Gå til innhold

Forskjellige kristne menigheter osv


Bernina

Anbefalte innlegg

dette trur eg:

eg bruker samme begrep som bibelens Jesus bruker.

trur du at bibelen er sann? dvs. trur du at det som Jesus har sagt i Sitt Ord er sant? for du skjønner det at ei tru er ikkje ei tru uten gjerninger, står det. det står at som kroppen er død uten Ånd, er trua død uten gjerninger. så har du Den Hellige Ånd, Jesu Ånd, i deg? med andre ord, har du Jesus i ditt hjerta? er Han din Herre og Frelsar? det meiner bibelens Jesus er å vera frelst, og eg trur på det Han seier er sant. ergo, eg trur på bibelens Jesus.

Men gjerningene er vel bare noe som kommer naturlig. Hvis de er noe vi kjemper oss til av oss selv, så blir det vel døde gjerninger? Hvilke gjerninger er det du mener kjennetegner en som tror på Jesus? Det står forresten ingen steder i bibelen at bibelen=Guds ord. Heller ikke at en må tro at alt i bibelen er sant, om en skal bli frelst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest runehera
Men gjerningene er vel bare noe som kommer naturlig. Hvis de er noe vi kjemper oss til av oss selv, så blir det vel døde gjerninger? Hvilke gjerninger er det du mener kjennetegner en som tror på Jesus? Det står forresten ingen steder i bibelen at bibelen=Guds ord. Heller ikke at en må tro at alt i bibelen er sant, om en skal bli frelst.

dette trur eg:

det er sant, er frelst til gode gjerninger. Han har satt foran oss ei åpen dør som ingen kan stenga. og lagt klar ferdiglagte gjerninger som me skulle vandra inn i. vandrer ein i kjødet bærer det ikkje frukt, men vandrer ein i Ånden bærer det frukt som varer til evig tid. gjerninger som kjennetegner ein sann troande, er å vandra i Den Hellige Ånd. då får ein lyst å gjera det som ein veit er sant istadenfor det som ein veit ikkje er sant. sannheten setter fri, står det. og Åndens frukter er fred (ein fred som ikkje verden kan gi!),glede,kjærlighet,godhet,trufasthet,saktmodighet og avholdenhet,langmodighet.

det står faktisk i bibelen at bibelen er Guds Ord, den heile skrift er innblest av Gud, og at Guds Ord forblir til evig tid. det står også at himmel og jord skal forgå, men Hans Ord skal alltid bestå. og, "18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd." (Matt. 5) "13 Han er kledd i en kappe dyppet i blod, og hans navn er Guds Ord." (Åp. 19) og dette til slutt:

"I begynnelsen var Ordet. Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. 2 Han var i begynnelsen hos Gud. 3 Alt er blitt til ved ham, uten ham er ikke noe blitt til."

... Og Ordet ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så hans herlighet, en herlighet som den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet." (Joh. 1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At skriftene er "innblest" av Gud, betyr vel ikke det samme som at ingenting annet enn det som står i bibelen kan være Guds ord. Og at "Guds ord forblir til evig tid" betyr vel ikke at bibelen=Guds ord. Guds ord er alle de ord som Gud taler. Og det hender faktisk at Han sier ting som ikke står i bibelen. Har du ikke opplevd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
At skriftene er "innblest" av Gud, betyr vel ikke det samme som at ingenting annet enn det som står i bibelen kan være Guds ord. Og at "Guds ord forblir til evig tid" betyr vel ikke at bibelen=Guds ord. Guds ord er alle de ord som Gud taler. Og det hender faktisk at Han sier ting som ikke står i bibelen. Har du ikke opplevd det?

dette trur eg:

"18 Jeg vitner for enhver som hører ordene i denne profetiske bok: Om noen legger noe til, skal Gud legge på ham de plagene som det er skrevet om i denne boken. 19 Og om noen trekker noe fra ordene i denne profetiske bok, skal Gud ta fra ham hans del i livets tre og i den hellige by, som det er skrevet om i denne boken." (Åp. 22)

som Guds Ord forblir til evig tid forblir Gud til evig tid og alle mennesker til evig tid. mennesket er skapt i Hans bilde! Han har lagt evigheten ned i menneskehjertene. Gud taler ved Sitt Ord og ved Sin Ånd. det er også ein satan som kviskrer løgner. trur du det finst ein satan? bibelen skriver iallefall mykje om satan. bibelen skriver mykje om helvete også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette trur eg:

