Gå til innhold

Er en lærers hverdag bare slit og mas som avisene skriver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en liten drøm siden jeg var liten om å bli lærer. Jeg liker å lære bort, å lage og rette prøver. Så lurer på om jeg skal ta en PPU, har en master med naturfag, biologi og kjemi i fagkretsen. Blir da lektor med opprykk. Er 30 og har vært i arbeidslivet noen år. Har ingen erfaring fra læreryrket, men i min tidligere jobb holdt jeg kurs for studenter så selve undervisningen har jeg erfaring med (selv om studenter kanskje oppfører seg bedre enn de yngre noen ganger...).

Men i det siste har det stått så mye negativt om læreryrket i avisene.... Er det slik det er for de fleste?

Så jeg vil gjerne høre fra dere lærere på forumet:

Hvordan en arbeidsdag er for dere?

Hvilke trinn dere har, hvilke fag dere har?

Hvordan de første årene var og hvordan situasjonen er nå?

Og litt om hva dere tenker om læreryrket og dagans situasjon som lærer i den norske skolen?

Så lurer jeg på om dere kunne fortelle meg kort om hvordan deres fag er å undervise i, med tanke på forarbeid, etterarbeid etc, i forhold til andre fag?

Ville dere valgt læreryrket igjen?

Er det verdt slitet å være lærer? Positive og negative sider!

Anonymous poster hash: 1296c...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mann er lektor i norsk. Det positive er at han er glad i faget sitt og liker å lære bort. Han har jobbet i ti år nå, og da har han fått inn gode rutiner og kan bygge på tidligere opplegg han har laget, så det er ikke så mye nybrottsarbeid og sene kvelder som det var de første årene. Han er også godt fornøyd med lønna (lærerne har gode fagorganisasjoner, og han tjener f.eks. mye mer enn jeg, som har like lang utdanning og jobber i staten), og feriene.

Men det er selvsagt mye kveldsjobbing fremdeles, spesielt siden norskfaget innebærer MYE retting. Han er også kontaktlærer, og må ta mange samtaler og mye formelt i den forbindelse. Det er mange elever som krever litt ekstra, enten pga sykdom i nær familie, diagnoser, lærevansker, sosiale problemer eller andre ting, og det blir mange møter.

Han har forresten etterutdannet seg, i et annet fag, slik at han nå også kan ha klasser i fag der ikke rettebyrden er like stor. Dette er en fin løsning når man blir lei, eller vil ha nye impulser i jobben.

Andre av hans kollegaer tar på seg andre oppdrag når de vil ha en pause, f.eks. gå inn i administrasjonsfunksjoner på skolen, eller skriver lærebøker, eller lignende.

Tror ikke han angrer seg på valget av yrke. :)



Anonymous poster hash: 93503...fc5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har naturfag, så du får ein heilt annan rettebyrde enn dei som har valt norsk og engelsk. Eg vil anbefale deg vgs, der har dei færre timar enn på ungdomsskulen, og mindre sosialarbeiderstilling. Ungdommar er heilt fine folk dei, så det er byråkratiet rundt som gjer det slitsomt å vere lærar. Dei legg stadig fleire oppgåver til stillingane uten å fjerne noko av det som var frå før. Til dømes nasjonale prøver uten at vi får kompensasjon for arbeidet desse medfører.

Eg er lektor med to opprykk, slutta undervise i 2009 og kjem ikkje til å gå tilbake til klasserommet. Ikkje pga ungdommane, dei er fine, men byråkratiet tar knekken på meg. Men eg har tenkt meg tilbake i skulen, i administrasjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, og elsker det å undervise. Jeg hadde egentlig ingen planer om å ende opp i skolen, men jobbet tilfeldigvis som vikar ved siden av studier, og fant ut at jeg stortrivdes. Gjorde noen helomvendinger, og vips var jeg ferdig utdannet. Det er fantastisk å være i et klasserom, og få bruke dagene mine på noe så viktig. Det er ekstremt givende når en elev kommer lysende, og forteller at h*n har forstått noe h*n aldri har gjort før – etter at du har sittet og skreddersydd et lite opplegg. Men ja, det er ekstremt slitsomt. Jeg har jobbet flere år i det private og det var ikke like belastende – og det var bedre betalt.

