Gå til innhold

Dere som er blåste og late, hvorfor studere?


Gjest Steamboat

Anbefalte innlegg

Gjest Steamboat

idiotisk sagt!

At de fleste av oss studerer er kjempe positivt for samfunnet. Jeg kan svare deg på hvorfor jeg studerer, når målet ikke er toppkarrakterer. Jeg tar bachelor i sosialt arbeid, er på mitt sisste år nå. Grunnen til at jeg studerer er delvis fordi vi alle trenger enn jobb for å leve, de fleste av oss ønsker jobber som er litt mer innteresante enn å stå i kassen på rimi. Den andre grunnen er fordi å være sosionom rett og slett er drømmeyrket mitt, jeg elsker og jobbe med mennesker og ønsker å hjelpe mennesker som trenger det. Jeg har ikke spessiellt gode karrakterer. Jeg har gode karrakterer på oppgaver og hjemme eksamen, men skoleeksamen er ikke min greie. Jeg sliter med å pugge stoff. Får "angst" når jeg leser til eksamen, noe som ødelegger konsentrasjonen og for "angst# på eksamen, og glemmer mye av det jeg faktisk kan. På skoleeksamen har jeg flest D, på hjemmeksamen flest A. I praksis har jeg gjort det kanon bra og ble tilbudt jobb der etterpå. Mener du virkelig at siden jeg ikke gjør det bra på eksamener så har jeg ikke noe gjør på universitetet. Jeg er langt ifra et dummt menneske og har lært utrolig mye på disse tre årene, jeg sitter inne med masse kunnskap, som jeg ikke har problemer med å bruke i praksis, og er sikker på at jeg kan tilføre mye bra i mitt kommende yrke, men jeg sliter med eksamen. Er det ikke plass for oss?

Anonymous poster hash: ae8db...95a

Har selvsagt full respekt for at noen må prioritere jobb, barn, er syke, osv. De jeg tenker på er de som bruker hele tiden på universitetet til å prate i kantina og sjekke facebook. Vet også at de bruker mye tid på trening og festing. Som sagt det er ikke tilfeldige mennesker jeg ikke vet noe om.

Og jeg skrev jo blåste og ikke folk som ikke gjør det bra på eksamen. Det er folk jeg snakker med som utfra hva de sier virker helt blåste og som har store probelemer med å lære seg nye ting. Tar man ting tregt så må man jo faktisk bruke MER tid på studiene om man skal få noe ut av dem.

Har selvsagt ingenting i mot at du studerer, ikke din gruppe jeg tenkte på og har ikke skrevet noe om at det ikke er plass til late/blåste studenter heller. Bare lurer på hvorfor de studerer.

Endret av Steamboat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke frekt i det hele tatt, nær 40% dropper ut av studiene sine. Hvorfor?

Anonymous poster hash: d2c5b...4bf

fordi norske universiteter SUGER! da jeg startet på ba ved UIB sa de første dagen at av dere 60 som er tatt opp på faget så kommer i gjennomsnitt 9 til å fullføre en master innenfor dette faget, da er det ikke snakk om at SÅ mange er late og blåste, men at univeristetet ikke gjør jobben sin med å ta vare på studentene...

Til sammenligning var jeg på utveksling i USA et år og der var drop out raten på 5 %....

Anonymous poster hash: 86e07...3c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi norske universiteter SUGER! da jeg startet på ba ved UIB sa de første dagen at av dere 60 som er tatt opp på faget så kommer i gjennomsnitt 9 til å fullføre en master innenfor dette faget, da er det ikke snakk om at SÅ mange er late og blåste, men at univeristetet ikke gjør jobben sin med å ta vare på studentene...

Til sammenligning var jeg på utveksling i USA et år og der var drop out raten på 5 %....

