Gå til innhold

Normalkristen...


Smascha

Anbefalte innlegg

Å, jeg synes det er så vanskelig å være troende! I hvertfall å finne mennesker som skjønner hva jeg mener..... ;)

Noen venner synes det er helt merkelig at jeg kan være kristen når jeg vet hvor masse fandeskap religion bringer og de synes jeg blir "ledet" og kjøper sannheter som klart kan utfordres intellektuellt.

Andre mener at jeg ikke er "ekte" kristen siden jeg drikker og røyker, går på konserter og fester...

Arghh!!

Man skal jo så klart være seg selv, og det er det jeg forsøker, men det hadde vært så deilig å av og til møtt noen som opplever kristendommen på samme måte som jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Det er mange som deg. Man slutter ikke å være menneske om man blir kristen. Desverre tror mange ikke-kristne at kristne ikke gjør annet enn å lese Bibelen og gå på bøennemøter. Jeg skjønner frustrasjonen din godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ver deg selv, det er ikke sikkert de som regner seg for sprenglerde er så mye

bedre enn deg.

Jeg kjenner mange innkludert meg selv.

Leser moderat i bibelen,

men går i kirken og liker å høre kristne innslag i TV og radio.

Lykke til i ditt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette minner meg om en uttalese min beste venninne kom med etter og ha møtt min kjære for første gang.

Hun viste han var en kristen, og etter helgen sa hun til meg: Ikke pokker om ......er kristen. Han røyker, flørter, forteller groviser og tar en øl jo :hoho:

Dette ligger mange år tilbake i tid, og det gikk ikke lenge før min venninne skjønte at min kjære er en kristen- men en glad kristen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe. tror det er mange som kjenner seg igjen her du! jeg er en av de! jeg drikker og fester av og til, flørter, har sex og lever livet mitt!=) men jeg er kristen, jeg har en tro som jeg holder for meg selv. jeg går ikke rundt å annonserer det. og i følge noen er jeg dermed ikke kristen! fordi jeg ikke praktiserer det offentlig og slik som alle andre gjør det.. bare vær deg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he!

Det er godt å vite at jeg ikke er heeelt ¨far out¨ iallefall.

Tusen takk for koselige svar alle sammen!

:smilyblomst: Smascha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg synes det er så vanskelig å være troende! I hvertfall å finne mennesker som skjønner hva jeg mener..... ;)

Noen venner synes det er helt merkelig at jeg kan være kristen når jeg vet hvor masse fandeskap religion bringer og de synes jeg blir "ledet" og kjøper sannheter som klart kan utfordres intellektuellt.

Andre mener at jeg ikke er "ekte" kristen siden jeg drikker og røyker, går på konserter og fester...

Arghh!!

Man skal jo så klart være seg selv, og det er det jeg forsøker, men det hadde vært så deilig å av og til møtt noen som opplever kristendommen på samme måte som jeg!

Jeg husker ennå absolutt første gang jeg i 1978 skulle begynne å studere teologi på Universitetet i Oslo. Det var ikke uten en viss ærefrykt for de fromme. Det må innrømmes, men det gikk fort over. For da jeg kom til heisen i den bygningen som fakultetet den gang lå i, var det fullt av ødelagte møbler der inne. Noen holdt på å bære dem ut, og jeg spurte om hva som hadde skjedd. "Teologene har hatt fest," var svaret. Noen etasjer lenger oppe i bygningen traff jeg på en nesten ferdig utdannet teologistudent. "Tror du på Gud?" spurte han meg. "Ja," svarte jeg overrasket. "Ha, det gjør ikke jeg," var svaret. Denne studenten er i dag prest i Den norske kirke.

Slik var mitt første møte med Det teologiske fakultetet i Oslo for mange år siden. Jada, helt sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ennå absolutt første gang jeg i 1978 skulle begynne å studere teologi på Universitetet i Oslo. Det var ikke uten en viss ærefrykt for de fromme. Det må innrømmes, men det gikk fort over. For da jeg kom til heisen i den bygningen som fakultetet den gang lå i, var det fullt av ødelagte møbler der inne. Noen holdt på å bære dem ut, og jeg spurte om hva som hadde skjedd. "Teologene har hatt fest," var svaret.  Noen etasjer lenger oppe i bygningen traff jeg på en nesten ferdig utdannet teologistudent. "Tror du på Gud?" spurte han meg. "Ja," svarte jeg overrasket. "Ha, det gjør ikke jeg," var svaret. Denne studenten er i dag prest i Den norske kirke.

