Gå til innhold

Harry Potter-film 1. juledag


Anbefalte innlegg

Nei, det jeg skrev var at det som sendes resten av året er hovedsakelig for ikke-kristne, dvs. at det sendes få kristne filmer og kristne dokumentarer.

Det sendes vel like mange kristne filmer og dokumentarer som det sendes jødiske, islamske, hinduistiske osv, om ikke flere til og med. Så oisann, kanskje er kristendommen akkurat passe representert på sendeskjemaet til de norske kanalene som det er?

Og i julen er det faktisk allerede ganske mange program med kristent innhold og budskap, men heldigvis for resten av fellesskapet så sendes det andre ting også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du sammenligner antall dokumentarer og underholdningsprogrammer som har et kristent fokus med de som ikke har et kristent fokus, så kommer kristendommen særs dårlig ut. Det er ingen tvil om at alle programmer som sendes hovedsakelig ikke omhandler kristendommen. Så om kristendommen faktisk får hovedfokus en dag i året - på en av de viktigste dager i kirkeåret - så ser jeg ikke på det som hverken krevende, urettferdig eller egoistisk. Faktisk synes jeg det er smålig å ikke unne de kristne èn dag i året som er tilrettelagt for dem og deres tro.

Så kan alle de som ikke ønsker å fokusere på kristendommen skru av idiot-boksen eller leie seg en Harry Potter-film og se den. Det er i hvert fall min mening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo allerede et hovedfokus på kristendommen 1.juledag. Når skal det egentlig bli bra nok?

Det som jeg har skrevet om igjennom hele tråden: At statskanaler ikke sender Harry Potter (eller andre omdiskuterte filmer) på 1.juledag, men fokuserer på hovedsakelig å sende filmer og dokumentarer som omhandler kristendommen direkte, da spesielt på julens budskap. Det er det eneste jeg snakker om i denne tråden. :)

Nå har ikke NRK - så vidt jeg har forstått - sendt Harry Potter-film på 1. juledag enda, så da blir det egentlig en hypotetisk diskusjon. Men jeg synes likevel den er relevant i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sammenligner antall dokumentarer og underholdningsprogrammer som har et kristent fokus med de som ikke har et kristent fokus, så kommer kristendommen særs dårlig ut. Det er ingen tvil om at alle programmer som sendes hovedsakelig ikke omhandler kristendommen. Så om kristendommen faktisk får hovedfokus en dag i året - på en av de viktigste dager i kirkeåret - så ser jeg ikke på det som hverken krevende, urettferdig eller egoistisk. Faktisk synes jeg det er smålig å ikke unne de kristne èn dag i året som er tilrettelagt for dem og deres tro.

Så kan alle de som ikke ønsker å fokusere på kristendommen skru av idiot-boksen eller leie seg en Harry Potter-film og se den. Det er i hvert fall min mening.  :)

Hvilket annet fokus har da resten av programmene? Er de humanistiske? Jødiske? Muslimske? Eller er det slik at de er livssynsuavhengige?

Hver søndag så er det kristne program på tv. I tillegg er det en god del ekstra fjernsynsvisninger fra kirker. Jeg tipper det er rundt 1000 slike program i året. Hvor mange muslimske er det? 0? Hvor mange humanetiske? 0? Jødiske? 0?

Det som er smålig er at man krever egne tv-dager i året som kun skal fokusere på en religion. Det som ikke er smålig er å forsøke å favne alle. Men det vil vel du aldri se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er smålig er at man krever egne tv-dager i året som kun skal fokusere på en religion. Det som ikke er smålig er å forsøke å favne alle. Men det vil vel du aldri se.

Grunnen til at jeg fokuserer på kristendommen er fordi vi har en statskirke, med kristendommen nedfelt i grunnloven og julen som en offentlig høytidsdag. Derfor mener jeg at statsmediene bør følge det opp på høytidsdagene.

