Gå til innhold

Når er det for sent å få barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg personlig synes at når man har passert 40 år så er man for gammel til å få barn, for da begynner man å nærme seg alderen for å bli besteforeldre. Jeg var 29 år da jeg fikk minstemann, nå har jeg passert 40 og kunne ikke tenke meg å sette i gang med småbarn igjen.

Faren min ble far igjen som 40åring, han ble faktisk bestefar til to før han ble far for siste gang. Jeg kan ikke se at det er noen som helst fordel at han var såpass gammel da han fikk den yngste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke blitt mor etter 35, så da er tydeligvis jeg dum og teit også :P Hvertfall ikke første ungen så sent...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har jeg ei grense på 38-40. Håper at vår siste kommer når jeg er 35år. Drar det ut mye lengre kommer vi nok til å droppe det prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er for sent etter fylte 35 år. Nå fikk jeg heldigvis mine to da jeg var 27 og 29. Sjeleglad jeg slipper å få barn langt oppi 30-40 åra. Hadde aldri orket å få barn nå som 41-åring. Ellers takk!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er store kulturforskjeller i Norge når det gjelder dette med hva som anses som for gammelt til å få barn. I Oslo-området er 31 gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende. Det betyr at det er veldig vanlig å få barn i slutten av 30-årene. Jeg fikk mitt første som 31-åring og mitt andre da jeg var 34 - og det er akkuart som alle andre jeg omgås.

I andre deler av landet vet jeg det er vanlig å bli mor helt tidlig i 20-årene. det betyr at de fleste 40-åringene er på vei mot bestemorsstadiet, og da høres det sikkert rart ut å skulle bli mor i samme alder.

Mens for meg, på den andre siden, er det veldig uvanlig med førstegangsmødre som er nærmere 20 enn 30. Jeg var i barselgruppe med en mor på 20 - og det var skikkelig "wow!" og riktig så eksotisk for resten av gruppa!

For min del holder det å ha preferanser på egne vegne - jeg er generelt forsiktig med å tro at jeg har fasiten på hvordan livet skal/bør leves for andre.

Endret av Miss Undercover
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg møtte min mann da jeg var 28, forsøkte å få barn fra jeg var 30 og lyktes med min første da jeg var 36. Fikk nestemann da jeg var 39. Ville blitt sjeleglad om vi skulle være så heldige å få en til (over 40). Men vi vil ikke forsøke kunstig befruktning for å få det til, det gjorde vi da jeg var 33. Så for meg er det meningsløst med slike grenser ( ikke etter 35). Hvis det hadde blitt slik jeg hadde ØNSKET i en slags drømmeverden, hadde jeg vel møtt mannen min da jeg var 23, fått tre barn mellom 28- 35 og sagt at det var helt perfekt og det riktige. Slik det ble, er det slik vi har det nå som er det riktige for oss. Å synes synd på barna mine som har slike gamle foreldre er meningsløst. Og er man ellers frisk, er det jo ikke forskjellen på å være småbarnsmor som 34-åring eller 37-åring utslagsgivende, eller tenåringsmor når man er 55 eller 58. Jeg misunner ikke de jeg kjenner som er tidlig i førtiårene og besteforeldre (akkurat som de sikkert ikke misunner meg).



Anonymous poster hash: 4b83d...ce7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg sys det er snodig at enkelte ser på 40åringer som snart i bestemorsalder. I mine øyne passer det best å bli bestemor ca etter fyllte 60.

Endret av LukaFrost
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg sys det er snodig at enkelte ser på 40åringer som snart i bestemorsalder. I mine øyne passer det best å bli mestemor ca etter fyllte 60.

Mamma ble bestemor da hun var 36:) , forøvrig tok du kommentaren helt ut av konteksten.

Anonymous poster hash: 1b237...1e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for øvrig at flere her sier at det aldri er for seint. Ehhh, jo, det er det virkelig.

Tja, jeg ser egentlig ikke problemet med kunstig befruktning for kvinner godt oppe i åra Hollywoodstyle, jeg. Dette er vanligvis ressurssterke kvinner som virkelig ønsker barn, og når man kan forvente å leve til man er 80+ er det nok av tid til å oppdra barnet.

Bedre det enn unge alenemødre som får barn fordi de ikke har noe bedre å finne på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Risikoen for å få barn med blant annet kromosomfeil øker jo etter fylte 30...

Anonymous poster hash: dbaca...4df

dette er vel strengt tatt etter 38?

Anonymous poster hash: 70519...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Tja, jeg ser egentlig ikke problemet med kunstig befruktning for kvinner godt oppe i åra Hollywoodstyle, jeg. Dette er vanligvis ressurssterke kvinner som virkelig ønsker barn, og når man kan forvente å leve til man er 80+ er det nok av tid til å oppdra barnet.

Bedre det enn unge alenemødre som får barn fordi de ikke har noe bedre å finne på.

