Gå til innhold

Gamle mennesker og teknologi


Mons

Anbefalte innlegg

Er det bare meg som får høy puls og ufrivillige rykninger når en gammel dame spør om det samme for ørtende gang?

Ja, jeg skjønner hun gjerne vil spille en CD med Mozart eller klare å få dekoderen til å vise NRK2. Eller skifte radiokanal.

Bare dette med å forklare at en knapp har to funksjoner. Trykk og trykk/hold er ikke det samme. Å nei, hun holder ikke. Selv om jeg ser det selv. Så når hun skal skifte fra P1 ved å trykke knapp 2 for å få P2, skjer ikke dette. Hun holder knappen inne minst tre sekunder og da tilordnes/lagres den kanalen hun er på og P2 forsvinner fra stereoen.

De mangler språk. I dag visste hun ikke hva en DVD-spiller er, selv om hun har hatt og brukt en selv i flere år. Hva en dekoder gjør, har hun aldri skjønt.

Jeg er helt oppgitt. Har god trening med å formidle kunnskap på en enkel og pedagogisk måte. Hva annet kan man gjøre enn å ta seg en cognac?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

såfall en ting er sikkert, det er rart når folk kommer på gamestop og spør om de selger disketter!!!!!

Holy...! :fnise: Jaja, jeg brukte 20 minutter på tlf på å prøve å forklare min mor hvor hun fant print screen-knappen på tastaturet. Og hun er nå bare 60:P Men tror noe ligger i at mange av navnene er engelske og så har man gjerne ikke så god hukommelse lengre. Om jeg ringer min mor nå så kommer hun ikke til å finne den sabla knappen og sverge på at den har forsvunnet:P

Men tror man bare må være tolmodig, og repetere masse, samt få de selv til å utføre handlingene, ikke gjøre det for dem. Det går fremover med min mor, ikke så kjapt men dog. Må ofte gjenfortelle ting jeg har fortalt mange ganger. Hun surfer bla. nettet og sender e-post osv., men hun aner ikke hva en nettleser er :rolleyes:

Anonymous poster hash: 84928...0ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel var denne damen, ts?

Anonymous poster hash: 60544...8ab

Dette er en nabo som er 83 år. Hun er mentalt helt oppegående og ellers rask å ta til seg informasjon. Det virker bare som hun blokkerer helt når det er snakk om teknologi. I stedet for å lese sånne gule lapper jeg har skrevet med enkle fremgangsmåter trykker hun heller uhemmet på fjernkontrollene. Da skjer det mye rart. Hun har heldigvis ikke datamaskin.

Det har min noen år yngre mor. Hun skriver mail og surfer, men når noe går galt har hun ikke "språk". Vi diskuterte nettlesere i et selskap. Min mor lyttet lenge. Så sier hun: Jeg bruker Wikipedia...Jeg sendte et vedlegg i mail som hun ikke fikk åpnet. Har du ikke Word, sa jeg...hvilket program bruker du til å skrive tekst. Bruker ikke noe program jeg, svarte hun. Frustrerende å være femti mil unna og bruke en time på telefon før man skjønner at "program" er et begrep hun ikke skjønner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man blir gammel, og det er man når man er 83 år. Så lærer man mye saktere, og ting som er helt nytt er veldig vanskelig å lære seg. Man husker dårligere, selv om det ikke alltid er så lett å oppdage for utenforstående. I tillegg så kommer interessen. Jeg er 30 og har liten interesse for ny teknologi, så derfor lærer jeg det saktere.

Helt normalt med andre ord.



Anonymous poster hash: d520a...c8e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en nabo som er 83 år. Hun er mentalt helt oppegående og ellers rask å ta til seg informasjon. Det virker bare som hun blokkerer helt når det er snakk om teknologi. I stedet for å lese sånne gule lapper jeg har skrevet med enkle fremgangsmåter trykker hun heller uhemmet på fjernkontrollene. Da skjer det mye rart. Hun har heldigvis ikke datamaskin.

Det har min noen år yngre mor. Hun skriver mail og surfer, men når noe går galt har hun ikke "språk". Vi diskuterte nettlesere i et selskap. Min mor lyttet lenge. Så sier hun: Jeg bruker Wikipedia...Jeg sendte et vedlegg i mail som hun ikke fikk åpnet. Har du ikke Word, sa jeg...hvilket program bruker du til å skrive tekst. Bruker ikke noe program jeg, svarte hun. Frustrerende å være femti mil unna og bruke en time på telefon før man skjønner at "program" er et begrep hun ikke skjønner.

Jeg har en jevngammel venninne, når hun har tekniske problemer av noen art må jeg bruke ord som, "ting", "dings", "duppeditt" osv.

Det minner litt om denne episoden fra "Skjønnheten og professoren".

Det samme har jeg med min mor og min onkel.

Frustrerende, men slik er det!

Men når en dame er 83 år, så er hun nesten unnskyldt.

Motorikken er slik at de har ikke helt kontroll over bevegelsene, raske bevegelser er nesten umulig, og de holder på knappene.

Anonymous poster hash: 233f1...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så. Bare vent til den dagen du er den som sitter der og ikke skjønner det siste av teknologi. For den dagen kommer nok det kan jeg nesten garantere deg. Ha takhøyde og ro deg ned noen hakk. Hun gjør nok så godt som hun kan.

Har merket på enkelte eldre kolleger her (vi bruker mye data) at de har begynt å falle litt ut av det - da snakker vi om de som nærmer seg 65. Her er det ingeniører som har brukt dataverktøy i alle år, men noe skjer med kropp og sinn.

