Gå til innhold

Faddere hvis barnet ikke skal døpes


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Faddere i ordet rette betydning skal være vitner på at barnet er dåpt. Hvis barnet ikke er døpt, så er det heller ikke vitner til det..

Men du står selvfølgelig fritt til å bruke ordet på en annen måte og selv utpeke venner eller noe som du håper at skal ha et spesielt nært forhold til barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigerinnen min hadde ikke dåp, men en fest for å feire barnet, og ønske det velkommen i familien. De syntes det var koselig at barnet skulle ha faddere, og valgte å be noen om å være det. Helt uproblematisk, og veldig hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo på en måte som dette med å ha to forlovere hver. Du kan godt kalle dem hva du vil, men de ER ikke det.

Å være fadder er noe som henger sammen med en kirkelig dåp.

Men du kan jo kalle noen "fadder" likevel, om det er det du vil. De ER ikke fadder, men det er en annen sak, du står fritt til å kalle dem det likevel, og legge hva du vil i det begrepet, ingen kan nekte deg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal du ha en "fadder"?

Hvorfor gjøre det så høytidelig når dere likevel ikke vil ha en dåp?

Man har ikke dåp bare fordi man er kristen. Det er også et rituale, og en norsk tradisjon. Og en markering av en fødsel.

Skjønner ikke hvorfor noen vil ha visse deler av en kristen tradisjon, mens andre deler er helt å se bort fra. Fordi man vil være litt utradisjonell. Eller fordi man ER det.

da det gjelder religion - så hvorfor da være så konservativ å tenke at noe som foregår i en kirke er veldig konservativt - og ikke kan inkludere de som ikke følger den kristne tro?

Du tenker iallefall ikke utradisjonellt. I forhold til hva jeg ser på det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor skal du ha en "fadder"?

Hvorfor gjøre det så høytidelig når dere likevel ikke vil ha en dåp?

Man har ikke dåp bare fordi man er kristen. Det er også et rituale, og en norsk tradisjon. Og en markering av en fødsel.

Skjønner ikke hvorfor noen vil ha visse deler av en kristen tradisjon, mens andre deler er helt å se bort fra. Fordi man vil være litt utradisjonell. Eller fordi man ER det.

da det gjelder religion - så hvorfor da være så konservativ å tenke at noe som foregår i en kirke er veldig konservativt - og ikke kan inkludere de som ikke følger den kristne tro?

Du tenker iallefall ikke utradisjonellt. I forhold til hva jeg ser på det som.

Det var bare et spørsmål Neffi. Det er da vel lov å spørre om ting?

Takk for svar alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare et spørsmål Neffi. Det er da vel lov å spørre om ting?

Takk for svar alle

Jada, og jeg svarte bare det jeg tenkte rundt det! Det er vel lov det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor skal du ha en "fadder"?

Hvorfor gjøre det så høytidelig når dere likevel ikke vil ha en dåp?

Man har ikke dåp bare fordi man er kristen. Det er også et rituale, og en norsk tradisjon. Og en markering av en fødsel.

Skjønner ikke hvorfor noen vil ha visse deler av en kristen tradisjon, mens andre deler er helt å se bort fra. Fordi man vil være litt utradisjonell. Eller fordi man ER det.

da det gjelder religion - så hvorfor da være så konservativ å tenke at noe som foregår i en kirke er veldig konservativt - og ikke kan inkludere de som ikke følger den kristne tro?

Du tenker iallefall ikke utradisjonellt. I forhold til hva jeg ser på det som.

Når man blir døpt så er jo det et kristent rituale, og jeg synes det blir feil å døpe barna sine om hvertfall ikke en av foreldrene er kristne. For meg så blir det blasfemisk, akkurat som å gifte seg i kirken uten å være kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner heller ikke vitsen med å ha faddere til barnet, hvis det ikke skal døpes. For min del blir det feil å trekke ut enkelte elementer i en kristen handling man har valgt bort med hensikt. Enten syns jeg dere skal døpe barnet og da ha faddere, eller dere skal droppe det, og da samtidig dropper faddere. Men det er nå min mening, og jeg er så "vanskelig" at jeg ikke liker borgerlig konfirmasjon heller. Det er etter min mening en kristen handling, og da får man velge det ekte varen eller la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Human-etisk forbund har et alternativ til dåp, navnefest.

Har også vært med på privat navnefest, da stilte venner/søsken opp som vitner og iallefall i denne familien har vitnene et litt mer spesiell rolle når det gjelder å følge opp barnet. Men blir jo ikke som fadder alikevel, fadder har vel som hovedoppgave å lære opp barnet i den kristne tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke ha faddere på et barn som ikke er døpt. Fadderskap henger sammen med dåpen, og kun det. Å være fadder innebærer å følge opp at barnet får en kristen oppvekst og lærer om den kristne tro.

Hva mener du skal være poenget med "fadder" til barnet, når barnet ikke skal ha en kristen oppdragelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En fadder er da et vanlig norsk ord som brukes i mange andre sammenhenger enn i forbindelse med kristen dåp. Hvis noen som har borgerlig navnefest eller en annen festlig markering i forbindelse med at de har fått barn ønsker å ha faddere så antar jeg at de mener at disse menneskene kan bidra i barnas oppvekst, eller at de er mennesker som man vet vil kunne gi barna positive impulser på forskjellige måter. At ordet fadder brukes er vel ikke så farlig, det er jo uansett ikke snakk om en kristen oppdragelse, og kirken har ikke monopol på ordet fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Verdens verste husmor

Jeg tenker på gudmor/gudfar i betydningen "verger" jeg da, og hvorfor ikke utnevne verger til barna, for så å markere det med en feiring?