Selv er jeg minst like interessert i jødedommen, islam, hindusimen osv. som jeg er i kristendommen, og ønsker ingenting mer enn at stat og kirke skilles - og også at vi ikke lenger er en kristen stat, men en religionsnøytral en. Og DA trenger vi ikke ha et slikt statlig fokus på kristendommen. Jeg skulle også ønske at faget KRL ble erstattet med Religion, slik at man lærte om alle religioner på nøyaktig lik linje.

Den siste setningen var såpass usaklig at jeg velger å overse den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grunnen til at jeg fokuserer på kristendommen er fordi vi har en statskirke, med kristendommen nedfelt i grunnloven og julen som en offentlig høytidsdag. Derfor mener jeg at statsmediene bør følge det opp på høytidsdagene.

Og det gjør den. Men du skjønner, statskirken består ikke bare av de som har problemer med HP (og de kristne er dermed ikke en ensartet gruppe). Faktisk vil jeg anta at de fleste som har problemer med HP ikke er i statskirken i det hele tatt. En all-inkluderende statkirke vil fort bli litt for tamme for slike.

Så hvorfor skal en liten marginal gruppe i statkirken få hele 1. juledag, mens resten av de som er i statskirken ikke få noe? Beklager, men jeg ser ikke helt det rasjonelle i hva du ønsker å oppnå her. Annet enn å konstruerer problemer, dvs. kverulere.

Endret av punktom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hvis du ikke ser det og mener at jeg bare vil kverulere, så er det vel ikke så veldig mye poeng i at vi diskuterer det videre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det virkelig er så farlig for de kristne, får de bytte kanal eller rett og slett slå av hele TVen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg synes er mest underlig. At dette blir tatt opp som et problem eller at det faktisk er skrevet tre sider om det.

Har ikke folk bedre ting å gjøre enn å irritere seg over hva som sendes på tv i jula? Kan ikke disse folkene kjempe et slag for all møkka de sender på tv hver eneste dag resten av året?! Det er jo faktisk en kamp det er verdt å kjempe! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at et stort flertall av kristne i dette landet ikke ville reagert på at Harry Potter ble vist 1. juledag. Hvorfor lage problemer der de ikke finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Jeg er ganske sikker på at et stort flertall av kristne i dette landet ikke ville reagert på at Harry Potter ble vist 1. juledag. Hvorfor lage problemer der de ikke finnes?

Enig der. At noen har reagert betyr ikke nødvendivis at mange gjør det. For noen år tilbake var det noen som reagerte på at de drakk vin i Gutta på tur. Hvor langt skal man strekke seg for å ikke støte noen? Noen mener dans er feil, ta vekk Skal vi danse. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg synes er mest underlig. At dette blir tatt opp som et problem eller at det faktisk er skrevet tre sider om det.

Har ikke folk bedre ting å gjøre enn å irritere seg over hva som sendes på tv i jula? Kan ikke disse folkene kjempe et slag for all møkka de sender på tv hver eneste dag resten av året?! Det er jo faktisk en kamp det er verdt å kjempe! :ler:

Det er mange diskusjoner her på KG jeg heller ikke synes er særlig interessante eller vits i å diskutere - så jeg holder meg unna dem. Hvis du synes diskusjonen er så tåpelig, så kan du gjøre det samme. For den blir ikke kortere enn tre sider om du svarer. ;)

Jeg "irriterer" meg ikke over at HP blir sendt på tv i jula, jeg stiller et spørsmål som jeg faktisk synes berører viktige tema - hvordan forholder vi oss til at vi er et kristent land, og må man nærmest be om unnskyldning for at en statsreligion skal behandles som en statsreligion og ikke som et utskudd fordi massen skal få sin sekulære underholdning 365 dager i uken? Jeg forstår godt at dette er et tema som ikke interesserer alle, derfor er det som sagt fullt mulig å ikke svare på noe man ikke synes er viktig. ;) Ellers vet jeg ikke hvem "disse folkene" er, men jeg er enig i at det sendes mye møkk på tv. Hvis du synes det er en kamp verd å kjempe, go for it! :klappe:

