Gå til innhold

Til dere som ikke tror


Gjest Jump

Anbefalte innlegg

De av dere som ikke er kristne og som kanskje har meldt seg ut av statskirka, feirer dere jul? Om dere gjør det, hvorfor gjør dere det? Hva betyr jula for dere?

Julefeiringen er jo en kristen feiring.. ( ja, selv hvor kommersiell den har blitt og det at julenissen og juletrær har blitt dratt inn i det hele så var jo baktanken å feire Jesus fødsel..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke kristen, men jeg liker jula kulturelt sett. Kan like godt kalle det vintersolverv, som er en norrøn tradisjon vi hadde her til lands i førkristen tid der vi bla. ga gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kopierer inn svaret mitt fra denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=230942

Nåh, ordet jul stammer nå fra den norrøne midtvintersfesten jólablot, da, så det er vel ikke så kristent et navn ;)

(Wiki: "Jul var opprinnelig et fellesnordisk navn på den store norrøne midtvintersfesten, jólablot som ble feiret omkring vintersolverv. «Juleblot» eller «midtvintersblot» ble markert ved Midtvintersnatten 12. januar.

Julen er første gang beskrevet i en kvae til Harald Hårfagre fra ca. år 900 der det heter seg å «drikke jul». Med ekstra god mat og med juleøl hyllet man gudene og solens gjenkomst i den mørkeste tiden på året. Juleølet skulle være av sterkeste sort så det ble en skikkelig rotbløyte.

Siden Norge allerede hadde en midtvintersfest, bød det ikke på noe problem når Håkon den Gode fastsatte at juledagen skulle være den 25.desember. Men med kristningen av Norge og med gammel norsk folketro ble julen også en tid for frykt. Man malte tjærekors over dørene, for å holde onde vetter fra folk og fe. Særlig fryktet man at overnaturlige vesener som dro fra gård til gård for å stjele øl og mat og man fryktet at vesenene tok mennesker med seg…

Julen ble med innføringen av kristendommen til minne av Jesus fødsel, men i dagens samfunn er de gamle nordiske, kristne og germanske skikkene smeltet sammen med nye skikker som julenisse, juletre, gaveutveksling og sosialt samvær med kjære og kjente.")

Jeg ser på julen som en anledning til å være sammen med familien, som jeg ser så altfor sjelden. Jeg er ikke kristen, og når resten av hopen er i kirka, er jeg hjemme hos foreldrene mine og steller og stuller til de kommer hjem. Så når de kommer, er det nykokt kaffe og julebakst framme på bordet. Vi hører ikke på religiøs musikk. Vi har ikke julekrybbe. Vi leser ikke juleevangeliet, og vi ber ikke bordbønn. Mamma har pyntet kåken med nisser i alle varianter og størrelser, og noen engler og stjerner. Ikke på grunn av den kristne symbolikken, men fordi hun syns det er så fiiint. Men vi koser oss leeenge ved bordet med ribbe, multekrem, øl og akevitt.

Vi gir hverandre gaver. Nå er alle voksne, så det er ikke de mest voldsomme greiene lenger - mer at vi setter pris på hverandre. Alt går i sakte tempo, og vi sitter oppe ei stund og koser oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett hvordan man snur og vender på det så er jula en religiøs høytid..( ikke heng dere opp i det at ordet jul ikke er en kristen "oppfinnelse"..)Føler dere ikke at dere burde ha en egen dag for å gi gaver isteden for å bruke den religiøse høytiden til det? Bare lurer... Forsvinner ikke det hele ut i bare en gigantisk kjøpefest?

At man er så "inngrodd" i det "alle" gjør i jula at man bare sier det at Jeg gir gaver for å vise at jeg setter pris på mine nærmeste, ikke fordi jeg tror for det gjør jeg ikke...

Jeg føler at om jeg ikke hadde vært kristen så ville jeg ha hadd min egen greie uten at det var kristendommen som stod bak det "hele"..

Er bare for å sette det på spissen.. Jeg tenker f.eks på at det finnes forskjellige mennesker her til lands med forskjellige tro og mange av dem avstår fra jula fordi det har ikke noe med deres tro å gjøre..til gjengjeld så har jo de igjen sikkert andre høytider og ritualer som de utfører..

Som sagt, ikke ment som kritikk..bare lurer ;)

Jeg også gir jo gaver for å vise at jeg setter pris på mine nærmeste men jeg tenker også mye over julens budskap..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av dere som ikke er kristne og som kanskje har meldt seg ut av statskirka, feirer dere jul? Om dere gjør det, hvorfor gjør dere det? Hva betyr jula for dere?

