Gå til innhold

Muntlig historie eksamen, HJELP!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Historie på vgs har faktisk ganske omfattende pensum, i forhold til det timeantallet det er beregnet på. I tillegg er historie vg2 og vg3 pensum på eksamen i vg3.

Både på vg2 og vg3 bestemte læreren at vi måtte kutte ut noen av kapitlene fordi vi ikke ble å rekke over alle, og disse ble da selvstudium til eksamen.

Anonymous poster hash: f9160...f73

Samme erfaring har jeg.

Like fullt er det vel bare snakk om noen hundre sider.

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

Det er ikke bare snakk om "noen hundre sider". Min historiebok i VG3 er på 400-500 sider. I tillegg må en regne med historie fra VG2. Det blir vel godt opp mot 700-800 sider.

Anonymous poster hash: 72348...293

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Les, les, les og skriv litt notater fra hvert kapittel! Jeg hadde omtrent ikke lest noe, men tenkte at jeg hadde greie historiekunnskaper og enkelt kom meg gjennom. Fikk om de økonomiske nedgangstidene i USA og Roosevelt, og jeg hadde ikke snøring. Forberedelsestiden hjalp meg ingenting siden jeg nesten ikke hadde lest.

I noen fag må man rett og slett bare lese og pugge litt. Ikke tenk så mye på årstall siden du ikke har så mye tid å lese på, men lag deg gjerne en tidslinje hvor du skriver inn de store tingene som har skjedd så du får en viss oversikt.

Hvordan gikk det med deg?

Anonymous poster hash: 72348...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Hvordan gikk det med deg?

Anonymous poster hash: 72348...293

Hadde ikke lyst til å si det for å skremme deg. :P Dette er noen år siden, og jeg fikk min første 2'er. Anbefaler å komme deg ut av KG og sette deg til å lese. ;) Jeg pleide å surfe meg gjennom skolen, men jeg har ikke fått god studieteknikk før det siste året, og det trengs i den typen fag.

Jeg leser kapittel for kapittel og skriver en viss mengde notater. Deretter legger jeg bort boken og leser så på notatene. Det er ingen lett utvei, man må bare lese.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke lyst til å si det for å skremme deg. :P Dette er noen år siden, og jeg fikk min første 2'er. Anbefaler å komme deg ut av KG og sette deg til å lese. ;) Jeg pleide å surfe meg gjennom skolen, men jeg har ikke fått god studieteknikk før det siste året, og det trengs i den typen fag.

Jeg leser kapittel for kapittel og skriver en viss mengde notater. Deretter legger jeg bort boken og leser så på notatene. Det er ingen lett utvei, man må bare lese.

Det er ikke jeg som er TS. Jeg skal heller ikke opp til privatisteksamen i historie. Jeg bare følger med på tråden da jeg evt. kan bli trukket ut i muntlig eksamen i historie i juni. :)

Jeg gjør det samme som deg. Det tar ekstremt lang tid, men det er jo den eneste måten å lære det godt på. :)

Anonymous poster hash: 72348...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring har jeg.

Det er ikke bare snakk om "noen hundre sider". Min historiebok i VG3 er på 400-500 sider. I tillegg må en regne med historie fra VG2. Det blir vel godt opp mot 700-800 sider.

Anonymous poster hash: 72348...293

Bare noen hundre sider, altså.

Og hva er ditt råd? La være å lese, bare lese halvparten?

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen hundre sider, altså.

Og hva er ditt råd? La være å lese, bare lese halvparten?

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

Trekke ut det viktigste. Ofte på slike eksamener så er det viktigste å trekke linjer mellom årsak og virkning. Så lenge en har kjennskap til hovedtrekkene innenfor hvert tema og årsaker og virkninger så ligger en ganske godt an. En trenger ikke å kunne alle detaljene som blir nevnt gjennom de 700-800 sidene (evt flere sider)...

Ser ikke helt hvorfor du skriver det siste der. Jeg har aldri nevnt at TS skal la være å lese eller å lese halvparten. Det eneste jeg reagerte på var at du skrev at historiepensumet er på "bare noen hundre sider". Det er jo godt opp mot 1000 sider.