Om du kaller dem faddere, gudmor/gusfar, verger har ingen betydning, rollen vil jo være den samme... ;)

Mine barns faddere er også barnas "verger" som skal sørge for barna om noe skjer med meg og min mann.

Deres oppgaver er i hovedsak å ta vare på barna, samt å passe på at barna holder kontakten med familien om noe skulle skje oss, dette sa de seg enige i da de godtok fadderrollen.

Dåpen fikk for oss en dobbeltrolle, i og med at den også ble en høytidelig markering av vergenes "innlemmelse" i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Men hvorfor skal du ha en "fadder"?

Hvorfor gjøre det så høytidelig når dere likevel ikke vil ha en dåp?

Man har ikke dåp bare fordi man er kristen. Det er også et rituale, og en norsk tradisjon. Og en markering av en fødsel.

Skjønner ikke hvorfor noen vil ha visse deler av en kristen tradisjon, mens andre deler er helt å se bort fra. Fordi man vil være litt utradisjonell. Eller fordi man ER det.

da det gjelder religion - så hvorfor da være så konservativ å tenke at noe som foregår i en kirke er veldig konservativt - og ikke kan inkludere de som ikke følger den kristne tro?

Du tenker iallefall ikke utradisjonellt. I forhold til hva jeg ser på det som.

Unnskyld at jeg sporer av, men noe så inkonsekvent og tullete som dette har jeg ikke lest på lenge. Men det gjenspeiler vel holdningen blant folk: Tror ikke på Gud, men skal bruke ritualene og kirken og står som medlem i statskirken "fordi det er tradisjon" - det betyr jo ingenting. Seremonishopping kalles det. Det er lite gjennomtenkt, og fullstendig respektløst for dem som faktisk bekjenner seg til det livssynet kirken står for. Du står jo faktisk der og JUGER når presten sier at fadderne skal hjelpe til å oppdra barna i kristen tro. Å så koselig og tradisjonsrikt, å JUGE om hvordan man vil oppdra barnet sitt! En ting er hvis man mener det oppriktig, men når man ikke engang tror selv, da er det følelseskald utnytting og ryggradsløs "tradisjonsfølging" - fordi man ikke tør å ta et ordentlig standpunkt og mene det man mener. Eller kanskje man bare ikke mener så mye. Det er litt slitsomt å tenke for mye.

Og hvorfor er det greit å gjennomføre en dåpshandling, som for kristne er et hellig sakrament, bare for show, men å kalle noen for en fadder som ikke er en fadder, det er feil? DET er å plukke ut biter man liker? Nei, jaggu får man ta et ordentlig valg, og velge dåp og det det står for, eller så får man la vær. Det finnes alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Unnskyld at jeg sporer av, men noe så inkonsekvent og tullete som dette har jeg ikke lest på lenge. Men det gjenspeiler vel holdningen blant folk: Tror ikke på Gud, men skal bruke ritualene og kirken og står som medlem i statskirken "fordi det er tradisjon" - det betyr jo ingenting. Seremonishopping kalles det. Det er lite gjennomtenkt, og fullstendig respektløst for dem som faktisk bekjenner seg til det livssynet kirken står for. Du står jo faktisk der og JUGER når presten sier at fadderne skal hjelpe til å oppdra barna i kristen tro. Å så koselig og tradisjonsrikt, å JUGE om hvordan man vil oppdra barnet sitt! En ting er hvis man mener det oppriktig, men når man ikke engang tror selv, da er det følelseskald utnytting og ryggradsløs "tradisjonsfølging" - fordi man ikke tør å ta et ordentlig standpunkt og mene det man mener. Eller kanskje man bare ikke mener så mye. Det er litt slitsomt å tenke for mye.

Og hvorfor er det greit å gjennomføre en dåpshandling, som for kristne er et hellig sakrament, bare for show, men å kalle noen for en fadder som ikke er en fadder, det er feil? DET er å plukke ut biter man liker? Nei, jaggu får man ta et ordentlig valg, og velge dåp og det det står for, eller så får man la vær. Det finnes alternativer.

:ler: Da håper jeg du hopper over jula også?

(og bare for å legge til: dette handler ikke om meg! Selv tror jeg på GUD men tar ikke bibelen bokstavelig. Det er vokst frem en salig blanding da det gjelder vår religion og kultur - noe som passer og kan intergrere oss mennesker som lever i det samfunnet vi lever i - IDAG - det er ikke JEG som har modernisert kristendommen... den har helt enkelt blitt tilpasset vårt liv etterhvert som disse tusenvis av år har gått ;) og den versjonen passer meg bedre enn den du preker for - men akk, ja, takk vi er forskjellige - der fikk jeg jammen höre hvor dum du synes jeg er! takk for at du påminte meg ;) )

Endret av Neffi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:  Da håper jeg du hopper over jula også?

Den kristne julen har ingenting med juletre, gaver og ribbe å gjøre. Skal man feire en kristen jul bør man bruke juledagene til kirkebesøk og bønn. Så kan vi andre ha nisse og andre hedenske skikker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...