Gå til innhold

Tråden for oss som søker jobb...


MissStiles

Anbefalte innlegg

Hei, er leeeenge siden jeg har skrevet her nå.. Har ikke orket å være her, da jeg ble regelrett deprimert av hele situasjonen. Det har vært en helt meningsløst tøff tilværelse, og hadde jeg ikke hatt mann og barn vet jeg ikke hva jeg ville gjort. Har jobbet knallhardt hele veien for å holde humøret og motivasjonen oppe. Har søkt over 200 jobber det siste drøye året, vært på utallige intervjuer, og fått over 200 avslag.. Helt til nå!

Jeg har fått jobb!!!! Relevant stilling som saksbehandler i det offentlige! Herregud, det er så sykt at jeg nesten ikke tror det. Og jeg endte faktisk opp med en jobb jeg ikke en gang hadde søkt på. En av de jeg hadde vært på intervju hos i fjor, og som jeg søkte på ny stilling hos nå nylig, videresendte cv og søknaden min til en kollega. Han ringte meg dagen etterpå og bare knappe to uker etterpå fikk jeg tilbudet. Jeg begynner nå etter påske, og jeg er i himmelen! Det er et vikariat, men jeg føler meg trygg på at det vil ordne seg etter det. Nå er jeg i gang.

Det føles så godt å kunne skrive dette, og med ett er nattesøvnen tilbake, humøret på topp og etterhvert fyldigere lommebok. Har klart meg på ringevikariatet i hjemmetjenesten også, men man blir ikke rik som ufaglært i helsevesenet, gitt. Selv om jeg har jobbet ca 80 % siden i fjor sommer, har jeg hatet jobben hele veien.

Så, hva skal man si? Ikke gi opp!! Jeg vet hvordan det er å ville slippe alt og bare kapitulere, melde seg ut av livet og samfunnet. Unngå å treffe mennesker og isolere seg helt. Hvordan det er å ville dø så man slipper å føle seg som en taper. Men det eneste som hvertfall ikke hjelper er å gi opp. Tving deg selv til å prøve igjen og igjen. Plukke opp seg selv etter avslag og fortsett med hevet hode. Jeg garanterer ikke resultater, det tør jeg ikke etter 16 mnd med søking selv. Men jeg garanterer at det ikke hjelper å gi opp!

Gratulerer! :-)

Anonymous poster hash: b3d05...7f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg melder meg inn i tråden jeg .. Jeg har jobb, og faktisk også en som er relevant for utdannelsen min, men mistrives veldig og trenger virkelig ny jobb. Jeg søker og søker, men jobber i et trangt marked, og er på mange måter mellom to stoler - jeg har en bachelorgrad og har en påbegynt master som jeg tar på siden av jobb (fritiden). Hadde jeg hatt masteren ferdig hadde jeg jo selvsagt stilt mye sterkere.

Jeg synes det er vanskelig å holde motivasjonen oppe, og begynner å tvile veldig på meg selv - ÆSJ. Jobbsøkerprosessen er ikke noe moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp! er så usikker på hva jeg skal gjøre! Har en jobb jeg trives enorm i nå, men det er bare 55 % stilling og jeg trenger sårt mer penger...

Samtidig har jeg veldig vondt i kroppen og sliter alt med å komme igjennom dagen, what to do?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har virkelig et helt annet syn på dere som sliter med å få jobb etter to dager der jeg selv søker. Skulle levere søknad hos kommunen i dag, men kom ikke lenger en resepsjonen en gang. I denne kommunene skulle nemlig ALT være elektronisk.

Er dette vanlig? Jeg har kun hatt gode erfaringer med å møte opp og levere søknaden i hånden til den ansvarlige, men ikke denne gangen.

Stoltheten er kraftig såret. Og jeg må virelig si at jeg beunderer dere, dere er beintøffe som klarer å holde humøret og motivasjonen oppe om det er sånn dere faktisk blir behandlet...

Jeg kan egentlig ikke i det hele tatt. Er student i Edinburgh til vanlig, men hjemme på lang, lang sommerferie, og har som sagt, brukt to dager på jobbsøking (pluss registrering i alt av rekrutteringsbyråer) ...



Anonymous poster hash: b1e99...6b3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker altså...
Jeg hadde begynt å sende søknader på butikkjobber og andre ting med såkalt ubekvem arbeidstid, men det kan jeg jo bare glemme nå!
Mannen har fått skiftarbeid IGJEN. I første omgang frem til fellesferien. Men det er så dårlig med jobb i anleggsbransjen her lokalt at det blir garantert reising til nok et nytt sted til høsten igjen.
Når det ene ser ut til å løsne så går det andre i dass.

