Gå til innhold

Forskjellige kristne menigheter osv


Bernina

Anbefalte innlegg

Baptister, Adventister, Jehovas Vitner, Metodister, Frikirkemenigheter, Mormonere, Pinsevenner, Menigheten Sion, Filadelfiamenigheten, Kristen unitarismen, Den norske Kirke...

Hva er forskjellen på disse? Og om det er forskjell: hvem har mest rett i sin tolkning og tro? Hva er vitsen med forskjellige typer menigheter og kirkesamfunn?

Hva tilhører du og hvorfor det?

:rosaengel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Jeg tilhører Den Norske Kirke. Jeg har også vært innom en del andre typer menigheter, men føler meg mest hjemme i statskirken. Forskjellene i menighetene ligger nok først og fremst i hvordan man tolker Bibelen. Noen menigheter mener voksendåp er det eneste riktige, andre holder seg til barnedåp, noen m,ener man skal ringe på dørene hos fremmede mennesker for å forkynne, andre mener man kan forkynne på andre måter. Hvordan gudstjenestene/møtene er lagt opp er også forskjellige fra kirkesamfunn til kirkesamfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører en frimenighet- har gjort det helt siden jeg var liten. Egentlig er jeg der aldri, og tenker ikke så mye over det; jeg ble innmeldt der pga foreldrene mine.

Perosnlig så liker jeg meg bedre i en frimenighet enn i kirka; på flere måter. For det første så er det selve møtene som er så "kjedelig" i kirka med bare salmer og kjedelig lange prekner iforhold til en frimenighet som ofte har et annet oppsette både på tale og sanger osv. Dessuten er det ikke så strangt i min frimeninghet som i kirka. Klarer ikke helt forklare det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Jeg meldte meg inn i den Norske Kirke etter å ha stått som medlem i ei frikirke.

For meg ble synet til frikirka for konservativt når det gjaldt homofili, kvinnelige prester og syn på hva som er ekteskapsbrudd. Siden jeg er skilt følte jeg det mer naturlig å være medlem et sted der det aksepteres.

I tillegg har jeg nok fått et trosliv som går mer på indre tanker og følelser, og ikke så mye på hallelujasang og løftede hender.

Jeg tilhører dem som liker det rolige, liturgiske, salmepregede kirkelivet. Jeg får masse ut av de gamle salmene, orgelmusikken, velsignelsen, nattverdsseremonien osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører en frimenighet- har gjort det helt siden jeg var liten. Egentlig er jeg der aldri, og tenker ikke så mye over det; jeg ble innmeldt der pga foreldrene mine.

Perosnlig så liker jeg meg bedre i en frimenighet enn i kirka; på flere måter. For det første så er det selve møtene som er så "kjedelig" i kirka med bare salmer og kjedelig lange prekner iforhold til en frimenighet som ofte har et annet oppsette både på tale og sanger osv. Dessuten er det ikke så strangt i min frimeninghet som i kirka. Klarer ikke helt forklare det...

Men hva tror du på da? Finner du den samme Gud både i frikirken og i det du kaller kirka (går ut ifra at du mener statskirken)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baptister, Adventister, Jehovas Vitner, Metodister, Frikirkemenigheter, Mormonere, Pinsevenner, Menigheten Sion, Filadelfiamenigheten, Kristen unitarismen, Den norske Kirke...

Hva er forskjellen på disse? Og om det er forskjell: hvem har mest rett i sin tolkning og tro? Hva er vitsen med forskjellige typer menigheter og kirkesamfunn?

Hva tilhører du og hvorfor det?

                                                  :rosaengel:

Hva vitsen er? Jeg vet ikke jeg. Kanskje det ikke er noen vits. Har være innom mange ulike "menigheter", men har landet på at jeg ikke hører hjemme i det organiserte kristenliv. For meg skapte det grenser til andre mennesker å være med i bestemte sammenhenger. Jeg vil være fri. Og vil ikke føle tilhørighet til andre mennesker fordi vi har samme merkelapp, og mindre tilhørighet til de som har en annen merkelapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baptister, Adventister, Jehovas Vitner, Metodister, Frikirkemenigheter, Mormonere, Pinsevenner, Menigheten Sion, Filadelfiamenigheten, Kristen unitarismen, Den norske Kirke...

