Gå til innhold

forskjellen på og være nyfrelst og gammelfrelst


Gjest Valiant Thor

Anbefalte innlegg

Gjest Valiant Thor
nyfrelst. :)

Nyfrelst altså.....så hva er egentlig forskjellen på og være nyfrelst og gammelfrelst ?....Og om jeg får spørre når ble du nyfrelst ?

Endret av King James
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest runehera
Nyfrelst altså.....så hva er egentlig forskjellen på og være nyfrelst og gammelfrelst ?....Og om jeg får spørre når ble du nyfrelst ?

nyfrelst = tok imot frelsa nylig, gammelfrelst = vore frelst over lenger tid.

eg blei frelst 25.januar 2005 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, er vel det. har ikkje så mykje greie på slikt. er ny på veien. ;) nyfrelst. :)

Gratulerer.

Vet du at de første kristne bare omtale sin tro som "veien"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nyfrelst = tok imot frelsa nylig, gammelfrelst = vore frelst over lenger tid.

eg blei frelst 25.januar 2005 :)

Hyggelig, brannen de nyfrelste har, gir en sjangs til de som sier de ikke tror på evangeliet til å høre hva som står i evangeliet uten å måtte løfte fingeren så mye, kansje langfingeren men det tåler vi. Vi er som regel redde for de som står oss nær, at de ikke må havne i helvete, og leser mye om hva helvete og himmel er, og skriver rett ut hva som står i bibelen, men det skulle vel forstås at vi vil advare, selv om vi burde fokusert mer på hvor mye godt Gud vil gi oss og hjelpe oss med.

Selv mener jeg at jeg har vært frelst i fem år, og jeg har ingen råd å gi deg, holde deg nær Gud, for Han vet mer hva som er best for deg enn noen andre.

Jeremia 27.11 har fått meg til å holde ut vanskelige situasjoner.

For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere fremtid og håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest runehera
Gratulerer.

Vet du at de første kristne bare omtale sin tro som "veien"?

er ikkje sikker, mulig eg har hørt det! det eg veit for sikkert er at bibelen seier at Jesus er veien iallefall! :) er du frelst forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Enig... Det er merkelig at "Pastoren" ikke argumenterer eller kommenterer "Runeheras" innlegg i større grad.

når det gjelder det som du er enig med: "men fremmdels sier du at alle ikke kristne ender i helvete. Enten er du et forumtroll eller så går du på noe" :

eg seier ikkje det, men bibelen seier det. det er stor forskjell på! :) og eg trur at bibelen er sann. og om du vil tru eller ikkje tru, er opptil deg.

og når det gjelder "det er merkelig at pastoren ikke..........." vil eg berre sei: veldig mange prestar er ikkje frelste utifrå det som eg trur!! seier ikkje at han ikkje er det, men farisearane og saddukearane, dei skriftlærde (som bibelen taler om), hadde mange ufrelste prestar blant seg som ikkje trudde på Jesus. dei trudde meir på bud og reglar, istadenfor på det som Jesus sa at var sant.

Endret av runehera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Hyggelig, brannen de nyfrelste har, gir en sjangs til de som sier de ikke tror på evangeliet til å høre hva som står i evangeliet uten å måtte løfte fingeren så mye, kansje langfingeren men det tåler vi. Vi er som regel redde for de som står oss nær, at de ikke må havne i helvete, og leser mye om hva helvete og himmel er, og skriver rett ut hva som står i bibelen, men det skulle vel forstås at vi vil advare, selv om vi burde fokusert mer på hvor mye godt Gud vil gi oss og hjelpe oss med.

Selv mener jeg at jeg har vært frelst i fem år, og jeg har ingen råd å gi deg, holde deg nær Gud, for Han vet mer hva som er best for deg enn noen andre.

Jeremia 27.11 har fått meg til å holde ut vanskelige situasjoner.

For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere fremtid og håp.

det er eit godt vers! :) hyggelig å treffa andre frelste innpå her! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

buddhisme er ein av mange religionar som satan sjøl har laga!