Anonymous poster hash: 86e07...3c8

Nå går ikke jeg på universitetet, men du kan jo umulig skylde på universitetet for at studentene dropper ut. Jeg trodde universitetet var preget av mye selvstudium? Det vil jo si at det er opp til elevene å jobbe mye for å klare å holde tritt. Universitetet kan ikke gjøre jobben for studentene. Hva foreslår du at de gjør?

Jeg vet ikke hva ba er, men jeg regner vel med at en får bachelor? Det er vel ikke alle som tar master etter endt bachelor, eller? Kanskje det også er en av grunnene.. Også er det mange som endrer studieønske og søker seg inn på noe annet. Jeg tror ikke det er så vanlig i USA?

Anonymous poster hash: dc4d3...058

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går ikke jeg på universitetet, men du kan jo umulig skylde på universitetet for at studentene dropper ut. Jeg trodde universitetet var preget av mye selvstudium? Det vil jo si at det er opp til elevene å jobbe mye for å klare å holde tritt. Universitetet kan ikke gjøre jobben for studentene. Hva foreslår du at de gjør?

Jeg vet ikke hva ba er, men jeg regner vel med at en får bachelor? Det er vel ikke alle som tar master etter endt bachelor, eller? Kanskje det også er en av grunnene.. Også er det mange som endrer studieønske og søker seg inn på noe annet. Jeg tror ikke det er så vanlig i USA?

Anonymous poster hash: dc4d3...058

ba er forkortelse for bachelor. Jo jeg mener at det er for mye selvstudium og for lite oppfølging og det er en dårlig måte å organisere utdannelse på. Det burde vært med semesteroppgaver, innleveringer, obligatorisk undervisning, gruppearbeid, veiledning etc, slik som det er på de virkelig gode universitetene her i verden. Dette er jo ikke studentenes feil!

Det er selvfølgelig like vanlig i USA og finne ut at det er noe annet man vil gjøre som i Norge. Nei ikke alle tar master/vil ta master men 9 av 60! Det er jo et helt sykt tall...

Anonymous poster hash: 86e07...3c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt frekt, men har en del på studiet som både blåste og late. Karakterene blir sikkert deretter.

Hvorfor gidder man egentlig å studere?

Man er jo ikke lat om man faktisk studerer?

Alle kan ikke få toppkarakterer i alt.

Jeg fikk toppkarakterer i Gym, religion, Engelsk, og samfunn, Men jeg SUGDE i matte, Norsk skriftlig og matlaging. Besto ikke matte tentamen en gang. Men jeg var ikke lat, jeg prøvde skikkelig hard, jeg pugget og pugget, men fikk det ikke inn... Så det er ikke sikkert at man er lat eller blåst bare fordi man ikke får toppkarakterer i alt.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er jo ikke lat om man faktisk studerer?

Alle kan ikke få toppkarakterer i alt.

Jeg fikk toppkarakterer i Gym, religion, Engelsk, og samfunn, Men jeg SUGDE i matte, Norsk skriftlig og matlaging. Besto ikke matte tentamen en gang. Men jeg var ikke lat, jeg prøvde skikkelig hard, jeg pugget og pugget, men fikk det ikke inn... Så det er ikke sikkert at man er lat eller blåst bare fordi man ikke får toppkarakterer i alt.....

veldig sant. Det er ingen direkte link mellom innsats og karakterer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fordi norske universiteter SUGER! da jeg startet på ba ved UIB sa de første dagen at av dere 60 som er tatt opp på faget så kommer i gjennomsnitt 9 til å fullføre en master innenfor dette faget, da er det ikke snakk om at SÅ mange er late og blåste, men at univeristetet ikke gjør jobben sin med å ta vare på studentene...

Til sammenligning var jeg på utveksling i USA et år og der var drop out raten på 5 %....

