Gå til innhold

Faddere hvis barnet ikke skal døpes


Anbefalte innlegg

Gjest Bjørnsdatter
For å si det slik, så bør de kristne slutte å ta vekk det som ikke passer de også da, for de er virkelig flink til det. Men det er mye lettere å se på hva andre gjør, for da slipper en å ta ansvar selv. Noe enkelte kristne er utrolig flinke til, men i mine øyne er det bare Gud som kan dømme.

Kirken er til for alle, og de kristne har ikke enerett på disse bygningene. Så får folk mene hva de vil, men hadde det ikke vært tradisjon å døpe barnet i kirken så ville kirken snart vært tom. For det er virkelig ikke mange som kan kalle seg kristen i mine øyne, siden de plukker vekk ting som ikke passer de. Men det er kanskje bare de kristne som har lov til dette, siden de liksom er kristne?

De kristne får være kristne akkurat sånn som de vil for meg. Men jeg regner med at de tror på Gud og at Jesus kom for å frelse dem. Alle dumheter de måtte gjøre blir mellom dem og Gud - så lenge det ikke går ut over noen andre, selvsagt. Derfor bryr jeg meg fint lite om en som kaller seg selv kristen røyker, drikker, driver hor og kutter skjegget og alt det andre som er fyfy i følge bibelen. Det er ikke min sak. Det blir deres problem den dagen det viser seg at de har rett (hvis nå det skjer), og Jesus kommer for å dømme dem. Jeg vet hvor jeg skal. Vet du? ;)

Men ang. det med kirken og at den er for alle. Jeg synes ikke det. Kirken er et hus som er viet til Gud, og er der for tilbedelse og bønn. På grunn av ordningen vi kaller statskirke her i landet, har vi mange mer eller mindre godt bevarte kirkebygg, som staten har holdt ved like, for skattebetalernes penger. Sånn sett er kirken for alle. Men jeg føler meg ikke vel i kirken. Den står for så mye jeg ikke kan stå for, at den ER ikke for alle. Den er for de som står for samme livssyn som den formidler. Og det synes jeg alle skal være ærlige nok til å innrømme. Tror du på Gud, og er kirken mer enn et fint hus med praktiske seremonier som man synes at man skal bruke, så er kanskje kirken stedet for deg. Men tror du på noe annet, eller ingenting i det hele tatt, så er ikke kirken for deg. På samme måte som moskeen og tempelet ikke er for deg hvis du ikke bekjenner deg til samme tro som disse husene står for. Det finnes alternativer.

Ja, hadde det ikke vært tradisjon å døpe barna sine, eller å konfirmere seg, eller å gifte seg i kirka, så hadde nok kirka vært ganske så tom. Bare å gå forbi på en vanlig søndag og se hvor mange biler som står utenfor, det. Faktisk kjenner jeg ingen som har døpt barna sine for noe annet enn at det er tradisjon. Jeg har ett kristent vennepar, og dem respekterer jeg veldig, for de står virkelig for det de tror på. Den dagen de får barn, vet jeg at de kommer til å døpe dem av de rette grunnene. Av samme grunn kan jeg ikke stille som fadder, jeg kan ikke stå i et hus som er viet deres Gud, og lyve om at jeg skal hjelpe til å oppdra barnet i kristen tro. For de vet at det ville vært løgn. Det ville vært respektløst ovenfor dem, og det vil jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh, JO! Det er slett ingen kristen tradisjon som sier at til jul må vi ha ribbe, pinnekjøtt, julestjerner, cola i bøttevis, juleøl, juletre, julenek, alle disse tingene vi forbinder med jul! Det var Coca Cola som lagde julenissen som han ser ut i dag, og det er vel ikke akkurat Evangeliet etter Coca som forkynnes i kirken på julaften?