Hva er forskjellen på disse? Og om det er forskjell: hvem har mest rett i sin tolkning og tro? Hva er vitsen med forskjellige typer menigheter og kirkesamfunn?

Hva tilhører du og hvorfor det?

                                                  :rosaengel:

Interessante spørsmål som det kan sies mye om, men la meg bare holde meg til unitarismen. Forskjellen på unitarismen og de andre kristne samfunnene du har nevnt, er at unitarismen ikke gjør krav på å ha noen dogmer eller trosslære som må være rett og som alle må følge for å bli frelst. Unitarene mener at troen er en prosess som vi hele tiden utvikler oss i for å forstå mer og mer om hvordan vi skal leve sammen og tilbe Gud. Når du da spør om hvilket av trossamfunnene som har mest rett i sin tolkning og tro, da får alle svare for seg, men unitarismen mener ikke å ha mer rett enn andre. Hva som er vitsen med de forskjellige trossamfunnene? Nei, du kan så spørre, men ser vi bakover i historien, da dukker årsakene til at det er blitt så mange trossamfunn fram. Det er gjerne historiske grunner som ligger til grunn for at kristendommen har delt seg opp i så mange retninger.

Hva jeg tilhører? Jeg tilhører kristenunitarismen. Hvorfor? Mange grunner antakelig, men mest fordi det er i denne trosretningen jeg føler meg mest velkommen og trives best. Jeg liker kirker som krever at folk skal tenke selv og ikke nødvendigvis være enig i trosbekjennelser.

Og nå kom jeg på en unitarvits: Vet du hvorfor unitarer aldri klarer å synge så fint i gudstjenesten som andre kristne? Det er fordi unitarer aldri blir enige om hvordan salmeteksten skal forstås. Andre kristne synger vakkert fordi de er enige i teksten.

En vits som forteller ganske mye om unitarenes skeptiske holdning til sin egen tro. D

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vitsen er? Jeg vet ikke jeg. Kanskje det ikke er noen vits. Har være innom mange ulike "menigheter", men har landet på at jeg ikke hører hjemme i det organiserte kristenliv. For meg skapte det grenser til andre mennesker å være med i bestemte sammenhenger. Jeg vil være fri. Og vil ikke føle tilhørighet til andre mennesker fordi vi har samme merkelapp, og mindre tilhørighet til de som har en annen merkelapp.

Slik taler en ekte unitar :klappe:

(Sorry, kunne ikke dy meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Jesus, jeg tror på deg, ditt liv på jorden ble et tjenesteliv for oss, du ofret ditt liv for oss, men Gud er din Far og reiste deg opp igjen fra døden, ved rettfedighet tok du knekken på urettferdigheten, døden hadde ingen makt over deg, du som er opphav til liv tok bolig i et leirhus. Og bare godt gjorde du for oss, du viste oss at Gud er god, og Guds hensikt ble gjenspeilet i ditt liv. Takk Gud, for du gav meg troen på Jesus, din mest elskede Sønn.

Takket være dette er troen virkeliggjort og levende, så jeg kan se manifisteringen av deg i ditt skaparverk, og du gir meg din hjelpende hånd før jeg vet Ordet av det, er jeg et mye mer vennligere medmenneske og appåtil liker det. Jeg som var dømt til å bli gal, ved min geniale kunnskap om mennesker, så forandret du det som var ondt, om til det gode. Og du fortsetter ditt gode arbeid i meg, så lenge jeg velger å holde meg nær deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Jesus, jeg tror på deg, ditt liv på jorden ble et tjenesteliv for oss, du ofret ditt liv for oss, men Gud er din Far og reiste deg opp igjen fra døden, ved rettfedighet tok du knekken på urettferdigheten, døden hadde ingen makt over deg, du som er opphav til liv tok bolig i et leirhus. Og bare godt gjorde du for oss, du viste oss at Gud er god, og Guds hensikt ble gjenspeilet i ditt liv. Takk Gud, for du gav meg troen på Jesus, din mest elskede Sønn.

Takket være dette er troen virkeliggjort og levende, så jeg kan se manifisteringen av deg i ditt skaparverk, og du gir meg din hjelpende hånd før jeg vet Ordet av det, er jeg et mye mer vennligere medmenneske og appåtil liker det. Jeg som var dømt til å bli gal, ved min geniale kunnskap om mennesker, så forandret du det som var ondt, om til det gode. Og du fortsetter ditt gode arbeid i meg, så lenge jeg velger å holde meg nær deg.

