Gå til innhold

Til dere som ikke tror


Gjest Jump

Anbefalte innlegg

Vel.

Mitt innlegg er på en måte ment å være et sleivspark til humanetikerne. Som absolutt ikkekristen heier jeg faktisk på alle kristne i denne tråden. Jeg irriterer meg grønn over humanetikernes tyveriraid av kristne sakramenter; borgerlig konfirmasjon osv. Jeg går ikke til angrep på det som faktisk læres konfirmantene. Jeg blir bare litt tussete av at all den tid man ikke er kristen.........hvorfor i alle dager må man finne erstatninger for alle høytidene som de kristne har - kan man da ikke bare la være å markere?

Så, til alle kristne:

Hei. Jeg er en drittsekk. Jeg har stjålet en kristen tradisjon, og jeg boltrer meg i kos. Jeg elsker julen. Skjell meg ut, kall meg dobbelmoralsk; men vit at jeg er dypt takknemlig for alt det gode som julen innebærer.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Frk Åberg
Jeg irriterer meg grønn over humanetikernes tyveriraid av kristne sakramenter; borgerlig konfirmasjon osv. Jeg går ikke til angrep på det som faktisk læres konfirmantene. Jeg blir bare litt tussete av at all den tid man ikke er kristen.........hvorfor i alle dager må man finne erstatninger for alle høytidene som de kristne har - kan man da ikke bare la være å markere?

Fordi religion også handler om kulturarv. Overgangsritualer og høytdier kan ha en like viktig funksjon for ikke-kristne. Det med å konfirmeres handler for mange om mer enn bare å bekrefte dåpen. Man markerer at man holder på å tre inn i de voksnes rekker (selv om jeg godt syns at konfirmasjonen kunne ha vært lagt et par å seinere). Jeg skjønner godt at humanetikere ønsker lignende ritualer, men uten kristent innhold. Er vel en av dem selv. Skjønner ikke hva som er så irriterende med det?

Syns du at det er verre med borgerlig konfirmasjon enn alle de som konfirmerer seg kirkelig uten å være kristne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Fru Åberg! Albert ber meg hilse.

Du har helt rett.

Men jeg opplever når jeg prater med humanetikere ofte en total "å nei det har ingenting med kristendom å gjøre"- uvillighet til å i det hele tatt se linken, og at man alltid kommer dragende med fremstillinger av ritualer som var der før kristendommen kom.

Det blir av og til litt desperat-oposisjon-til-kristendommen i mye av det jeg hører.

bare man kunne slappe litt av innrømme at man tar litt fra hist og pist,... da går det greit.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt!

Bare fordi at noen la "jesufødselsfeiringen" opp mot vintersolverv, trenger vi da ingen 5.grads forhøring for å si at vi ikkekrisne feirer jul vi også. Og jeg feier den med juletre, julegaver, nisser, lys, god mat, familie og TV ;)

Vi har aldri hatt noen kristne tradisjoner i jula, bortsett fra julesanger!

Julen er ikke bare en religiøs høytid. Julen er tradisjoner vel som religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt!

Bare fordi at noen la "jesufødselsfeiringen" opp mot vintersolverv, trenger vi da ingen 5.grads forhøring for å si at vi ikkekrisne feirer jul vi også.

Det er bare snakk om å komme med andre meninger om julefeiring enn det som er "normen". Hvis du anser det som "5. grads forhøring" så er det din tolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
De av dere som ikke er kristne og som kanskje har meldt seg ut av statskirka, feirer dere jul? Om dere gjør det, hvorfor gjør dere det? Hva betyr jula for dere?

Julefeiringen er jo en kristen feiring.. ( ja, selv hvor kommersiell den har blitt og det at julenissen og juletrær har blitt dratt inn i det hele så var jo baktanken å feire Jesus fødsel..)

Jeg kom plutselig til å tenke på en artig ting. De første kristne i Roma nektet å tilbe keiseren som gud, derfor ble disse kristne sett på som ateister. I Roma på den tiden var det helt vanlig å si at folk som ikke tilba keiseren som gud, var ateist. Nå er det også slik at feiringen av Jesu fødsel er en senere oppfinnelse i kristendommen. De første kristne var mer opptatt av å feire påsketiden. Så hvis vi later som vi flytter oss bakover i tid og er en vanlig romersk borger, da ville vi nok ha lurt på hva disse ateistene som følger Kristus drev med, men vi ville ikke spurt oss selv om de feiret Jesu fødsel. Disse ateistene feiret hverken den sanne keisergud eller Jesu fødsel. Tsk, tsk, tsk ... alt er avhengig av perspektivet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
Hei, Fru Åberg! Albert ber meg hilse.

Du har helt rett.