At det å undervise skal være en god opplevelse er forutsatt av mange ting, og den viktigste tingen er at man har mulighet til å stille forberedt til timer. Dette er en av tingene KS jobber med å fjerne, siden en lærer som underviser mer betyr at man kan kutte lærerstillinger – og dermed spare penger. Tendensen er at rammevilkårene for å bli en god lærer er på vei til å forsvinne. Det å være lærer er ikke å snu bunken hvert år, man må være fleksibel, kreativ og løsningsorientert. Hvordan skal du forklare algebra til en 9.klassing som ligger på nivå med 4. klassingene? Hvordan skal du ta tak i at Kari ikke vil komme på skolen, fordi hun føler seg mobbet av en annen jente i klassen? Hvordan skal du støtte Jens som sliter med at foreldrene skiller seg – og tar det utover det trygge på skolen?

Jeg anbefaler ingen å utdanne seg til lærere i dag. Det er lang en lang utdannelse, med dårlig betalt og dårlige rammevilkår. I tillegg vil du hver uke lese i avisen at du ikke er godt nok utdannet, at lærere må bli bedre – til tross for at lærere aldri får være med å bestemme hvordan norsk skole faktisk skal være. Alle lærere er fullstendig klar over at ekstrautdannelse ikke er bedre enn mer tid til elevene. Det hjelper ikke at man kan absolutt alt som er å vite om algebra, dersom man ikke har tid til å jobbe med hvordan man skal lære det bort til elevene. Alle vil ha en mening om jobben din, siden de tross alt har gått mange år på skole. Du vil bruke mye tid på å forklare at å gi “gode lærere” bedre lønn ikke er en god løsning, siden ingen kan definere hva en god lærer er. Er det han som har best resultat i klassen? – Ja, da vil ingen jobbe på svake skoler. Er det hun som er godt likt og kjører mye film? Eller er det læreren med lengst utdannelse? Du sikter deg nok inn mot VGS, og det vil bli irriterende å høre at du ikke er god nok, når svært få av elevene dukker opp i timene dine og du ikke har noen sanksjonsmuligheter mot det.

Nei, bli noe annet – og lykke til!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært lærer å jobber nå i det private. Det sistnevnte er langt fra så slitsomt som å være lærer. Feriene ER avspasering fordi du sitter stort sett alle kvelder og helger med rettearbeid og forberedelser.

Anonymous poster hash: 2814b...09f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest lillagubban

Drar opp denne jeg også. Jeg har en del utdanning bak meg fra før (engelsk, samfunnsfag) og har søkt PPU neste år. Jeg er fornøyd med å å funnet noe jeg virkelig har lyst å jobbe med :) Men jeg hører virkelig bare negativt om yrket og alle sier at det er ikke noe å satse på, umulig å få jobb, dårlig betalt, osv osv. Flere jeg kjenner som begynner som lærer slutter før etter et par år.

Jeg velger å kjøre på, uansett så trenger vi jo alltid lærere og jeg liker å lære bort, tenker jeg. Jeg er ihvertfall godt forberedt på at det kommer til å bli et helvete med alle de negative reaksjonene man møter. :)

Så, sånn sett bortifra at læreryrket er forferdelig og slitsomt osv, hvordan er lærerhverdageni norsk skole? Hvis man er ansatt 100% på en ungdomsskole eller videregående f.eks, hvor mye undervisning har man og hvor mye tid til møter/bykråkrati?

