Gå til innhold

Forslag til nytt yrke jeg kan prøve? (Lærer)


Millennium

Anbefalte innlegg

Er utdannet allmennlærer og har jobbet som kontaktlærer på barneskole i 6 år. Som så mange andre orker jeg ikke denne jobben mer, da jeg føler det er så utrolig mye annet enn undervisning og planlegging vi må bruke tiden på. Samtidig er det ekstremt mange kravstore foreldre man hele tiden må forholde seg til og gjøre alt man kan for å behage. Man kan bøye seg bakover og enda mer til, men noen blir aldri helt fornøyde uansett hvor mye du strekker deg. I tillegg må man tåle å bli kritisert i media og dermed også av venner og familie som ikke har den minste forståelse for all den jobben vi lærere faktisk gjør hver eneste dag. Nå er det nok. Jeg orker ikke å begynne på et nytt skoleår igjen som lærer til høsten.

Så, er det noen som har noen forslag til noe helt annet man kan jobbe som/med? Er altså ute etter noe som ikke har med å være lærer å gjøre. Aller helst noe hvor jeg ikke lenger må være "i fokus" hver eneste dag. Men kan jobbe både alene og/eller sammen med andre. Har ikke noe i mot å ta i et tak heller, det er jeg vant med. Bor på landet, så det er litt begrenset.. Men kanskje noen har tips om noen private jobbtyper jeg kunne forhørt meg hos?

Vil også gjerne høre fra andre som har vært i samme situasjon og byttet jobb.

Jeg er ikke interessert i å utdanne meg til noe nytt, da jeg har nok studielån å betale ned nå. Så regner med jeg må ned i lønn, men det får så være. Lærerlivet er ikke verdt det. Folk skulle bare visst, når de fnyser og ler av "feriene" våre..

Håper på tips og råd! :)

Endret av Millennium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var flere gamle lærere som jobber som miljøterapaut, på bolig for utviklingshemmede. Da får du jo noe betalt for utdanningen din i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner som lærer nå, er redd jeg kommer til å si akkurat det samme som deg om noen få år, så jeg har lurt hva som kommer etter lærerjobben...Håper du får gode svar her, skal følge med litt selv:)



Anonymous poster hash: 208a0...956
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner som lærer nå, er redd jeg kommer til å si akkurat det samme som deg om noen få år, så jeg har lurt hva som kommer etter lærerjobben...Håper du får gode svar her, skal følge med litt selv:)

Anonymous poster hash: 208a0...956

Skriver under på denne :(

Jeg tror man f.eks kan jobbe som rådgiver?

Jeg har et år igjen av lærerutdannelsen og er allerede redd for at dette kommer til å skje meg.

Anonymous poster hash: ff1d5...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min er utdannet lærer, men jobber nå som rådgiver hos NAV. Hun stortrives både faglig og med kollegaer. Det er en krevende jobb det og, men ikke i samme grad som det å være lærer.

Anonymous poster hash: 549a6...454

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en lærer som gikk over til voksenopplæringen, du er fortsatt lærer men det er ikke så mye av den andre driten, han var i hvert fall veldig fornøyd.



Anonymous poster hash: 49dbe...589
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å bli faglærer? Da underviser du, men slipper kontaktmøter og alle henvendelsene fra foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så vanlig med faglærere på barneskolen?



Anonymous poster hash: ff1d5...d9f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å se etter jobber innenfor lærermiddelutvikling, undervisning på voksenopplæring, miljøterapeut eller PPT som trenger folk med lærerkompetanse.

Selv tok jeg mastergrad og byttet jobb. Foreleser nå på høgskole, og angrer ikke. Jeg har 5 ukers ferie kontra den 4 ukers ferien som lærere har ( for lærere har bare 4 ukers ferie, resten er avspasering tro det eller ei). Jobber overtid når det passer og avspaserer når jeg vil/passer studieforløpet. Lønnen er ikke til å skryte av mtp utdannelsen som jeg har tatt (7 års utdannelse med master), men det er verdt det. Slipper klaging fra media,venner og andre som tror læreryrket er det enkleste i verden. Det som er trist er at jeg ikke lenger får oppleve gleden i øynene til elevene når de har mestret noe og delta i deres søken etter kunnskap.



