alle med bittelitt vett mellom ørene forstår jo at det er snakk om Toro-poser, Fjordland etc vs VANLIG hjemmelaget mat.

Da burde det stått i HI; bruker du toromat, eller lager du maten selv?

For meg så innegår også brød og bakst i å "lage mat fra bunnen av", i VANLIG hjemmelaget mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pheel

Anonym poster: f57e41c7552850d383f6813498fa86cd

Har tidligere jobbet på kjøkken, og det tar mange timer å lage en ordentlig god saus av kraft.

Det gidder jeg ikke, selvom jeg sikkert kunne laget brunsaus fra bunnen, synes Toro sine poser (pulverform) med brunsaus o.l er godt uansett., så heller jeg bare i kraften også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at det tar så skrekkelig mye mer tid å lage hverdagsmat fra bunnen enn å bruke halvfabrikata. Jamie Oliver laget en gang en hel serie programmer der han viste hvordan man kunne lage retter fra bunnen raskere enn tilsvarende ferdigretter fra frysedisken.

Det er langt på vei snakk om å kunne noen triks og fremgangsmåter, og gidde seg å lære litt. Dvs innstilling, prioritering og interesse.

Anonym poster: ef4d6f27c6f24260f5fe94497290e03f

Vel nå er det en gang slik at jeg synes det er like lite inntresangt å lage mat som det er å stake opp et klosett, jeg finner ingen av de så veldig kjekke hobbyer. Men mat må man ha.

Ikke alle har matinteresse, og når jeg sammenligner matlaging med klosett tømning så tøyser jeg ikke i forhold til hvor inntresangt jeg synes det er. Ja det handler om innstilling, prioritering og interesse absolutt, men jeg vet at jeg får i meg de rette næringsstoffene, jeg vet at kroppen min har rette verdier osv. Så når jeg verken har interesse, eller innstillingen på kjøkkenet, når i det hele og det store det å lage mat er nærmest tja pining på høyt nivå, hvorfor ikke da lage Toro mat? Andre får gjøre som de vil med sin tid og sin mat slik jeg og spiser maten min slik jeg vil.

Endret av skreppamedleppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Søgni

Jeg lager det aller meste selv, men ikke av rent prinsipielle årsaker. Brød kjøper jeg alltid ferdig, og jeg kjøper også f.eks. pasta. Jeg kjenner meg ikke igjen i "perfekt husmor"-beskrivelsen fra Borghild her da, og klistrer da ikke på meg en glorie på grunn av mine egne matvaner. Selv om jeg lager det meste fra bunnen, så betyr jo ikke det at maten jeg lager er så avansert, tidkrevende eller imponerende, akkurat. Jeg synes ikke det er så mye mer tid- og energikrevende med hjemmelaget mat kontra f.eks. en del fra Toro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel nå er det en gang slik at jeg synes det er like lite inntresangt å lage mat som det er å stake opp et klosett, jeg finner ingen av de så veldig kjekke hobbyer. Men mat må man ha.

Ikke alle har matinteresse, og når jeg sammenligner matlaging med klosett tømning så tøyser jeg ikke i forhold til hvor inntresangt jeg synes det er. Ja det handler om innstilling, prioritering og interesse absolutt, men jeg vet at jeg får i meg de rette næringsstoffene, jeg vet at kroppen min har rette verdier osv. Så når jeg verken har interesse, eller innstillingen på kjøkkenet, når i det hele og det store det å lage mat er nærmest tja pining på høyt nivå, hvorfor ikke da lage Toro mat? Andre får gjøre som de vil med sin tid og sin mat slik jeg og spiser maten min slik jeg vil.

Du må lage akkurat så mye Toro-mat du vil for min del, og synes at do-oppstaking er gøyere enn matlaging. Som sagt, interesse, prioritering og innstillig - du gjentar jo bare poengene mine her?

Men at det tar så mye mer TID å lage maten fra bunnen, det er altså ikke noe gyldig argument (for å gjenta meg selv). Og det er ikke slik at vi som velger bort Toronødvendigvis er arbeidsløse, barnløse, trygdede eller har svært lite krevede jobber. (Slik jeg mang en gang har blitt bedt om å gjøre rede for i mattråder her i tilfeller der andre brukere syntes maten min hørtes litt vel forseggjort ut :rolleyes:).