Det kommersielle, altså kjøpefesten, har lite eller ingenting å gjøre med de kristne tradisjonene, som er bønn, ettertanke og kirkebesøk. At det står trykket et bibelsitat på noe er mer et alibi enn en grunn til å kjøpe det. Da er det i beste fall utnyttelse av kristendommen. Det er ufint, og det er hyklersk.

Hyklersk. OK.

Når du gikk på skolen - hva lärte du da. Ser du overjodet ikke hvor jegg vil?

jeg tror igjen - som sagt tidligere- at det er uhyre vanskelig å skille tradisjon og religion i mange tilfeller. derfor blir jeg dårlig når man så desperat pröver seg på det. det er en livsoppgave, som verken passer deg eller meg. Og vi kan väre uenige til uendligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Hyklersk. OK.

Når du gikk på skolen - hva lärte du da. Ser du overjodet ikke hvor jegg vil?

jeg tror igjen - som sagt tidligere- at det er uhyre vanskelig å skille tradisjon og religion i mange tilfeller. derfor blir jeg dårlig når man så desperat pröver seg på det. det er en livsoppgave, som verken passer deg eller meg. Og vi kan väre uenige til uendligheten.

Da jeg gikk på skolen lærte jeg en del ting. Som å sitte stille, ikke spørre så mye, og høre på det læreren sa. For det var sant. Og jeg hadde kristendom, som de fleste andre på min alder. Så jeg lærte jo at det den kristne læreren min sa om julefeiring og alle andre høytidsfeiringer og andre kristne sakramenter, var Sannheten med stor S. Og muslimer er noen raringer som tror på noen gamle sagn, hehe. Og jøder går med rare hatter.

Men så ble jeg litt eldre. Og jeg lærte å stille kritiske spørsmål. Jeg lærte å bruke google. Og jeg lærte at det læreren sier ikke alltid er den hele og fulle sannhet - uansett hvilket fag vi snakker om. Kort sagt lærte jeg å tenke sjæl.

Derfor: Jeg har mitt eget livssyn som jeg står 100% for, samtidig som jeg har null problemer med å godta at andre tror på noe jeg mener er myter, oppsop og ansvarsfraskrivelse, så lenge det ikke går ut over noen andre. Men ureflekterte mennesker som bare svelger alt det de får servert, dem har jeg mer problemer med. Håpet var å vekke kanskje en, som tar et standpunkt. Livsoppgave, prøv heller årtusenoppgave ;)

Men altså. Det er ikke noe problem, det er ikke engang litt vanskelig, å finne ut hvor tradisjoner kommer fra, i dagens informasjonssamfunn. Vi har tilgang til så uendelig mye mer informasjon enn det vi hadde da vi var små, og måtte godta alt som kom fra en voksenperson.

Dattera mi kommer til å bli hata blant lærerne. For hun skal få spørre hvis hun synes ting høres rart ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ønsker du faddere til barnet ditt hvis de ikke skal døpes kirkelig?

En fadder sin oppgave er å følge opp/oppdra barnet i kristen tro!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på det som tråden handler om...

Du kan jo fint kalle noen faddere, men såvidt jeg vet så finnes det ingen register for faddere for barn som ikke blir døpt i kirken. Men hvor viktig er det med register egentlig...

Jeg regner med at du skal ha navnefest? Der kan jo fadderne bli markert :)

Ps, jeg ser at mange påpeker at det å være fadder innebærer å lære barnet den kristne tro. Og jo, det stemmer jo det. Men det er vel ikke uvanlig at faddere er personer som gir barnet ekstra oppmerksomhet, både til hverdags og på bursdager/jul. Mine faddere har gjort en elendig jobb angående dette med kristen tro, men de har vært til stede i livet mitt. Og det synes jeg er viktigst.

Endret av Merneith
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaploink

jeg tror igjen - som sagt tidligere- at det er uhyre vanskelig å skille tradisjon og religion i mange tilfeller. derfor blir jeg dårlig når man så desperat pröver seg på det.

