Gå til innhold

Den norske unitarkirke


Gjest snikkelora

Anbefalte innlegg

Gjest snikkelora

Altså, jeg skulle likt å vite litt om disse, men står lite på hjemmesiden dems.. (vet det stårmere på den engelske, men ereldendig i engelsk) det eneste jeg skjønner er at det er litt "Ole Brumm" opplegg, både kirkelig og jødiske høytider :sjenert:

Men hva står dem egentlig for? Hva er forskjellen på dem å DNK? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke en som har pastor i nicket sitt her på KG som er pastor i den donaldmeningheten? Send en pm til ham og spør da vel :)

pastor Knut tror jeg han har som nick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snikkelora
Er det ikke en som har pastor i nicket sitt her på KG som er pastor i den donaldmeningheten?  Send en pm til ham og spør da vel :)

pastor Knut tror jeg han har som nick.

Å, trodde det pastor greiene bare var tull jeg :rodme:

Jeg googla, og fant en side hvor det står litt

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_norske_unitarkirke

Takk for linken :dagens-rose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, trodde det pastor greiene bare var tull jeg :rodme:

Det trodde jeg også, helt til jeg så han linket til hjemmesiden til menigheten/sekten. De virker ganske ivrige på å få nye medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snikkelora
Det trodde jeg også, helt til jeg så han linket til hjemmesiden til menigheten/sekten.  De virker ganske ivrige på å få nye medlemmer.

Hmm.. blir jo litt skeptisk da :sjenert:

men hadde vært ok å høre litt fra folk som ikke jobber der liksom. Vil tro at det er lettere å få et mer nyenasert bilde (ikke for å støte noen altså) :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, jeg skulle likt å vite litt om disse, men står lite på hjemmesiden dems.. (vet det stårmere på den engelske, men ereldendig i engelsk) det eneste jeg skjønner er at det er litt "Ole Brumm" opplegg, både kirkelig og jødiske høytider  :sjenert:

Men hva står dem egentlig for? Hva er forskjellen på dem å DNK?  :klø:

Er det ikke en blandings av ortodoks og katolsk kristendom, da?

Litt sånn man tager hvad man haver...? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg skulle likt å vite litt om disse, men står lite på hjemmesiden dems.. (vet det stårmere på den engelske, men ereldendig i engelsk) det eneste jeg skjønner er at det er litt "Ole Brumm" opplegg, både kirkelig og jødiske høytider  :sjenert:

Men hva står dem egentlig for? Hva er forskjellen på dem å DNK?  :klø:

Hei. Jeg er pastor i Unitarforbundet, var tidligere prest i Den norske kirke, så her er det viktigste jeg synes er forskjellen mellom disse to kirkene: I motsetningen til Den norske kirke har Unitarforbundet har ingen dogmer eller læresetninger som alle må tro på, vi tror ikke at Jesus var guddommelig, vi tilber ikke Jesus. Vi legger vekt på at fornuften skal styre troen og er svært skeptisk til alt som har med mirakler og slike ting å gjøre. I tillegg hører vi hjemme i en judaiset kristendom, dvs. vi mener at siden Jesus var jøde og del av sin jødedom, da lever også vi etter jødisk tradisjon. Derfor feirer vi jødiske høytider.

Vår unitarkirke er del av Den ungarske unitarkirke som ble stiftet i 1568.

Noen i denne tråden har nevnt at vi som kirke er ute etter å få mye medlemmer. Det er feil, men det kan jo være at jeg har vært for masete med unitarkirken og bryllup her på KG. Det er i så fall min feil. Unitarkirken er ikke misjonerende, vi er ikke ute etter å kapre medlemmer. Men har selvsagt ikke noe i mot om noen har lyst til å bli medlem. Koster ikke noe som helst :-) Men som sagt: beklager hvis jeg har skapt et annet inntrykk.

Bare spør hvis det er enkeltting du/dere lurer på. Jeg skal forsøke å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vår unitarkirke er del av Den ungarske unitarkirke som ble stiftet i 1568."