Jeg begynner å lure på om det hadde vært like greit å bare starte opp med noe på egen hånd. Men hva da som ikke krever enorme investeringer liksom? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Har virkelig et helt annet syn på dere som sliter med å få jobb etter to dager der jeg selv søker. Skulle levere søknad hos kommunen i dag, men kom ikke lenger en resepsjonen en gang. I denne kommunene skulle nemlig ALT være elektronisk.

Er dette vanlig? Jeg har kun hatt gode erfaringer med å møte opp og levere søknaden i hånden til den ansvarlige, men ikke denne gangen.

Stoltheten er kraftig såret. Og jeg må virelig si at jeg beunderer dere, dere er beintøffe som klarer å holde humøret og motivasjonen oppe om det er sånn dere faktisk blir behandlet...

Jeg kan egentlig ikke i det hele tatt. Er student i Edinburgh til vanlig, men hjemme på lang, lang sommerferie, og har som sagt, brukt to dager på jobbsøking (pluss registrering i alt av rekrutteringsbyråer) ...

Anonymous poster hash: b1e99...6b3

Du kan jo be om å få møte kontaktpersonen sjølv om du ikkje gir søknaden i handa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har virkelig et helt annet syn på dere som sliter med å få jobb etter to dager der jeg selv søker. Skulle levere søknad hos kommunen i dag, men kom ikke lenger en resepsjonen en gang. I denne kommunene skulle nemlig ALT være elektronisk.

Er dette vanlig? Jeg har kun hatt gode erfaringer med å møte opp og levere søknaden i hånden til den ansvarlige, men ikke denne gangen.

Stoltheten er kraftig såret. Og jeg må virelig si at jeg beunderer dere, dere er beintøffe som klarer å holde humøret og motivasjonen oppe om det er sånn dere faktisk blir behandlet...

Jeg kan egentlig ikke i det hele tatt. Er student i Edinburgh til vanlig, men hjemme på lang, lang sommerferie, og har som sagt, brukt to dager på jobbsøking (pluss registrering i alt av rekrutteringsbyråer) ...

Anonymous poster hash: b1e99...6b3

Veldig mange ønsker ikke personlig oppmøte med søknad i hånden lenger. Tenk deg at de har mellom 50 og 100 søkere på en stilling - hvor mye tid som går bort til å ta imot folk som kommer uanmeldt med søknad. Det er forskjeller mellom sektorer her, men i min sektor er det i alle fall svært uvanlig å møte opp personlig med søknad.

Men du, ikke la dette gi stoltheten en knekk! Det er jo veldig vanlig å måtte jobbe litt for å få jobb. Jeg har f.eks. søkt ny jobb i et par mnd nå, ingen napp. I går leste jeg meg veldig opp på søknadsskriving (selv om jeg har fått positive tilbakemeldinger på hvordan jeg skriver søknader tidligere) - og har funnet ut at jeg nok ikke har gjort en så god jobb der som jeg kunne. Tenk om jeg hadde gjort det annerledes, tenk hvordan det hadde blitt da? Nei ... Det nytter ikke å tenke sånn. Bare å se fremover! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg søkt 3 jobber i dag. Har hatt søknadene liggende lenge og bare finpusset på dem. Må snart få jobb i boks for er ferdig med bachelor om bare 2 mnd.

To av stillingene har søknadsfrist denne uka, men om jeg får en av dem ender jeg opp med minst 14-15 mil pendling hver dag (trolig 30 mil om jeg og typen skal bo sammen der han bor nå).

Den siste jobben er bare 3 km fra hans arbeidsplass, og er en jobb som jeg virkelig har lyst på. Men den har søknadsfrist langt ut i mai.

Dette blir spennende. Nå må vi bare finne oss ett felles bosted ute i ingenmannsland der militæret og studenter har tatt opp alt av leiligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med arbeidsgivere som ikke evner å holde avtaler? Fikk beskjed etter intervju at de regnet med avgjørelsen skulle være tatt før påske. Det var fire kandidater btw. Nå nesten en uke etter påske, ikke ett ord... Altså helt i orden at ting skjer og ikke blir som planlagt, men SI NÅ IFRA da...! Ihvertfall når det kun er fire stk, bare en liten mld "hei, avgjørelsen blir utsatt to uker" hadde vært helt ok og legitimt!