Det er greit at ein del tradisjonar har religiøst opphav. For meg går det likevel eit rimeleg skarpt skille mellom til dømes å pynte juletreet sitt med ei stjerne i toppen, og det å fortelja ei fullsatt kyrkje at ein vil oppdra barnet sitt i den kristne tru når ein ikkje har nokon slike intensjonar.

Det eine er ein skikk som hentar impulsar frå mange hald og etterkvart tek meir preg av folklore. Ein veit at det kanskje hadde ei religiøs rot ein gong, slik andre tradisjonar har andre typer forhistorier.

Det andre derimot er eit rituale som går rett i hjarta på den kristne trua. Det er eit heilagt sakrament, og ingen burde vera i tvil om kva det betyr eller kvar det har sitt opphav. Det er når ein med denne kunnskapen bit i seg det religiøse innhaldet kun for å overhalde tradisjonen ein etter mi meining har misforstått. I mi bok blir nemleg tradisjon ALDRI viktigare enn personleg overbevisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant diskusjon.

Jeg ser ikke på meg selv som så veldig kristen, ikke i den betydning vi legger i ordet i dag ihvertfall. Men hvis jeg skal gå dypt i meg selv, så faller jeg nok ned på den siden som tror, men ikke vet. Det jeg imidlertid vet er at livet mitt hadde blitt utrolig mye fattigere hvis jeg aldri mer skulle fått gått i kirka. Jeg føler meg vel der, får en utrolig god følelese av fred og harmoni. Jeg har døpt barna mine der, og begge skal konfirmeres der. Ja jeg har giftet meg der også.

Men det pussige, :ler: , er at jeg er enig med både Neffi og Bjørnsdatter. Fordi jeg går ikke så ofte i kirka, mulig jeg er oftere på fest, men jeg ønsker kirka og de tradisjonene den står for. Så på det punktet er jeg enig med Neffi. Kirka er så godt innarbeidet i våre tradisjoner at vi ser på det som en selvfølge. Men jeg er enig i Bjørnsdatter at man kan ikke bare velge ut de tingene man liker, og glemme resten. Tar man valget, må man ta hele pakka. Men i de fleste norske hjem blander vi julenissen med julekrybber og det er så innarbeidet i våre sinn, at vi ikke tenker over det, og hva er galt med det egentlig?

Men hvis man har vet at man ikke tror på Gud, hva er da vitsen med å føge de tradisjonene som kirken har innført? Da tenker jeg på dåp og konfirmasjon. Hva er vitsen med navnefest og borgerlig konfirmasjon i regi av Human Etisk forbund. Jeg skjønner ikke behovet for å markere disse tingene hvis man ikke tror på Gud, og vil gjøre det i kirka. Dette er viktige religiøse handlinger som vi finner i flere trosretninger, og som er knyttet opp til den enkeltes overbevisning. Human Etikere er jo overbevist om at Gud/Allah ikke finnes og kan da dermed ikke ha behov for å markere disse tingene. Det er etter min mening seremonishopping, hvor man velger ut fine kristne tradisjoner og setter disse inn i en ikke kristen setting. Det blir helt feil for meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle
Dattera mi kommer til å bli hata blant lærerne. For hun skal få spørre hvis hun synes ting høres rart ut.

Tror du virkelig at lærere hater barn som spør? Og er det egentlig et mål i seg selv, at datteren din skal bli hatet av lærerene? Kanskje den lille jenten skal få lov til å være seg selv, uten at mor må ha henne til å bli en hun kanskje ikke er. For selv du vet ikke hvordan hun kommer til å bli, for det du vet kan hun bli en stille og rolig person når hun vel begynner på skolen. Selv om det er ditt barn, er det ikke dermed sagt at hun blir lik deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Men hvis man har vet at man ikke tror på Gud, hva er da vitsen med å føge de tradisjonene som kirken har innført? Da tenker jeg på dåp og konfirmasjon. Hva er vitsen med navnefest og borgerlig konfirmasjon i regi av Human Etisk forbund. Jeg skjønner ikke behovet for å markere disse tingene hvis man ikke tror på Gud, og vil gjøre det i kirka. Dette er viktige religiøse handlinger som vi finner i flere trosretninger, og som er knyttet opp til den enkeltes overbevisning. Human Etikere er jo overbevist om at Gud/Allah ikke finnes og kan da dermed ikke ha behov for å markere disse tingene. Det er etter min mening seremonishopping, hvor man velger ut fine kristne tradisjoner og setter disse inn i en ikke kristen setting. Det blir helt feil for meg ihvertfall.