Anonymous poster hash: 86e07...3c8

Enig. Det blir jo gjentagelse av hva du skrev, men skolen jeg gikk på i Norge var så ræva at jeg ikke gadd mer, jeg var omtrent ikke på skolen i løpet av 2.året (2årig) og likevel lærte jeg mer på egenhånd enn de som faktisk gikk på skolen. Hvor er jeg i dag? Jeg studerer det jeg studerte i Norge på et høyere nivå med alle i klassen tilstedet (4årig). Ingen har enda "droppet ut". Med tanke på hva jeg studerte så for å si det rett ut, sugde den norske skolen og lærerne virket bare som idioter som kun ville ha lønningen istedet for å lære bort elever og gi dem erfaring. Jeg angrer forsatt i dag på at jeg bare ikke droppet å gå på skole i Norge.

--

Jeg tror mye handler om ting du TS ikke vet om heller når det kommer til de som er blåste og late, det finnes sykdommer som kan gi deg et enormt handikapp uten at det syntes og det finnes de som faktisk gjør mer hjemme enn på skolen. Kanskje det ikke virker slik for deg, hvor du er på skolen til hver forelesning (mulig ikke, men forsatt) og ser en eller to elever på det meste 4-5 ganger i løpet av året. Har det slått deg at disse faktisk kan studere hjemme og? Det er jo egentlig bare å åpne en bok og lese og lære seg innholdet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi norske universiteter SUGER! da jeg startet på ba ved UIB sa de første dagen at av dere 60 som er tatt opp på faget så kommer i gjennomsnitt 9 til å fullføre en master innenfor dette faget, da er det ikke snakk om at SÅ mange er late og blåste, men at univeristetet ikke gjør jobben sin med å ta vare på studentene...

Til sammenligning var jeg på utveksling i USA et år og der var drop out raten på 5 %....

Anonymous poster hash: 86e07...3c8

Nå er det sånn at med mindre du går på eliteskolene så er college i USA regnet som ganske simpelt. Jeg kjenner også flere som har vært på utveksling der borte, og det haglet B+ og A- til tross for at studiedagene for det meste bestod av pool parties og weekend turer til LA.

Og helt ærlig så blir det for dumt å skylde på universitetet for at folk ikke tar mastergrad. Det er forelesninger man kan gå på, pensumlitteraturen er fremme i dagslyset, og det er bare å kjøre på. Det er en grunn til at universitetet er lagt opp slik det er, i arbeidslivet er det ingen som holder deg i hånda og forteller deg hva du skal gjøre til enhver tid, da er man avhengig av personlig initiativ. Du kan forberede deg godt til timene å være aktiv med spørsmål. Professorene har visiting hours også i Norge, selv om det kanskje er svært få som bruker dem, og du kan i alle fall få dem til å henvise deg til eventuell tilleggslitteratur hvis du ønsker dette.

Å studere består jo i stor grad av å lese, tenke og resonnere, og dette kan du gjøre helt fritt selvom du ikke "må" levere enn oppgave. Du har en holdning til læring jeg ikke liker. Å lære noe er ditt ansvar, ingen andres.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde knall karakterer fra vgs og begynte å studere business i utlandet. Fant meg ikke helt til rette og byttet skole. Merket etterhvert at studiene var lite engasjerende og tenkte tanken om å bytte til noe mer kreativt, men foreldrene mine er helt imot å studere kunst/mote/litteratur/ikke-akademia ettersom jobbmulighetene var små så jeg bare fortsatte.

Nå er jeg en "lat" student, mye fordi jeg tok et halvårs pause for å jobbe og aldri kom meg helt tilbake.



Anonymous poster hash: f1f1b...d99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mr. Toad

Nå er det sånn at med mindre du går på eliteskolene så er college i USA regnet som ganske simpelt. Jeg kjenner også flere som har vært på utveksling der borte, og det haglet B+ og A- til tross for at studiedagene for det meste bestod av pool parties og weekend turer til LA.

