Gå til innhold

Faddere hvis barnet ikke skal døpes


Anbefalte innlegg

Gjest Valiant Thor
Ja, det lurer jeg på. Hvis ungen verken skal døpes i kirken eller på noen annen slags måte, kan man da ha faddere på ungen?

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vil jeg tro at foreldrene har snakket med vitnene/fadrene om på forhånd, slik jeg antar at det er vanlig også når det gjelder kristen dåp?

Jeg tenker mest på hva man på en offisiell dag som navnefest tenker at vitnenes rolle er og hva slags funksjon de har. Hvorfor er det nødvendig å ha vitner til at det gis en navneplakett? Det er lettere å forstå fadderrollen i kirken siden de der i hvert fall på papiret har en funksjon i forhold til handlingen som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Vaniljesaus

Jeg ville droppet dette med "fadder" og heller tenkt på hvilke mennesker du ønsker skal være en del av ditt barns liv.

Selv om du har faddere ved en dåp trenger ikke disse menneskene å være i barnets liv mer enn denne dagen.

Hva og hvem som bidrar til barnets oppvekst er noe dere som foreldre kan legge opp til på så mange andre måter enn ved å få folk til å være "faddere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei

Du er meget kategorisk og bestemt. og utelukker enhver mulighet. Det er trist, meget trist - for virkeligheten er ikke så kategorisk som du ønsker å fremstille den.

Den som ønsker en fadder til sitt barn, kan skaffe seg en fadder uavhengig om en prest eller noen andre skvetter vann på hodet til barnet og fremsier et vedtatt liturgisk formlar. Når du åpner for denne muligheten da vil du straks innse at selv du kan være fadder til ukjente barn hvor som helst i verden. En mulighet som du i din kategoriskhet faktisk nekter andre barn som trenger en fadder. Skam deg hvis du forstår hva du legger for dagen.

Ønsker alle en riktig god shabbat i dag og ikke minst en lykkelig start på hanukkah-høytiden, som også starter i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valiant Thor
Du er meget kategorisk og bestemt. og utelukker enhver mulighet. Det er trist, meget trist - for virkeligheten er ikke så kategorisk som du ønsker å fremstille den.

Den som ønsker en fadder til sitt barn, kan skaffe seg en fadder uavhengig om en prest eller noen andre skvetter vann på hodet til barnet og fremsier et vedtatt liturgisk formlar. Når du åpner for denne muligheten da vil du straks innse at selv du kan være fadder til ukjente barn hvor som helst i verden. En mulighet som du i din kategoriskhet faktisk nekter andre barn som trenger en fadder. Skam deg hvis du forstår hva du legger for dagen.

Ønsker alle en riktig god shabbat i dag og ikke minst en lykkelig start på hanukkah-høytiden, som også starter i kveld.

Man kan godt kalle det fadder, Men vist man skal følge det religiøse så er man det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvilken tolkning av "fadder" du bruker da, King James.

Jeg har et "fadderbarn" i Uganda. Jeghar aldri møtt henne, men hun kalles mitt fadderbarn. vi har altså "fjernadoptert". Da jeg begyunte i 1. klasse på barneskolen fikk jeg en "fadder" fra den nest eldrste klassen. Da jeg gikk iden nest eldste klassen fikk jeg et "fadderbarn" i 1. klasse.

1. tolkninga i ordboka (og eneste i den papirordboka jeg har) sier likevel at fadder er et dåpsvitne.

Men jeg kaller likevel vesle Stella i Uganda for mitt fadderbarn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...