Anonymous poster hash: 72348...293

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Såvidt jeg vet, så er eksamensformen i historie slik at man får 5-10 minutter med presentasjon og resten utspørring, mitt tips er å holde presentasjonen så kort som mulig og heller legge igjen hint om hva man kan prate om senere når spm. kommer. Lønner seg også å holde presentasjonsdelen så kort som mulig innenfor de gitte rammene iom at presentasjonen fakitsk vekter 0% (helt sykt!) og spørsmålsdelen 100%. Når det kommer til årstall og hvordan en skal lese, har jeg alltid kommet lengst med å huske de store linjene+årsak og konsekvenser fremfor de små detaljene. Lønner seg likevel å skrive en tidslinje. Om jeg ikke tar helt feil, blir man trukket opp i to læreplanmål som er veldig vie og spm.runden dreier seg kun om disse. Dette kan f.eks. Være verdenskonflikter og da må man tenke lurt i hva man burde lese på :)

Lykke til!

Mvh fashionistaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekke ut det viktigste. Ofte på slike eksamener så er det viktigste å trekke linjer mellom årsak og virkning. Så lenge en har kjennskap til hovedtrekkene innenfor hvert tema og årsaker og virkninger så ligger en ganske godt an. En trenger ikke å kunne alle detaljene som blir nevnt gjennom de 700-800 sidene (evt flere sider)...

Ser ikke helt hvorfor du skriver det siste der. Jeg har aldri nevnt at TS skal la være å lese eller å lese halvparten. Det eneste jeg reagerte på var at du skrev at historiepensumet er på "bare noen hundre sider". Det er jo godt opp mot 1000 sider.

Anonymous poster hash: 72348...293

Det er tydelig at fyren bare er ute etter å imponere fordi han har så helt forferdelig sinnsykt mye å lese

Anonymous poster hash: f9160...f73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekke ut det viktigste. Ofte på slike eksamener så er det viktigste å trekke linjer mellom årsak og virkning. Så lenge en har kjennskap til hovedtrekkene innenfor hvert tema og årsaker og virkninger så ligger en ganske godt an. En trenger ikke å kunne alle detaljene som blir nevnt gjennom de 700-800 sidene (evt flere sider)...

Ser ikke helt hvorfor du skriver det siste der. Jeg har aldri nevnt at TS skal la være å lese eller å lese halvparten. Det eneste jeg reagerte på var at du skrev at historiepensumet er på "bare noen hundre sider". Det er jo godt opp mot 1000 sider.

Anonymous poster hash: 72348...293

En sidene en vgs-historiebok tilsvarer maks en halv skikkelig side. Massevis av bildet osv.

Hvem har sagt at man skal kunne alle detaljene?

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at fyren bare er ute etter å imponere fordi han har så helt forferdelig sinnsykt mye å lese

Anonymous poster hash: f9160...f73

Ja, jeg er ute at dere skal hylle meg, en person dere ikke vet hvem er. Ble gjennomskuet der, gitt. For en supersmarting du er.

Hele poenget er at pensumet et såpass lite at man ikke vil ha noen problemer med å lære seg alt det vesentlige, om man utnytter tiden fram mot eksamen godt nok. Og det er mitt råd til Ts.

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sidene en vgs-historiebok tilsvarer maks en halv skikkelig side. Massevis av bildet osv.

Hvem har sagt at man skal kunne alle detaljene?

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

Ingen har sagt det. Jeg har ikke sagt at noen har sagt det. Jeg sier at en ikke trenger det.

Hva vil du frem til? TS vet selv hvor stort pensumet er. Det vedkommende spør om er hva som er lurest å fokusere på. Jeg ser ikke helt hvorfor den lille historien din om amerikansk historie på universitetet har noen relevans i denne tråden.

Anonymous poster hash: 72348...293

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har sagt det. Jeg har ikke sagt at noen har sagt det. Jeg sier at en ikke trenger det.

Hva vil du frem til? TS vet selv hvor stort pensumet er. Det vedkommende spør om er hva som er lurest å fokusere på. Jeg ser ikke helt hvorfor den lille historien din om amerikansk historie på universitetet har noen relevans i denne tråden.

Anonymous poster hash: 72348...293

Det har relevans fordi det ikke er noen grunn til å la være å gå inn for å lære seg alt når det nå er snakk om et relativt lite pensum.

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har relevans fordi det ikke er noen grunn til å la være å gå inn for å lære seg alt når det nå er snakk om et relativt lite pensum.

