Gå til innhold

gudstjeneste i påska


Gjest *Just-Me*

Anbefalte innlegg

Gjest *Just-Me*

er gudstjenestene i påska mye lengre enn en "vanlig" gudstjeneste?? er det mye lengre preken og andre ting enn vanlig?

vi må bestemme oss for om vi skal ha dåpen i påsken eller på en "vanlig" søndag.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Langfredag og 1. påskedag er det høytidsmesser, ofte med nattverd.

Nattverden tar jo litt tid, så om ikke dere vil delta på det ville jeg unngått de to dagene.

Det er ikke alle kirker som har dåp da. Kirken her har som oftest dåp på familiegudstjenester. Om det gjelder alle kirker vet jeg ikke.

Ta en telefon til kirken og hør med dem hvilke dager de har dåp i påsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Just-Me*

kirka vi skal bruke har dåp palmesøndag, 1 og 2 påskedag. nattverden har ingenting å si egentlig. tenkte sånn generellt ellers. om det er mye mere preik enn vanlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er gudstjenestene i påska mye lengre enn en "vanlig" gudstjeneste?? er det mye lengre preken og andre ting enn vanlig?

vi må bestemme oss for om vi skal ha dåpen i påsken eller på en "vanlig" søndag.....

he he, har du det så travelt, da? Det finnes prester som prater mye, og det finnes prester som prater mindre. Det er ingen regel som sier at alle må prate enormt mye bare fordi det er påske. Jeg synes dere bør ta "pratinga" som den kommer. Det går jo an å lytte til den også. Ellers er det flott at dere velger påske til dåpsdag. Det var påskedåp som var tradisjon blant de første kristne også.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Just-Me*
he he, har du det så travelt, da? Det finnes prester som prater mye, og det finnes prester som prater mindre. Det er ingen regel som sier at alle må prate enormt mye bare fordi det er påske. Jeg synes dere bør ta "pratinga" som den kommer. Det går jo an å lytte til den også. Ellers er det flott at dere velger påske til dåpsdag. Det var påskedåp som var tradisjon blant de første kristne også.

Lykke til.

:) jeg har det ikke travelt.... men det å få dradd samboeren min til kirka er ikke bare bare.... han vil vi skal døpe jenta vår, men han hater å være i kirka.... så da jeg nevnte å ha dåpen i påska, freste han... :ler: jeg er vandt med å få på penkjolen og hvit sløyfe i håret hver søndag og blitt dratt med i kirka helt til jeg var gammel nok til å si i fra at jeg var **** lei... så jeg har fått det litt opp i halsen jeg også.... så til hensyn for ham og noen slektninger lurte jeg på om påskegudstjenestene er veldig mye lengre enn på en vanlig søndag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Palmesøndag pleier det gjerne å være familiegudstjeneste, og det er jo en fin type gudstjeneste å ha dåp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmesøndag pleier det gjerne å være familiegudstjeneste, og det er jo en fin type gudstjeneste å ha dåp i.

Jepp, enig. Palmesøndag er en fin-fin dåpsdag. Mye skjer og mange barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig er 1. påskedag den gamle tradisjonelle dåpsdagen helt fra oldkirkas tid - det var gjerne denne dagen katekumenene (de som ønsket å bli kristne og hadde gått til undervisning for å lære om kristen tro) ble døpt og tatt opp som fullverdige medkristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...