Hvis man er ansatt som lærer (ungdomskole/vgs), har man vanligvis et eget kontor/avlukke/skrivepult på skolen der man kan rette oppgaver, forberede seg og ta elevsamtaler osv, eller blir man jagd rundt på forskjellige grupperom eller forventet å ta med alt hjem? Hva hvis man er vikar (over lengre tid, ikke en dag) eller bare ansatt 50-60%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går veldig i perioder i min jobb. (lektor med tillegg, realfag i vgs) Tenkte jeg kunne skrive ned arbeidsdagen min for i dag - en relativt rolig dag, i min verden - preget av forberedelser av to heldagsprøver i morgen og snart eksamen for en avgangsklasse:

Tirsdag - startet mandag kveld med to timer forberedelser, blant annet skrive og løse eksempler til en matteklasse, finne relevante eksamensoppgaver til en avgangsklasse i realfag, lese epost etter påskeferien, legge ut skriftlige beskjeder om romendringer og timeplanendringer i forbindelse med tentamensperiode mm (alt gitt beskjed om muntlig tidligere).

08-09 Egen forberedelse

a) Gjøre klar heldagsprøver: Finne rett versjon av fil (gjort klar i lærersamarbeid før påske), printe, printe på nytt, printe for tredje gang og kopiere (opp og ned en etasje for å komme til printer og kopirom).

b) Svare på nye eposter siden i går kveld, inkludert forespørsler om hvor timene er i dag (beskjed på nett i går!), søknad om fravær for kjøreopplæring, faglige spørsmål til siste læreplanrevisjon.

c) Skrive ut eksamensoppgaver og fasit til eget bruk i avgangsklassen (bare to forsøk, men fasiten fikk jeg aldri)

09-11 Matteundervisning

a) Gå gjennom huskeliste for tentamen, oppmøtetid og -sted

b) Gå gjennom eksempler på tavla, forberedt i går kveld, fra toernivå til seksernivå. Besvare spørsmål om føring og alternative framgangsmåter på stående fot.

c) Hjelpe 24 elever med oppgaver, full konsentrasjon med spørsmål fra hele årets pensum i egen lærebok, gamle eksamensoppgaver som elevene selv har funnet på nett (dvs totalt uforberedt for meg), spørsmål til retting av tidligere prøver (hvorfor fikk jeg et halvt poeng i stedet for ett på denne oppgaven på juletentamen??) med mer.

11-13 Egen forberedelse, lunsj utgikk (men jeg fikk tid til å kjøpe is i kantina og spise matpakken foran dataen)

a) Svare på nye meldinger fra kolleger og elever, av typen hvordan gjør vi det med utsatt tid på tentamen, hva må forberedes til studietur, hvor finner vi svar på oppgave 5.12?

b) Langtidsplanlegging, dvs finne ut hva og hvem jeg skal ha vakt- og undervisningsansvar for de nærmeste par ukene

c) Redigere heldagsprøve til en andreklasse realfag, basert på gamle oppgaver med mer. Regne poeng, velge bort vanskelige/irrelevante oppgaver, tilpasse tidsbruk og hjelpemidler. Diskutere med kollega i faget.

d) Regne gjennom eksamensoppgaver til avgangsklasse funnet fram i går kveld. Velge ut passende nivå og tema for en klasse som spriker fra strykkandidater til dukser. Balansere detaljfokus mot store linjer.

13-15 Undervisning i avgangsklasse realfag, veksling mellom presentasjon av oppgavetekst (finne ut hva oppgaven spør etter), tolking av graf, tid til diskusjon mellom elevene om hvordan de skal angripe oppgaven (1-5 minutters bolker), forklaring og føring på tavla. Mange gode spørsmål, mange eksamensrelevante spørsmål, en del russeprat og hysjing.

15-1530 Retur til kontor for å printe heldagsprøver til i morgen. Kollega ikke gjort ferdig sin del av jobben. Hun tar ansvar for å printe til mine elever også i kveld. Sortere papirer og hjelpemidler til prøvevakt i morgen tidlig. Ikke tid til å hente rutepapir fordi kontoret stenger før arbeidsdagen min er slutt. Det får vente... Plan for neste time med avgangsklassen. Svare på epost fra elev om faglig innhold på heldagsprøve i morgen, forespørsel fra kollega om hjelp til referanse mm.

1730-18 Ny runde med eposter. Faglige beskjeder publisert på nettstedet. Nå: fri helt til kvart på åtte i morgen tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nylig utdannet, og skal begynne i min første faste jobb til sommeren.