"18 Jeg vitner for enhver som hører ordene i denne profetiske bok: Om noen legger noe til, skal Gud legge på ham de plagene som det er skrevet om i denne boken. 19 Og om noen trekker noe fra ordene i denne profetiske bok, skal Gud ta fra ham hans del i livets tre og i den hellige by, som det er skrevet om i denne boken." (Åp. 22)

som Guds Ord forblir til evig tid forblir Gud til evig tid og alle mennesker til evig tid. mennesket er skapt i Hans bilde! Han har lagt evigheten ned i menneskehjertene. Gud taler ved Sitt Ord og ved Sin Ånd. det er også ein satan som kviskrer løgner. trur du det finst ein satan? bibelen skriver iallefall mykje om satan. bibelen skriver mykje om helvete også.

Det står ikke så veldig mye om helvete i bibelen. (Ordet "helvete" kommer forresten fra norrønn religion, men det visste du vel.) Men det står mye om kjærlighet. Det står mye om å elske hverandre, og det står mye om at vi ikke skal frykte. Og det verset du siterer, det står i slutten av en av bøkene i bibelen. Du vet vel at bibelen består av flere bøker? Jeg tror ikke at alle Guds ord får plass i en bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke så veldig mye om helvete i bibelen. (Ordet "helvete" kommer forresten fra norrønn religion, men det visste du vel.) Men det står mye om kjærlighet. Det står mye om å elske hverandre, og det står mye om at vi ikke skal frykte. Og det verset du siterer, det står i slutten av en av bøkene i bibelen. Du vet vel at bibelen består av flere bøker? Jeg tror ikke at alle Guds ord får plass i en bok.

Det er omlag 1600 år mellom den første og den siste boken i Bibelen, en periode på seksti generasjoner.

Det er førti forfattere. Både folkeførere, konger, filosofer, bønder, fiskere, poeter, statsmenn og akademikere.

Den er skrevet i ørkenen så vel som i slott og fangehuler, og under reiser.

I hele tre kontinenter har forfatterne oppholdt seg, Asia, Afrika og Europa.

Bibelens grunntekst har 3 språk: hebraisk, arameisk og gresk.

Til tross for alle disse vekslende forhold og lange tidsperioder, gis det en total sammenheng og et helhetlig budskap til menneskene, og er like aktuell gjennom alle tider.

Bibelens hovedoppgave er å bringe mennesket til Gud. Heren taler til mennesker gjennom sitt Ord, og forfatterne skrev under inspirasjon av DEN Hellige ÅND.

Dette er sitert fra Norge IDAG nr.26.2005.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er omlag 1600 år mellom den første og den siste boken i Bibelen, en periode på seksti generasjoner.

Det er førti forfattere. Både folkeførere, konger, filosofer, bønder, fiskere, poeter, statsmenn og akademikere.

Den er skrevet i ørkenen så vel som i slott og fangehuler, og under reiser.

I hele tre kontinenter har forfatterne oppholdt seg, Asia, Afrika og Europa.

Bibelens grunntekst har 3 språk: hebraisk, arameisk og gresk.

Til tross for alle disse vekslende forhold og lange tidsperioder, gis det en total sammenheng og et helhetlig budskap til menneskene, og er like aktuell gjennom alle tider.

Bibelens hovedoppgave er å bringe mennesket til Gud. Heren taler til mennesker  gjennom sitt Ord, og forfatterne skrev under inspirasjon av DEN Hellige ÅND.

Dette er sitert fra Norge IDAG nr.26.2005.

Forfattere i dag kan vel også skrive inspirert av Den Hellige Ånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forfattere i dag kan vel også skrive inspirert av Den Hellige Ånd?

Det tror jeg nok, hvis de innvier seg til Gud.

Det er mange kristne sangere som sier de har fått sanger direkte fra Gud.

Noen har også fått nytt språk av Gud, når de trengte det for å drive misjon og hjelpearbeid i fremmede land.

Her er noe som skjedde under et møte i en menighet:

Solveig fikk døvespråket av Gud. Solveig Flatvals hender begynte plutselig å bevege seg, og så kunne hun døvespråket.

I mange år har hun vært fast døvetolk under møtene i Betel, Trondheim, og gjort en stor innsats for Guds rike.

-Jeg kjenner ingen annen som har fått denne gaven som en livsgjerning, sier Solveig.