Nesten så jeg får lyst til å takke nei om jeg får den, jeg synes det er så uprofesjonell behandling. Hvis det er det nivået kommunikasjonsevnene i firmaet ligger på, så blir jeg litt oppgitt. Lei av at arbeidsgivere bare turer frem som de vil, ingen respekt lenger for de som ønsker å jobbe...

Beklager utblåsning, men er litt frustrert..



Anonymous poster hash: eb677...88b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med arbeidsgivere som ikke evner å holde avtaler? Fikk beskjed etter intervju at de regnet med avgjørelsen skulle være tatt før påske. Det var fire kandidater btw. Nå nesten en uke etter påske, ikke ett ord... Altså helt i orden at ting skjer og ikke blir som planlagt, men SI NÅ IFRA da...! Ihvertfall når det kun er fire stk, bare en liten mld "hei, avgjørelsen blir utsatt to uker" hadde vært helt ok og legitimt!

Nesten så jeg får lyst til å takke nei om jeg får den, jeg synes det er så uprofesjonell behandling. Hvis det er det nivået kommunikasjonsevnene i firmaet ligger på, så blir jeg litt oppgitt. Lei av at arbeidsgivere bare turer frem som de vil, ingen respekt lenger for de som ønsker å jobbe...

Beklager utblåsning, men er litt frustrert..

Anonymous poster hash: eb677...88b

Du kan jo prøve å ringe arbeidsgiver? Eller sende en mail? Initiativ viser jo bare hvor mye du har lyst på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg har utdannelse innen markedskommunikasjon, men finner ingen jobber som passer meg. Jeg er innadvendt så en salgsjobb ønsker jeg ikke. Er heller ingen typisk leder. Aner rett og slett ikke hva jeg vil jobbe med. Kunne også studert mer, men vet ikke hva.

Hva gjør man når man ikke aner hva man vil eller passer til? Coaching er ikke akkurat billig.

Kunne gjerne tatt en midlertidig jobb, men hva.. ikke butikk.

Hva? Jeg synes jeg ser sånne jobber utlyst hele tiden, men du bor kanskje ikke så sentralt? Har det ordnet seg med jobb for deg nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk og sukk.... Jeg er en smule fortvilet...

Har vært arbeidsledig i et års tid nå. Tok et kurs i helsearbeiderfaget gjennom Nav i vinter, i håp om å bedre jobbutsiktene mine. Fra før har jeg videregående og et årskurs i administrasjon. Jobbet litt i butikk og diverse. Men uansett hva jeg søker på så får jeg ikke napp! Jeg søker helsestillinger, butikk, kontor, fulltid, deltid, engasjement... Nada.

Har søkt høyskole til høsten, men sjansen for at jeg kommer inn på studiet er svært smal da kravet er høyere enn poengene mine...

Nå er dagpengene slutt, heldigvis har jeg en mann som kan forsørge meg frem til jeg kan bidra til felleskassen igjen...

Selvtillititen min er på bånn, motivasjonen likeså. Har søkt ca 40 jobber siden januar. Skriver gode søknader. Vært på noen intervjuer, men de med mer erfaring blir alltid valgt foran meg. Fått respons på at jeg gjør gode intervjuer da...

Jeg vet ikke hvor jeg vil med dette, må bare skrive ut litt frustrasjon! Er i utrolig dårlig humør for tiden.

Anonymous poster hash: df915...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelp, jeg skal på jobbintervju i morgen, og gruer meg litt.. Har ikke så mye erfaring(vært på 2 jobbintervjuer før, og fikk ikke jobben), og jeg vil gjøre et godt inntrykk!
Har noen noen tips og triks til hvordan man gjør det bra på et jobbintervju? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, jeg skal på jobbintervju i morgen, og gruer meg litt.. Har ikke så mye erfaring(vært på 2 jobbintervjuer før, og fikk ikke jobben), og jeg vil gjøre et godt inntrykk!

Har noen noen tips og triks til hvordan man gjør det bra på et jobbintervju? :)

Forbered deg! Les deg opp om bedriften. Tenk igjennom 3 positive og 3 negative sider ved deg selv, dette har jeg blitt spurt om på samtlige intervjuer jeg har vært på. Svar så utfyllende som du kan på spørsmålene som blir stilt, uten å bli for personlig. Tenk også igjennom hva du vil spørre DE om. Hvis du har fått svar på det du lurer på underveis i intervjuet, så sier du bare det, men at du har fått et godt inntrykk av bedriften :-)

Om du blir tilbudt noe å drikke så takk ja, uansett om du ikke vil ha noe. Dette er for å "være med i fellesskapet", har jeg lært hehe. Ikke spør om lønn med mindre de nevner det først!