Mange som bør tenke seg om her og lær dere for all del å se ting fra flere vinkler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner godt igjen slike problemstillinger. Det er synd at de som produserer teknologien er bare 20 år selv. Det bærer den virkelig preg av.

Ta bare en ting som pålogging til "min side" knyttet til abonnement eller offentlige tjenester. I dag brukes feks begreper som: Brukernavn/kundenummer/epostadresse om hverandre for å logge inn på diverse tjenester, og alt kalles gjerne "din bruker".

Du kan ikke forvente at eldre mennesker holder styr på dette.

I tillegg kommer alle passordene som skal diktes opp og huskes. Ikke rart at folk bruker de samme overalt. Det er til å le av såkalte eksperter som mener vi må ha forskjellige passord og skifte dem ofte. Snakk om å være i utakt med den praktiske hverdagen til folk flest.

Det er nok teknologien som er problemet, ikke de gamle. Teknologien må endre seg, de eldre blir bare flere og flere, og eldre og eldre.

Slik det er nå tar de eldre knekken på oss hobbykonsulenter som må forklare det uforklarlige. Det er grenser for hvor mye tid du kan bruke på kreative forklaringer på hvordan tastene på fjernstyringer og tastatur ser ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo eldre man er, jo vanskeligere er det å lære nye ting. Sånn er det bare. Det er biologisk betinget. Hjernen vår er konstruert slik.



Anonymous poster hash: 75b90...ec9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fascinerende å tenke på at hvis man hadde gått bakover i tid, til VHS, kassettspillere og ymse datadisketter så hadde mange av dagens folk ikke visst helt hvordan dette hadde fungert. :3

I tillegg kommer alle passordene som skal diktes opp og huskes. Ikke rart at folk bruker de samme overalt.

Brukes det ikke en kodebok? O_O

Jeg har alle passordene mine i en egen kodebok. Jeg har vel ca. 70 forskjellige passord som alle er mer enn 15 tegn lange. Tok meg 3 måneder å huske passordet til UiO-mailen min. Skal sies at jeg er passe paranoid på nettet da. :3

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vis medlidenhet. En gammel kvinne i England begikk selvmord, fordi datatiden hadde gått fra henne.

MOAAAAAAAHAHAHAHAHAAAHAHA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekoderen "kødder" med meg, sa hun og pekte på TV-skjermen. Da bør du gi den et ballespark, svarte jeg. Så skiftet jeg batterier i fjernkontrollen og dekoderen sluttet å kødde. Så gikk vi videre på køddelisten hennes med uendelige avsporinger, mer kaffe og kaker, gode råd om at jeg ikke kler brune bukser og at håret er for langt, mine meninger om hennes nye turkise gardiner og matchende sjal, fortellinger om fandens oldemor i 1938, en liten bikkje som tror han er et menneske. Alt annet enn å være interessert i de feilene jeg ryddet opp i.

Så etter å ha brukt kvelden på en 83 år gammel dame ringer hun i skrivende stund. Ingen lyd på TVen, sier hun. Er det noe der i det hele tatt, sier jeg. Nei, ingenting. Da må du skifte inngang. Hva er en inngang, sier hun...hvordan kan jeg vite sånt.... Jeg mener den knappen der du velger hva som skal vises på skjermen, sier jeg. Men jeg skal jo bare se på TV, jeg...Fem minutter senere har vi endelig funnet AV1 og freden senker seg. :laugh:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir glad av sånne mennesker som deg jeg Mons! Du virker som en veldig empatisk og tålmodig fyr (selv om du forståelig nok synes det blir litt mye). Hva skulle denne damen gjort uten deg? Jeg håper jeg får en nabo som deg om jeg blir gammel og grå! :blomst: Og så er det veldig fornøyelig å lese innleggene dine, jeg ser det hele klart og tydelig for meg. :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk, Duckie. Jeg savner selv gamledager. Den tiden en knapp var en knapp og funksjon ikke var avhengif av hvor lenge man holdt den inne. Den tiden da en kvinne tok seg bryet med å veilede sin mann. Så hvis den gamle kjerringen tar kverken på meg eller jeg faller i strid, vil jeg til Valhall. Der skal jeg bli godvenn med geita Heidrun.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs mer på interesse og forståelse av teknologi enn alder. Jeg kjenner mange gamlinger som er kløppere på teknologiske greier, selv mer avansert enn det jeg er til tider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk også at hvis de har vært lærere, har de mistet all teknisk sans. Eller, ikke nødvendigvis sans, men kraft. Vi som er lærere, har en spesiell antiteknologisk kraft som virker inn på alle tekniske ting.

Jeg for eksempel, kan ikke engang se i retning av kopimaskinen før den får papirstopp.

Og selv om jeg er flink på data her hjemme, er det noe helt annet om jeg skal vise en youtubesnutt i klassen.

Såh om det er lærere det er snakk om, ha litt medfølelse!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs mer på interesse og forståelse av teknologi enn alder. Jeg kjenner mange gamlinger som er kløppere på teknologiske greier, selv mer avansert enn det jeg er til tider.

Sant, min 83 år gamle bestefar som er utdannet Sivilingeniør og bruker mye tid på pc'n hans daglig. Han var den første som fikk et datamaskin i fylket vi bor i, og har alltid holdt seg oppdatert med teknologi. Han bruker mobil som han både ringer og tekster med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...