Gå til innhold

Er religøse mennesker dummere en andre


Gjest King James

Anbefalte innlegg

Jeg kom på en ting til.. hvis flesteparten av jordens befolkning tror det finnes en gud, kan det ikke da være mulig at de faktisk har rett?

Hvem er det da som er dum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg er ikke overbevist allikevel egentlig. I USA vil du få et bekreftende svar fra de fleste på det spørsmålet, og de anser seg vel sikkert som religiøse også, uten at jeg vil kalle dem noe mer religiøse enn den gjengse ola nordmann...

Gud er veldig viktig for amerikanere, og du vil ikke komme inn i senatet eller kongressen hvis du offentlig har gått ut og sagt du ikke er religiøs. Obamas popularitet dalte en stund bare fordi han ikke ville prate offentlig om sin tro (selv om han hadde en).

hos noen er det bare en del av kulturen, og visst kan de tro det finnes en gud, men det er ikke dermed sagt at de vier det mye oppmerksomhet i dagliglivet allikevel, og ergo burde de heller ikke være "dummere" enn de 25% som påstår de ikke er religiøse.

Mulig matematikken gikk deg over hodet. Her kommer et enklere regnestykke: det er større sannsynlighet for å finne flere dumme personer blant en gruppe på 75 vilkårlige individer, enn i en gruppe med 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en ting til.. hvis flesteparten av jordens befolkning tror det finnes en gud, kan det ikke da være mulig at de faktisk har rett?

Hvem er det da som er dum?

Mysan, på lørdag er det lotto. Jeg vinner, men det gjør ikke du. Betyr det at du er dummere enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig matematikken gikk deg over hodet. Her kommer et enklere regnestykke: det er større sannsynlighet for å finne flere dumme personer blant en gruppe på 75 vilkårlige individer, enn i en gruppe med 25.

Ikke hvis du tenker prosentvis, og det er vel strengt tatt den riktige måten å regne på om man har tenkt å bruke det til å trekke slutninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mysan, på lørdag er det lotto. Jeg vinner, men det gjør ikke du. Betyr det at du er dummere enn meg?

:ler: Nei, men det betyr at jeg blir sittende som svarteper.

Men i forhold til regnestykket ditt litt tidligere i tråden, så er det antakelig flere dumme folk blant de som ikke vinner, enn blant de som vinner - førstnevnte er jo i kraftig flertall. Hvis man altså teller personer og ikke regner prosentvis.

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis du tenker prosentvis, og det er vel strengt tatt den riktige måten å regne på om man har tenkt å bruke det til å trekke slutninger.

Ehh nei, ikke hvis jeg vil dra slutningen om at det er flere dumme religiøse i verden enn det er dumme ikke-religiøse. Er man en intelligent religiøs vil man ikke ta seg nær av en slik slutning, for den intelligente religiøse vil så klart skjønne at den slutningen sier ingenting om sannsynligheten for at et vilkårlig religiøst individ er noe dummere enn enn en vilkårlig ikke-religiøs. Sånn litt på siden, kan vi også konkludere med at det finnes flere dumme kinesere enn dumme nordmenn. Men det er ikke så rart da det tross alt finnes over en milliard kinesere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: Nei, men det betyr at jeg blir sittende som svarteper.

Men i forhold til regnestykket ditt litt tidligere i tråden, så er det antakelig flere dumme folk blant de som ikke vinner, enn blant de som vinner - førstnevnte er jo i kraftig flertall. Hvis man altså teller personer og ikke regner prosentvis.

Samtidig vil det være flere smarte blant gruppen som ikke vinner.

Og tilbake til bakgrunnen for analogien: hvis det viste seg at Koranen var Guds virkelig ord, så er det mange av oss som blir sittende igjen med svarteper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i forhold til regnestykket ditt litt tidligere i tråden, så er det antakelig flere dumme folk blant de som ikke vinner, enn blant de som vinner - førstnevnte er jo i kraftig flertall. Hvis man altså teller personer og ikke regner prosentvis.

Ah, endelig et enkelt spørsmål her (selv om det kanskje er litt avsporing).

Det er åpenbart flest smarte mennesker blandt de som ikke vinner i lotto. Rett og slett fordi det ikke er et smart trekk og betale 21 518 464,- for å få ca 3 500 000 - 4 000 000.