Jeg har sagt det før, du har også sagt det: Overgangsriter som konfirmasjon og markering av et barns inntreden i verden, som dåpen jo er, finnes ikke bare i kristen sammenheng. Det finnes ikke engang bare i religiøs sammenheng. Det er helt naturlig for oss mennesker å markere at vi har fått barn og at dette barnet "blir voksent". Uansett om vi tror på Gud eller ikke. Tror du ikke at ateister er like glade i barna sine som kristne? Er det Gud vi har behov for å markere, eller begivenheter i livet vårt?

Human-etisk navnefest og "konfirmasjon" i mangel på et bedre ord, er slike markeringer uten religiøst innhold. Som du selv sa, så har alle religioner og kulturer slike markeringer, uavhengig av hvilken gud de tror på og ikke tror på. Hvorfor sier du da at Human-etikerne har tatt nettopp de kristne seremoniene?? Fordi det er det du er vant til? Fordi det er mest nærliggende? Vel, det har fint lite å gjøre med kristendom, annet enn at man vil ha et ikke-religiøst alternativ til både kristendom, islam, jødedom og alle andre religioner. Fordi det er naturlilg for oss å markere slike begivenheter. Gud har ingenting med det å gjøre. For meg er det helt feil å blande Gud inn i noe som helst som har noe med livet mitt å gjøre, men det skjer da store ting i mitt liv også, som jeg har lyst til å markere. Hvis jeg likevel hadde gått i kirka og døpt barnet mitt, eller giftet meg der, så hadde det vært seremonishopping. Tatt seremonien uten innhold, for seremoniens skyld. Men gjett hva - de humanistiske seremoniene HAR faktisk et innhold, dog radikalt annerledes enn de kristne. Og DE kan jeg stå for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Tror du virkelig at lærere hater barn som spør? Og er det egentlig et mål i seg selv, at datteren din skal bli hatet av lærerene? Kanskje den lille jenten skal få lov til å være seg selv, uten at mor må ha henne til å bli en hun kanskje ikke er. For selv du vet ikke hvordan hun kommer til å bli, for det du vet kan hun bli en stille og rolig person når hun vel begynner på skolen. Selv om det er ditt barn, er det ikke dermed sagt at hun blir lik deg.

Nå misforsto du, og det tror jeg du gjorde med vilje for å få meg til å høres skikkelig fæl ut. Hvis du hadde kjent meg i det hele tatt, eller hadde lest det jeg har skrevet bare i denne tråden, så ser du kanskje at jeg er opptatt av respekt for andres livssyn. SELVFØLGELIG gjelder det også mitt eget barn! Hvis hun blir kristen, eller muslim, eller hindu, eller noe annet som jeg ikke er, så skal hun få lov til det! Det skulle bare mangle! Og hvem HUN er er det viktigste av alt. Blir hun lik meg, så blir hun stille og beskjeden, men fyrer seg opp når det er noe som engasjerer henne, er hun lik sin far, så fyrer hun seg opp for alt ;) Det er meg knekkende likegyldig. Men hun skal ikke oppdras til å bli en nikkedukke uten egne meninger. Og hun skal få vite at ikke alt man lærer på skolen er riktig.