Så spennende!

Hvorfor oppsto den? Var det en reaksjon på reformasjonen?

Jeg har hørt om uniatene i ukraina, men det er sikkert noe annet. Eller?

:sjenert:

Endret av Smascha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vår unitarkirke er del av Den ungarske unitarkirke som ble stiftet i 1568."

Så spennende!

Hvorfor oppsto den? Var det en reaksjon på reformasjonen?

Jeg har hørt om uniatene i ukraina, men det er sikkert noe annet. Eller?

:sjenert:

Jo, uniatene er nok noe helt annet.

Unitarkirken ble, som du nevner, ganske riktig til som del av reformasjonen - og særlig blant de grupper som mente at Luther og Calvin ikke gikk langt nok i sin reformasjon. Særlig i Transilvania (det som i dag er Ungarn og Romania) var det en reformasjonsbølge som var meget radikal i sin teologi. Den ble ledet av Frans David som dannet den første unitarkirken i 1568. Det er denne kirken som i dag er Den ungarske unitarkirke.

På hjemmesiden til den danske unitarkirken finnes en meget fin beskrivelse av unitarismens historie generelt sett. Jeg linker til denne http://home10.inet.tele.dk/unitar/3/4.html Her nevner man lite om Den ungarske unitarkirken, men bakgrunnen som førte til dannelsen av unitarkirkene er den samme.

Det gikk forresten dårlig med Frans David. Han ble kastet i fengsel og døde fordi han lærte at man ikke skulle behøve å tilbe Jesus som guddom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snikkelora

Men hva slags syn har dere på frelsen? og den hellige ånd? er dere mere lik stats kirka der eller feks en pinsemeinghet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva slags syn har dere på frelsen? og den hellige ånd? er dere mere lik stats kirka der eller feks en pinsemeinghet?

Siden unitarismen ikke har noen forpliktende læresetninger eller dogmer vil nok svaret på spørsmålene dine variere noe, men de fleste i unitarkirken vil nok mene at alle frelses. På den måten skiller vi oss fra både statskirken og pinsemenigheter, for her mener man vel at det er to veier, en til frelse og en til fortapelse. Unitarkirken mener heller at alt og alle opprettes på Dommens dag og derfor går ingen fortapt. Teologisk er dette det som kalles apokatastasis-prinsippet, et prinsipp vi mener å finne i noe av det Paulus skriver.

Den hellige ånd er for oss bare et uttrykk for de gode gjerninger som vi gjør inspirert av vår tro. Vi tror ikke at Den hellige ånd er en person i en treenig guddom, slik som man tror i Statskirken.

Slik sett er vi svært forskjellig fra Statskirken og pinsemenighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*

Kan jeg drepe et menneske da, for å ta det helt ut, fordi jeg vet om at jeg skal frelses uansett, så fortsetter jeg bare, Gud tilgir uansett, la oss da forandre verden lik sodoma og gommora. Er dette en tolkning av bibelen sånn den har eksistert i 2000 år, var det dette Jesus forkynte? Forandrer dere ikke det som allerede er skrevet 1500 år senere. Jesus som sier Han er det levende Guds Ord, er det da ikke likevel, men det Han sier, og det Paulus får i fra troen er noe i den dur den sannheten dere kommer med, men ikke helt, det skulle ta 1500 år senere før det skulle forandres. Det Gud sa til Abraham at Han selv skulle se seg ut et offer for rettferdiggjørelse gjennom tro er ikke Jesus, og Han er ikke bilde på livets tre i hagen, ikke er Han bilde på soningsofferet og nådestolen som er på lokket i Paktens Ark. Vel, må sannheten komme for en dag, verden er som bortført fra det lovede land ved forvirring i babylon, og slaveriet i Egypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jeg drepe et menneske da, for å ta det helt ut, fordi jeg vet om at jeg skal frelses uansett, så fortsetter jeg bare, Gud tilgir uansett, la oss da forandre verden lik sodoma og gommora.