Anonym poster: ef4d6f27c6f24260f5fe94497290e03f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ikke 50/50 lenger siden middagsmaten min er ganske så ren. Kan vel summere det opp til 30 frossenpizzaer, 12 posesupper, 1-3 gryterettposer, 10 jacobs kraft, 38 variert innhold på glass (pesto etc), 1-2 middag fra hermetikk, 3 poser bernaisesaus og 4 pakker rømmegrøt i året. Resten lager jeg selv.

Ferdigmiddager ellers synes jeg smaker høgg.

Anonym poster: 5e378467b43bea9a9da0a1f07e0343bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lage akkurat så mye Toro-mat du vil for min del, og synes at do-oppstaking er gøyere enn matlaging. Som sagt, interesse, prioritering og innstillig - du gjentar jo bare poengene mine her?

Men at det tar så mye mer TID å lage maten fra bunnen, det er altså ikke noe gyldig argument (for å gjenta meg selv). Og det er ikke slik at vi som velger bort Toronødvendigvis er arbeidsløse, barnløse, trygdede eller har svært lite krevede jobber. (Slik jeg mang en gang har blitt bedt om å gjøre rede for i mattråder her i tilfeller der andre brukere syntes maten min hørtes litt vel forseggjort ut :rolleyes:).

Anonym poster: ef4d6f27c6f24260f5fe94497290e03f

For meg som ikke liker å stå på kjøkkenet og ikke liker det så tar det lengre tid i og med at alle disse triksene dine gidder ikke jeg, og har jeg 0 interesse å lære meg. Ting man ikke har interesser for synes er kjedelig, tortur, tar næmlig lengre tid så å snakke om J.O i denne smmengheng, synes ikke du at du mister poenget med å dra han inn i diskusjonen.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg som ikke liker å stå på kjøkkenet og ikke liker det så tar det lengre tid i og med at alle disse triksene dine gidder ikke jeg, og har jeg 0 interesse å lære meg. Ting man ikke har interesser for synes er kjedelig, tortur, tar næmlig lengre tid så å snakke om J.O i denne smmengheng, synes ikke du at du mister poenget med å dra han inn i diskusjonen.

Det tar lengre tid for deg fordi du mangler interesse og motivasjon. Det er altså ikke tiden isolert sett som er poenget, men mangel på motivasjon og andre prioriteringer.

Innlegget mitt som du siterte var et svar på et innspill fra en annen bruker som mente at så mange i denne tråden laget mat selv i stedet for å ty til Toro fordi de var forumsbrukere som hadde mye tid til rådighet og ikke hadde noen liv (litt upresist gjengitt :eeeh:). Jeg ville bare understreke at denne teorien ikke holder. See?

Jamie Oliver er et eksempel på en fyr som lærer folk triks som beviser at man fra bunnen ikke trenger å ta lang tid. Han var derfor meget relevant å trekke inn for å få fram poenget med innlegget mitt, og danne et motargument mot påstanden i innlegget jeg svarte på. Du for din del snakker jo om noe annet, dvs deg selv og dine preferanser. Og der kan det jo være at Jamie ikke er så relevant, det vet ikke jeg - men det var heller ikke deg jeg diskuterte. :)

Anonym poster: ef4d6f27c6f24260f5fe94497290e03f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

Jeg lager det meste fra bunnen av. Ikke fordi jeg har noe imot halvfabrikat, tvert imot. Har ingen problemer med at folk bruker det. Men jeg lager hjemmelaget mat fordi jeg interesserer meg for matlaging (er litt hobbykokk på fritiden), og jeg liker veldig få halvferdige ting man får kjøpt i butikken. Jeg syns at mange av produktene har alt for mye salt og tilsetningsstoffer, og mange av de gode smakene blir drept av det. Men jeg er en sucker for Toro sin lasagne og italiensk gryterett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager det meste fra bunnen av (middager, buljong, sauser osv). Men har også fordelen at jeg jobber med med å lage mat fra bunnen av og har med en del ting hjem + bruker en del fritid på å "forbedre" smaker så har en del i fryseren..