Det var litt sleivete og humoristisk sagt det om at lærerne kommer til å hate henne. Det håper jeg du forstår. Jeg mener ikke at de kommer til å løpe etter henne med fakler og høygafler. Jeg mener at de kan komme til å bli ganske så irriterte på den nesevise jenta som gjør at de har problemer med å svare for seg, hvis hun lurer på noe - for hjemme skal hun oppmuntres til å spørre om alt hun ikke skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt det før, du har også sagt det: Overgangsriter som konfirmasjon og markering av et barns inntreden i verden, som dåpen jo er, finnes ikke bare i kristen sammenheng. Det finnes ikke engang bare i religiøs sammenheng. Det er helt naturlig for oss mennesker å markere at vi har fått barn og at dette barnet "blir voksent". Uansett om vi tror på Gud eller ikke. Tror du ikke at ateister er like glade i barna sine som kristne? Er det Gud vi har behov for å markere, eller begivenheter i livet vårt?

Human-etisk navnefest og "konfirmasjon" i mangel på et bedre ord, er slike markeringer uten religiøst innhold. Som du selv sa, så har alle religioner og kulturer slike markeringer, uavhengig av hvilken gud de tror på og ikke tror på. Hvorfor sier du da at Human-etikerne har tatt nettopp de kristne seremoniene?? Fordi det er det du er vant til? Fordi det er mest nærliggende? Vel, det har fint lite å gjøre med kristendom, annet enn at man vil ha et ikke-religiøst alternativ til både kristendom, islam, jødedom og alle andre religioner. Fordi det er naturlilg for oss å markere slike begivenheter. Gud har ingenting med det å gjøre. For meg er det helt feil å blande Gud inn i noe som helst som har noe med livet mitt å gjøre, men det skjer da store ting i mitt liv også, som jeg har lyst til å markere. Hvis jeg likevel hadde gått i kirka og døpt barnet mitt, eller giftet meg der, så hadde det vært seremonishopping. Tatt seremonien uten innhold, for seremoniens skyld. Men gjett hva - de humanistiske seremoniene HAR faktisk et innhold, dog radikalt annerledes enn de kristne. Og DE kan jeg stå for.

Jeg går ut ifra at du skjønner at vi som går i kirka ser på den som et samlingspunkt grunnfestet i vår tro. Det er derfor vi går der, og derfor vi bruker dette stedet til også å markere viktige ting i livene våre.

Men hvorfor dere som kaller dere ateister har behov for å organisere dere i Human Etisk forbund skjønner jeg ikke. Er det for å markere at dere ikke tror? Det er ikke deg, og andre som har tatt et standpunkt jeg ikke skjønner meg på, men organiseringen deres. Etter min mening er HEF kun til for mennesker som vil ha de kristne tradisjonene, men ikke i kirka. Tar man avstand fra kirka bør man også ta avstand til alle de tingene som skjer der. "Jeg tror ikke på kirka og Gud, men de skikkene de har der liker jeg, så de setter jeg inn i en ikke-religiøs sammenheng". Ser du poenget mitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Vaniljesaus
Men hvorfor dere som kaller dere ateister har behov for å organisere dere i Human Etisk forbund skjønner jeg ikke.

Hvor har du det i fra? Jeg kjenner mange som definerer seg som ateister, men ingen av dem er medlem av HEF...

Tar man avstand fra kirka bør man også ta avstand til alle de tingene som skjer der.

Så du mener at kirken har monopol på å feire overgangsritualer?? Det syens jeg var veldig drøyt.. Hva med andre religionger, da.. Får de "suspansjon" fra denne regelen fordi de "tross alt er religioner", da?

Jeg kan ikke skjønne hva som er "feil" med å lage ikke-religiøse alternativer til "feiringer". Slik jeg ser det er hovedgrunne til at disse feiringene blir sett på som "kristne" at kristendommen har hatt "monopol" i samfunnet vårt i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
Jeg går ut ifra at du skjønner at vi som går i kirka ser på den som et samlingspunkt grunnfestet i vår tro. Det er derfor vi går der, og derfor vi bruker dette stedet til også å markere viktige ting i livene våre.

