Gå til innhold

Den norske unitarkirke


Gjest snikkelora

Anbefalte innlegg

Men om dere ser på frelsen eller dere ser vel kanskje ikke på den :klø: vel så det er ingen ting som er galt? eller får ikke ting konsekvenser? Følger dere reglene i Bibelen eller annen bok?

Spørsmålet om hva som er galt og hva som er rett er ikke nødvendigvis det samme som et spørsmål om hva som skal være konsekvensene. Vi mener selvsagt at det finnes riktige og gale handlinger. De rette handlinger er alle handlinger som skaper mest godt for så mange mennesker som mulig. Gale handlinger er alle handlinger som bevisst skader andre. Når det gjelder konsekvensene av disse handlingene, da er vi mer opptatt av at det er en rett tro å sørge for umiddelbare gode konsekvenser her og nå, enn å vente på en straff eller belønning etter livet. Vi er egentlig minimalt opptatt av himmel og helvete. Vi er mye mer opptatt av å skape godt tilstander her og nå.

Om vi følger Bibelen? Vi følger den lære vi mener Jesus har vist oss, og for å kjenne den må vi lese Bibelen.

Om vi følger en annen bok? Det står enhver unitar fritt til å forholde seg til hvilken som helst bok. Så ja, noen gjør vel det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Very Victoria
Det var da en provoserende uttalelse, synes jeg. Kan du forklare nærmere hva du egentlig mener? Du snakker om en kirke som har røtter tilbake til år 1568. Her i Norge ble den første gang etablert i 1895. Personer som Albert Schweitzer, Edvard Grieg, Benjamin Franklin og en rekke andre var unitarer. I det perspektivet blir din uttalelse meget underlig.

Å nei Gid, har jeg provosert pastoren :ler: Det som er merkelig her er retorikken din, hva har årstallet for kirkens grunnleggelse med mitt spm. å gjøre.

Nei, middelaldrende menn som flyr rundt og kaller seg "Pastor" og bruker pikken og Bibelen om hverandre synes jeg bare er ekkelt. Og eklere er det at du forsøker å "verve" naive småbarnsmødre på KG som er fanget i dårlige ekteskap.

Hold smekken igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer da hvis et medlem av din kirke begår et mord? Er det på hodet og rævva ut da?

Jehovas vitner sier at deres medlemmer ikke finnes i fengsler, det er jo nettopp fordi de utstøter dem før de kommer så langt. Har dere samme praksis?

Vi hadde et tragisk tilfelle i USA i fjor. Det var en seriemorder som hadde blitt medlem av en unitarkirke der. Så ble han oppdaget og avslørt som seriemorder av politiet. Han ble arrestert, selvsagt. Hvordan det gikk med ham og hans kirkeforhold, vet jeg ikke. Men ingen unitarkirker følger den praksis med utestenging som Jehovas Vitner benytter. Hvordan vi ville ha reagert i vår menighet hvis en av våre var morder, det vet jeg ikke - og vil helst slippe å vite.

Det er forresten en underlig problemstilling for meg personlig, den du nå trekker fram om hvordan vi vil forholde oss til slike ting. Oppgjennom historien er det unitarer som har blitt utestengt, fengslet og brent på bål bare fordi vi er unitarer. Jeg tror denne historiske lærdom har gjort oss meget tolerante overfor mange situasjoner.

Men som sagt, jeg vet ikke hvordan vi vil reagere overfor en morder blant oss, annet enn at vi på det sterkeste vil fordømme handlingene. Antakelig vil vi skille mellom morderens handlinger og morderen som person, men om vi vil være like tilgivende som Amish-folket i USA var i går da de ga tilgivelse til morderen som drepte mange av deres barn i en kirke for bare noen dager siden, det vet jeg ikke noe som helst om. Håper for all del at jeg slipper å ta stilling til slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nei Gid, har jeg provosert pastoren  :ler: Det som er merkelig her er retorikken din, hva har årstallet for kirkens grunnleggelse med mitt spm. å gjøre.

Nei, middelaldrende menn som flyr rundt og kaller seg "Pastor" og bruker pikken og Bibelen om hverandre synes jeg bare er ekkelt. Og eklere er det at du forsøker å "verve" naive småbarnsmødre på KG som er fanget i dårlige ekteskap.