Selv om det er deler med jobben jeg virkelig liker, så kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri hadde valgt denne utdanningen om jeg kunne velge igjen - det samme går for alle mine venner fra studietiden.

Vi er enige hele gjengen at vi kommer til å jobbe i noen år, for så å finne oss noe annet å gjøre.

Jeg tror ikke lærere har tid til å være så gode som de skulle ønske, det er så mye som stjeler fra tiden du ville hatt til forberedelser/etterarbeid og tid med ungene. Jeg har jobbet som vikar lenge nok til å ha sett lærere sitte å grine over lunsjen sin mens de febrilsk prøver å ta seg sammen lenge nok til å bli ferdig med arbeidsdagen. Lærere som er sykemeldte i ett helt år pga utbrendthet, depresjon, og fysiske plager knyttet til stress. Alle som en elsker ungene og er glade i jobben sin, men det blir for mye til slutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

På både det som jeg ser skrevet her på kvinneguiden og erfaringer fra venninner så virker det som om mange lærere sliter med et slags "flink-pike" syndrom. Og det skjønner jeg godt! Man blir lærer forbi man har lyst å gjøre en forskjell og man brenner for det man gjør. Men man blir utbrent tilslutt. Man er nødt til å la ting fare innimellom. Hvis man tar et steg tilbake er det nok ting man ikke trenger å bruke lite mye tid på som man gjør. Det handler ikke om å være lat eller en slacker, men at når man kjenner at det blir for mye er det viktig å ikke bare kjøre på uten å gjøre endringer.

Man skal ikke være tilgjengelig hele døgnet, hele året, det tærer veldig på en. En skal kunne si klart i fra til foreldre og elever første dag at man er tilgjengelig til å svare på epost og telefon mellom 8-16 på hverdager og er det noen viktige beskjeder får de ta kontakt med kontoret. Selvfølgelig kan man lese epost en ekstra gang på kvelden om man ønsker, men det skal ikke være noe som elevene og foreldrene forventer. Klart man har lyst til å være tilgjengelig, men man må sette grenser.

Tror også at man ikke trenger å bidra til å sy puter under armene til elevene, er en beskjed gitt både muntlig og skriftlig skal man ikke trenge å minne på i det uendelige. På videregående har vel elever et visst ansvar for egen læring og på ungdomskole syntes jeg foreldre skal ta litt ansvar også. Har man gitt beskjed både til hjemmet og til eleven, og de allikevel ikke møter forberedt til prøve, har med skiutstyr til skituren, møter opp til rett rom eller har med hemmeligvenngave til julekalenderen, så er ikke det verdens undergang. Man lærer av det og. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg måtte bare "wing it" på prøver fordi jeg aldri fikk med meg når de var, og jeg lærte både å være flinkere til å følge med og flink til å improvisere.

Retting tar tid, men det er ikke en konkurranse om å bli først ferdig, elevene dør ikke av å vente en ekstra dag. Jeg vet ikke om fristen for å levere tilbake rettede oppgaver er 2-3 uker, men da må man trekke fra helligdager - man skal ikke måtte sitte hele påsken og rette oppgaver. Man skal kunne unne seg fridager, det trenger man!

Dette med å bruke mye tid på å ha både læringsmateriale og back-up læringsmateriale tilgjengelig for hvert eneste minutt av timen høres også litt krampeaktig ut, det må være demotiverende for elevene å skulle begynne på noe nytt det siste kvarteret. La heller de brukes til å begynne på lekser, lese noe, se en video om emnet, ha en diskusjon, ol. Klart man kan bruke noen undervisningsfrie dager på å printe ut og finne fram til morsomme oppgaver til å bruke i dødtid, men det er ikke noe man skal føle man må gjøre hver dag.

Man vil være den beste læreren for elevene sine, men jeg tror at elevene setter mer pris på å ha en lærer som puster med magen og er tilstedet hele året i stedet for å være sykemeldt for utbrenthet og depresjoner halve året.