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

Det er ikke et lite pensum, når det er snakk om 800 sider, og dette skal dekkes på knappe 2 av 30 uketimer på vg2, og 4 av 30 uketimer på vg3. Hvor mange studiepoeng er historiefaget ditt?

Anonymous poster hash: f9160...f73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det har blitt nevnt flere ganger allerede: Kun en liten håndfull sensorer bryr seg om typisk pertentlig kunnskap som årstall o.l., da utenom de som er av vesentlig betydning. Det å kunne gjengi nøyaktige datoer viser at du er i stand til å pugge, men ikke nødvendigvis at du forstår fagstoffet.

Når det gjelder de korte presentasjonene som på papiret ikke skal vurderes, er intensjonen at det ikke skal være for lønnsomt å ha tilgang til ekstern hjelp forkant av eksamen. Hvorvidt dette praktiseres i virkeligheten, vil nok variere fra kommune til kommune.

Hilsen lærer med historie i fagkretsen.



Anonymous poster hash: b39dc...910
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et lite pensum, når det er snakk om 800 sider, og dette skal dekkes på knappe 2 av 30 uketimer på vg2, og 4 av 30 uketimer på vg3. Hvor mange studiepoeng er historiefaget ditt?

Anonymous poster hash: f9160...f73

Hvilken relevans har uketimer for en privatist?

Det er et lite pensum med tanke på den tiden Ts har til rådighet.

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det har relevans fordi det ikke er noen grunn til å la være å gå inn for å lære seg alt når det nå er snakk om et relativt lite pensum.

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

Hva slags karakter fikk du da på den hurtiglesingen din?

Å lese alt sammen til punkt og prikke betyr ikke nødvendigvis toppkarakter. Jeg pleier å lese alt som står i boken + enda litt mer før en vurdering. Kun 70% av dette trengs i selve vurderingen (på en skriftlig prøve) og rundt 40 % på en muntlig en. Antakeligvis litt mindre også på skriftlige vurderinger da jeg alltid har fått tilbakemelding om at jeg ligger på et 7'er-nivå. Nå snakker jeg altså om historie i vg3.

Likevel er det antakeligvis det som er det vanskelige: å trekke ut hva som er viktig. F.eks ville jeg ikke fokusert på Japans rolle i 2VK annet enn målet til Japan og hvilken relevans dette har med USA og hvordan 2VK blir avsluttet. Hvis du har sett på kompetansemålene tar de kun for seg årsaker og konsekvenser forbundet med 1VK og 2VK. Det vil si at du ikke trenger å kunne absolutt alt om krigsforløpet, men kun hovedtrekkene. Så det er vel kanskje mitt beste tips (selv om jeg ikke har hatt eksamen enda): se nøye på kompetansemålene. Mye av det som står i boka er ikke så viktig i forhold til disse.

Anonymous poster hash: 72348...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg hadde historieeksamen i fjor og fikk 6. Jeg hadde om begge verdenskrigene og den kalde krigen, både internasjonalt og i Norge (fryktelig stort tema, jeg har aldri snakket så raskt på presentasjon i mitt liv).

Det jeg fokuserte på var forholdet mellom årsak, vikrning og resultat av krigene. Hvorfor startet den? Rakst om forløpet, deretter hva alt sammen resulterte i, og hvordan sammenheng det hadde meg årsaken. Det var både det sensor var ute etter, og det gjorde det lettere for meg å skaffe en oversikt. På så kort tid kan man ikke si alt om alt, derfor må man fokusere på noe.

I tillegg leste jeg meg selvfølgelig mye opp på alle temaene slik at jeg kunne svare på spørsmål. Hver gang jeg fikk et spørsmål passet jeg på å snakke utdypende om det for å vise at jeg kunne det, gi meg selv tid til å tenke og komme fram til riktig løsning, og bruke opp tid slik at de ikke fikk tid til flere vanskelige spørsmål.

Jeg smilte også under hele eksamen og var åpen og engasjert hele veien. Hvis jeg ble usikker på noe, latet jeg som om jeg kunne det likevel ved å vise selvtillitt. Jeg tror en slik holdning betyr en hel del, selv om sensor ikke vil innrømme det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags karakter fikk du da på den hurtiglesingen din?