Det var det jeg kom på i farten.

Lykke til!

Anonymous poster hash: df915...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbered deg! Les deg opp om bedriften. Tenk igjennom 3 positive og 3 negative sider ved deg selv, dette har jeg blitt spurt om på samtlige intervjuer jeg har vært på. Svar så utfyllende som du kan på spørsmålene som blir stilt, uten å bli for personlig. Tenk også igjennom hva du vil spørre DE om. Hvis du har fått svar på det du lurer på underveis i intervjuet, så sier du bare det, men at du har fått et godt inntrykk av bedriften :-)

Om du blir tilbudt noe å drikke så takk ja, uansett om du ikke vil ha noe. Dette er for å "være med i fellesskapet", har jeg lært hehe. Ikke spør om lønn med mindre de nevner det først!

Det var det jeg kom på i farten.

PS: gi et GODT håndtrykk og se de i øynene når du presenterer deg. Veldig viktig:-)

Lykke til!

Anonymous poster hash: df915...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forbered deg! Les deg opp om bedriften. Tenk igjennom 3 positive og 3 negative sider ved deg selv, dette har jeg blitt spurt om på samtlige intervjuer jeg har vært på. Svar så utfyllende som du kan på spørsmålene som blir stilt, uten å bli for personlig. Tenk også igjennom hva du vil spørre DE om. Hvis du har fått svar på det du lurer på underveis i intervjuet, så sier du bare det, men at du har fått et godt inntrykk av bedriften :-)

Om du blir tilbudt noe å drikke så takk ja, uansett om du ikke vil ha noe. Dette er for å "være med i fellesskapet", har jeg lært hehe. Ikke spør om lønn med mindre de nevner det først!

Det var det jeg kom på i farten.

Lykke til!

Anonymous poster hash: df915...5f6

Uææ leste dette nå. Når jeg var ferdig.

Men jeg tror det gikk bra. Håper jeg. Krysser alt jeg eier og har akkurat nå, i håp om at han ringer meg i morgen og sier jeg fikk jobben. Han var veldig hyggelig da, og jeg tror jeg gjorde et godt inntrykk. Jeg var interessert og det tror jeg han merket. Jeg ga bra håndtrykk og hadde god øyekontakt da jeg snakket. Phuh, jeg håper virkelig jeg får jobben!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uææ leste dette nå. Når jeg var ferdig.

Men jeg tror det gikk bra. Håper jeg. Krysser alt jeg eier og har akkurat nå, i håp om at han ringer meg i morgen og sier jeg fikk jobben. Han var veldig hyggelig da, og jeg tror jeg gjorde et godt inntrykk. Jeg var interessert og det tror jeg han merket. Jeg ga bra håndtrykk og hadde god øyekontakt da jeg snakket. Phuh, jeg håper virkelig jeg får jobben!!

Flott at det gikk bra! Krysser fingrene for at du får jobben ;-)

Jeg var på jobbintervju selv for noen uker siden. Det gikk kjempefint og vi hadde en god tone hele veien. De ga tydelig uttrykk for at jeg var en aktuell kandidat for jobben.

Dessverre valgte de til slutt en med mer erfaring:-/ Story of my life!

Anonymous poster hash: df915...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på intervju i dag. Fikk vite det i går. De hadde fått meg som kandidat fra NAV og er på jakt etter en kandidat til en praksisplass. Det står mellom meg og en person til. Jeg fikk inntrykk av at det var en mann.

Jobben er innen administrasjon i en bedrift som er en typisk manne-plass. Motor, verksted, plenklippere, og så videre. De gav uttrykk for at de gjerne ville ha flere kvinner inn i bedriten, så det at (jeg troor) det er en mann som er andre kandidaten kan jo være et stort pluss for min del.
De har veldig mye å gjøre, så jeg håper at de rekker å ta kontakt og intervjue den andre personen raskt slik at jeg får svar snart!

Og jeg har begynt å sende flere søknader nå. Endelig var motivasjonen littegrann bedre! Den ene er innen kommunal administrasjon (skole) på et langt mindre sentralt sted enn hva de fleste andre slike stillinger er. Så jeg håper at det er få kandidater til den stillingen, hehe :) Søknadsfristen er i slutten av mai, og tiltredelse er i august. Så den har jeg vel glemt ut når søknadsfristen er utgått likevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...