Grunnene til at noen ønsker å drepe et menneske synes å være temmelig uavhengig av tanker om frelse, synes nå jeg. Så vidt jeg har fått med meg begås drap av kristne som mener at slikt fører til evig fortapelse og av kristne som mener noe annet. En trussel om evig fortapelse synes ikke å fungere prevantivt. Så ja, du kan selvsagt drepe et menneske vel vitende om at du frelses eller vel vitende om at du fortapes. Men du kan ikke være kristenunitar eller unitar og samtidig drepe et menneske. Vi er stort sett pasifister og er mer opptatt av at vår tro skal føre til gode handlinger. En drapsmann/kvinne kan ikke samtidig være unitar. Unitarisme handler ikke om å la "humla suse" fordi alle frelses allikevel, men den handler om å kultivere gode handlinger. Fra mitt ståsted er en drapsmann/kvinne som argumenterer med at det ikke spiller noen rolle om man dreper fordi alle frelses allikevel, bare ute etter å finne en dårlig unnskylding for å være ond. Et slikt argument kjøper jeg ikke. Ikke har det noe med unitarisme å gjøre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*

Og hva er det da som får dere til å bli pasifister og kultivere gode handlinger, når vi lever i urettferdighet uansett, det finnes ikke smak av frelse på jord, og ikke noe himmel på jord, og ingen rettferdighet?

For dette ser vi, men troen er satt med et håp at et rike som ikke er av denne verden vil være boende i oss om utfrielse fra alt dette med fri vilje i en syndefull verden, at vår kjærlighet til Gud går gjennom en prosess ved at Han elsket oss først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er det da som får dere til å bli pasifister og kultivere gode handlinger, når vi lever i urettferdighet uansett, det finnes ikke smak av frelse på jord, og ikke noe himmel på jord, og ingen rettferdighet?

Det som får oss til å forfekte pasifisme og å legge vekt på gode handlinger, er erkjennelsen av at Gud er god og at vi forsøker å gjøre mot andre som vi vil at andre skal gjøre mot oss. Vi er av den oppfatning at folk flest vil ha det godt. Vi håper at våre handlinger bidrar til at det blir slik. Som unitarer er vi mer opptatt av hva vi gjør enn av å måtte tro noe bestemt om frelse og rettferdighet. Vi synes det er viktigerer å få til så mange gode handlinger som mulig for så mange som mulig. Jeg antar svaret på spørsmålet ditt ender opp med at vi stiller moralske krav til vår tro og våre handlinger, og at det som gjør at vi er pasifister (i alle fall de fleste av oss) er begrunnet i et moralsk valg som følger av troen. Ja, vi stiller faktisk moralske krav til Gud også, hvis noen skulle finne ut at Gud krever handlinger av oss som reduserer det gode, da forkaster vi til og med Guds krav. Vi mener at heller ikke Gud kan unndra seg moralske vurderinger.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest snikkelora

Men om dere ser på frelsen eller dere ser vel kanskje ikke på den :klø: vel så det er ingen ting som er galt? eller får ikke ting konsekvenser? Følger dere reglene i Bibelen eller annen bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke innlatt meg i den sekten, lukter litt Knutby av opplegget her.

Det var da en provoserende uttalelse, synes jeg. Kan du forklare nærmere hva du egentlig mener? Du snakker om en kirke som har røtter tilbake til år 1568. Her i Norge ble den første gang etablert i 1895. Personer som Albert Schweitzer, Edvard Grieg, Benjamin Franklin og en rekke andre var unitarer. I det perspektivet blir din uttalelse meget underlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnene til at noen ønsker å drepe et menneske synes å være temmelig uavhengig av tanker om frelse, synes nå jeg. ... Men du kan ikke være kristenunitar eller unitar og samtidig drepe et menneske.

Hva skjer da hvis et medlem av din kirke begår et mord? Er det på hodet og rævva ut da?

Jehovas vitner sier at deres medlemmer ikke finnes i fengsler, det er jo nettopp fordi de utstøter dem før de kommer så langt. Har dere samme praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...