Det kan ikke hende at det er noe mennesker har funnet på da, fordi de har en lengsel etter Gud og evigheten i seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Det kan ikke hende at det er noe mennesker har funnet på da, fordi de har en lengsel etter Gud og evigheten i seg?

dette trur eg:

satan påvirker mennesket. er der det ligger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

buddhisme er ein av mange religionar som satan sjøl har laga! ender kun med evig fortapelse borte frå Guds åsyn...

er mange dører, men Jesus er den sanne døra!

:)

brei er veien som fører til fortapelsen og mange er det som går på den, men smal er veien som fører til himmelen og få er det som finner den. strid for å komma inn den døra! mange skal søka å gå inn men ikkje vera i stand til å gå inn!

(noko i den dur)

Jeg synes det er uhorvelig frekt og respektløst å preke din tro i tråder som omhandler andres. Det setter hverken kristne, kristendommen eller deg selv i et særlig bra lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Jeg synes det er uhorvelig frekt og respektløst å preke din tro i tråder som omhandler andres. Det setter hverken kristne, kristendommen eller deg selv i et særlig bra lys.

da må du seff. få lov å meina :)

dette trur eg:

det er bedre å vera upopulær blant verden og komma til himmelen, enn å vera populær blant verden og komma til helvete. kva gagner det eit menneske om det vinn heile verden men tar skade på si sjel, eller kva kan eit menneske gi i bytte for si sjel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dette trur eg:

eg driter i om folk tar imot budskapet eller ikkje, dei som er av sannheten hører Hans røst. dei som ikkje er, synd for dei!

Mener du dette, runhera?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Mener du dette, runhera?

ja.

dette trur eg:

men det betyr ikkje at eg ikkje vil at dei skal bli frelst forda, men verken eg eller Gud kan stoppa nokon med fri vilje! døme: visst ein person velger å gå blindebukk men tar sjansen på at han går rett, mens ein person som står og ser på ser at han er på vei utfor eit stup, kan ikkje denne personen hindra han med mindre han virkelig vil dette av seg sjøl.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.

dette trur eg:

men det betyr ikkje at eg ikkje vil at dei skal bli frelst forda, men verken eg eller Gud kan stoppa nokon med fri vilje! døme: visst ein person velger å gå blindebukk men tar sjansen på at han går rett, mens ein person som står og ser på ser at han er på vei utfor eit stup, kan ikkje denne personen hindra han med mindre han virkelig vil dette av seg sjøl.

:)

Men du driter i om de faller utfor stupet eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest runehera
Men du driter i om de faller utfor stupet eller ikke?

dette trur eg:

nope, men eg kan ikkje tvinga nokon til å høra på meg visst dei ikkje vil høra på meg, eller skubba dei vekk visst dei ikkje vil bli skubba vekk! gjerne eit dårlig døme, men du skjønner poenget!

fri vilje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette trur eg:

nope, men eg kan ikkje tvinga nokon til å høra på meg visst dei ikkje vil høra på meg, eller skubba dei vekk visst dei ikkje vil bli skubba vekk! gjerne eit dårlig døme, men du skjønner poenget!

fri vilje!

Nei, jeg ble litt usikker på hva du egentlig mente. Du skrev at du "driter i om folk tar imot budskapet eller ikke". Men du mente det altså ikke. Greit å få det avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Nei, jeg ble litt usikker på hva du egentlig mente. Du skrev at du "driter i om folk tar imot budskapet eller ikke". Men du mente det altså ikke. Greit å få det avklart.

både og :) for den frie viljen kan ingen ta frå nokon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
:riste:

Jeg ER så glad jeg ikke er religiøs sånn som noen her er det.

Blir jeg sånn noen gang så håper jeg mine nærmeste har vett til å få meg tvangsinnlagt og medisinert.

dette trur eg:

religiøs var eg før eg blei frelst. takk og lov for at eg ikkje er det lenger!

eg ville håpt frelst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...