Og helt ærlig så blir det for dumt å skylde på universitetet for at folk ikke tar mastergrad. Det er forelesninger man kan gå på, pensumlitteraturen er fremme i dagslyset, og det er bare å kjøre på. Det er en grunn til at universitetet er lagt opp slik det er, i arbeidslivet er det ingen som holder deg i hånda og forteller deg hva du skal gjøre til enhver tid, da er man avhengig av personlig initiativ. Du kan forberede deg godt til timene å være aktiv med spørsmål. Professorene har visiting hours også i Norge, selv om det kanskje er svært få som bruker dem, og du kan i alle fall få dem til å henvise deg til eventuell tilleggslitteratur hvis du ønsker dette.

Å studere består jo i stor grad av å lese, tenke og resonnere, og dette kan du gjøre helt fritt selvom du ikke "må" levere enn oppgave. Du har en holdning til læring jeg ikke liker. Å lære noe er ditt ansvar, ingen andres.

Jeg tror aldri jeg har lest et innlegg av deg jeg ikke støtter fullt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sånn at med mindre du går på eliteskolene så er college i USA regnet som ganske simpelt. Jeg kjenner også flere som har vært på utveksling der borte, og det haglet B+ og A- til tross for at studiedagene for det meste bestod av pool parties og weekend turer til LA.

Og helt ærlig så blir det for dumt å skylde på universitetet for at folk ikke tar mastergrad. Det er forelesninger man kan gå på, pensumlitteraturen er fremme i dagslyset, og det er bare å kjøre på. Det er en grunn til at universitetet er lagt opp slik det er, i arbeidslivet er det ingen som holder deg i hånda og forteller deg hva du skal gjøre til enhver tid, da er man avhengig av personlig initiativ. Du kan forberede deg godt til timene å være aktiv med spørsmål. Professorene har visiting hours også i Norge, selv om det kanskje er svært få som bruker dem, og du kan i alle fall få dem til å henvise deg til eventuell tilleggslitteratur hvis du ønsker dette.

Å studere består jo i stor grad av å lese, tenke og resonnere, og dette kan du gjøre helt fritt selvom du ikke "må" levere enn oppgave. Du har en holdning til læring jeg ikke liker. Å lære noe er ditt ansvar, ingen andres.

Helt enig.

Anonymous poster hash: dc4d3...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer for å studere, samfunnet krever det liksom av deg. Drømmejobben min krever ikke utdannelse i det hele tatt og egentlig burde jeg bare slutte å starte med de tingene jeg vil, men jeg kommer fra et sted der det ikke er "tillat" å ikke studere og da må jeg nesten ha en bachelor i baklomma til alle de fremtidige middagsselskapene jeg må sitte i og snakke om "ja hva studerte du da?". Patetisk ja.

Anonymous poster hash: 53783...600

Det er bare tull.. drit langt i hva andre mener om deg og utdannelsen din, gå og gjør det du har lyst til! Bare bortkastet å skulle tilfredstille alle andre.... Det jeg driver med selv er ikke særlig akseptert av familien min, men jeg nekter å gi opp fordi... da blir jeg jo bare ulykkelig. :-)

Anonymous poster hash: a6f90...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fordi norske universiteter SUGER! da jeg startet på ba ved UIB sa de første dagen at av dere 60 som er tatt opp på faget så kommer i gjennomsnitt 9 til å fullføre en master innenfor dette faget, da er det ikke snakk om at SÅ mange er late og blåste, men at univeristetet ikke gjør jobben sin med å ta vare på studentene...

Til sammenligning var jeg på utveksling i USA et år og der var drop out raten på 5 %....

Anonymous poster hash: 86e07...3c8

Hvilket studie var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk du god karakter i går eller TS, siden du følte for å skrive et innlegg som fremstår som ganske så preget av arroganse? Du høres ut som en typisk jusstudent som har fått en god karakter eller to, og dermed er i ferd med å bli så høy på pæra at du antar at de som jobber annerledes enn deg selv er "late og blåste". Jeg er en av de som gjerne sitter i kantina litt for lenge, og sjekker facebook litt for ofte, men når jeg ikke er der jobber jeg veldig hardt. Jeg bare skriker ikke høyest om resultatene når de kommer.