Så du forstår, ingenting er umulig for Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Det står ikke så veldig mye om helvete i bibelen. (Ordet "helvete" kommer forresten fra norrønn religion, men det visste du vel.) Men det står mye om kjærlighet. Det står mye om å elske hverandre, og det står mye om at vi ikke skal frykte. Og det verset du siterer, det står i slutten av en av bøkene i bibelen. Du vet vel at bibelen består av flere bøker? Jeg tror ikke at alle Guds ord får plass i en bok.

dette trur eg:

helvete,dødsriket,ildsjøen,fortapelsen er døme på helvete i bibelen, og det står det veldig mykje om! dødsriket står det vel mest om. visst du søker i databibelen eller på bibelen.no finner du meir enn du trur om det, og kva det står om det. visste ikkje det nei, men bibelen taler iallefall om det. det er sant at det står mykje om kjærlighet og det står at me ikkje skal frykte. men Gudsfrykt står det også mykje om! har ingenting å sei om det står i slutten eller begynnelsen,osv. Guds Ord er Guds Ord forda. bibelen består av fleire bøker ja. men det trur eg, for det som står i Guds Ord er nok til frelse for ånd,sjel og kropp. bibelen har dybde i seg, ikkje berre overflate! men Ånden gransker dybdene i gud og dermed også i Ordet.

men trur ikkje me skal diskutera så mykje meir egentlig, med tanke på at me har to heilt forskjellige guder. du velger å tru uansett på din, og eg velger å tru uansett på min. er ikkje så enkelt då. kjem ikkje så mykje lengre med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette trur eg:

helvete,dødsriket,ildsjøen,fortapelsen er døme på helvete i bibelen, og det står det veldig mykje om! dødsriket står det vel mest om. visst du søker i databibelen eller på bibelen.no finner du meir enn du trur om det, og kva det står om det. visste ikkje det nei, men bibelen taler iallefall om det. det er sant at det står mykje om kjærlighet og det står at me ikkje skal frykte. men Gudsfrykt står det også mykje om! har ingenting å sei om det står i slutten eller begynnelsen,osv. Guds Ord er Guds Ord forda. bibelen består av fleire bøker ja. men det trur eg, for det som står i Guds Ord er nok til frelse for ånd,sjel og kropp. bibelen har dybde i seg, ikkje berre overflate! men Ånden gransker dybdene i gud og dermed også i Ordet.

men trur ikkje me skal diskutera så mykje meir egentlig, med tanke på at me har to heilt forskjellige guder. du velger å tru uansett på din, og eg velger å tru uansett på min. er ikkje så enkelt då. kjem ikkje så mykje lengre med det!

Hva mener du med at vi har to forskjellige guder? Hvordan er din gud da, og hva må man gjøre for å kunne si at man har guden din som gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg nok, hvis de innvier seg til Gud.

Det er mange kristne sangere som sier de har fått sanger direkte fra Gud.

Noen har også fått nytt språk av Gud, når de trengte det for å drive misjon og hjelpearbeid i fremmede land.

Her er noe som skjedde under et møte i en menighet:

Solveig fikk døvespråket av Gud. Solveig Flatvals hender begynte plutselig å bevege seg, og så kunne hun døvespråket.

I mange år har hun vært fast døvetolk under møtene i Betel, Trondheim, og gjort en stor innsats for Guds rike.

-Jeg kjenner ingen annen som har fått denne gaven som en livsgjerning, sier Solveig.

Så du forstår, ingenting er umulig for Gud.

Så hvorfor kan ikke det noen skriver eller sier i dag (inspirert av den helllige ånd) være Guds ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Hva mener du med at vi har to forskjellige guder? Hvordan er din gud da, og hva må man gjøre for å kunne si at man har guden din som gud?

dette trur eg:

me er alle skapt av samme Gud, men det er ikkje det samme som at alle tilber samme Gud. min Gud er Guds Ord, og Han åleina. ikkje noko meir eller noko mindre. for å kunne sei at ein har min Gud som Gud, må ein tru på alt som står i Guds Ord. og for å kunne tru på alt som står i Guds Ord, må ein handle på det som står i Guds Ord. dvs., "litle-bibelen" sitt kapittel, Joh. 3, forteller om at ingen kan sjå eller komma inn i Guds rike uten å bli født på ny, født av Den Hellige Ånd. så ein må først og fremst be ei frelsebønn til Gud om at ein vil tru på Ham og det som Han har skreve i sitt Ord, og be Han om gi ein Den Hellige Ånd. heilhjerta! då får ein opplatne auger! den gamle ånda døyr, ein får ei ny Ånd. ein får Jesu personlighet! viser til kapittelet:

"Det var en mann som het Nikodemus. Han var fariseer og en av jødenes rådsherrer. 2 Han kom til Jesus om natten og sa: «Rabbi, vi vet at du er en lærer som er kommet fra Gud. For ingen kan gjøre de tegnene du gjør, uten at Gud er med ham.» 3 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født på ny, kan ikke se Guds rike.» 4 «Hvordan kan en som er gammel, bli født?» sa Nikodemus. «Kan noen komme inn i sin mors mage igjen og bli født for andre gang?» 5 Jesus svarte: «Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Den som ikke blir født av vann og Ånd, kan ikke komme inn i Guds rike. 6 Det som er født av kjøtt, er kjøtt, men det som er født av Ånden, er ånd. 7 Undre deg ikke over at jeg sa til deg: 'Dere må bli født på ny.' 8 Vinden blåser dit den vil, du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Slik er det med hver den som er født av Ånden.» 9 «Hvordan kan dette skje?» spurte Nikodemus. 10 Jesus svarte: «Du er en lærer for Israel og vet ikke det? 11 Sannelig, sannelig, jeg sier deg: Vi taler om det vi vet, og vitner om det vi har sett, men dere tar ikke imot vårt vitneutsagn. 12 Hvis dere ikke tror når jeg taler til dere om det jordiske, hvordan kan dere da tro når jeg taler om det himmelske? 13 Ingen annen er steget opp til himmelen enn han som er steget ned fra himmelen: Menneskesønnen. 14 Og slik Moses løftet opp slangen i ørkenen, slik må Menneskesønnen bli løftet opp, 15 for at hver den som tror på ham, skal ha evig liv. 16 For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. 17 Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham. 18 Den som tror på ham, blir ikke dømt. Den som ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har trodd på Guds enbårne Sønns navn. 19 Og dette er dommen: Lyset er kommet til verden, men menneskene elsket mørket høyere enn lyset, fordi deres gjerninger var onde. 20 For den som gjør det onde, hater lyset og kommer ikke til lyset, for at hans gjerninger ikke skal bli avslørt. 21 Men den som følger sannheten, kommer til lyset, så det skal bli klart at hans gjerninger er gjort i Gud.»" (Joh. 3)

Endret av runehera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Så hvorfor kan ikke det noen skriver eller sier i dag (inspirert av den helllige ånd) være Guds ord?

dette trur eg:

Guds Ord er berre bibelen åleina.

men ein kan seff. få ting av Gud, t.d. sanger,profeti,syn,osv. men det passer som regel med det som står i Guds Ord. er jo meininga me skal prøva alt på Ordet.

Endret av runehera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dette trur eg:

Guds Ord er berre bibelen åleina.

men ein kan seff. få ting av Gud, t.d. sanger,profeti,syn,osv. men det passer som regel med det som står i Guds Ord. er jo meininga me skal prøva alt på Ordet.

Hvis Gud sier noe i dag, som ikke er et direkte sitat fra bibelen, hvorfor er det ikke Hans ord da? Jeg forstår ikke logikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor kan ikke det noen skriver eller sier i dag (inspirert av den helllige ånd) være Guds ord?

Hvem har sagt at det ikke kan skje?

Jeg har selv skrevet to lange brev, inspirert av Den Hellige Ånd, til mennesker som trengte nettopp disse ordene og oppmuntringen til livet videre.

Den som fikk det ene brevet, han var ikke kristen, uttalte til sin kone da han hadde lest brevet: -Hvis ikke dette kommer fra Gud, da vet ikke jeg. Hans problem løste seg etterhvert da Gud grep inn.

Det som skjedde med meg var følgende: Jeg sto på badet og barberte meg, da ordene plutselig kom ned i mitt sinn eller hode om en vil. Det var så mye at det fylte 4 tettskrevne a4 ark. Men jeg skulle bort, og hadde ikke tid til å skrive ned noe da. Men tre dager senere satte jeg meg ned og skrev ned alt jeg hadde fått, alt uten å miste eller ha glemt ett eneste ord.