Dette er ikke rettet mot noen spesielle her inne, men bygger på forskjellige uttalelser. Jeg jobber ikke som lærer selv, men dette her med å kjenne på når nok er nok er viktig i alle yrker. Der jeg jobber så er det ikke alltid man egentlig har tid til lunsj, men da må jeg bare lære meg å TA tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange venner som er ganske habile lærere som absolutt ikke er enige i bildet som tegnes. Ja, selvfølgelig innebærer mange lærerstillinger mye jobb og sene kvelder, men så har lærere også da mulighet til å ta godt med avspasering kombinert med ferie i sommerferien, høstferie, vinterferie m.m. Det finnes da mange andre jobber som er minst like tøffe på både dag- og kveldstid, i min egen bransje jobber mange 08-20.00 (eller lenger) nesten hver eneste dag, og "feriene" består gjerne av jobb da også da man alltid må være tilgjengelig på mobil/e-post etc.



Anonymous poster hash: fe6de...cfd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet allmennlærer, og underviser i alle fag på småskolen. Jeg elsker å undervise og være sammen med elevene mine, men all mistilliten fra foreldre, media og folk generelt sett tar snart knekken på min lærerdrøm.

Gjør tydeligvis aldri en god nok jobb, og blir aldri flink nok, selv om jeg jobber 50 timer i uka.



Anonymous poster hash: b1ceb...a97
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elevene er som oftest veldig kjekke, noen trenger mer oppfølging enn andre. Men som det nevnes her oppe, så er det byråkratiet og det evige maset om at man ikke er god nok som lærer veldig demotiverende!



Anonymous poster hash: b2469...7e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt en liten drøm siden jeg var liten om å bli lærer. Jeg liker å lære bort, å lage og rette prøver. Så lurer på om jeg skal ta en PPU, har en master med naturfag, biologi og kjemi i fagkretsen. Blir da lektor med opprykk. Er 30 og har vært i arbeidslivet noen år. Har ingen erfaring fra læreryrket, men i min tidligere jobb holdt jeg kurs for studenter så selve undervisningen har jeg erfaring med (selv om studenter kanskje oppfører seg bedre enn de yngre noen ganger...).

Men i det siste har det stått så mye negativt om læreryrket i avisene.... Er det slik det er for de fleste?

Så jeg vil gjerne høre fra dere lærere på forumet:

Hvordan en arbeidsdag er for dere?

Det er umulig å beskrive en typisk dag- og det er jo derfor jeg liker jobben min! Ingen dag er lik, og hver dag inneholder minst en ny utfordring :) Det som gjerne går igjen er

07.00-08.00: SMS og evt telefonkontakt med elever, jeg er kontaktlærer, så mine elever varsler meg på sms når de er syke. I tillegg har jeg noen jeg ringer for å vekke..

08.00-10.00 Undervisning i klassen jeg er kontaktlærer i. Avgangsklasse, så voksne elever (myndige iallfall), men ofte litt ekstra oppfølging i tillegg til det faglige. Har en ti minutters pause i denne økta, men da er det stort sett en elev jeg må slå av en prat med.

10.00-12.00: Tid til egen dispisosjon. Gjerne litt papirarbeid, samtale med elever, samtale med andre lærere om elever eller fag, og planlegging eller etterarbeid. Retting må jeg alltid gjøre på kveldstid. Også lunsj i denne perioden, hvis jeg har undervisning rett før eller etter må jeg ofte spise ved pcen for å jobbe litt.

12.00-14.00: undervisning, i år er jeg bare på yrkesfag i tillegg. Der er utfordringene litt andre, og dette er timer der jeg virkelig må være på, for å bruke elevens energi positivt. Her yrkesretter jeg også noe, og har ekstra fokus på variert undervisning.

14.00-16.00 : Tid til egen dispisisjon, i tillegg til møtetid noen dager i uka. Her prøver jeg å få kopiert opp og få planlagt morgendagens undervisning.

16.00- --> Noen dager må jeg sitte lenger på jobb for å være ajour, gjerne typisk h is det har dukket opp noe ekstra med en elev e.l. Det hender og at jeg kan få retta litt her. Noen dager går jeg hjem, og tar evt jobben fram igjen på kveldstid (Som jeg skal i kveld, når jeg har svart på dette innlegget)

Jeg jobber 80% nå, tar master ved siden av. Er alikevel på jobb 8-16 hver dag, og retter hjemme i tillegg..