Slik var mitt første møte med Det teologiske fakultetet i Oslo for mange år siden. Jada, helt sant.

Oj! Det var spesielt, mildt sagt! Hørte om ein prest i den anglisaksiske kirke som mistet jobben for noen år siden da det kom fram at han aldri hadde trodd på Gud!

Men over til noe heeelt annet. Hva synes du var det beste med å studere teologi, rent faglig sett? Du trenger så klart ikke svare hvis det er for personlig, men jeg blir veldig glad om du gjør det!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Det var spesielt, mildt sagt! Hørte om ein prest i den anglisaksiske kirke som mistet jobben for noen år siden da det kom fram at han aldri hadde trodd på Gud!

Men over til noe heeelt annet. Hva synes du var det beste med å studere teologi, rent faglig sett? Du trenger så klart ikke svare hvis det er for personlig, men jeg blir veldig glad om du gjør det!

:)

Tja, det var mange ting som var bra med teologistudiet, men rent faglig ... hm, tror kanskje det beste her var at jeg lærte å forholde meg åpen for at en bibeltekst kan ha mer enn en tolkning. For meg personlig var det veldig viktig å oppleve at jeg faktisk hadde misforstått flere ting i Bibelen. Det gjorde at jeg ikke ble så skråsikker troende som jeg i utgangspunktet var før teologistudiet. :-)

Ja, og så oppdaget jeg etter hvert at det prester sier fra prekestolen ikke nødvendigvis er i tråd med nyere teologisk forskning. Jeg lærte at det kunne være forskjell på teologisk forskning og forkynnelse av en kirkes budskap. Dette førte til at jeg meget tidlig lærte forskjellen på den historiske Jesus, den kanoniske Jesus og kirkens budskap om Jesus. Meget nyttig å kunne, i alle fall for meg.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer pastoren. Å gjennom teologistudiet få oppdage mangfoldet i kristen tro og tradisjon, gjør en også mindre skråsikker og mer ydmyk i forhold til egne ståsteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest runehera

veldig feil! enten så er man kristen og det i form av sann kristen, eller så er man "kristen" og det i form av usann kristen, falsk kristen.

som kristen i rett betydning er man frelst, med andre ord født på ny.

ein har då Den Hellige Ånd som også er Jesu Ånd i sitt hjerta og er på vei til ein evig himmel med evig glede, og ikkje lenger til eit evig helvete i ildsjøen med evig pine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg synes det er så vanskelig å være troende! I hvertfall å finne mennesker som skjønner hva jeg mener..... ;)

Noen venner synes det er helt merkelig at jeg kan være kristen når jeg vet hvor masse fandeskap religion bringer og de synes jeg blir "ledet" og kjøper sannheter som klart kan utfordres intellektuellt.

Jeg er enig med deg - og jeg regner meg selv som kristen. Noen ganger kunne jeg ønske det ikke fantes religioner på jord pga. det du nevner, men da hadde jeg jo også mistet min tro.

veldig feil! enten så er man kristen og det i form av sann kristen, eller så er man "kristen" og det i form av usann kristen, falsk kristen.

som kristen i rett betydning er man frelst, med andre ord født på ny.

ein har då Den Hellige Ånd som også er Jesu Ånd i sitt hjerta og er på vei til ein evig himmel med evig glede, og ikkje lenger til eit evig helvete i ildsjøen med evig pine.

Jeg vil ikke at noen skal sette noen kriterier for meg, sånn og sånn skal jeg være og det og det skal jeg har gjort for å være en kristen. Jeg tror på Gud; at Gud har skapt verden og at han sendte Jesus til jorden for at vi skal få tilgivelse for det gale vi gjør, og at vi skal få ett evig liv etter døden.

