Gå til innhold

Bibelen skal tolkes


Gjest Valiant Thor

Anbefalte innlegg

Den bør vel tolkes bokstavelig. Noe annet ville være rart.

Jesus gikk jo faktisk på vannet, gjorde vann til vin og tenk på den brennende (rose?)busken. Dette er nok helt sant, og de kristne bør nok følge alt som står der bokstavelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den bør vel tolkes bokstavelig. Noe annet ville være rart.

Jesus gikk jo faktisk på vannet, gjorde vann til vin og tenk på den brennende (rose?)busken. Dette er nok helt sant, og de kristne bør nok følge alt som står der bokstavelig.

Amen.

Hvorfor tålker de kriste det som ikke er helt enkelt og følge, og tar bokstavelig det enkle?

Hvorfor vri på "ordet" slik at det passer den enkelte kriste best? Er ikke det å spotte Guds ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal sjølvsagt bli tatt bokstaveleg. Fyrst da ser ein kor langt borte i staur og veggar Bibelen kan vere. Tolking av Bibelen er berre eit fortvila forsøk fra dei kristne på å gjere boka deira gjeldande i ein moderne og opplyst verd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal sjølvsagt bli tatt bokstaveleg. Fyrst da ser ein kor langt borte i staur og veggar Bibelen kan vere. Tolking av Bibelen er berre eit fortvila forsøk fra dei kristne på å gjere boka deira gjeldande i ein moderne og opplyst verd.

Nå bør det nok legges til at det som kalles "å ta Bibelen bokstavelig" faktisk også er en tolkningsmåte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bør det nok legges til at det som kalles "å ta Bibelen bokstavelig" faktisk også er en tolkningsmåte  :)

Men det er den rette tolkningsmåten. Som mange i dette diskusjonsforumet sier: "Det finnes bare èn sannhet" (som er deres sannhet). Så får en være konsekvente på det da.

Det blir jo noe forvirrende dersom to ekte kristne hevder at to motstridende tolkninger er sannheten, når den ene hevder at det bare finnes èn sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera

King James : har ein Sønnen har ein også Faderen. har ein ikkje Sønnen, har ein heller ikkje Faderen. Jesus og Faderen er ett. ;) det hadde du visst visst du hadde hatt Faderen. :P moroklompen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest runehera

jack: Guds veier er ikkje våre veier, og Guds tanker er høgare enn våre tanker. :)

hadde Jesus komt tilbake i dag hadde du vore igjen på jorda mens alle frelste hadde blitt rykt vekk til himmelen, med mindre du er frelst.

King James: mulig det! :) men i virkeligheten dødde Han ein gong for alle! :)

Gjest 1: sant det! :) bibelen bør tas bokstavelig! :)

jack: ingenting er enkelt å følga uten ved Guds hjelp, ved Hans Ånd. men Han har lovt oss å vera med oss kvar dag inntil verdens ende! :)

ein vrir ikkje på Ordet med mindre Den Hellige Ånd åpenbarer det.

Bobcat: bibelen kan tolkast på mange måtar, derfor må Ånden få lov til å tolka da. :)

Pastor Knut: kjem an på om det skjer i Ånd eller uten Ånd! ;)

Gjest 1: sant det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Det er helt umulig å ikke tolke den oversatte bibelen, for selv oversetteren tolket. Det vil si at enkelte ord på hebraisk betyr ulike ting i ulike sammenheng, og oversetteren har valgt/tolket seg frem til det h*n mente passet best. Men hadde oversetteren brukt den andre versjonen, ville betydningen blitt noe helt annet. Derfor er det helt umulig å lese bibelen som den er, og man bør være kritisk til det som står i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant Thor
King James : har ein Sønnen har ein også Faderen. har ein ikkje Sønnen, har ein heller ikkje Faderen. Jesus og Faderen er ett. ;) det hadde du visst visst du hadde hatt Faderen. :P moroklompen! ;)

Faderen er et med alt. Sønnen er et med faderen. Faderen eksisterte før sønnen.

Sønnen er skapt av faderen. Sønnen er en del av skaperverket. Og skaperverket er ikke større en faderen. Så faderen er større en sønnen.

for Jesus sa. Min far er større en meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jack: Guds veier er ikkje våre veier, og Guds tanker er høgare enn våre tanker. :)

hadde Jesus komt tilbake i dag hadde du vore igjen på jorda mens alle frelste hadde blitt rykt vekk til himmelen, med mindre du er frelst.

