Gå til innhold

religion


VanillaNinja

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Ingrid78

Når du ser en religion utenfra, ser du ting med objektivt. Du ser ofte bare det de vil at du skal se. Men ser du den innenifra, så ser du fort andre ting som ikke er så bra også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Ofte er du indoktrinert med en religion fra barnsben av, og det er vanskelig å skue den objektivt innenfra. Man klarer ikke å skille livsløgner fra realiteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan også være veldig forutinntatt og se den helt feil utenfra også..

Folk som ikke tror på noen Gud overhode, vil ikke se på religion objektivt uansett ståsted, for dem er religion bare sprøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan også være veldig forutinntatt og se den helt feil utenfra også..

Folk som ikke tror på noen Gud overhode, vil ikke se på religion objektivt uansett ståsted, for dem er religion bare sprøyt.

Ganske generaliserende, og som å si at du ikke kan forstå apekatter uten selv å være en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ironiske med relgion, det må være de muslimene, og ateistene (ble de skrevet riktig, ser litt feil ut). Som står og og argumenterer for at gud ikke finnes (ja muslimene har Allah da). Og jesus har aldri eksistert...

Men feire Jul det er en fin ting!, ok det er mulig det er barnelærdommen som har svikta. Mange ser på coca cola nissen som grunnen til og feire jul da. Men hvorfor har vi de helligdagene der egentlig.

Ang og se på en relgion utenifra og innenifra. Ta Jehovas vitne fks: har snakket med mange av dem. Dem ringer på en sjelden gang ( kommer ikke så ofte lengre... synd, men de er sikkert drittlei av og diskutere.)

Men en ting jeg lurer på: De sier at de hadde aldri tvilt et sekund på og redde en person i nød. Fks en person holder på og drukne, da ville jo selvfølgelig en "fra" jehovas vitne stupt uti og forsøkt redda personen. Akkuratt som meg selv, deg og alle andre.

Men og gi blod, som også redder liv, evt organ donasjon(som kan redde liv!). Det, det er urent!!.

En jeg pratet med: han hadde en sønn, og han sa hvis sønnen ramla gjenom isen (f.k.s) hadde han gjordt alt for og redde han. Gjerne ofret livet sitt. Men hvis sønnen hans hadde havnet i bilulykke, og trengte blod overføring. Og han var den eneste som kunne redde han. Så hadde det blitt uaktuelt.

Det skled kanskje litt ut her, men jeg så den "ironiske"komentaren: om at man kan ikke forstå apekatter uten selv og være en. Kanskje riktig det.

Exodus 18:11

Exodus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som ikke tror på noen Gud overhode, vil ikke se på religion objektivt uansett ståsted, for dem er religion bare sprøyt.

Det er det dummeste jeg har hørt!

Jeg tror ikke på noen gud overhode, jeg har full respekt for både kristendommen, deres tro på en guds eksistens, det samme gjelder islam, jeg har da full respekt for troen selv om jeg overhode ikke tror.

man forstår eller ser ikke ting på helt samme måten som de som tror på den enkelte religionen nei, men så forstår ikke eller ser ikke en kristen islam på samme måte som en muslim heller, og omvendt.

Det ironiske med relgion, det må være de muslimene, og ateistene (ble de skrevet riktig, ser litt feil ut). Som står og og argumenterer for at gud ikke finnes (ja muslimene har Allah da). Og jesus har aldri eksistert...

Men feire Jul det er en fin ting!, ok det er mulig det er barnelærdommen som har svikta. Mange ser på coca cola nissen som grunnen til og feire jul da. Men hvorfor har vi de helligdagene der egentlig.

muslimer som hevder gud ikke finnes og jesus aldri har eksistert, følger ikke sin egen religion, så det må du ikke tro har med religionen å gjøre. Gud er allah, det er navnene som er forskjellige, og det er kjent i islam slik jeg har forstått det.

Islam avskriver heller ikke jesus og hans eksistens, de er uenige med kristendommen om at han var guds/allahs sønn, i den islamske tro eksisterte jesus, bare ikke i samme plassering som hos kristendommen.

og muslimer som feirer jul?

da er det ihvertfall kun fordi barna opplever at alle andre rundt dem feirer jul, og foreldrene ønsker å gi dem mulighet til å oppleve litt av det alle andre rundt dem opplever og snakker om, for muslimer feirer faktisk ikke jul sånn ellers. ;)

meg som ikke-troende derimot, jeg kan gjerne tro at det eksisterte en mann som ble kalt jesus og som gjorde mye godt og var en spesiell mann. Men siden jeg ikke er troende, så tror jeg ikke at jesus var guds sønn som vandret på jorden nei, hvordan kan jeg tro det? når jeg ikke tror på gud?

feirer jul gjør jeg også, fordi jul for meg er så mye mer en religion. fra jeg ble født og til jeg ble voksen, så har julen i stor grad handlet om familie, samvær og kvalitetstid med nære og kjære. kose seg og vise at man bryr seg om hverandre.

at jul er en kristen feiring er helt greit, jeg deltar i den likevel, fordi det er en feiring som er viktig for familien og samholdet.

og skal vi kun gjøre det som i utgangspunktet var saken, så får dere kvitte dere med julenissen, julegaver og slikt også da, for jeg husker ingen julenisse i bibelen, ei heller gaver til alle og enhver rundt seg. (men nå har jeg ikke lest i bibelen på endel år da, så det kan hende jeg har glemt at han var der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feirer jul gjør jeg også, fordi jul for meg er så mye mer en religion. fra jeg ble født og til jeg ble voksen, så har julen i stor grad handlet om familie, samvær og kvalitetstid med nære og kjære. kose seg og vise at man bryr seg om hverandre.

at jul er en kristen feiring er helt greit, jeg deltar i den likevel, fordi det er en feiring som er viktig for familien og samholdet.

og skal vi kun gjøre det som i utgangspunktet var saken, så får dere kvitte dere med julenissen, julegaver og slikt også da, for jeg husker ingen julenisse i bibelen, ei heller gaver til alle og enhver rundt seg. (men nå har jeg ikke lest i bibelen på endel år da, så det kan hende jeg har glemt at han var der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det dummeste jeg har hørt!