Anonymous poster hash: b7198...901
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å se etter jobber innenfor lærermiddelutvikling, undervisning på voksenopplæring, miljøterapeut eller PPT som trenger folk med lærerkompetanse.

Selv tok jeg mastergrad og byttet jobb. Foreleser nå på høgskole, og angrer ikke. Jeg har 5 ukers ferie kontra den 4 ukers ferien som lærere har ( for lærere har bare 4 ukers ferie, resten er avspasering tro det eller ei). Jobber overtid når det passer og avspaserer når jeg vil/passer studieforløpet. Lønnen er ikke til å skryte av mtp utdannelsen som jeg har tatt (7 års utdannelse med master), men det er verdt det. Slipper klaging fra media,venner og andre som tror læreryrket er det enkleste i verden. Det som er trist er at jeg ikke lenger får oppleve gleden i øynene til elevene når de har mestret noe og delta i deres søken etter kunnskap.

Anonymous poster hash: b7198...901

har ikke hørt om noen som jobber i PPT med "bare" vanlig lærerutdannelse, tror de krever etterutdanning, men mulig jeg tar feil...

Anonymous poster hash: 2bb36...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang PPT primært må man ha master eller annen etterutdanning. Det er derimot manko på folk med kompetanse på felt som PPt sårt trenger,så de tar inn folk med de rette erfaringene også. Noen lærere har jobbet mange år med elever med tilretteleggingsbehov og har dermed en kompetanse på bestemte felt som PPT kan dra nytte av. Skader ikke søke, men jeg vet ikke hva slags erfaring TS har.



Anonymous poster hash: b7198...901
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanten min var lærer, litt usikker på hvor mye ekstra utdannelse hun har utover lærerskolen, men hun underviste noe, og resten av tida skrev/laget hun skolebøker(pensum) i realfag, noe jeg vet hun trivdes veldig godt med. Et par venninner som er lærere jobber hhv som rektor(underviser litt ved behov når noen er sykemeldt), og hun andre har jobbet i Bufetat og er nå miljøterapeut og jobber med problemungdom. Voksenopplæring er det mange som liker, eller norskopplæring for innvandrere, om du ikke helt ferdig med undervisningsbiten. Litt miljøbytte kan du nok ha godt av, men synd om den fine utdannelsen du har ikke kan være til nytte for deg, prøv noe nytt, kanskje du får lærerlysten tilbake :)

Anonymous poster hash: aed90...7c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så vanlig med faglærere på barneskolen? Anonymous poster hash: ff1d5...d9f

Er det ikke? Jeg aner ikke hvordan det er på andre barneskoler. Men på barneskolen her er det faglærere på alle tinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sluttet som lærer og begynte faktisk å jobbe i en butikk. Trives kjempe godt. Såååå deilig å slutte for dagen og ikke ha det ansvaret liggende over deg og ha ting man skulle ha gjort, og noen ganger følelsen av aldri å bli riktig ferdig for dagen. Nå er det sånn at når jeg har fri, så føler jeg meg helt fri og ingen stress eller tanker som surrer etter dagen. Får nå en hel del mindre i lønn. Men jeg har det myyyyye bedre.

..... men synd om den fine utdannelsen du har ikke kan være til nytte for deg, prøv noe nytt, kanskje du får lærerlysten tilbake :)

Anonymous poster hash: aed90...7c3

For min egen del, og jeg tror dermed også andre til dels, har nytte av min kompetanse for det om jeg ikke lenger bruker den yrkesmessig lenger. Jeg er veldig glad for min utdannelse for det. Synes det har vært mye lærerikt og glad for kunnskapen. Men du har rett i at utdannelsen ikke kommer til mye nytte for andre som hvis jeg hadde jobbet i et yrke som krevde faget.



Anonymous poster hash: 6286b...75d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...