Men hvorfor dere som kaller dere ateister har behov for å organisere dere i Human Etisk forbund skjønner jeg ikke. Er det for å markere at dere ikke tror? Det er ikke deg, og andre som har tatt et standpunkt jeg ikke skjønner meg på, men organiseringen deres. Etter min mening er HEF kun til for mennesker som vil ha de kristne tradisjonene, men ikke i kirka. Tar man avstand fra kirka bør man også ta avstand til alle de tingene som skjer der. "Jeg tror ikke på kirka og Gud, men de skikkene de har der liker jeg, så de setter jeg inn i en ikke-religiøs sammenheng". Ser du poenget mitt?

Dette er bare for dumt. Det er ikke kristne tradisjoner vi vil ha en del av. Det er MENNESKLIGE tradisjoner. ALLE MENNESKER HAR BEHOV OG RETT TIL Å MARKERE STORE HENDELSER I LIVET, UANSETT RELIGION ELLER IKKE. For meg og mange andre kan HEF tilby dette, som en del av organisasjonen, akkurat som kirken gjør for deg. Hva får deg til å tro at kirken er opphavet? Men det er ikke det som er hovedpoenget med HEF. Skal lime inn de to første vedtektene til forbundet for deg:

§1 Formål

Human-Etisk Forbund er en humanistisk livssynsorganisasjon. Forbundet vil arbeide for å videreutvikle humanismen og bidra til at mennesker kan praktisere sitt humanistiske livssyn.

§2 Humanisme

Humanismen er et livssyn som baserer sin virkelighetsforståelse og etikk på menneskelig fornuft og erfaring, rasjonell og kritisk tenkning, følelser og medmenneskelighet. Humanismen er uten religiøse forestillinger.

Humanismen setter det selvstendige og ansvarlige menneske i sentrum. Humanismen har derfor som mål å gi alle mulighet til å utvikle selvstendighet, frihet og ansvar. I det humanistiske livssyn inngår en forpliktelse overfor menneskerettighetene som uttrykk for sentrale verdier og idealer. Menneskerettighetene er et godt vern for menneskelig verdighet og mangfold.

Dette er grunnen til at jeg er medlem av HEF. Det er også mange, mange ikke-troende som ikke er medlem i HEF. Det er helt frivillig. Men jeg synes det er godt å vite at det finnes en organisasjon som faktisk tar tak i ting og prøver å endre inngrodde holdninger blant folk flest. Kunnskap er makt, sier vi ofte, og tenker på at små barn i Afrika skal få lære å lese, men jammen er det mangel på kunnskap her hjemme også, når folk ikke klarer å forstå at andre også har behov for å både være en del av et fellesskap og markere hendelser i livet. Og at det ikke er fordi at "det er så koselig i kirka, men jeg tror ikke på gud".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enig med Bjørnsdatter i denne tråden :overrasket: , selv om jeg ikke skjønner hvorfor du alltid blir så sint i slike diskusjoner...

Alle som vil, skal få døpe barna sine. Men de bør vite hva de faktisk står i et gudshus og lover. Det samme gjelder faddere, de lover å hjelpe til å gi barnet en kristen oppvekst. Jeg ser selvfølgelig at det også handler om tradisjon, men hvis man overhodet ikke tror på det det handler om, er det respektløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare et par ting.

Bjørnsdatter, du mener altså at du kan bestemme hvordan kirken og dens tradisjoner og gudshus skal benyttes!? jeg tror forsmalingen og menigheten klarer å finne ut av dette selv. Også håper jeg du tar avstand fra alt som har med asyl å gjøre - for disse har vel ingenting i kirken å gjøre?

Også må du slutte å undervurdere folket da! de som virkelig tar avstand fra kristendommen, og ikke er kristne - tror du virkelig de feirer jula - og skyller på jesus?

