Gå til innhold

judasevang


Lofotdorsken

Anbefalte innlegg

Nokon som såg dokuen om Judasevangeliet i går på National Geographic-kanalen??

Må sei eg er "blown away"!

:overrasket:

:) L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nokon som såg dokuen om Judasevangeliet i går på National Geographic-kanalen??

Må sei eg er "blown away"!

:overrasket:

:) L

Nei, det programmet så jeg ikke, men jeg lurer på hva du mener med å være "blown away".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sett det før, synes ikke det var så spennende, er jo bare en annen teori om judas rolle som jeg personlig ikke tror på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig fortalte dokumentaren ikke noe særlig du ikke kan tolke ut fra materialet som allerede var der.

Judas har alltid vært en essensiell brikke i guddommeliggjøringen og oppfyllelsen av profetiene. Men siden hatet mot Judas (og dermed jødene) har vært så stort, og vart så lenge i kristne kretser, så virker det nesten som at mennesket Jesus var viktigere for de første kristne, enn Jesus i treenigheten. Så det er ikke umulig at Pastor Knut og hans likemenn og -kvinner, har en sannere tilnærming til den opprinnelige kristendommen, enn hva kirken ellers har.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Judas har alltid vært en essensiell brikke i guddommeliggjøringen og oppfyllelsen av profetiene. Men siden hatet mot Judas (og dermed jødene) har vært så stort, og vart så lenge i kristne kretser, så virker det nesten som at mennesket Jesus var viktigere for de første kristne, enn Jesus i treenigheten.

Det med hatet mot Judas har alltid fascinert meg, siden han faktisk bidro til at Jesus døde og fikk sonet alle menneskers synder osv akkurat slik som det var meningen at Jesus skulle gjøre. Gud hadde jo forlatt Jesus på korset og det var vel da Guds vilje at det skulle skje på den måten?

Greia med Judasevangeliet er vel at det hevder at Judas gjorde det i forståelse med Jesus på et vis, og ikke som en sviker som fikk penger for å svike Jesus. Absolutt interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med hatet mot Judas har alltid fascinert meg, siden han faktisk bidro til at Jesus døde og fikk sonet alle menneskers synder osv akkurat slik som det var meningen at Jesus skulle gjøre. Gud hadde jo forlatt Jesus på korset og det var vel da Guds vilje at det skulle skje på den måten?

Greia med Judasevangeliet er vel at det hevder at Judas gjorde det i forståelse med Jesus på et vis, og ikke som en sviker som fikk penger for å svike Jesus. Absolutt interessant.

Hvor finner dere hatet mot Judas?

Jeg har hørt mye om Judas rolle, men aldri har jeg hørt at noen kristne har sagt at de hatet mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokon som såg dokuen om Judasevangeliet i går på National Geographic-kanalen??

Må sei eg er "blown away"!

:overrasket:

:) L

Gikk jeg glipp av det nå igjen? :sur:

Hvor finner dere hatet mot Judas?

Jeg har hørt mye om Judas rolle, men aldri har jeg hørt at noen kristne har sagt at de hatet mannen.

Judas har blitt et skjellsord - det har vel sine grunner. Og når vi leser eller hører historien bli fortalt, så blir vel fremdeles like sinte på ham.. hver gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ein som gjennom heile historien har vore synonymt med svik, feighet, griskhet sov har sitt eige evangelium, er ganske mindblowing. Det stiller jo mykje av Bibelens Bodskap i lytt lys.

Greit at kanskje utgangspunktet er at Gud, veit alt og ser alt og hadde planlagt heile Jesu lidelsehistorie på førehand. Men Judasevangeliet viser at ikkje berre var Jesus klar over kva som skulle skje, men han initierte det. Ved å overtale Judas til å forråde han vart Judas ei aktiv brikke i Jesu korsfersting osv

Kanskje litt mykje bla bla dette, men det er jo utrulig at det går an å finne 2000 år gamle skrifter som omhandler personer som er kjente for dagens mennesker!

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk jeg glipp av det nå igjen?  :sur:

Judas har blitt et skjellsord - det har vel sine grunner. Og når vi leser eller hører historien bli fortalt, så blir vel fremdeles like sinte på ham.. hver gang..

ehh..jeg er kristen og har aldri følt et sinne mot judas, eller jødene pga av Jesus korsfestelse. Det var jo meningen, var det ikke? hva hadde kristendommen vært uten Jesus som døde på korset? dessuten så handler kristendommen mye om å tilgi og å ikke dømme andre, og Bibelen gir ikke en grundig beskrivelse av Judas sin situasjon heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...