King James: mulig det! :) men i virkeligheten dødde Han ein gong for alle! :)

Gjest 1: sant det! :) bibelen bør tas bokstavelig! :)

jack: ingenting er enkelt å følga uten ved Guds hjelp, ved Hans Ånd. men Han har lovt oss å vera med oss kvar dag inntil verdens ende! :)

ein vrir ikkje på Ordet med mindre Den Hellige Ånd åpenbarer det.

Bobcat: bibelen kan tolkast på mange måtar, derfor må Ånden få lov til å tolka da. :)

Pastor Knut: kjem an på om det skjer i Ånd eller uten Ånd! ;)

Gjest 1: sant det! :)

Veldig bra. :):)

Det er svært betryggende for massene å ha en person som fronter budskapene slik at de kan få det ene svaret de har ventet så lenge på. :):)

Keep up the good work, dette er veldig positivt :):)

:):):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Det er helt umulig å ikke tolke den oversatte bibelen, for selv oversetteren tolket. Det vil si at enkelte ord på hebraisk betyr ulike ting i ulike sammenheng, og oversetteren har valgt/tolket seg frem til det h*n mente passet best. Men hadde oversetteren brukt den andre versjonen, ville betydningen blitt noe helt annet. Derfor er det helt umulig å lese bibelen som den er, og man bør være kritisk til det som står i den.

Gud i Sin visdom laga bibelen. Hans veier er ikkje våre veier og Hans tanker er høgare enn våre tanker. det er UMULIG å tolka bibelen rett uten at Hans Ånd åpenbarer det for dei som trur, stykkevis! det er sannheten! meir trenger ein ikkje vite! ;) Gud åpenbarer det sant uansett om Han åpenbarer det forskjellig. i Guds Ord er det dybde! eit ord kan tolkast på uendelig mange måtar men alle måtane er like korrekte! vitner om Guds storhet til dei som trur! Guds Ord forsvarer seg sjøl. :) ingen kan sjå Guds rike uten å bli født på ny. dei som skreiv bibelen, ved Den Hellige Ånd, skreiv den som Ånden ville skriva den for Ånden jobba i dei,gjennom dei.

når ein leser bibelen som ufrelst skjønner ein ikkje eit kvekk av kva som meinest med kva,kva sammenheng,osv. men når ein leser den ved Åndens hjelp får ein åpenbart Ordet rett. for når ein er frelst er det to personer og ikkje ein.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Faderen er et med alt. Sønnen er et med faderen. Faderen eksisterte før sønnen.

Sønnen er skapt av faderen. Sønnen er en del av skaperverket. Og skaperverket er ikke større en faderen. Så faderen er større en sønnen.

for Jesus sa. Min far er større en meg

din Fader er kanskje det! ;) men min Fader er ett med Jesus, og Jesus er ett med dei som trur på Ham ved Sin Ånd. Faderen og Sønnen eksisterte på likt. det står det iallefall i min bibel.

"I begynnelsen var Ordet.

Ordet var hos Gud,

og Ordet var Gud.

2 Han var i begynnelsen hos Gud.

3 Alt er blitt til ved ham,

uten ham er ikke noe blitt til.

Det som ble til

4 i ham, var liv,

og livet var menneskenes lys.

5 Lyset skinner i mørket,

og mørket har ikke overvunnet det.

6 Et menneske sto fram, utsendt av Gud. Johannes var hans navn. 7 Han kom for å vitne. Han skulle vitne om lyset, så alle skulle komme til tro ved ham. 8 Selv var han ikke lyset, men han skulle vitne om lyset.

9 Det sanne lys,

som lyser for hvert menneske,

kom nå til verden.

10 Han var i verden,

og verden er blitt til ved ham,

men verden kjente ham ikke.

11 Han kom til sitt eget,

og hans egne tok ikke imot ham.

12 Men alle som tok imot ham,

dem ga han rett til å bli Guds barn,

de som tror på hans navn.

13 De er ikke født av kjøtt og blod,

ikke av menneskers vilje

og ikke av manns vilje,

men av Gud.

14 Og Ordet ble menneske

og tok bolig iblant oss,

og vi så hans herlighet,

en herlighet som den enbårne Sønn

har fra sin Far,

full av nåde og sannhet.

15 Johannes vitner om ham og roper ut: «Det var om ham jeg sa: Han som kommer etter meg, er kommet før meg, for han var til før meg.»

