Gå til innhold

Er religøse mennesker dummere en andre


Gjest King James

Anbefalte innlegg

Gjest King James

Er religøse menesker dummere en andre ?

Tross alt tror vi jo på en fantasi figur som noen her inne kaller det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ferskvannsblekksprut

Ikke dummere nei, men virker som om de prøver å overse fakta når det går imot religionen, selv om det er vitenskapelig bevist. Kommer ikke på noen eksempler, men det skjer jo hele tiden.

Så de er ikke dumme, bare litt overbeskyttende mot sin tro, enkelte av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mange mennesker som er religiøse ofte ikke tenker kritisk over sin tro. Og ved å ikke tenke kritisk går man glipp av sjansen til å veie for og imot og til slutt fatte en gjennomtenkt beslutning.

Er nok mange som har tenkt godt igjennom det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dummere nei, men virker som om de prøver å overse fakta når det går imot religionen, selv om det er vitenskapelig bevist. Kommer ikke på noen eksempler, men det skjer jo hele tiden.

Nå er det jo vitenskapsmenn som er troende også da, og de finner ingen motsetninger mellom troen sin og hva vi kaller vitenskapelige fakta.

Ingen kan bevise at det finnes en gud, men ingen kan motbevise det heller, og det er noe man godt kan ha bak øret.

Ta forresten en titt på denne http://www.youtube.com/watch?v=_mA5-ezQr2A.

Den tar to timer, men dette er en kristen vitenskapsmann som mener å kunne bevise at jorden ikke kan være eldre enn ca 6000 år.. sånn som bibelen sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er de ikke det. Det finnes da ingen sammenheng mellom det å være religiøs og størrelsen på ens IQ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta forresten en titt på denne http://www.youtube.com/watch?v=_mA5-ezQr2A.

Den tar to timer, men dette er en kristen vitenskapsmann som mener å kunne bevise at jorden ikke kan være eldre enn ca 6000 år.. sånn som bibelen sier.

Hovind tjener fett på salg av videoene og bøkene sine . Han er en flink foredragsholder (dog veldig repeterende: han trenger litt flere nye vitser), men som vanlig i slike kretser, har han en god del problemer med rettsystemet. http://en.wikipedia.org/wiki/Kent_Hovind

Dr.graden hans er i Christian Education fra Patriot Bible University. Dr.graden lukter veldig seriøs...

Det beste du kan gjøre for å tjene penger, er å være litt smart blant dumme og dumsnille.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det finnes Mensa-medlemmer som er religiøse, for å si det sånn...

Likevel aner jeg ofte spor av hjernevasking og naivitet blant religiøse. Dette kan til forveksling ligne lav IQ, og for noen er også dette bakgrunnen for at de er mottagelig for slike overbevisninger. Med andre ord kan det ofte være lettvint å konkludere med at disse menneskene er dumme (hva skal man tro når man ser vekkelsesmøter ala. det i Borat??), og jeg merker selv at jeg ofte tenker slik når jeg møter folk som er for fanatiske eller påståelige rundt sin religion.

På den andre siden igjen har jeg også møtt lynende intelligente mennesker som er (i dette tilfellet) kristne, og disse synes jeg er mer bekymringsverdige. Virker som et waste of hjerneceller... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette er en interresant catch 22.

Hvis man stempler noen som dum fordi de ikke klarer å se verden i ditt perspektiv, sier man vel samtidlig at man mangler evnen til det selv, og er like dum ?

Personlig tviler jeg på at gud eksisterer, men så lenge det ligger en tankerekke bak de valg man gjør så har jeg ingen problemer med at andre kommer til en annen konklusjon enn meg. Det jeg derimot oppfatter som stupid er dogmatiske og fanataiske holdninger til andre mennesker. Slike holdninger forekommer det desverre en del av i religiøse miljøer, men samtidlig langt mindre enn i neo-nasistiske miljøer f.eks.

Jeg stemte forøvrig "noen, andre ikke".

Endret av Lestat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen, men jeg tror at det må finnes ett eller annet som står bak helheten. Jeg tror ikke at bibelen har svaret på dette, jeg tror den bare ett av mange forsøk fra menneskene når det kommer til å forklare ting de ikke kan forstå med bare fornuften.

Dette ett eller annet som jeg tror finnes, er ikke nødvendigvis en gud, slik vi forestiller oss guder, men en eller annen eksistens tror jeg det MÅ være.

Jeg ser på de som blankt avviser en hver ytre påvirkning/makt som mindre smarte, men det er jo utifra mitt ståsted. Eller, ikke mindre smarte, det blir feil uttrykk... Heller flatere i tankegangen.. mer overfladiske kanskje.. har litt problemer med å finne riktige ord her, håper ingen føler seg støtt, det er ikke meningen.

Jeg tror også at det finnes intelligent liv flere steder enn hos oss, og ser overhodet ikke bort fra at de kan ha noe å gjøre med hele vår eksistens, eller at vi er "søsken" under noe større.