Tror du ikke at det fins flere tenkenede mennesker der ute? Det er nok ikke bare du som har reflektert over tingenes tilstand.

Det er de som "iblandt" mellom hverdagsstress og den viktige troen på seg selv, som velger å tro at Jesus er grunnen til vår tradisjon av julefeiringen. Det er vi som ikke benekter kristendommen, men som heller ikke aktivt utøver den tradisjonelle kristendommen - det er vi som "tror" at jesus er grunnen til høytiden. Som kanskje skimter en ro og fred vi ellers ikke har tid til i romjulen, og som tar godt imot tanken på noe mer.. Det er nok mange av oss som ikke tørr å avfeie Gud - for vi er rett og slett usikre innimellom. Og vi er ikke late eller dumme - vi har tatt et standpunkt som du ikke skal bry deg med.

Så; Jeg tror det er svært få som slår fra seg all kristendomstro, men som likevel sier at; jaja, jesus ble jo født så da er det bare å feire.

Dessuten; det er den som tilpasser seg som overlever. Slik er det med våre tradisjoner og religioner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bjørnsdatter
Jeg er litt enig med Bjørnsdatter i denne tråden  :overrasket: , selv om jeg ikke skjønner hvorfor du alltid blir så sint i slike diskusjoner...

Alle som vil, skal få døpe barna sine. Men de bør vite hva de faktisk står i et gudshus og lover. Det samme gjelder faddere, de lover å hjelpe til å gi barnet en kristen oppvekst. Jeg ser selvfølgelig at det også handler om tradisjon, men hvis man overhodet ikke tror på det det handler om, er det respektløst.

Takk, Tuji. Det er for sånne som deg (ikke negativt ment!!), som faktisk mener noe med det de gjør, at jeg gidder å bry meg om kirken. Jeg synes det er dårlig gjort å tråkke på andres tro ved å stå der og late som. Da er det bedre å finne alternativer.

Men så blir jeg litt sint når folk mener at jeg og andre med meg bare "stjeler" kristne riter, for det er overhodet ikke sant. Og så blir jeg sint når det er tydelig at folk ikke har brukt huet sitt og tenkt sjæl - for det synes jeg er minste minimum.

Akkurat livssyn og etikk er for meg grunnlaget for hvem vi er, ikke sånn at jeg definerer meg først og fremst som human-etiker, men at jeg vet hva jeg står for og vet hvilke verdier som betyr noe for meg, uansett hvilken bås det måtte plassere meg i. Men svært svært mange mener at vi er kristne alle sammen, fordi Norge er et kristent land. Kom ikke her. Både du og jeg har rett til å definere oss selv slik vi vil - og jeg nekter å bli betegnet som noe jeg ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Guided

Ingen av mine barn er døpt og ingen av dem har faddere, jeg tenkte igrunnen ikke på faddere fordi jeg mente at det hørte kirkedåp til.

Når det gjelder Humanetisk forbund så syns jeg vel på mange måter at de virker like intolerante som enkelte deler av den norske kirken.

Et av mine barn er konfirmert gjennom Humanetisk forbund og det var en vakker seremoni med et vakkert innhold. Et annet av mine barn ønsker å døpe seg i kirken og stå konfirmant i kirken fordi h*n er kristen, og jeg syns kirken har en vakker seremoni med et vakkert innhold.

Jeg liker ikke fordømmelse av noe slag, og jeg liker heller ikke at man må forsvare hvorfor man tror på gud overfor humanetikere og hvorfor man ikke tror på gud overfor kristne, toleranse og aksept for menneskers forskjellighet er en fin ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var litt sleivete og humoristisk sagt det om at lærerne kommer til å hate henne.  Jeg mener ikke at de kommer til å løpe etter henne med fakler og høygafler.

:legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neffi, du er alltid like morsomt. Og det er så fantastisk at du så godt ser splinten i din brors øye men absolutt ikke bjelken i ditt eget For å bruke en lignelse fra bibelen ;)

Endret av Fresh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...