Oisann!!??

Hvilken menighet tilhører du da? Og hvorfor? Det var liksom det som var tema i denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så viktig hvilken menighet du tilhører mener jeg. Sålenge en har tatt imot Jesus, så er det egentlig opp til seg selv og hvor godt en trives i de forskjellige menighetene :)

Personlig står jeg som medlem i metodistkirken, men jeg finner også mye verdifullt i statskirken, misjonskirken, pinsemenigheter osv. En kan prøve litt forskjellig og finne ut hvor man trives best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, ja skal viske det vekk, må bare finne viskelæret. Ok, beklager, men det er vel for troende å finne ut hvilken menighet man går i. Selv ingen medlem i noen menigehet, men her finnes det forskjellige, og vinden driver meg her og der.

Selv liker jeg forkynnelsen til Joseph Prince i Singapore. Og det kan jeg laste ned gjennom internett eller se en tale på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, ja skal viske det vekk, må bare finne viskelæret. Ok, beklager, men det er vel for troende å finne ut hvilken menighet man går i. Selv ingen medlem i noen menigehet, men her finnes det forskjellige, og vinden driver meg her og der.

Selv liker jeg forkynnelsen til Joseph Prince i Singapore. Og det kan jeg laste ned gjennom internett eller se en tale på internett.

Ingenting å beklage det da vel!! Trenger ikke viske ut noe heller du!

Det var bare det at jeg startet denne tråden med at jeg lurte på hvilke menigheter folk tilhørte og hvorfor - og i ditt første innlegg sa du ingenting om det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tilhører den Katolske kirke. Grunnen til at jeg tilhører den Katolske kirke er at det er den kirke som ble stiftet av Jesus. Kirken har selvfølgelig også en lære som jeg er enig med. Grunnen til at jeg ble Katolsk er fordi Gud ville det slik.

Forskjellen på den Katolske kirken og mange andre kirkesamfunn er nok gjerne opprinelsen til kirken, og tradisjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva slags bås jeg skal sette meg i, jeg...

Min tro på Gud er nok ikke helt i tråd med den tradisjonelle kristendom, jeg tror at det er "noe der" som jeg selv kaller Gud, men har vanskelig for å forholde med til alt som står i bibelen. Jeg tror Gud er alt det gode som skjer i verden, mens hans motsetning står for ondskapen. ;)

Jeg er medlem av statskirken, men er kun i kirken ved begivenheter som dåp, bryllup og høytider (særlig i julen). I høytidene, når jeg går på "frivillig basis", er det fordi jeg synes det er hyggelig og det får meg i høytidsstemning, og ikke for å "dyrke" religionen.

Har snust litt kristenunitarismen, synes det høres sånn passe ok ut i forhold til min egen overbevisning. Har en bestemor som er pinsevenn, det er i allefall laaangt unna min "greie"!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører den Katolske kirke. Grunnen til at jeg tilhører den Katolske kirke er at det er den kirke som ble stiftet av Jesus. Kirken har selvfølgelig også en lære som jeg er enig med. Grunnen til at jeg ble Katolsk er fordi Gud ville det slik.

Forskjellen på den Katolske kirken og mange andre kirkesamfunn er nok gjerne opprinelsen til kirken, og tradisjonene.

Jesus stiftet jo ingen kirke han? Ifølge Bibelen var det disiplene hans som dannet menigheter (som egentlig bare er grupper med kristne).

Jeg tror for øvrig at opprinnelsen ikke er viktig, det viktige er at man lever i felleskap med Gud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jesus stiftet jo ingen kirke han? Ifølge Bibelen var det disiplene hans som dannet menigheter (som egentlig bare er grupper med kristne).

Jeg tror for øvrig at opprinnelsen ikke er viktig, det viktige er at man lever i felleskap med Gud :)

Jesus stiftet den Katolske kirke. Jeg skal prøve å begrunne det litt her. Forstår at andre har andre forstålser av skriften, men jeg vil ihvertfall legge frem mitt syn.