Når naturen sier stopp, så er det en grunn til det (eller flere), så jeg er helt uenig med deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt... Det er vel en grunn til at naturen selv setter en stopper for det? Dvs. menn kan reprodusere seg hele livet,mens kvinner ikke kan. Og så lenge de kan, så har vel naturen egentlig gitt oss svaret på når det er for sent... ;)



Anonymous poster hash: abb5b...ea5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er yngre mødre som føder flest barn med f.eks Downs Syndrom. Årsaken er at eldre kvinner oftere er mer opplyst og benytter seg av tidlig UL, enten privat eller i Danmark. Dessuten har man rett til fostervannsprøve og tidlig UL på offentlig sykehus etter fylte 38 år.

Anonymous poster hash: faf61...356

signere denne. Jeg var 21 år med mitt første barn og fikk en som er psykisk utviklingshemmet(lettere)fikk mitt andre barn da jeg var 35 og frisk. Og ja det er ofte de yngre som oftest får barn med Down syndrom.

Anonymous poster hash: 6ee47...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

signere denne. Jeg var 21 år med mitt første barn og fikk en som er psykisk utviklingshemmet(lettere)fikk mitt andre barn da jeg var 35 og frisk. Og ja det er ofte de yngre som oftest får barn med Down syndrom.

Anonymous poster hash: 6ee47...69a

Det heter seg vel at eldre enn 35 og under 20 (?) har størst risiko for å føde utviklingshemmede unger... At man får tidlig UL når man er eldre/kunstig inseminert er jo ikke de unges feil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg at 35+ er for gammelt til å starte å få barn, eller max 40 år. Er selv 34 og venter mitt 4 barn, og nå er det stopp.



Anonymous poster hash: 8b376...b96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når naturen sier stopp, så er det en grunn til det (eller flere), så jeg er helt uenig med deg.

Jeg skjønner ikke helt... Det er vel en grunn til at naturen selv setter en stopper for det? Dvs. menn kan reprodusere seg hele livet,mens kvinner ikke kan. Og så lenge de kan, så har vel naturen egentlig gitt oss svaret på når det er for sent... ;)Anonymous poster hash: abb5b...ea5

Jaja, vi er vel bare uenige.

Jeg synes omsomrgsevne er viktigere enn hva naturen sier. Vi motarbeider jo naturen på alle andre felt, så hvorfor ikke her også. Tilbyr hjelp til ufrivillig barnløse yngre i alder, hjelper folk som får kreft, HIV og andre sykdommer, hjelper mødre som ikke klarer å føde naturlig. Bare som noen eksempler. Er ikke mye snakk om at naturen skal gå sin gang på disse feltene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min grense er 40. Har problemer med å få barn grunnet pco (en annen sak), men har sagt jeg skal være ferdig med å klekke ut unger (2-3) før jeg er 40 om jeg får noen barn i det hele tatt. ER 30 nå. For meg tikker klokken veldig nedover allerede siden jeg har pcos.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarene blir forskjellig, utifra hvilke alder de er som svarer.

En på 18 vil synes en 40 åring er gammelt. En på 35 vil synes 40 er ok.

Den idielle alder er vel rundt 23, men i dag blir mødrene gamlere første gang det skjer.

Kvinner vil mye, de skal ha utdannelse, de skal få en god jobb, de skal ha litt karriere først. hjemmet skal være på plass. Dessverre så går toget fra mange av disse kvinnene.

Mange får barn etter fylte 40, men mange av de har fått hjelp. Naturen spiller ikke på din side når du når den alderen.

Jeg fikk barn tidlig, jeg kunne ikke tenke meg flere når de ble tenåringer.

Så skjer det ting i livet, og tanken på barn dukker opp igjen.

Vi satte grensen p 38 år.

Selv om man er både sprek og frisk når man får barn i 40 åra, så skal de følges opp også. Du er ikke like sprek når de er 50-55 år. Da er barna i tenåra.

Du blir mere bedagelig i den alderen, etter mange år med barn fra før, jobb.

Et nabopar var begge over 40. Han var 45, og hun 43. Ungen er 12 år i dag. far er 57...han har ikke kapasitet etter arb.tid. Hun er 55....klarer ikke jobbe lengre osv. Akkurat de er litt satt da, men ser jo stor forskjell på de og yngre foreldre.

De er eks ikke med på ting som andre foreldre-unger gjør.

Om man ikke har barn, og får de sent i livet, så må det være en gave.



Anonymous poster hash: 99815...d19
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg ser egentlig ikke problemet med kunstig befruktning for kvinner godt oppe i åra Hollywoodstyle, jeg. Dette er vanligvis ressurssterke kvinner som virkelig ønsker barn, og når man kan forvente å leve til man er 80+ er det nok av tid til å oppdra barnet.

Bedre det enn unge alenemødre som får barn fordi de ikke har noe bedre å finne på.

Hovedproblemet er egentlig enkelt og greit: Det vil ofte ikke lykkes å oppnå graviditet, selv ikke med assistert befruktning, når man er godt oppe i åra. (Litt usikker på hvor du setter den grensen da;-))

En hører gjerne om dem som fikk det til, ikke dem som har vært gjennom forsøk etter forsøk uten resultat.

On topic: Jeg er 35+, tror ikke det er mange av dem som svarer at 35+ er for gammelt til å få barn som ville tippet alderen min riktig. Eggstokkene blir gamle likevel, så jeg er spent på om vi klarer å bli foreldre. Heldigvis har han et større barn fra tidligere.

Anonymous poster hash: 0c073...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...