Anonymous poster hash: 8ec64...0ef

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket studie var det?

BA i Sosiologi

Anonymous poster hash: 86e07...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BA i Sosiologi

Anonymous poster hash: 86e07...3c8

...og jeg ble en del av den statistikken for å si det sånn!

Anonymous poster hash: 86e07...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Steamboat

Man er jo ikke lat om man faktisk studerer?

Alle kan ikke få toppkarakterer i alt.

Jeg fikk toppkarakterer i Gym, religion, Engelsk, og samfunn, Men jeg SUGDE i matte, Norsk skriftlig og matlaging. Besto ikke matte tentamen en gang. Men jeg var ikke lat, jeg prøvde skikkelig hard, jeg pugget og pugget, men fikk det ikke inn... Så det er ikke sikkert at man er lat eller blåst bare fordi man ikke får toppkarakterer i alt.....

Har da ikke sagt at alle kan få toppkarakterer i alt, men lurer på hvorfor man gidder å studere om man er blåst og lat.

Nå er det sånn at med mindre du går på eliteskolene så er college i USA regnet som ganske simpelt. Jeg kjenner også flere som har vært på utveksling der borte, og det haglet B+ og A- til tross for at studiedagene for det meste bestod av pool parties og weekend turer til LA.

Og helt ærlig så blir det for dumt å skylde på universitetet for at folk ikke tar mastergrad. Det er forelesninger man kan gå på, pensumlitteraturen er fremme i dagslyset, og det er bare å kjøre på. Det er en grunn til at universitetet er lagt opp slik det er, i arbeidslivet er det ingen som holder deg i hånda og forteller deg hva du skal gjøre til enhver tid, da er man avhengig av personlig initiativ. Du kan forberede deg godt til timene å være aktiv med spørsmål. Professorene har visiting hours også i Norge, selv om det kanskje er svært få som bruker dem, og du kan i alle fall få dem til å henvise deg til eventuell tilleggslitteratur hvis du ønsker dette.

Å studere består jo i stor grad av å lese, tenke og resonnere, og dette kan du gjøre helt fritt selvom du ikke "må" levere enn oppgave. Du har en holdning til læring jeg ikke liker. Å lære noe er ditt ansvar, ingen andres.

Enig! Selv om sikkert noen studier burde hjelpe studentene mer. Det er jo faktisk i samfunnets interesse at folk klarer studiene sine.

Jeg hadde knall karakterer fra vgs og begynte å studere business i utlandet. Fant meg ikke helt til rette og byttet skole. Merket etterhvert at studiene var lite engasjerende og tenkte tanken om å bytte til noe mer kreativt, men foreldrene mine er helt imot å studere kunst/mote/litteratur/ikke-akademia ettersom jobbmulighetene var små så jeg bare fortsatte.

Nå er jeg en "lat" student, mye fordi jeg tok et halvårs pause for å jobbe og aldri kom meg helt tilbake.

Anonymous poster hash: f1f1b...d99

Takk for svar. Og som presisert tidligere har jeg aldri skrevet at jeg ser ned på noen, jeg spurte bare hvorfor de faktisk studerte.

Fikk du god karakter i går eller TS, siden du følte for å skrive et innlegg som fremstår som ganske så preget av arroganse? Du høres ut som en typisk jusstudent som har fått en god karakter eller to, og dermed er i ferd med å bli så høy på pæra at du antar at de som jobber annerledes enn deg selv er "late og blåste". Jeg er en av de som gjerne sitter i kantina litt for lenge, og sjekker facebook litt for ofte, men når jeg ikke er der jobber jeg veldig hardt. Jeg bare skriker ikke høyest om resultatene når de kommer.