Men er jeg død etter jobb, kjøper jeg glatt en grandiosa eller noe pasta-bland-med-vann-og-melk-og-kok-i-10-minutter-greier :rolleyes:

Synes en grandiosa kan smake like så godt som en suppe jeg har brukt 1-2 timer på å lage :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at det tar så skrekkelig mye mer tid å lage hverdagsmat fra bunnen enn å bruke halvfabrikata. Jamie Oliver laget en gang en hel serie programmer der han viste hvordan man kunne lage retter fra bunnen raskere enn tilsvarende ferdigretter fra frysedisken.

Det er langt på vei snakk om å kunne noen triks og fremgangsmåter, og gidde seg å lære litt. Dvs innstilling, prioritering og interesse.

Anonym poster: ef4d6f27c6f24260f5fe94497290e03f

Siden du fikk så god tilbakemelding på akkurat dette eksempelet må jeg nesten legge til at Jamie Oliver fikk masse kritikk i britisk media da ingen klarte å reprodusere rettene hans på samme tid. Jeg leste noen reportasjer der flere hadde prøvd, og de fleste sprengte tidsbudsjettet med sånn 40-50 %. Da er det ikke like kjapt lenger. Det er ikke det samme når du a) er kokk, b) er vant til multitasking pga. TV og c) kjenner oppskriftene ut og inn fordi du selv har laget dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De programmene der med Jamie Oliver tar jeg med samme klype salt som Jif-reklamen som hevder at man kan vaske huset på 30 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det på en annen måte da. :rolleyes:

Jamie Olivers prinsipper for matlaging (i stor grad basert på enkelheten i middelhavskjøkkenet) var rent faktisk en døråpner for meg mht å lage rask hverdagsmat, og det er i stor grad takket være inspirasjonen som for meg personlig kom fra bøkene hans (på 90-tallet) at jeg i dag lager all mat fra bunnen, inkl de slitne hverdagene jeg ikke har tid og ork til å bruke mer enn 15-20 minutter på middagslagingen.

Men jeg er jo selvsagt et veritabelt kulinarisk vidunderbarn, så dette er nok neppe generaliserbart overhodet.

Anonym poster: ef4d6f27c6f24260f5fe94497290e03f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Denne artikkelen oppsummerer det jeg tenker rundt dette temaet på en glimrende måte:

http://www.huffingtonpost.com/will-levitt/dont-like-to-cook_b_1643997.html?utm_hp_ref=fb&ncid=edlinkusaolp00000009&src=sp&comm_ref=false

Don't think of cooking as a chore, think of it as a necessity.

If you can find pleasure in it, and I truly think most people can, all the better. If you don't know how to cook, ask someone you know to teach you. Find a

simple recipe

and try it out. Cooking is important to our lives more than you might think. Don't let Burger King or the frozen aisle take cooking and everything it means away from you. If you give cooking a little effort, it will give you a lot back.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lager mat 2-3 ganger i uka, og synes det er gøy. De andre dagene gidder jeg ikke, og siden jeg ikke synes noe særlig om mikromiddager og slik, dropper jeg bare middagen.

Anonym poster: d97cbc0c548d6aa93c8230d48444319c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel 50/50. Jeg driver og lærer meg å lage mest mulig selv, det smaker helt fantastisk å lage supper/sauser/middagsretter "fra bunnen av". Det er mye jeg fremdeles ikke får til, så av og til kjøper jeg ferdigmat jeg ikke får til å lage selv ellers. Har ingenting i mot Toroprodukter, de er enkle å tilberede og smaken på noe av det er ikke så verst. For min del har jeg oppdaget at jeg kan lage mye god mat på egenhånd, så da fortsetter jeg på den stien;) Så er det også godt å vite akkurat hva man putter i seg til tider, matprodusenter finner på så mye rart noen ganger.. Det kan vel umulig være sunt i lengden å bare spise ferdig/posemat, selv om det kanskje ikke er direkte skadelig heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...