16 Av hans fylde har vi alle fått,

nåde over nåde.

17 For loven ble gitt ved Moses,

nåden og sannheten kom ved Jesus Kristus.

18 Ingen har noen gang sett Gud,

men den enbårne, som er Gud,

og som er i Fars favn,

han har vist oss hvem han er." (Joh. 1)

det er sant at Faderen er større enn Jesus. men det betyr ikkje at dei er samme person. :D Jesus er 100% Gud, men også 100% menneske. så begge deler er sant! ;) Faderen er i Jesus, og Jesus er i Faderen. hadde ikkje Faderen vore i Jesus hadde Jesus ikkje vore Jesus! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest runehera
hvorfor tar du alltid med så ekstremt mange smile fjes i det du skriver ?

fordi eg er i godt humør, koffor vera surpomp når eg ikkje trenger å vera det?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant Thor

Det er bare et problem....Jesus sier i bibelen at faderen er større en han og denne biblen tror du på og alle ord sier du at du tror på

eller du tror kanskje bare de ord du selv mener passer det du tror.

Og dermed velger du og ignorerer det faktum at Jesus sier klart og tydelig at han er mindre en faderen. Og at han er et med faderen er vel ikke så rart alle i skaperverket er et med faderen som du og jeg som trer og stein som fugler og dyr som luft og vann. Alt som er skapt av skaperen ( faderen ) er et med skaperen det var det Jesus mente etter hva jeg tror da han sa at jeg er og fadren er et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Valiant Thor
fordi eg er i godt humør, koffor vera surpomp når eg ikkje trenger å vera det?:)

Jeg er også i godt humør men jeg tar ikke med alle disse smilyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Det er bare et problem....Jesus sier i bibelen at faderen er større en han og denne biblen tror du på og alle ord sier du at du tror på

eller du tror kanskje bare de ord du selv mener passer det du tror.

Og dermed velger du og ignorerer det faktum at Jesus sier klart og tydelig at han er mindre en faderen. Og at han er et med faderen er vel ikke så rart alle i skaperverket er et med faderen som du og jeg som trer og stein som fugler og dyr som luft og vann. Alt som er skapt av skaperen ( faderen  ) er et med skaperen det var det Jesus mente etter hva jeg tror da han sa at jeg er og fadren er et.

er mange problem for dei som ikkje trur :) men ingen problem for dei som trur :) for Guds Ånd åpenbarer det! eg trur at den heile skrift er innblest av Gud. eg trur Gud har full kontroll over kva Han vil ha med i Sin bibel og ikkje. Gud er allmektig! at Faderen er større enn Jesus har ingenting med Jesu makt å gjera, for Faderen ga Ham all makt over himmel og jord. Jesus vant seier over djevelen då Han vann over han på golgata ved Sitt blod. og Gud Fader (Faderen) oppreiste Ham (Jesus) på den tredje dag. Faderen opphøyer dem Han vil.

det som er den store hemmeligheten i dette er at alle som trur skal bli lik Jesus, her på jorda ikkje fullt ut pga. me er mennesker, men i himmelen fullt ut! skaperverket er forgjengelig, Himmel og jord skal forgå men Hans Ord skal bestå til evig tid. og dei som blir i ett med Ham, blir også i ett med Hans Ord (Jesus). alt det andre skal brennast opp, men Gud har lagt EVIGHETEN ned i alle menneskehjertene, både frelst og ufrelst. han har ikkje lagt evigheten ned i jordkloden,kjæledyr,osv.

eg trur ikkje etter som øyra klør etter, eg trur etter som det står! om det gjer vondt det eg leser av og til så gjer ikkje det meg noko fordi det er sant! og sånn er det berre! visst eg velger å bedra meg sjøl og ikkje tru på da blir da berre verre! det som er sannhet er sannhet, det som er løgn er løgn! det er tøft å vera frelst i dagens samfunn, men det er ENDO tøffare/vanskeligare å ikkje vera da! forfølgelser pga. satan er i verden må ein rekna med som frelst! men salige er dei som trur når dei forfølger dei,snakker drit bak ryggen på dei,håner dei,spotter dei,osv. for stor er lønna deira i himmelen! det synlige er forgjengelig, mens det usynlige er uforgjengelig, evig!

det er kva du meiner, ikkje kva Gud meiner! det som Gud meiner, er det som betyr noko!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...