Anonymous poster hash: 8ec64...0ef

Forstår ikke dette personfokuset! Men du bommer gangske greit. Tråden ble startet etter at jeg hadde brukt en hel dag på å hjelpe to medstudenter som både er late og blåste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sånn at med mindre du går på eliteskolene så er college i USA regnet som ganske simpelt. Jeg kjenner også flere som har vært på utveksling der borte, og det haglet B+ og A- til tross for at studiedagene for det meste bestod av pool parties og weekend turer til LA.

Og helt ærlig så blir det for dumt å skylde på universitetet for at folk ikke tar mastergrad. Det er forelesninger man kan gå på, pensumlitteraturen er fremme i dagslyset, og det er bare å kjøre på. Det er en grunn til at universitetet er lagt opp slik det er, i arbeidslivet er det ingen som holder deg i hånda og forteller deg hva du skal gjøre til enhver tid, da er man avhengig av personlig initiativ. Du kan forberede deg godt til timene å være aktiv med spørsmål. Professorene har visiting hours også i Norge, selv om det kanskje er svært få som bruker dem, og du kan i alle fall få dem til å henvise deg til eventuell tilleggslitteratur hvis du ønsker dette.

Å studere består jo i stor grad av å lese, tenke og resonnere, og dette kan du gjøre helt fritt selvom du ikke "må" levere enn oppgave. Du har en holdning til læring jeg ikke liker. Å lære noe er ditt ansvar, ingen andres.

Jeg har aldri jobbet så hardt som jeg gjorde i USA, fordi de motiverer deg og hjelper deg og tvinger deg! Nei ingen holder deg i hånden i arbeidslivet, men i hvert fall vil jeg ønske å gå inn i det arbeidslivet med mest mulig kunnskap, det kan jeg ikke si jeg fikk ved universiteter i Norge... Det er så slapp holdning fra umotiverte forelesere som mest av alt bare vil forske og ser på det som en pest og en plage at de dessverre er nødt til å undervise. Jeg skjønner at det koster mye mer med skolegang i USA, men jeg følte jeg fikk igjen for hvert øre jeg la i det.

Her på bjerget kan du i teorien være et geni, og og et faglig vidunder, og gå ut med bare Aer uten at noen legger merke til det. Det er ingen hjelp, anerkjennelse eller motivasjon for å gjøre det bra, og norske arbidsgivere er ofte ikke så opptatt av karakterer, så jeg skjønner de som ikke "gir alt"

Anonymous poster hash: 86e07...3c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BA i Sosiologi

Anonymous poster hash: 86e07...3c8

Sosologi? Grøss.... Lurer på hvordan realfagsstudier er da:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da ikke sagt at alle kan få toppkarakterer i alt, men lurer på hvorfor man gidder å studere om man er blåst og lat.

Enig! Selv om sikkert noen studier burde hjelpe studentene mer. Det er jo faktisk i samfunnets interesse at folk klarer studiene sine.

Takk for svar. Og som presisert tidligere har jeg aldri skrevet at jeg ser ned på noen, jeg spurte bare hvorfor de faktisk studerte.

Forstår ikke dette personfokuset! Men du bommer gangske greit. Tråden ble startet etter at jeg hadde brukt en hel dag på å hjelpe to medstudenter som både er late og blåste.

For en nedlatende holdning. Hvorfor kaller du disse personene for blåste og late? Baserer du dette kun på at de ikke jobber på samme måte som deg? Eller kanskje på karakterer? Hvordan vet du egentlig hvor mye folk jobber? Har du satt opp skjult kamera på rommet deres? Alle føler ikke et behov for å greie ut om hvor mange timer de arbeider per dag.

Alle har heller ikke et ønske om å få toppkarakterer. For noen er dette også svært vanskelig å oppnå. Kan du ikke bruke hodet ditt litt. Du som er så flink som jobber så hardt og får så gode karakterer... :rolleyes:

Anonymous poster hash: dc4d3...058

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...