I Joh 1:42 står dette: "Så førte han Simon til Jesus. Jesus så på ham og sa: «Du er Simon, sønn av Johannes. Du skal hete Kefas.» Det betyr Peter." Kefas betyr klippe på Arameisk som var et språk som Jesus snakket. At Jesus forandret navnet til Peter var ekstraordinært, siden Kefas ikke ble brukt som et navn på Jesus tid. Han forandret ikke navnet til Peter for at det skulle være rart, men fordi det skulle vise de andre apostlene Peters stilling. Når Gud forandrer en persons navn forandrer han deres status.

Videre står det i Matt 16: 18-21

"Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen."

Mer tydelig kan det vil ikke bli. Mener dere at dette referer til den adventistiske kirken, eller den lutherske. Jesus stiftet den Katolske kirke med Peter som overhode, og det er kun senere det ble splittelse av folk som ikke ville være en del av kirken stiftet av Jesus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus stiftet den Katolske kirke. Jeg skal prøve å begrunne det litt her. Forstår at andre har andre forstålser av skriften, men jeg vil ihvertfall legge frem mitt syn.

I Joh 1:42 står dette: "Så førte han Simon til Jesus. Jesus så på ham og sa: «Du er Simon, sønn av Johannes. Du skal hete Kefas.» Det betyr Peter." Kefas betyr klippe på Arameisk som var et språk som Jesus snakket. At Jesus forandret navnet til Peter var ekstraordinært, siden Kefas ikke ble brukt som et navn på Jesus tid. Han forandret ikke navnet til Peter for at det skulle være rart, men fordi det skulle vise de andre apostlene Peters stilling. Når Gud forandrer en persons navn forandrer han deres status.

Videre står det i Matt 16: 18-21

"Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den.  Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen."

Mer tydelig kan det vil ikke bli. Mener dere at dette referer til den adventistiske kirken, eller den lutherske. Jesus stiftet den Katolske kirke med Peter som overhode, og det er kun senere det ble splittelse av folk som ikke ville være en del av kirken stiftet av Jesus.

Og derfor var det Peter som stiftet den katolske kirke - og ikke Jesus.

Akkurat slik SW20 sa, disiplene stiftet menigheter.

Dette med siftelsen er altså likt for mange menigheter. Så derfor, hva er det med katolismen som gjør at du velger den foran annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og derfor var det Peter som stiftet den katolske kirke - og ikke Jesus.

Akkurat slik SW20 sa, disiplene stiftet menigheter.

Dette med siftelsen er altså likt for mange menigheter. Så derfor, hva er det med katolismen som gjør at du velger den foran annet?

Nei, det var Jesus som stiftet den Katolske kirke ved å gi Peter myndighet. Disiplene reiste rundt å forkynte evangeliet, men de stiftet ikke nye menigheter som var forskjellig slik som f.eks adventistiske menigheter og jehovas vitne.

"Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den." - legg merke til at Jesus sier "min kirke" og ikke "mine kirker"

"Jeg formaner dere, søsken, til å holde øye med dem som skaper splittelse og fører andre til fall ved å gå imot den lære dere har tatt imot. Hold dere unna dem!" - Kirken hadde altså en felles lære, eller en doktrine som det står i andre oversettelser.

Ellers så er følgende side en bra side for å finne ut om din menighet følger bibelen:

http://www.cathinsight.com/apologetics/biblicalchurch.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var Jesus som stiftet den Katolske kirke ved å gi Peter myndighet. Disiplene reiste rundt å forkynte evangeliet, men de stiftet ikke nye menigheter som var forskjellig slik som f.eks adventistiske menigheter og jehovas vitne.

"Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den." - legg merke til at Jesus sier "min kirke" og ikke "mine kirker"

"Jeg formaner dere, søsken, til å holde øye med dem som skaper splittelse og fører andre til fall ved å gå imot den lære dere har tatt imot. Hold dere unna dem!" - Kirken hadde altså en felles lære, eller en doktrine som det står i andre oversettelser.

Ellers så er følgende side en bra side for å finne ut om din menighet følger bibelen:

http://www.cathinsight.com/apologetics/biblicalchurch.htm

En umulig diskusjon dette om Jesus stiftet et bestemt kirkesamfunn, umulig fordi jeg ennå har til gode å se et kristent kirkesamfunn som ikke mener de viderefører det Jesus stiftet. :ler:

Men for å legge mer ved til bålet: siden Jesus var jøde, var han nok unitar. De fleste religiøse jøder er det :sjarmor::sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...