Men jeg opplever når jeg prater med humanetikere ofte en total "å nei det har ingenting med kristendom å gjøre"- uvillighet til å i det hele tatt se linken, og at man alltid kommer dragende med fremstillinger av ritualer som var der før kristendommen kom.

Det blir av og til litt desperat-oposisjon-til-kristendommen i mye av det jeg hører.

bare man kunne slappe litt av innrømme at man tar litt fra hist og pist,... da går det greit.

Milo

Som humanist blir man møtt av disse fordommene hver eneste gang temaet kommer opp. At "du gjør det bare for å gjøre det annerledes enn i kirken" eller "du gjør bare opprør" eller "det er tyveri av et kristent sakrament". Da blir man drittlei. Og så svarer man med det som er essensen: Nei, det har ingenting med kristendom å gjøre. Ofte utelater man også resten: Det har med MENNESKLIG NATUR å gjøre. Alle kulturer feirer disse overgangene, fra mors mage til eget liv, fra barn til voksen, fra singel til livspartner, og når vi til slutt dør. Dette er helt uavhengig av religion. Men ofte blir religionen brukt likevel - fordi religion er så viktig for folk at de ønsker å definere seg selv og sitt livsløp ut fra den. Den legger også føringer for hvordan man skal leve og feire livet sitt. Og det er jo greit det. Men da må det også være greit at de som ikke har noen religion, men som likevel har de samme behovene for å markere store hendelser i livet, får lov til å gjøre det på sin måte uten at man blir beskyldt for å "herme". For det er ikke det det handler om i det hele tatt.

Forøvrig er jeg enig i at konfirmasjon, uansett hva man kaller den, burde flyttes noen år. Man er ikke lenger voksen når man er 15...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Vaniljesaus

Jol/jul har blitt feiret i Norge lenge før kristendommen.

I lengere perioder har kristne tradisjoner blitt knyttet til denne feiringen.

Nå i det moderne samfunn er disse knyttningene til kristendom i ferd med å forsvinne fra julefeiringen for mange ikke-kristne.

La oss alle feire den gode gamle tradisjonen jul.. Og så kan de som samtidig vil feire kristen messe få gjøre det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Jol/jul har blitt feiret i Norge lenge før kristendommen.

I lengere perioder har kristne tradisjoner blitt knyttet til denne feiringen.

Nå i det moderne samfunn er disse knyttningene til kristendom i ferd med å forsvinne fra julefeiringen for mange ikke-kristne.

La oss alle feire den gode gamle tradisjonen jul.. Og så kan de som samtidig vil feire kristen messe få gjøre det..  :)

Meget pent og elegant oppsummert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer jul fordi det er en gammel norrøn tradisjon å markere vintersolverv. Ordet "jul" er en norrøn betegnelse for midtvintersblot, så det har jeg ingen problemer med å bruke, og i min julefeiring finnes det ingen kristne elementer. Når jeg feirer sammen med ikke-religiøs familie må jeg kompromisse litt, men føler ikke at jeg trenger å gå på tvers av det jeg tror på, siden moderne julefeiring har så mange hedenske elementer.

Så du tror på den norröne mytologi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som feirer jul uten religiøse elementer, tenner dere adventslys? De fire lysene i adventsstaken symboliserer de fire søndagene i advent, og lilla er kirkens farge for adventstiden. Så dette er en skikk vi har tatt fra kirka, og som er på en måte nedtelling til den store begivenheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Vaniljesaus
Så du tror på den norröne mytologi?

Hvorfor må man absolutt "tro på noe" for å kunne rettferdiggjøre det å ville feire noe?

Det er hele poenget, mener jeg, at uansett hva man tror på (evt ikke tror på) så feirer man jul for julens del.. Selv de som også feirer "jesu fødsel" feirer også JUL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Vaniljesaus
Til dere som feirer jul uten religiøse elementer, tenner dere adventslys?

Det tviler jeg på..

Jeg har ikke intrykk av at alle kristne tenner adventslys heller.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor må man absolutt "tro på noe" for å kunne rettferdiggjøre det å ville feire noe?

Det er hele poenget, mener jeg, at uansett hva man tror på (evt ikke tror på) så feirer man jul  for julens del.. Selv de som også feirer "jesu fødsel" feirer også JUL :)

:ler: Mitt poeng akkurat - dette beviser jo det jeg vil frem til perfekt!

Tradisjonenen kommer jo fra en eller annen form av religion, eller en slags trosretning - enten det er norrøn mytololgi, eller islam.

Og det pussige er at man kan feire JUL på grunlag av alle andre gamle tradisjoner - og religioner - , men ikke for kristendommens tradisjoner.

Endret av Neffi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aurora Vaniljesaus
Tradisjonenen kommer jo fra en eller annen form av religion, eller en slags trosretning - enten det er norrøn mytololgi, eller islam.

Det finnes plenty av tradisjoner som ikke "kommer fra" noen religion eller trosretning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...