Gå til innhold

Trenger sårt hjelp til sortering av studievalg!


Azalea

Anbefalte innlegg

Sykepleier HiG
Øk. og ledelse HiG
Geomatikk HiG
Barnehagelærer HiG
Øk. og ledelse, års. HiG
Radiograf HiG
Byggeledelse, fleks HiG
Ing., bygg HiG
Fornybar energi HiG
Hei! Jeg har kommet dit at jeg har smått panikk og føler jeg må begynne å studere nå, før det er for sent. Har søkt litt av hvert, men er fryktelig usikker på hva jeg skal velge.
Tenkte først sykepleier, men etter å ha snakket med andre sykepleiere er nok ikke det det rette valget da jeg sliter med litt vondter her og der.
Mitt favorittfag på ungdomskole og vgs. var matte og økonomi, så det burde vel være et trygt valg. Men hvor enkelt er det å finne seg en bra jobb etter endt utdanning? Føler alle sammen utdanner seg innen økonomi nå.
Barnehagelærer er helt ok, hadde det vært med f.eks friluftsliv hadde det fristet mer.
Byggingeniør er veldig spennende, men ser jeg mangler fysikken.. Så da må jeg evt ta opp fysikk og friske opp matten, for å så begynne neste år.
Radiograf var også en drøm en gang, men det er det vel klin umulig å få seg jobb? De jeg kjenner må flytte til Sverige for å få seg jobb.. Men et sterkt studieønske
Fornybar energi er også spennende, men vet veldig lite om studiet og hvilke jobbmuligheter som venter etter endt studie. Noen som har studert dette?

Geomatikk vet jeg heller ikke stort om.

Håper noen kan hjelpe meg, for jeg blir bare mer og mer forvirret jo mer jeg ser på dette. :bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var jo mye på Gjøvik da, har du tenkt noe på andre muligheter andre steder i landet? Kanskje det er noe andre steder som du -virkelig- har lyst til å jobbe med, istedenfor å ta til takke med det de har på Gjøvik? :-)



Anonymous poster hash: 75662...e61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv satt opp geomatikk og fornybar energi ved universitetet i Ås. Jeg har snakket med rådgiver, da jeg er usikker på hva jeg egentlig vil. Geomatikk og fornybar energi er vel ikke det jeg interesserer meg mest for, men det er emner jeg har vært god på under vgs.

Rådgiver sa hvertfall at dette var to veldig smarte studier å sette høyt opp på listen, og at det i årene fremover vil bli satt mye mer fokus på miljø og energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde du ikke valgt et kombinert matte og økonomi/finans-studie da, siden matte og økonomi er favorittfagene dine?



Anonymous poster hash: 02f72...4b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Det er ikke så lett å si hva du skal gjøre, men kan jo selvfølgelig komme med tips. :)

Sykepleier og barnehagelærer er fine yrker som det absolutt er bruk for. Men..det er tøffe yrker, og det er mange som ikke holder ut her. Så jeg ville kanskje satt dem litt lenger ned på listen.

Radiograf er spennende, men det er dessverre litt dårlige jobbmuligheter.

Økonomi og ledelse er jo alltid safe..

Geomatikk.. Kjempelurt å velge dette! Dette er noe vi vil ha stadig mer bruk for, og du kan få virkelig spennende jobber. Jeg har drevet litt med GIS selv, og skulle gjerne kunnet det enda bedre. Ingeniør er jo også lurt.

Jeg ville nok valgt geomatikk på første og ingeniør på andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fristen har vel alt gått ut, så hun får vel bare endret på plassene. :)

Ja, men siden hun snakket om evt. å ta opp fysikken for å så søke neste år tenkte jeg at å vente et år var et alternativ. For indøk trenger man hvertfall fysikk 1 og matematikk R1+ R2.

Anonymous poster hash: 68d91...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. :)

Min samboer skal studere i Gjøvik, så da blir vi boende der minst 3 år. Vil ikke vente i 3 år før jeg begynner, så derfor hiver jeg meg rundt nå med det samme.

Noen som kan fortelle litt om geomatikk og fornybar energi? Hvordan er studiet? Og hva bør man være ok god i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å si hva du skal gjøre, men kan jo selvfølgelig komme med tips. :)

Sykepleier og barnehagelærer er fine yrker som det absolutt er bruk for. Men..det er tøffe yrker, og det er mange som ikke holder ut her. Så jeg ville kanskje satt dem litt lenger ned på listen.

Radiograf er spennende, men det er dessverre litt dårlige jobbmuligheter.

Økonomi og ledelse er jo alltid safe..

Geomatikk.. Kjempelurt å velge dette! Dette er noe vi vil ha stadig mer bruk for, og du kan få virkelig spennende jobber. Jeg har drevet litt med GIS selv, og skulle gjerne kunnet det enda bedre. Ingeniør er jo også lurt.

Jeg ville nok valgt geomatikk på første og ingeniør på andre. :)

Vet du om det er enkelt å få jobb i ettertid? Og noe om lønnsnivå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med indøk?

Anonymous poster hash: 68d91...70e

Men er ikke det noe en tar etter bachelor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Vet du om det er enkelt å få jobb i ettertid? Og noe om lønnsnivå?

Virker veldig enkelt å få jobb. Fant ikke en nyere artikkel, men har forstått at markedet fortsatt er sånn:

http://www.tu.no/it/2011/04/05/vill-jakt-pa-kartdata-hoder Og GIS brukes innen flere og flere felt.

Det trengs både i det offentlige og private, så jeg vil tippe at lønnen er ålreit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke det noe en tar etter bachelor?

Det er vel hele løpet (bachelor + master) som kalles indøk, er det ikke? Jeg ser uansett at Gjøvik er der du vil gå, så da er jo uansett dette ikke et alternativ.

Anonymous poster hash: 68d91...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg studerte ved UMB for noen år siden. Da var mitt inntrykk at bortimot alle studentene i geomatikk fikk seg gode jobber etter endt bachelorgrad (eller før den tid), færre fortsatte med master.



Anonymous poster hash: df87b...d06
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...