Uansett kan jeg ikke på noen måte forestille meg at alt har oppstått av ingenting en gang for milliarder av år siden. Noe må ha vært der for at det skulle skje... det kan ikke bli et big bang av ikkeno'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallfall en ting man med sikkerhet kan si: det er flere dumme religiøse mennesker i verden enn dumme ikke-religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ferskvannsblekksprut

Mysan: Jeg kan sikkert se den en dag jeg ikke føler meg ADHD :)

Selv om jeg føler jeg snyter bort 2 timer av livet mitt på å se "bevis" på noe som en ikke kan bevise! Bare vent til AL SIRAT!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett kan jeg ikke på noen måte forestille meg at alt har oppstått av ingenting en gang for milliarder av år siden. Noe må ha vært der for at det skulle skje... det kan ikke bli et big bang av ikkeno'.

Og noe måtte ha vært der før det som var der før det som var før det som var rett før big bang. Selv om det er litt meningsløst å prate om noe før tid ikke eksisterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er iallfall en ting man med sikkerhet kan si: det er flere dumme religiøse mennesker i verden enn dumme ikke-religiøse.

Vel, jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg. Dumskap forbinder jeg blant annet med manglende evne til refleksjon, samt manglende evne til å se en sak fra flere sider. Jeg vil tro at mange som mangler evnen til refleksjon heller ikke reflekterer stort over sin egen eksistens. Dumskapen blir derimot farligere når den har en religiøs overbyggning og hendelser kan beskyttes med "Guds Vilje". Sånn sett blir den lettere å legge merke til.

Endret av Lestat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg. Dumskap forbinder jeg blant annet med manglende evne til refleksjon, samt manglende evne til å se en sak fra flere sider. Jeg vil tro at mange som mangler evnen til refleksjon heller ikke reflekterer stort over sin egen eksistens. Dumskapen blir derimot farligere når den har en religiøs overbyggning og hendelser kan beskyttes med "Guds Vilje". Sånn sett blir den lettere å legge merke til.

Tatt i betraktning at ca 75% av verdens befolkning er religiøse, så tror jeg de fleste vil være enige i min konklusjon.. Hvis da de ikke mener at det er over 300% større sannsynlighet for at en tilfeldig ikke-religiøs er dummere enn en tilfeldig religiøs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, jeg vet ikke om jeg er helt enig med deg. Dumskap forbinder jeg blant annet med manglende evne til refleksjon, samt manglende evne til å se en sak fra flere sider. Jeg vil tro at mange som mangler evnen til refleksjon heller ikke reflekterer stort over sin egen eksistens. Dumskapen blir derimot farligere når den har en religiøs overbyggning og hendelser kan beskyttes med "Guds Vilje". Sånn sett blir den lettere å legge merke til.

Veldig godt sagt.

Tatt i betraktning at ca 75% av verdens befolkning er religiøse, så tror jeg de fleste vil være enige i min konklusjon.. Hvis da de ikke mener at det er over 300% større sannsynlighet for at en tilfeldig ikke-religiøs er dummere enn en tilfeldig religiøs ;)

Nuvel, det kommer vel an på hva som går under betegnelsen religiøs. Teller man alle som er registrert i et trossamfunn, enten de er aktive troende eller ikke? Antakelig. Ergo vil man finne et høyt antall religiøse her i landet bare fordi man ganske automatisk blir medlem av statskirken med mindre man aktivt gjør noe for å hindre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuvel, det kommer vel an på hva som går under betegnelsen religiøs. Teller man alle som er registrert i et trossamfunn, enten de er aktive troende eller ikke? Antakelig. Ergo vil man finne et høyt antall religiøse her i landet bare fordi man ganske automatisk blir medlem av statskirken med mindre man aktivt gjør noe for å hindre det.

Nå er nok de færreste i verden tilknyttet en statkirke som her i landet. Norge og resten av Nord-Europa er veldig lite religiøse i forhold til resten av verden. Uansett, jeg tenker ikke på hvem som formelt er religiøse iht. papirer, men antallet som ville svart bekreftende på spørsmålet: anser du deg som religiøs? Og da er det nok minst 75% av verdens befolkning som svarer bekreftende på det. Det er ganske uvanlig å svare nei på slikt. Kanskje ikke her i nord og i tidligere sovjet-stater, men i resten av verden (folk stoler mer på en muslim enn en ateist i usa).

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er ikke overbevist allikevel egentlig. I USA vil du få et bekreftende svar fra de fleste på det spørsmålet, og de anser seg vel sikkert som religiøse også, uten at jeg vil kalle dem noe mer religiøse enn den gjengse ola nordmann...

hos noen er det bare en del av kulturen, og visst kan de tro det finnes en gud, men det er ikke dermed sagt at de vier det mye oppmerksomhet i dagliglivet allikevel, og ergo burde de heller ikke være "dummere" enn de 25% som påstår de ikke er religiøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...