Julefeiringen er jo en kristen feiring.. ( ja, selv hvor kommersiell den har blitt og det at julenissen og juletrær har blitt dratt inn i det hele så var jo baktanken å feire Jesus fødsel..)

Jeg er kristen, men feirer ikke jul av den grunn. Det at det er en kristen høytid er bare noe mennesker har gjort det til. Vi tar med oss barna og stikker til syden i jula, synes det er mye mas i jula her hjemme... Men feirer heller nissen enn jesus.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kristen, men feirer ikke jul av den grunn. Det at det er en kristen høytid er bare noe mennesker har gjort det til. Vi tar med oss barna og stikker til syden i jula, synes det er mye mas i jula her hjemme... Men feirer heller nissen enn jesus.

:)

Oi, den må du forklare nærmere..du er kristen men vil heller feire nissen enn jesus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi, den må du forklare nærmere..du er kristen men vil heller feire nissen enn jesus?

Hehe.. Skjønner at du stusser litt. Er man kristen og tror på Gud, trenger man ikke å opphøye ett menneske. Jesus er Guds sønn. Og det står at vi alle er Guds barn. Skjønner du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett hvordan man snur og vender på det så er jula en religiøs høytid..( ikke heng dere opp i det at ordet jul ikke er en kristen "oppfinnelse"..)Føler dere ikke at dere burde ha en egen dag for å gi gaver isteden for å bruke den religiøse høytiden til det? Bare lurer... Forsvinner ikke det hele ut i bare en gigantisk kjøpefest?

At man er så "inngrodd" i det "alle" gjør i jula at man bare sier det at Jeg gir gaver for å vise at jeg setter pris på mine nærmeste, ikke fordi jeg tror for det gjør jeg ikke...

Jeg føler at om jeg ikke hadde vært kristen så ville jeg ha hadd min egen greie uten at det var kristendommen som stod bak det "hele"..

Jul har ingenting med kristendom å gjøre for meg. Jeg synes det blir veldig feil å si at "uansett hvordan man snur og vender på det så er jula en religiøs høytid". Grunnen til at jul feires når den gjør er ikke fordi jesus ble født da, feiringen ble flyttet til midtvintersblotet for at folk skulle bytte den ut med en kristen høytid. Det er mer logikk i at kristne burde flytte sin feiring til det faktiske tidspunktet for fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är inte kristen men jag firar jul - dock utan religiösa symboler eller inslag.

Ingen julstjärna i fönstret, inga adventstakar, ingen julkrubba eller änglar. Däremot en julbock, någon tomte, ljus på bord och i fönster, pepparkakor och annat julbak.

Jag träffar familjen, vi äter mat, vi ger varandra julklappar (utan att dras med i någon stor köphysteri).

Firandet i slutet av december har även ursprung i midvinterfirandet - precis som Wikipedia säger. Visst är det många kristna inslag kring julfirandet men midvinter och julfirande är långt ifrån bara kristet. Det är inte ens kristet från början.

Påsken däremot, den tycker jag är rejält kristen och inte så mycket annat. Där ser jag inget att fira.

från mitt svar i tråden kristne höjtider i et sekularisert samfunn

Firandet kring slutet av december har också kopplingar till romarriket:

"24 december var en högtid i den romerska kalendern, en av deras många fest- och lekdagar (ludi) avslutades"

I norden har vi traditionellt firat midvintern i slutet av december:

"Julblot eller midvinterblot firades alltså vid midvintern då dagarna är som kortast och nätterna som längst, det vill säga kring vintersolståndet" Källa: Wikipedia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Skjønner at du stusser litt. Er man kristen og tror på Gud, trenger man ikke å opphøye ett menneske. Jesus er Guds sønn. Og det står at vi alle er Guds barn. Skjønner du?

i see ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jul har ingenting med kristendom å gjøre for meg. Jeg synes det blir veldig feil å si at "uansett hvordan man snur og vender på det så er jula en religiøs høytid". Grunnen til at jul feires når den gjør er ikke fordi jesus ble født da, feiringen ble flyttet til midtvintersblotet for at folk skulle bytte den ut med en kristen høytid. Det er mer logikk i at kristne burde flytte sin feiring til det faktiske tidspunktet for fødselen.

Jo, for all del, jeg skjønner det at jula som en religiøs høytid kan bli flyttet slik at den er på det tidspunktet da Jesus faktisk ble født..Men jeg tviler på at det kommer til å skje for nå er jo alt så "innbakt" uansett om du skjønner hva jeg mener..og vi kan jo på en måte ikke noe for at denne avgjørelsen ble tatt da den ble tatt..

Jeg bare lurer på om de som da ikke tror ikke ville hadd sitt eget opplegg utenfor det som er nå...ble litt knotete kanskje..

Eller er det slik at alle dem som ikke tror bruker jule til å feire midtvintersblot..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke kristen men feirer jul.