That`s it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest runehera
Jeg vil ikke at noen skal sette noen kriterier for meg, sånn og sånn skal jeg være og det og det skal jeg har gjort for å være en kristen. Jeg tror på Gud; at Gud har skapt verden og at han sendte Jesus til jorden for at vi skal få tilgivelse for det gale vi gjør, og at vi skal få ett evig liv etter døden.

That`s it!

ok, du må seff. tru på da du vil! no skal eg fortella deg kem eg trur på:

når det gjelder religion, er eg heilt enig med deg! skulle heller ikkje ønskt at da fantes! :) all religion går jo ut på å gjera seg sjøl fortjent til Gud, "klatra opp" til Gud. ingen sjangs!!

eg var kristen eg og før eg blei frelst!

hadde blitt veldig irritert om folk hadde satt kriterier for meg også! viktig å gjera da ein vil, da ein liker! på den Jesus eg trur på (er jo mange Jesus`er) er det slik at ein kan komma til Han akkurat som ein er, men for å kunne ha denne bibelens Jesus som Herre og Frelsar må ein vera født på ny. så den Jesus eg trur på er den Jesus som har skreve bibelen (Guds Ord) ved Sin Ånd (Den Hellige Ånd) gjennom frelste. så min Jesus sitt syn på ein kristen, er altså ein som er født på ny. satan også trur på Gud. dei onde åndene gjer det også. men dei skjelver! dei er like mykje evig fortapt som dei som ikkje er født på ny. ei tru er ikkje ei tru uten gjerninger, seier min Jesus. som kroppen er død uten ånd, er trua død uten gjerninger, seier også min Jesus. satan trur også at Gud har skapt verden. men trur du han kjem til himmelen? det er sant at Gud Fader sendte Jesus til verden for å tilgi menneskene, men ein er født på ny når ein har tatt imot denne tilgivelsen. Jesus seier at det er mange som priser Ham med lippene, men hjerta deiras er langt borte frå Ham. er hjerteforholdet Han vil ha! den som tror har evig liv, ikkje den som "tror".

det er det som min Jesus seier! og det Han seier, trur eg på!

du må for all del ha kem Jesus du vil og tru på da han seier eller ikkje! da vil visa seg til slutt kem Jesus som var den sanne Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, du må seff. tru på da du vil! no skal eg fortella deg kem eg trur på:

når det gjelder religion, er eg heilt enig med deg! skulle heller ikkje ønskt at da fantes! :) all religion går jo ut på å gjera seg sjøl fortjent til Gud, "klatra opp" til Gud. ingen sjangs!!

eg var kristen eg og før eg blei frelst!

hadde blitt veldig irritert om folk hadde satt kriterier for meg også! viktig å gjera da ein vil, da ein liker! på den Jesus eg trur på (er jo mange Jesus`er) er det slik at ein kan komma til Han akkurat som ein er, men for å kunne ha denne bibelens Jesus som Herre og Frelsar må ein vera født på ny. så den Jesus eg trur på er den Jesus som har skreve bibelen (Guds Ord) ved Sin Ånd (Den Hellige Ånd) gjennom frelste. så min Jesus sitt syn på ein kristen, er altså ein som er født på ny. satan også trur på Gud. dei onde åndene gjer det også. men dei skjelver! dei er like mykje evig fortapt som dei som ikkje er født på ny. ei tru er ikkje ei tru uten gjerninger, seier min Jesus. som kroppen er død uten ånd, er trua død uten gjerninger, seier også min Jesus. satan trur også at Gud har skapt verden. men trur du han kjem til himmelen? det er sant at Gud Fader sendte Jesus til verden for å tilgi menneskene, men ein er født på ny når ein har tatt imot denne tilgivelsen. Jesus seier at det er mange som priser Ham med lippene, men hjerta deiras er langt borte frå Ham. er hjerteforholdet Han vil ha! den som tror har evig liv, ikkje den som "tror".

det er det som min Jesus seier! og det Han seier, trur eg på!

du må for all del ha kem Jesus du vil og tru på da han seier eller ikkje! da vil visa seg til slutt kem Jesus som var den sanne Jesus.

Hva legger du i begrepet "født på ny"? Og hvordan kan du vite at nettopp du har den helt korrekte forståelsen av hvem Jesus er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Hva legger du i begrepet "født på ny"? Og hvordan kan du vite at nettopp du har den helt korrekte forståelsen av hvem Jesus er?