Å lese alt sammen til punkt og prikke betyr ikke nødvendigvis toppkarakter. Jeg pleier å lese alt som står i boken + enda litt mer før en vurdering. Kun 70% av dette trengs i selve vurderingen (på en skriftlig prøve) og rundt 40 % på en muntlig en. Antakeligvis litt mindre også på skriftlige vurderinger da jeg alltid har fått tilbakemelding om at jeg ligger på et 7'er-nivå. Nå snakker jeg altså om historie i vg3.

Anonymous poster hash: 72348...293

Drømmen om stillehavsimperiet, ja. Men hvorfor angrep de Pearl Harbor? Det morsomme er at det angrepet ble viet mye oppmerksomhet i bøkene som ble brukt både da jeg gikk på ungdomsskolen og vgs, men forfatterne var ikke så interessert i å forklare hvorfor, eller så visste de det ikke.

Det beste er uansett å kunne alt, og naturligvis også vise at man kan tenke selv når man skal svare på et spørsmål eller greie ut om noe.

Det finnes ikke noe som heter 7'er-nivå, men ser jo poenget. Min lærer i matematikk i 3. klasse på vgs sa at i forhold til hva som kreves for å få 6 burde jeg fått 8. Fikk 6 i historie også, ja. Uansett, den sprenglesinga på en uke i et fag jeg tok på gøy ved siden av både full jobb og annen utdannelse endte med B. Men det var ganske vanskelige oppgaver, og blant alle de som hadde eksamen var det ingen som fikk A og heller ingen andre som fikk B. Sånn, da har jeg i likhet med deg fått skrytt litt av de fantastiske karakterene mine, selv om jeg fram til nå har utelatt alle A'ene i matematiske fag, så da tenker jeg Ts er blitt mye klokere.

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmen om stillehavsimperiet, ja. Men hvorfor angrep de Pearl Harbor? Det morsomme er at det angrepet ble viet mye oppmerksomhet i bøkene som ble brukt både da jeg gikk på ungdomsskolen og vgs, men forfatterne var ikke så interessert i å forklare hvorfor, eller så visste de det ikke.

Det beste er uansett å kunne alt, og naturligvis også vise at man kan tenke selv når man skal svare på et spørsmål eller greie ut om noe.

Det finnes ikke noe som heter 7'er-nivå, men ser jo poenget. Min lærer i matematikk i 3. klasse på vgs sa at i forhold til hva som kreves for å få 6 burde jeg fått 8. Fikk 6 i historie også, ja. Uansett, den sprenglesinga på en uke i et fag jeg tok på gøy ved siden av både full jobb og annen utdannelse endte med B. Men det var ganske vanskelige oppgaver, og blant alle de som hadde eksamen var det ingen som fikk A og heller ingen andre som fikk B. Sånn, da har jeg i likhet med deg fått skrytt litt av de fantastiske karakterene mine, selv om jeg fram til nå har utelatt alle A'ene i matematiske fag, så da tenker jeg Ts er blitt mye klokere.

Anonymous poster hash: fdb45...fc4

Jeg skryter ikke av karakterene mine. Jeg forteller min erfaring med historiefaget på VGS-nivå. Det er vel ganske relevant i denne tråden, er det ikke? Jeg ser ikke helt hvorfor matematikkarakterene dine er relevante. De historielærerne jeg har møtt opp gjennom årene sier selv at det viktigste er å se de store sammenhengene - å klare å trekke linjer mellom årsak og virkning. Så å si ingen lærere er ute etter at man kan hver minste detalj i boken. Det var vel det jeg ville frem til i innlegget mitt. Alt det jeg har skrevet på prøvene er ikke nødvendig for å få 6.

Og det første du sier om Pearl Harbor. Det er nøyaktig dette jeg mener. Det er jo mye mer interessant å vite årsak og virkning og koble dette sammen enn å vite det detaljerte handlingsforløpet. Så en kan flytte fokuset litt fra boka og se på de store sammenhengene. En trenger altså ikke å øve på hele boka.

Jeg ser jo selvfølgelig at det er det desidert beste - å kunne absolutt alt. Jeg forstår tankegangen din og det er vel det jeg også gjør. Jeg sier bare at det ikke er nødvendig for å oppnå toppkarakter i historie på VGS-nivå.

Anonymous poster hash: 72348...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...