Hvilke trinn dere har, hvilke fag dere har?

Vg1, vg2 yrkesfag, og Vg3 studieforberende. Norsk og samfunnsfag.

Hvordan de første årene var og hvordan situasjonen er nå?

Jeg er på mitt tredje år, og har byttet arbeidsplass en gang. Det er fortsatt mye nytt, men heldigvis merker jeg at jeg har litt erfaring allerede. Som norsklærer er dessverre arbeidsbyrden stor uansett, hittil i 2014 har jeg f.eks brukt 60 timer på retting.. Og det er ca halvparten av det jeg må rette.

Og litt om hva dere tenker om læreryrket og dagans situasjon som lærer i den norske skolen?

Læreryrket er givende, spennende, variert, og utmattnde. Ungdommene er fantastiske, og man blir så forbaska glad i de. Dersom KS får gjennomslag må jeg innrømme at jeg er skeptisk til om jeg blir i yrket. Godt forberedte timer og undervisningen er det som gir meg gnist, dersom jeg ikke kan forberede meg godt nok mister jeg nok den. Mine døgn har ikke flere timer.

Så lurer jeg på om dere kunne fortelle meg kort om hvordan deres fag er å undervise i, med tanke på forarbeid, etterarbeid etc, i forhold til andre fag?

Har sagt litt om dette, samfunnsfag krever at man hele tiden er oppdatert, og faget er mest givende med gode opplegg som tvinger elevene til å reflektere og diskutere. Norsk merkes best rettinga, men det er klart at også timene her til dels er krevende å forberede.

Ville dere valgt læreryrket igjen?

Jeg kan ikke se for meg noen annen jobb som er bedre.

Er det verdt slitet å være lærer? Positive og negative sider!

Det aller aller beste er elevene. I perioder koser jeg meg så mye på jobb at jeg føler jeg kunne gjort det gratis. Det verste er følelsen av at man allltid kan gjøre mer, man blir liksom aldri ferdig - før til sommern da. Jeg er ingen flink pike i den forstand, men jeg har hatt så mamge gode undervisningsopplegg at jeg merker godt hvor viktig det er både for meg og elevene. Det tar tid, og tid har jeg egentlig for lite av.

Anonymous poster hash: 1296c...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange venner som er ganske habile lærere som absolutt ikke er enige i bildet som tegnes. Ja, selvfølgelig innebærer mange lærerstillinger mye jobb og sene kvelder, men så har lærere også da mulighet til å ta godt med avspasering kombinert med ferie i sommerferien, høstferie, vinterferie m.m. Det finnes da mange andre jobber som er minst like tøffe på både dag- og kveldstid, i min egen bransje jobber mange 08-20.00 (eller lenger) nesten hver eneste dag, og "feriene" består gjerne av jobb da også da man alltid må være tilgjengelig på mobil/e-post etc. Anonymous poster hash: fe6de...cfd

Jeg vet ikke om dette er fordi jeg er norsklærer i vgs, men jeg har ikke fri i høst, jule, vinter og påskeferie jeg altså. Jobba i snitt 25 timer hver av disse "feriene", og da er det ikke mye avspasering igjen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer kan du gjøre en vesentlig forskjell i barn eller unge menneskers liv. Det er en enormt viktig jobb!

Ja, det er et slit noen ganger, men ingen andre har like mye fri som lærerne i full stilling. Det er stor fleksibilitet i yrket med mange goder.

Og når det gjelder retting: det finnes ingen krav eller regler for hvor mange prøver og arbeider du må drive og rette til enhver tid. Det er du selv som legger opp til hyppighet og lengde på vurderingsarbeider, tar man noe mer muntlig og i undervisningssituasjonen, sparer man tid. Og når det gjelder forberedelser, må man forberede langt framover slik at planene ligger klare.

Mest av alt må jeg si at jeg har en jobb hvor jeg føler jeg gjør en forskjell, der jeg jobber med ungdom i et av livets hardeste faser. Det kan være vanskelig, men alt i alt er det en god og meningsfull jobb, med glade og interessante kolleger.