Det spesielle med dette var at jeg aldri i mitt liv hadde greid å skrive stort mer enn til og fra, pluss en liten hilsen i brevene. Noe tilsvarende skjedde også ved en senere anledning. Derfor vet jeg hva det vil si å skrive under Den Hellige Ånds inspirasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Hvis Gud sier noe i dag, som ikke er et direkte sitat fra bibelen, hvorfor er det ikke Hans ord da? Jeg forstår ikke logikken...

dette trur eg:

fordi det står i bibelen at Jesus som også er Guds Ord, er Veien, Sannheten og Livet. visst det er fleire veier, fleire sannheter og fleire liv, er det jo ikkje lenger EIN sannhet. ein sannhet er noko som ein må bøya seg for, sei seg enig med, før eller seinare! så visst det ikkje har noko med sannheten (Jesus) å gjera, er det altså løgn. skjønner du poenget?

alt som skjer i livet, på jorda, er eit resultat av satans verk og Guds verk. det som ikkje kjem frå Gud kjem frå satan.

Endret av runehera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis Gud sier noe i dag, som ikke er et direkte sitat fra bibelen, hvorfor er det ikke Hans ord da? Jeg forstår ikke logikken...

Å prøve ting mot Guds ord, betyr at det må harmonere med det som står i Bibelen.

Det trenger ikke være Bibelsitater, men det må ikke gå imot Guds ord.

Når f. eks muslimer sier at de tror på den samme Gud som kristne, så stemmer det ikke med Guds ord, fordi muslimene sier at Gud ikke har noen sønn. Gud sier i sitt ord at Jesus er hans sønn.

De sier at Jesus var en profet lik Muhammed.

Også når det gjelder New Age, kan en sammenlikne med Guds ord,Bibelen, og finne mange ting som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette trur eg:

fordi det står i bibelen at Jesus som også er Guds Ord, er Veien, Sannheten og Livet. visst det er fleire veier, fleire sannheter og fleire liv, er det jo ikkje lenger EIN sannhet. ein sannhet er noko som ein må bøya seg for, sei seg enig med, før eller seinare! så visst det ikkje har noko med sannheten (Jesus) å gjera, er det altså løgn. skjønner du poenget?

alt som skjer i livet, på jorda, er eit resultat av satans verk og Guds verk. det som ikkje kjem frå Gud kjem frå satan.

Jeg forstår ikke hva du mener. (Jeg gjør meg kanskje litt vanskelig her. Satte selv likhetstegn mellom bibelen og Guds ord før. Men så begynte jeg å forstå at Guds ord er noe annet og mye mer enn noe som kan rommes i en bok.) Om Gud ber deg om noe spesielt i dag, om å besøke noen, ringe til noen eller å fortelle en navngitt person at Gud bryr seg om dem... Så er ikke det Guds ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera
Jeg forstår ikke hva du mener. (Jeg gjør meg kanskje litt vanskelig her. Satte selv likhetstegn mellom bibelen og Guds ord før. Men så begynte jeg å forstå at Guds ord er noe annet og mye mer enn noe som kan rommes i en bok.) Om Gud ber deg om noe spesielt i dag, om å besøke noen, ringe til noen eller å fortelle en navngitt person at Gud bryr seg om dem... Så er ikke det Guds ord?

dette trur eg:

me trur på to forskjellige guder! dette funker ikkje! :) eg trur på bibelens i form av Guds Ord-Jesus. du trur på ein ikkje bibelens men alikavel Guds Ord-Jesus. det er to røster: Guds og satans, og satan skaper seg om til ein lysets engel, står det i bibelen. Gud taler ved Sin Ånd og ved Sitt Ord, dvs. bibelen. begge deler! ikkje berre ved Sin "kva som helst-Ånd", men ved Sin Hellige Ånd og bibelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette trur eg:

me trur på to forskjellige guder! dette funker ikkje! :) eg trur på bibelens i form av Guds Ord-Jesus. du trur på ein ikkje bibelens men alikavel Guds Ord-Jesus. det er to røster: Guds og satans, og satan skaper seg om til ein lysets engel, står det i bibelen. Gud taler ved Sin Ånd og ved Sitt Ord, dvs. bibelen. begge deler! ikkje berre ved Sin "kva som helst-Ånd", men ved Sin Hellige Ånd og bibelen.

Så satan kan tale til mennesker i dag på hvilken som helst måte, men Gud kan bare tale gjennom bibelen? Er det det du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...