Jeg tror ikke på noen gud overhode, jeg har full respekt for både kristendommen, deres tro på en guds eksistens, det samme gjelder islam, jeg har da full respekt for troen selv om jeg overhode ikke tror.

Ok, så høres jeg ennå en gang mer krass ut enn jeg mener å være.

Det jeg mener er at de som ikke tror på noen Gud selvfølgelig tror at de som er religiøse tror på noe som ikke eksisterer. De er like forutinntatte fra sitt ståsted som en som er religiøs er fra sitt ståsted. Jeg mente bare at det ikke er noen forskjell på det.

De som tror, vet at de har rett, og de som ikke tror, vet at det er de som har rett.

Og jeg som er agnostiker, vet ikke hvem som har rett ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så høres jeg ennå en gang mer krass ut enn jeg mener å være.

Det jeg mener er at de som ikke tror på noen Gud selvfølgelig tror at de som er religiøse tror på noe som ikke eksisterer. De er like forutinntatte fra sitt ståsted som en som er religiøs er fra sitt ståsted. Jeg mente bare at det ikke er noen forskjell på det.

De som tror, vet at de har rett, og de som ikke tror, vet at det er de som har rett.

Og jeg som er agnostiker, vet ikke hvem som har rett  ;)

vel, jeg tror ikke, men om det er meg som har rett eller de troende har jeg da ikke fasitsvaret på. kanskje tar jeg feil? Det blir jo kun mitt problem. ;)

jeg tror ikke, men kan ikke likevel si at kristne tror på en gud som ikke eksisterer.

for meg tror kristne på en gud JEG TROR ikke eksisterer, jeg vet det ikke, jeg tror det bare ikke.

jeg tror ikke på ufoer heller, eller spøkelser. Men det er folk som mener de eksisterer, til og med folk som mener å se/ha sett disse. Hvem er jeg til å sitte med fasiten bare pga min manglende tro?

jeg vet ikke, jeg tror bare ikke.

hva som er rett for andre, og hva som er sant for andre, det er deres virkelighet, uten at jeg kan si at den ikke er sann for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Jehovas vitne uttalelsen var du enig i eller? hehe.

Det er ikke sånn at jeg er enig i alt jeg ikke svarer direkte på.

heller slik at jeg svarer på det jeg mener jeg har noe å svare på, det har jeg når det gjelder muslimer og ikketroende. jeg kjenner ikke nok til jehovas til å uttale meg verken ene eller andre veien om dem. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jehovas vittnen anser att blod är liv och endast Gud/Jehova kan ge liv - alltså blod.

Att ge blod är att försöka ge sig på Guds handlingar och kan väl då likställas med att häda.

Jag har läst en skrift från Vakttornet kring problematiken kring blod och alternativ som Jehovas vittnen förespråkar. De är inte emot att rädda liv utan att ge blod. Jag minns inte så mycket mer kring det annat än att de pekade på alternativ. Vid en stor trafikolycka är det kanske svårt att hitta alternativ. Jag har för mig att alternativen rörde blod vid operationer eller vid sjukdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg forstår det, så kan et Jehovas vitne ta i mot medisiner ved operasjoner og sykdom, men ikke blod og organer.

Jeg har selv en morfar som ligger på sykehus med en alvorlig infeksjon i blodet. Han tar i mot antibiotika, men dersom det eneste som kan bekjempe infeksjonen ville vært blod fra et annet menneske, så ønsker han heller å la være å ta i mot. Selv om han kan risikere å dø.

Litt vanskelig for oss som er på sidelinjen å forstå dette, da vi er glade i han. Men hans ønske må respekteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så merkelig å forstå at JV ikke vil ta imot blod.

Det jeg fikk høre en gang var at det står i det gamle testamenten at blod kan være urent eller noe i den duren, og at man ikke skal berøre det. Husker ikke helt nå så mange år senere.

Men poenget hos JV er jo at de kun gjør som de mener Gud/Jehova pålegger dem, og belønningen er evig liv på en paradisisk jord. Ved å la seg selv eller noen de er glad i bryte guds lov ved å ta i mot blod, vil de fratas denne muligheten til evig liv senere. Og at et evig liv i paradis teller mer for dem enn noen få år her på jorden som den er i dag, er ikke merkelig å forstå i det hele tatt.

For alle som ikke tror på evig liv, blir det fullstendig absurd, men husk at disse menneskene sterke i sin tro, og betviler ikke det de har blitt lovet gjennom bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så merkelig å forstå at JV ikke vil ta imot blod.

Det jeg fikk høre en gang var at det står i det gamle testamenten at blod kan være urent eller noe i den duren, og at man ikke skal berøre det. Husker ikke helt nå så mange år senere.

Hvorfor de ikke vil ta i mot blod har allerede blitt besvart: sjelen er i blodet, og de kan dermed ikke få blod fra et annet menneske. Blod er overhodet ikke urent for dem. Iallfall ikke menneskeblod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...