Smarte mennesker vinner ikke i lotto fordi de vet at det er ran å tippe lotto ;)

Regnestykket:

Sjansen for å vinne førstepremien 1:5 379 616

Kostnad pr rekke 4,-

Altså 4 x 5 379 616=21 518 464

Gjennomsnittlig førstepremie er vel ca. 3 500 000 - 4 000 000

Man betaler altså 5-6 ganger så mye som man får igjen på å vinne førstepremien

For at det skal lønne seg må man altså vente på en jackpot på over 21 518 464,- før man tipper. Dette forutsetter også at man har en unik rekke, noe man aldri kan vite at man har.

Endret av Lestat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom på en ting til.. hvis flesteparten av jordens befolkning tror det finnes en gud, kan det ikke da være mulig at de faktisk har rett?

Hvem er det da som er dum?

Å følge stimen krever strengt tatt ikke stor tankevirksomhet. Jeg ville ikke brukt det som en indikator på hvem som har rett, eller hvordan det står til med refleksjonsevnen.

Endret av Lestat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å følge stimen krever strengt tatt ikke stor tankevirksomhet. Jeg ville ikke brukt det som en indikator på hvem som har rett, eller hvor evnen til refleksjon ligger.

Nettopp; å følge stimen krever lite tankevirksomhet.

Når flesteparten av Norges befolkning ikke er personlig kristne (eller religiøse for den del), så kreves det jo desto større mot og reflektering for å stå for at man er kristne.

;)

Så kan vi ikke bare bli enig om at det fins en del idioter i alle samfunnslag og land, uavhengig av om de tror på Gud, spiller dataspill, stemmer Ap, fisker makrell, går på museum osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan vi ikke bare bli enig om at det fins en del idioter i alle samfunnslag og land, uavhengig av om de tror på Gud, spiller dataspill, stemmer Ap, fisker makrell, går på museum osv.

Joda, det synes jeg er helt ukomplisert.

Endret av Lestat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp; å følge stimen krever lite tankevirksomhet.

Når flesteparten av Norges befolkning ikke er personlig kristne (eller religiøse for den del), så kreves det jo desto større mot og reflektering for å stå for at man er kristne.

;)

Nåja. Kristne er nok den største gruppen i Norge hva angår personlig overbevisning og tro (ca 1/3). Videre har du en tredjepart til som tror på noe et eller annet, ispedd med noen ufoer her og litt astrologi der. Og så har du den siste tredjeparten som ikke har noen særlig form for tro, med et lite mindretall som har en erklært ikke-tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja. Kristne er nok den største gruppen i Norge hva angår personlig overbevisning og tro (ca 1/3). Videre har du en tredjepart til som tror på noe et eller annet,  ispedd med noen ufoer her og litt astrologi der. Og så har du den siste tredjeparten som ikke har noen særlig form for tro, med et lite mindretall som har en erklært ikke-tro.

Ergo, etter din reknemåte, så er det færrest i den siste gruppen som ikke er dumme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nåja. Kristne er nok den største gruppen i Norge hva angår personlig overbevisning og tro (ca 1/3). Videre har du en tredjepart til som tror på noe et eller annet,  ispedd med noen ufoer her og litt astrologi der. Og så har du den siste tredjeparten som ikke har noen særlig form for tro, med et lite mindretall som har en erklært ikke-tro.

Det er gjort undersøkelser på dette (har en av dem i hylla et eller annet sted). Så vidt jeg husker i farta konkluderer man med at det norske folk er et religiøst folkeslag, men selv om flesteparten står som medlemmer i et kristent kirkesamfunn er det ikke nødvendigvis kristedom som dominerer religiøsiteten. Det er heller snakk om at de fleste norske menn og kvinner forholder seg til en indivdualisert form for folkereligiøsitet.

Det er også slik at det norske folks kunnskap om kristendom er forbausende liten, og så liten at bare et mindretall i dag kan sin katekisme. Det er verdt å merke seg at Martin Luther skrev en liten katekisme som han sa var misntemålet av kunnskap som man måtte beherske for å være kristen. Svært får norske menn og kvinner kan i dag påberope seg å være kristne etter Luthers standard. Greit nok, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig vil det være flere smarte blant gruppen som ikke vinner.

Og tilbake til bakgrunnen for analogien: hvis det viste seg at Koranen var Guds virkelig ord, så er det mange av oss som blir sittende igjen med svarteper.

Ja, da får vi i såfall svarteper alle sammen, og med den religionen der så kan det kanskje være like greit. Vet ikke om jeg ville levd i et muslamsk samfunn.

Men nok om det: Det slo meg plutselig at dersom man finner flere dumme folk blant de religiøse simpelthen fordi de er en større mengde, så vil man jo også finne flere smarte folk i samme gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...