Gå til innhold

Hva tror dere Gud er?


SuperT

Anbefalte innlegg

:ler:

Det blir kanskje litt drøyt å hevde at julenissen eksisterer selv om St. Nikolas av Myra var en historisk person ? Forsåvidt kanskje ikke noe verre enn å si at Gud må eksistere fordi Jesus har levd. Jeg er stor tilhenger av den type retorikk du utviser. Det er slik nye religioner blir til. Kan vi burde slå oss sammen og danne en ny sekt ? Bob Lestatismen f.eks ?  ;)

god ide.

tror du vi finner noen som vil tilbe oss da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gud er noe ubeskrivelig stort...noe med uendelig kjærlighet og uendelig makt og fylde. "Han" har ikke noe kjønn, men er så sterk og så vakker at om man kunne se "ham", så hadde man falt død om fordi man ikke kunne fatte skjønnheten i det hele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

god ide.

tror du vi finner noen som vil tilbe oss da?

For at noen skulle tilbe oss krever det en god porsjon idioti og ignoranse, så mulighetene burde definitivt være der :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes noen gud.... Tror på menneskene i seg selv, deres frie vilje og deres egne valg i livet..

Hvis det virkelig hadde fantes en gud så hadde det ikke vært så masse elendighet i verden....

En annen ting er at det er utrolig mange mennesker som gjør vonde ting, men gud tilgir jo dem i følge dem selv.. Og til sist så tenkt på hvor mange kriger det har vært i verdenshistorien pga gud og div gudedyrkelser... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud = noko vi menneske har skapt av behov for ei slags meining med livet, og for å klare å handsame tankane på at vi skal døy?

Vi er alt for skjøre skapningar til å takle den harde realiteten, og treng eit slags filter mot verda og eksistensen.

Derfor vil folk konstruere eit system, ein religion eller noko liknande, for å forklare ting rundt seg, om det så er naturguddommar i kvar stein og tue, eller ei overordna god kraft. Det er skremmande å vere heilt åleine og ikkje bety noko i den store samanhengen i universet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud = noko vi menneske har skapt av behov for ei slags meining med livet, og for å klare å handsame tankane på at vi skal døy?

Enig. Gud er et hjernebedøvende middel for mennesker som ikke er sterke nok til å leve med sin egen dødlighet. "Religion er opium for folket", for å sitere en av min ungdoms helter.

Hadde det ikke vært for all slaktingen dette har medført, har det plaget meg lite i grunn. Folk må få velge selv hva de vil med sine liv. Det er etter min mening en viktig del av det å leve. Problemet er bare at religion som dop sannsynligvis har ført til flere dødsfall enn f.eks opium. I et overbeskyttende land som norge så burde vi kanskje forby det ?

Endret av Lestat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For at noen skulle tilbe oss krever det en god porsjon idioti og ignoranse, så mulighetene burde definitivt være der :ler:

da gjenstår det bare å finne på noen regler som menneskene som tilber oss skal leve etter da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

TS spør jo også hvorfor man ikke tror på Gud. Det må da Ts kunne skjønne? Det er jo på akkurat samme grunnlag som Ts følte det før?

Jeg tror ikke på Gud.

Jeg tror de som finner Gud egentlig bare har funnet seg selv... At de har funnet ut at bare de selv kan gjøre dem lykkelige, og bestemmer seg for å se på verden med andre øyne enn før.... SÅ skylder de på det de kaller Gud fordi de ikke vet bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
TS spør jo også hvorfor man ikke tror på Gud. Det må da Ts kunne skjønne? Det er jo på akkurat samme grunnlag som Ts følte det før?

Jeg tror ikke på Gud.

Jeg tror de som finner Gud egentlig bare har funnet seg selv... At de har funnet ut at bare de selv kan gjøre dem lykkelige, og bestemmer seg for å se på verden med andre øyne enn før.... SÅ skylder de på det de kaller Gud fordi de ikke vet bedre...

Dette er et godt eksempel på hvordan en kan tenke og tro, når en ikke har opplevd Gud.

Vær klar over at alle vi som har blitt kristne som voksne mennesker, vi forstår hvordan dere tenker, derfor er utsagnene dere kommer med lett gjennomskuelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er noe ubeskrivelig stort...noe med uendelig kjærlighet og uendelig makt og fylde. "Han" har ikke noe kjønn, men er så sterk og så vakker at om man kunne se "ham", så hadde man falt død om fordi man ikke kunne fatte skjønnheten i det hele :)

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest runehera
:Nikke:

Gud er alfa og omega, begynnelsen og enden. Gud er kjærlighet, Gud er hellig, Gud er fullkommen, Gud er rettferdig.

Gud er Faderen, Sønnen (Jesus) og Den Hellige Ånd. :) (mykje ein kan sei om kem Gud er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud er alfa og omega, begynnelsen og enden. Gud er kjærlighet, Gud er hellig, Gud er fullkommen, Gud er rettferdig.

Gud er Faderen, Sønnen (Jesus) og Den Hellige Ånd. :) (mykje ein kan sei om kem Gud er)

:):)

Jeg tror at gud er en kamel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:)  :)

Jeg tror at gud er en kamel.

Jeg synes det er bra at dere presenterer dere, slik at vi vet hvem vi diskuterer med. Da er det lettere å vite hvilke nivå vi må gå ned på.

Men interessen kan også bli helt borte, når vi ser at fornuften mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at dere presenterer dere, slik at vi vet hvem vi diskuterer med. Da er det lettere å vite hvilke nivå vi må gå ned på.

Men interessen kan også bli helt borte, når vi ser at fornuften mangler.

Panteisme sier at "Gud er alt". Da betyr det at Gud i prinsippet kan være en salamander, en kamel, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at dere presenterer dere, slik at vi vet hvem vi diskuterer med. Da er det lettere å vite hvilke nivå vi må gå ned på.

Men interessen kan også bli helt borte, når vi ser at fornuften mangler.

Når du sier "vi" betyr det Runehera også?

I såfall kan vel "dere" svare på hvorfor det ikke kommer noen begrunnelser på hvorfor vi er mer ugudelig i vesten enn andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...