Bli lærer, du kommer aldri til å angre!



Anonymous poster hash: 7f220...790
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lillagubban

Ser det forrige innlegget mitt ble kuttet litt før jeg var ferdig, men poenget på slutten var i grunn bare at alle arbeidsplasser blir i en viss grad til hva man gjør det. Som nevnt av andre er det flere andre yrker der man blir forventet å alltid være på plass og tilgjengelig, og der også må man sette grenser for å ikke slites ut.

Spørsmål generelt til lærere. Hvordan er timeregistreringen? Lærere har vel i gjennomsnitt 43 timer arbeidstid i uka (stemmer det?) de ukene de jobber for å gjøre opp for feriene, men sånn jeg forstår det man legge opp til å jobbe færre timer enn uke og fler neste uke så lenge det totalt er et visst antall timer i løpet av skoleåret. Hvordan blir dette registrert, og hva skjer om man jobber mer enn det i løpet av skoleåret, blir der mer avspasering eller overtidsbetaling? Tenker at det er jo relevant. Hvis man jobber 8-16 hver dag i en uke er dette 40 timer, hvis man i tillegg bruker 3 timer i uka til retting, epostbesvarelser og forberedelse på kveldstid eller helg, så er 43 timer dekket. Men hvis man da i tilegg må bruke hele påskeferien til å jobbe ca 25 timer i uka som bekrevet over må det jo bli en del overtidsjobbing. Blir det bare tatt på egen kappe fordi det er noe man selv velger eller er det fordi man blir pålagt å jobbe? Man må vel bli kompensert hvis man er nødt til å jobbe ekstra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det forrige innlegget mitt ble kuttet litt før jeg var ferdig, men poenget på slutten var i grunn bare at alle arbeidsplasser blir i en viss grad til hva man gjør det. Som nevnt av andre er det flere andre yrker der man blir forventet å alltid være på plass og tilgjengelig, og der også må man sette grenser for å ikke slites ut.

Spørsmål generelt til lærere. Hvordan er timeregistreringen? Lærere har vel i gjennomsnitt 43 timer arbeidstid i uka (stemmer det?) de ukene de jobber for å gjøre opp for feriene, men sånn jeg forstår det man legge opp til å jobbe færre timer enn uke og fler neste uke så lenge det totalt er et visst antall timer i løpet av skoleåret. Hvordan blir dette registrert, og hva skjer om man jobber mer enn det i løpet av skoleåret, blir der mer avspasering eller overtidsbetaling? Tenker at det er jo relevant. Hvis man jobber 8-16 hver dag i en uke er dette 40 timer, hvis man i tillegg bruker 3 timer i uka til retting, epostbesvarelser og forberedelse på kveldstid eller helg, så er 43 timer dekket. Men hvis man da i tilegg må bruke hele påskeferien til å jobbe ca 25 timer i uka som bekrevet over må det jo bli en del overtidsjobbing. Blir det bare tatt på egen kappe fordi det er noe man selv velger eller er det fordi man blir pålagt å jobbe? Man må vel bli kompensert hvis man er nødt til å jobbe ekstra?

Man forventes å kunne klare å fullføre de arbeidsoppgavene som er pålagt innenfor den tidsrammen som er gitt. Jeg satt godt over 20 timer i påska med oppgaver og rettebunker, men får ikke overtidsbetalt for det. Det eneste man får betalt for er vikartimer, men ved min arbeidsplass forventes det at man heller avspaserer de timene på dager det ikke er så stort behov, som ved tentamen etc.

Anonymous poster hash: d1a3d...629

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

Virker som mange bare må lære seg og sette foten ned og slutte å jobbe gratis. Får man ikke gjort det man skal innenfor arbeidstiden, nei da tar det lenger tid da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen timeregistrering, nei. Det er et tillitssystem, i mitt tilfelle med rektor, personalansvarlig, lønnsansvarlig, 57 elever og 114 foreldre som kontrollører av at jeg utfører jobben jeg har tatt på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...