Hold smekken igjen!

Vel, jeg er vant til mye, og særlig provosert av deg ble jeg nok ikke. Jeg ble mer forundret over uttalelsen din og ønsket at du skulle utdype. Det var altså uttalelsen jeg fant provoserende. Det er ikke det samme som å innrømme selv å være provosert. Du får ha en god shabbat.

(Når det gjelder dette med verving, da skjønner jeg ikke hva du snakker om. Du må gjerne utdype det også.)

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Dere følger den vei Jesus har vist dere...????

Men er ikke unitarer avvisende til at at Jesus er Guds sønn?

Hører rykter om at dere ikke tror på treeningheten, men kun på Gud, så da er det jo noe pussig dersom Jesu ord og handlinger skal være mer verdt enn feks Raymond Johansen sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner, er hva som er vitsen med å tilhøre en religion uten frelse.

Kan du si noe om det?

Var du forresten ordinert prest i DNK, eller har du vært prestevikar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæ?

Dere følger den vei Jesus har vist dere...????

Men er ikke unitarer avvisende til at at Jesus er Guds sønn?

Hører rykter om at dere ikke tror på treeningheten, men kun på Gud, så da er det jo noe pussig dersom Jesu ord og handlinger skal være mer verdt enn feks Raymond Johansen sine?

Ja, vi følger Jesu lære. Det er riktig at vi avviser at Jesus var guddom og at vi avviser treenigheten. Men vi avviser ikke personen Jesus. Om Jesus mener vi at han var et menneske som Gud utvalgte til å være en religiøs lærer. Vi mener også at den lære Jesus vise oss var en del av en av mange jødedommer. Vi har ikke noe imot å kalle Jesus for Guds sønn, men legger nok noe annet i uttrykket enn hva som er vanlig i kireksamfunn som tror på treenigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner, er hva som er vitsen med å tilhøre en religion uten frelse.

Kan du si noe om det?

Var du forresten ordinert prest i DNK, eller har du vært prestevikar?

Vi tilhører ikke en religion uten frelse. Vi mener at alle og alt frelses. Jeg arbeidet 7 år som prestevikar i DNK.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, takker av nå. Det er sabbat i dag, og vi begynner også løhyttefesten (sukkot-festen). Den varer en del dager, så det drøyer vel til jeg kommer innom KG igjen. Må virkelig rose forumet på KG: meget godt sted å være :-)

Takk for hyggelig samtale alle sammen.

Shabbat shalom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg mener ikke å vekke tråden opp igjen, men fikk for litt siden kjennskap til et meget fint CNN-program på en fire minutters tid som viser litt om hva kristenunitarisme er i USA - og andre steder. For den som er interessert, er er linken CNN om kristenunitarisme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut,

Jeg leste gjennom endel av innleggene dine for en tid tilbake, deriblant denne tråden. Selv som streng ateist må jeg si at unitarismen virker som en virkelig sympatisk religion.

Dine innlegg klarnet opp en rekke spørsmål jeg har hatt i lang tid. For det første har jeg aldri skjønt at det ikke var noen gjennom historien som ikke forkastet alle dogmene overbord etterhvert som den ene etter den andre ble motbevist av vitenskapen. Men det var det jo skjønner jeg nå.

For det andre innser jeg nå at unitaristene må ha vært blant "fritenkerne" man leser om i norsk litteratur fra siste halvdel av 1800-tallet.

Du må vel ha følt en enorm lettelse da du kunne kaste alle dogmene overbord i stedet for å tvile og bortforklare? Og uten at jeg vet hvordan det er å tro, så kan jeg tenke meg at beslutningen om å erkjenne ondskapen i Bibelen (f. eks. når Gud dreper sine barn!) samt de logiske kalamitetene (f. eks. treenigheten), for deretter å avvise dem, ja, det må vel faktisk ha styrket deg i troen?

Håper dere får mange medlemmer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Knut,

Jeg leste gjennom endel av innleggene dine for en tid tilbake, deriblant denne tråden.  Selv som streng ateist må jeg si at unitarismen virker som en virkelig sympatisk religion.

