Gå til innhold

Har de lov til å tvinge meg til å kle av meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg startet på sykepleien nå i høst, og har så vidt startet i preklinikken. Neste uke skal vi studentene vaske hverandres kroppen kun iført truse og en enkel singlet/bh. Dette er noe jeg overhode ikke ville følt meg komfortabel med, både fordi jeg har kjærste og fordi jeg ikke viser kroppen min til hvem som helst. Det er både gutter og jenter på min gruppe. Gir jeg ett dårlig inntrykk til lærerne om jeg sier NEI?

 

 



Anonymous poster hash: cf3f7...11c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Er du aldri på stranda, da?

Anonymous poster hash: 6d8da...120

 

så klart jeg er på stranda om sommeren, men det er noe helt annet å bevisst ta på hverandres kropper for vask når det er personer jeg ikke kjenner, og også gutter.

Anonymous poster hash: cf3f7...11c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er vanskelig. Menn på stranda stirrer nok mer enn mennene på sykepleier studiet ditt.



Anonymous poster hash: 6d8da...120
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bare kjøre treningstøy på dagen dere skal ha dette? Kort tights og trenings topp?



Anonymous poster hash: 8ee5e...87c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de kan tvinge deg vet jeg ikke, men jeg synes du burde tvinge deg selv. Selv om du synes det  utrolig ubehagelig. For det er jo nettopp det du skal lære: kjenne på kroppen hvordan det føles å være i den situasjonen at du må la et fremmed menneske vaske deg. 



Anonymous poster hash: 4c633...0b5
  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for at du skal vite hvordan det føles å være pasient. Det er lettere å være forståelig overfor pasienter når du selv har vært i situasjonen. Kast deg i deg, kjenn på ubehaget og husk til senere hvordan det føltes. 



Anonymous poster hash: c36ab...940
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vanskelig for å skjønne at du ser det på den måten. Hva tenker du i så fall om pasientene du skal forholde deg til? Skal de liksom ha et spesielt forhold til deg for at du skal kunne ta på dem med mindre de er fullt påkledd?

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magnifiq

Äkkurat samme følelse har folk som trenger at DU vasker DE når de er på sykehuset eller lignende og ikke kan vaske seg selv. Dette er en god øvelse som lar deg føle det de føler og gjør deg mer empatisk i jobben.

 

Dette er noe du burde gjennomføre, ellers ville jeg sagt du er ganske prippen.

 

 

Jeg har litt vanskelig for å skjønne at du ser det på den måten. Hva tenker du i så fall om pasientene du skal forholde deg til? Skal de liksom ha et spesielt forhold til deg for at du skal kunne ta på dem med mindre de er fullt påkledd?

 

Det er stor forskjell på å være pasient å bli vasket av en ukjent sykepleier når man er syk, kontra å kle seg halvnaken forran noen man kjenner litt, og de samtidig skal vaske deg på kroppen.

 

Jeg har vært pasient, men behov for hjelp til å vaske meg, og jeg har utført stel på pasienter selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor forskjell på å være pasient å bli vasket av en ukjent sykepleier når man er syk, kontra å kle seg halvnaken forran noen man kjenner litt, og de samtidig skal vaske deg på kroppen.

 

Jeg har vært pasient, men behov for hjelp til å vaske meg, og jeg har utført stel på pasienter selv.

Jeg har vært gjennom 3 åpne hjerteoperasjoner, og jobber i Helsevesenet selv. Er uenig med deg i at det egentlig er stor forskjell. Ser på dette som en øvelse i å tre inn i en annen rolle og synes det blir helt feil å blande inn kjærester i en slik situasjon.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når dere kan være i truse og singlet så er det ikke så ille.

Jeg trodde du mente at medstudenter skulle spre kjønnsleppende dine og vaske med en tynn klut. Og såpe inn rumpen din og vaske hullet med en hvit klut.  :grine:

At de da bare vasker under armer og ben er noe helt annet. I situasjoner der man selv er pasienter må man jo gjennom det. Gå på do i sengen er også vanlig. Hva om de hadde tvunget deg til å bæsje foran alle andre i en potte, siden det må pasientene? Vet ikke om dette hjelper men tenk at det kunne vært verre. Og for mange så er det nettopp verre.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

så klart jeg er på stranda om sommeren, men det er noe helt annet å bevisst ta på hverandres kropper for vask når det er personer jeg ikke kjenner, og også gutter.

Anonymous poster hash: cf3f7...11c

 

 

Det er nettopp dette som er hele poenget.

 

Ha på deg BH, singlet og en boxertruse med lange ben.

Anonymous poster hash: 717f4...c9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde på oss shorts og singlet, det var vask av ansikt, armer, hender og føtter, altså ingen intimsoner. Folk ser mer av deg når du bader i bikini. Er ellers enig med de andre her i at såpass må du tåler. Videre i studiet skal dere også øve på hverandre i bl.a fotstell, munnstell, forflytning, leieendring, blodtrykk, puls, sonde og venekanyle. Hvis ikke du tåler på bli tatt på, hvordan mener du da at du er egnet til å ta på andre uten å forstå følelsen av det selv? Som sykepleier skal du i tillegg hjelpe med nedentilstell, toalettbeøk, kateter, klyster o.l. svært intime prosedyrer, da har du godt av å forstå ubehaget pasienten føler. Syns helt ærlig du er en pingle som ikke klarer å forstå viktigheten av å øve og ikke minst sette seg inn i pasientens situasjon. 



Anonymous poster hash: 40697...e2c
  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Miss Selfridge

Dere skal vel bare vaske hverandre på armer, bein og litt på magen. Tenk på pasientene som blir vaska i underlivet, både fremme og bak, hvordan det føles for de. 

Synes du skal gjennomføre det, de fleste som har gått det studiet har vel måtte gjort det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir jeg et dårlig inntrykk til lærerne om jeg sier NEI?

Min personlige mening er at det burde være stryk og på huet ut. Du egner deg ikke til det yrket med en sånn innstilling.

Hilsen en som selv er i helsevesenet.

Anonymous poster hash: 46aa4...c35

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Min personlige mening er at det burde være stryk og på huet ut. Du egner deg ikke til det yrket med en sånn innstilling.

Hilsen en som selv er i helsevesenet.

Anonymous poster hash: 46aa4...c35

 

 

signerer denne. vedkommende virket ikke egnet til å være i dette yrket

Anonymous poster hash: 93050...65d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv ikke konfortabel med kroppen min, og går faktisk aldri på stranden. Jeg forstår deg veldig godt! Det er noe annet å kle av seg foran en sykepleier enn hele klassen.... Dessuten hadde du nok ikke sett denne sykepleieren igjen. Klassekameratene dine skal du se igjen...

 

Skal dere være hele klassen eller deles inn i grupper?



Anonymous poster hash: 16052...102
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...