Ellers er det ikke snakk om generelle ting som at noen mener det er synd å danse eller feil å drikke vin på tv. Jeg liker ikke å gjenta meg selv til kjedsommelighet, men siden det ser ut til at det er misforståelser her (eller at noen ikke leser det jeg skriver skikkelig):

Det er snakk om at en staten tar konsekvensene av å faktisk ha en statsreligion, og dermed la statskanalene fokusere på kristne programmer og ikke sende noe som er omdiskutert på 1. juledag - som er en av de viktigste dagene i kirkeåret.

Jeg personlig mener det er feil. Og nå føler jeg at jeg har sagt min mening (og måtte gjenta meg selv et par ganger også), så hvis det ikke kommer nye spørsmål eller argumenter som gjør at jeg kan skrive noe nytt i stedet for å repetere mine forrige innlegg, så blir dette siste innlegg fra meg i debatten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler at kortene blir litt blandet her. Jeg er litt usikker på om trådstarter mener at det er feil å sende HP 1. juledag fordi det oppfattes som anti-kristent, eller rett og slett fordi det ikke er en religiøs film. Det er to helt forskjellige problemstillinger.

Hvis problemet er at HP for noen er djevelen i forkledning, er det bare yterliggående grupper som mener noe slikt, og ikke representanter for den statskirken du mener statskanalen vår bør fronte.

Er derimot problemstillingen at statskanalen bare burde sende religiøse programmer 1. juledag, stiller det seg litt annerledes, for da ville du hatt samme problem hvis "Sound of music" eller "Bambi" hadde blitt sendt.

Det jeg ikke forstår er hvorfor TV'en skal ha en sentral rolle i den kristne julefeiringen. Det hadde vært mer høytid dersom de bare hadde sendt svarte skjermer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At HP blir sendt i jula reagerer jeg ikke en prikk på, snarerer tvert imot. Et hovedmotiv i HP er jo at kjærligheten er sterkere enn døden - og er ikke det et kristelig grunnmotiv så vet ikke jeg. Både i HP og i Narnia blir dette betegnet som en "urgammel" eller "eldgammel" magi som ikke Heksa Hvit eller Voldemort kjenner til. HP er jo også full av referanser som kan gis en kristen tydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener altså at TV-kanalene burde fokusere på det religiøse og bare sende programmer som er i tråd med det kristne budskapet, fordi Norge har statskirke - og totalt ignorere det faktum at majoriteten av befolkningen garantert har mer lyst til å se Harry Potter.

Nå har jeg aldri sett en Harry-Potter-film, men har jo sett noen glimt av dette.

Jeg har stor respekt for Tabris som tar opp dette, tiltross for at hun selv ikke bekjenner seg som kristen. Dere andre er tydeligvis blinde for det å vise respekt for andre, særlig for de kristne. Nå er det vel slik at mange barn og ungdommer gjerne ser på TV på 1 Juledag, og mange kristne synes sikkert at det hadde vært mer passende med noe som ikke virker som okkult, slik som mange ser på HP.

På søndager tidligere, var det ikke lov å sende sport på NRK før andakten var over. Men dette taklet de enkelt med å ta andakten av programmet.

Nå er det nok ikke lov til å sende andakt på søndager hvis det er sport.

Hva med fotball?

Er dette Norges nasjonalsport, siden de sender fotballkamper, både norske og engelske hver eneste helg, og nesten hver dag i uken ellers også?

Hvor stor del av befolkningen krever å se fotball hver eneste dag?

Nå spiller det ingen rolle for meg hva NRK sender på 1 juledag, for hvis jeg vil se kristne programmer, så har jeg 4 andre kanaler som sender kristent døgnet rundt hver eneste dag.