Dine innlegg klarnet opp en rekke spørsmål jeg har hatt i lang tid.  For det første har jeg aldri skjønt at det ikke var noen gjennom historien som ikke forkastet alle dogmene overbord etterhvert som den ene etter den andre ble motbevist av vitenskapen.  Men det var det jo skjønner jeg nå.

For det andre innser jeg nå at unitaristene må ha vært blant "fritenkerne" man leser om i norsk litteratur fra siste halvdel av 1800-tallet.

Du må vel ha følt en enorm lettelse da du kunne kaste alle dogmene overbord i stedet for å tvile og bortforklare?  Og uten at jeg vet hvordan det er å tro, så kan jeg tenke meg at beslutningen om å erkjenne ondskapen i Bibelen (f. eks. når Gud dreper sine barn!) samt de logiske kalamitetene (f. eks. treenigheten), for deretter å avvise dem, ja, det må vel faktisk ha styrket deg i troen?

Håper dere får mange medlemmer!

Takk for hyggelige ord. Jo, du har rett i at det er en kjempelettelse å hive dogmer. Det du nevner om unitarene og fritenkerne i Norge på slutten av 1800-tallet, så har du helt rett i at det i denne mangeartede gruppe fantes en hel rekke unitarer. Så de var en del av gruppen. Det er f.eks. artig å tenke på at Arne Garborg skrev en bok som het Jesus Messias, og denne ble av unitarene anbefalt som standard lesning for innføring i unitarisk teologi om Jesus. Og det til tross for at Arne aldri var unitar, men det var hans bror Samuel. Samel dro til Amerika og ble unitarprest der. Og det var Bjørnstjerne Bjørnson som overtalte grunnleggeren av den første norske unitarkirke, Kristofer Janson, til å bli unitarprest i Amerika. Så joda, uitarer og fritenkerbevegelsen er nøye sammenved.

God observasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke en blandings av ortodoks og katolsk kristendom, da?

Litt sånn man tager hvad man haver...? :sjenert:

For meg ser det ut som: Man tager hva man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnene til at noen ønsker å drepe et menneske synes å være temmelig uavhengig av tanker om frelse, synes nå jeg. Så vidt jeg har fått med meg begås drap av kristne som mener at slikt fører til evig fortapelse og av kristne som mener noe annet. En trussel om evig fortapelse synes ikke å fungere prevantivt. Så ja, du kan selvsagt drepe et menneske vel vitende om at du frelses eller vel vitende om at du fortapes. Men du kan ikke være kristenunitar eller unitar og samtidig drepe et menneske. Vi er stort sett pasifister og er mer opptatt av at vår tro skal føre til gode handlinger. En drapsmann/kvinne kan ikke samtidig være unitar. Unitarisme handler ikke om å la "humla suse" fordi alle frelses allikevel, men den handler om å kultivere gode handlinger. Fra mitt ståsted er en drapsmann/kvinne som argumenterer med at det ikke spiller noen rolle om man dreper fordi alle frelses allikevel, bare ute etter å finne en dårlig unnskylding for å være ond. Et slikt argument kjøper jeg ikke. Ikke har det noe med unitarisme å gjøre heller.

Så du mener altså at Gud tillater at vi dreper hverandre, men at ikke unitarene tillater det?

Da må jeg spørre:

Hvilken rolle spiller egentlig Gud for dere?

Og hvor tar dere lærdommen fra, siden dere ikke tror på Bibelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så du mener altså at Gud tillater at vi dreper hverandre, men at ikke unitarene tillater det?

Setter stor pris på om du ville lese det jeg skriver litt nøyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest runehera

unitarene veit eg ikkje ka er for noko, men visst det er mennesker kan dei tillata det meste. men bibelens Gud tillater alt! for Han er god. det viser Hans gjerninger. Han har skapt mennesket med fri vilje...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter stor pris på om du ville lese det jeg skriver litt nøyere.

Du skriver at alle frelses, da må Gud frelse deg selv om du dreper.

Du skriver også at om du dreper, så kan du ikke være unitar.

Mener du da at unitarene er strengere enn Gud?

Eller hvorfor kan ikke unitarene tillate det de tror at Gud tillater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...