Har feriet både på kristen måte og kommersiel.

Det er jeg er vant med er at vi besøker graven til de nærmeste for å legge på blomster, sitte å se på tv hele dagen, spise mat til vi sprekker, åpne gaver for så dille med gavene til leggetid.

Helt greit egentlig, men jeg mistet julefølelsen da jeg var sånn 15, og kan sitte å gjøre det jeg alltid gjør på julaften uten å føle at det er jul.

Når jeg feiret kristen jul var det verste, alt tok så ufattelig lang tid.

Først var det i kirka, så alt var mas. Middagen tok lang tid for først skulle man be så synge, spise, lese juleevangeliet, synge. Ikke frekt ment, de var koselige folk men tok alltfor lang tid, var jo masse små barn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke medlem i statskirka. Ordet "feire" blir dermed helt feil for meg. Selv om jeg ikke er kristen er jeg det man kan kalle "spirituell" (ikke noe som har med organisert eller såkalt "new age" å gjøre). Derfor er markering med lys, varme, samhold med familie og venner, deling av god mat, atmosfære.... noe dypt personlig. Og det skjer i den mørkeste tida. En markering av det dypeste inni en selv, det en er skapt av, det som knytter en til alt som finnes.

Noen kaller det gud. For meg er det heller "lyset", og derfor er de elementene jeg feirer med viktig for meg. Slik kristne bruker sine symboler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men uansett hvordan man snur og vender på det så er jula en religiøs høytid..( ikke heng dere opp i det at ordet jul ikke er en kristen "oppfinnelse"..)Føler dere ikke at dere burde ha en egen dag for å gi gaver isteden for å bruke den religiøse høytiden til det? Bare lurer... Forsvinner ikke det hele ut i bare en gigantisk kjøpefest?

Spiller den tilbake til deg, jeg. Hva har Kristmessens budskap med julegaver å gjøre? Eller juletre og julebukk? Eller etegilde? Burde ikke heller kristne droppe alt dette som er gjennomsyret av hedenske tradisjoner og kommersialitet og feire Jesu' fødsel med bønn, forsakelse og lovsang? Og burde ikke Kristmesse flyttes til utpå våren da Jesus faktisk ble født, så kan vi hedninger få beholde midtvintersblotet vårt i fred? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller den tilbake til deg, jeg. Hva har Kristmessens budskap med julegaver å gjøre? Eller juletre og julebukk? Eller etegilde? Burde ikke heller kristne droppe alt dette som er gjennomsyret av hedenske tradisjoner og kommersialitet og feire Jesu' fødsel med bønn, forsakelse og lovsang? Og burde ikke Kristmesse flyttes til utpå våren da Jesus faktisk ble født, så kan vi hedninger få beholde midtvintersblotet vårt i fred? ;)

Som jeg skrev lenger opp: Jeg er kristen, men feirer ikke jesu fødsel, det blir feil. Jesus er Guds sønn, vi er alle Guds barn. Hvorfor skal vi feire han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer jul fordi det er en gammel norrøn tradisjon å markere vintersolverv. Ordet "jul" er en norrøn betegnelse for midtvintersblot, så det har jeg ingen problemer med å bruke, og i min julefeiring finnes det ingen kristne elementer. Når jeg feirer sammen med ikke-religiøs familie må jeg kompromisse litt, men føler ikke at jeg trenger å gå på tvers av det jeg tror på, siden moderne julefeiring har så mange hedenske elementer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke kristen. Feirer jul, uten kristne symboler (I allefall de åpenbare, som engler og jesus i krybben og sånne).

Her samles bare familien, vi ser på disney, spiser god mat og pakker opp pakker senere på kvelden. Det er jul for meg. Tradisjoner altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på en døyt, feirer jul alikevel siden det er norsk tradisjon.

Og then again, julen er opprinnelig IKKE en kristen høytid her i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julefeiringen slik den er i dag er, i likhet med f. eks det å gifte seg i kirken, er en så solid blandig av religion, kultur og tradisjoner at jeg nesten synes det er rarere at folk som er oppvokst med norsk kultur overhodet ikke markerer julen, uavhengig av om de er kristne eller ikke. Er kristen selv, men synes ikke jeg har "monopol" på julen av den grunn. Har en muslimsk venninne oppvokst i Norge, familien hennes markerer også julen, selv om den ikke har noen religiøs betydningen for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Ut fra de historiske årsakene til å feire jul synes jeg faktisk det er ganske arrogant å komme med uttalelser som at "julen i utgangspunktet er en religiøs høytid".

Jeg tror ikke, men har ikke noen problemer med å markere den mørkeste tiden av året og at man er på vei mot lysere tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...