(denne burde kanskje havne på skråblikk og generaliseringer, men den passet så fint her)

1. Alle som tror har den eneste sanne troen og vet AKKURAT hva grunnleggeren av religionen mente.

2. Kristne er ikke religiøse. For kristendommen er jo ingen religion, den er jo helt 100% sann.

3. Alt som står i bibelen, koranen og alle andre hellige skrifter er 100% sant i følge deres respektive tilhengere. Unntak bekrefter regelen.

4. Ingen har samme oppfatning av hva det faktisk STÅR i disse skriftene, men sant er det lell. Og den du snakker med har selvsagt fasiten.

5. En som tror vil gjøre alt i sin makt for å gjøre verden til et bedre sted for alle folkeslag. Inkl å slå ihjel alle som ikke tror på det samme som ham. MEN - det er i nestekjærlighetens og toleransens navn, selvsagt.

Det er noen mennesker som er helt umulig å diskutere med, på grunn av de fem punktene over. Og så finnes det mennesker som heldigvis ikke bare graver seg ned i tusen år gamle skrifter, de bruker hodet sitt også, og fortsatt finner de plass til å tro på noe. Fint for dem, og helt greit for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest runehera
Hva legger du i begrepet "født på ny"? Og hvordan kan du vite at nettopp du har den helt korrekte forståelsen av hvem Jesus er?

dette trur eg:

dette legger eg i født på ny:

"Det var en mann som het Nikodemus. Han var fariseer og en av jødenes rådsherrer. 2 Han kom til Jesus om natten og sa: «Rabbi, vi vet at du er en lærer som er kommet fra Gud. For ingen kan gjøre de tegnene du gjør, uten at Gud er med ham.» 3 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike.» 4 «Hvordan kan en som er gammel, bli født?» sa Nikodemus. «Kan noen komme inn i sin mors mage igjen og bli født for andre gang?» 5 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike. 6 Det som er født av kjøtt, er kjøtt, men det som er født av Ånden, er ånd. 7 Undre deg ikke over at jeg sa til deg: 'Dere må bli født på ny.' 8 Vinden blåser dit den vil, du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Slik er det med hver den som er født av Ånden.» 9 «Hvordan kan dette skje?» spurte Nikodemus. 10 Jesus svarte: «Du er en lærer for Israel og vet ikke det? 11 Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Vi taler om det vi vet, og vitner om det vi har sett, men dere tar ikke imot vårt vitneutsagn. 12 Hvis dere ikke tror når jeg taler til dere om det jordiske, hvordan kan dere da tro når jeg taler om det himmelske? 13 Ingen annen er steget opp til himmelen enn han som er steget ned fra himmelen: Menneskesønnen. 14 Og slik Moses løftet opp slangen i ørkenen, slik må Menneskesønnen bli løftet opp, 15 for at hver den som tror på ham, skal ha evig liv. 16 For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. 17 Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. 18 Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn. 19 Og dette er dommen: Lyset er kommet til verden, men menneskene elsket mørket høyere enn lyset, fordi deres gjerninger var onde. 20 For den som gjør det onde, hater lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gjerninger ikke skal bli avslørt. 21 Men den som følger sannheten, kommer til lyset, så det skal bli klart at hans gjerninger er gjort i Gud.»" (Joh. 3)

pga. Guds Ånd har åpenbart det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Det er noen mennesker som er helt umulig å diskutere med, på grunn av de fem punktene over. Og så finnes det mennesker som heldigvis ikke bare graver seg ned i tusen år gamle skrifter, de bruker hodet sitt også, og fortsatt finner de plass til å tro på noe. Fint for dem, og helt greit for meg :)

dette trur eg:

er bedre å setta si lit til ein evig Gud som har skapt alt,osv., enn å setta si lit til begrensa skapte mennesker som er påvirka av djevelen som også er skapt av denne Gud. fri vilje! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
dette trur eg:

er bedre å setta si lit til ein evig Gud som har skapt alt,osv., enn å setta si lit til begrensa skapte mennesker som er påvirka av djevelen som også er skapt av denne Gud. fri vilje! :)

Takk for at du understreket poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...