Men jeg er helt enig med Tabris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ganske sikker på at et stort flertall av kristne i dette landet ikke ville reagert på at Harry Potter ble vist 1. juledag. Hvorfor lage problemer der de ikke finnes?

Mener du at alt som blir tatt opp her på KG har forårsaket problemer?

Er ikke dette et forum hvor en kan få høre andres meninger om ting en har meninger om selv, og sammenligne disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri sett en Harry-Potter-film, men har jo sett noen glimt av dette.

Jeg har stor respekt for Tabris som tar opp dette, tiltross for at hun selv ikke bekjenner seg som kristen. Dere andre er tydeligvis blinde for det å vise respekt for andre, særlig for de kristne. Nå er det vel slik at mange barn og ungdommer gjerne ser på TV på 1 Juledag, og mange kristne synes sikkert at det hadde vært mer passende med noe som ikke virker som okkult, slik som mange ser på HP.

På søndager tidligere, var det ikke lov å sende sport på NRK før andakten var over. Men dette taklet de enkelt med å ta andakten av programmet.

Nå er det nok ikke lov til å sende andakt på søndager hvis det er sport.

Hva med fotball?

Er dette Norges nasjonalsport, siden de sender fotballkamper, både norske og engelske hver eneste helg, og nesten hver dag i uken ellers også?

Hvor stor del av befolkningen krever å se fotball hver eneste dag?

Nå spiller det ingen rolle for meg hva NRK sender på 1 juledag, for hvis jeg vil se kristne programmer, så har jeg 4 andre kanaler som sender kristent døgnet rundt hver eneste dag.

Men jeg er helt enig med Tabris.

"Vise respekt for hverandre" er et mantra som går igjen her. Det er jeg enig i. Og det er om mulig det eneste jeg er enig i i dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Det er lov å skru både av og på tv'n i dette landet, og i Storbritannia også, hvis jeg ikke tar helt feil. Og det er vel i teorien også religionsfrihet. Det er ikke engang enerett på høytidsfeiring i slutten av desember. Alle kulturer har en markering av midtvinter og soleverv.

La oss ikke lage problemer der det ikke er noen, og så ser vi på tv vi som vil, og de som ikke vil, de kan gå i kirken eller be for seg selv i stedet. Eller gjøre noe helt annet hvis de har mer lyst til det.

"And Harry Potter and all his little friends went straight to Hell for practicing witchcraft."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg starte med å si at jeg ikke er kristen i tradisjonell forstand, og dermed aldri kunne tenkt meg å delta i en kristen organisasjon eller menighet. I tillegg er jeg også en veldig, veldig stor Harry Potter-fan som elsker både bøkene og filmene.

Men jeg kan likevel forstå de kristne som reagerte på at en Harry Potter-film ble sendt 1. juledag (tror det var i fjor). 1. juledag skal være en av de viktigste dagene i kirkeåret, og da mener jeg det bør reflekteres på TV. I hvert fall på statskanalen NRK så lenge vi har en statskirke. (Nå vet ikke jeg hvilken kanal Harry Potter-filmen gikk på, det kan like gjerne ha vært TV2).

Mange mener nok at en HP-film ikke har noe med religion å gjøre, og at det er greit at den vises siden de bare anser den som en koselig familiefilm. Men det er likevel ikke å stikke under en stol at Harry Potter er omstridt i kristne kretser, og det bør man vel kunne ta hensyn til den ene dagen i året? I tillegg mener jeg at man bør heller prioritere å sende kristne filmer som f.eks filmen om Jesus eller De ti bud i julen, så kan man heller sende Harry Potter i romjulen eller på nyttårsaften.

Hva mener dere?

Jeg mener at det er helt greit å sende Harry Potter hvilken dag som helst. Kristne som hisser seg opp over Harry Potter og 1. juledag, bør nok heller konsentrere seg om det som er viktigere i troen. Dessuten er det fullt mulig også for kristne å la være å se på TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...