Gå til innhold

Liv etter døden?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

vil bare si at også dyr har sjel. Hva er det med dem da hvs de ikke har det? De har da visstnok personligheter også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Malina
Tror dere alt bare blir svart, at alt er slutt? Eller tror dere man kommer til himmelen, og hvordan tror dere det da er der? Eller tror dere man blir gjenfødt som en annen person, at vi lever flere liv? Eller hva skjer egentlig når alt er slutt?  :klø:

Jeg håper jeg kommer til himmelen etter jeg dør, og at jeg treffer igjen alle "som har gått før meg", og at der er det ingen sykdommer, elendighet og sånt- rett og lsett paradis!

Egentlig synes jeg det høres ganske så fjernt ut, men det er jo ikke farlig å tro

:-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Vi blir kilde til annet liv. Kanskje næring til en blomst?

Hvis man er naturviter, er vel det nærliggende å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte en gang læreren jeg hadde som lærer i "Religion, Etikk og Livssyn" på gymnaset hva han mente om "livet etter døden". Faget kunne for vår del likeså godt vært kalt "Kristendom", for læreren var skikkelig kjempekristen og andre religioner/livssyn var uinteressante for han. Det kan nevnes at klassen min(realfag) ikke var heeeeeelt på bølgelengde med han.

Uansett, læreren fortalte meg at han mente at alle som var "rett kristne" ville komme til Paradiset. "Ok," sa jeg "-men hva da med dem du bryr deg om på jorda, for hvordan kan det være Paradis og ingen sorger om personer du bryr deg om og ikke er rett kristne havner i Helvete?" Svaret hans var at du ikke ville ha følelser for andre mennesker etter døden, det vil kun være et forhold mellom deg og Gud, og annet vil ikke bry deg.

Jeg ble så skuffa over et slikt syn! Hvorfor i all verden skal en av de aller viktigste og fineste følelsene vi har(kjærlighet, omsorg, medfølelse) bli tatt fra oss når vi dør hvis vi skal leve evig? Hva slags amputert Paradis er det? Hvorfor skal vi gjennom livet og lære noe det nye testamentet anser som viktigst av alt (Les kjærlighetens høysang hvis det var dét den het - så god er ikke hukommelsen min), bare for at det skal tas fra oss?

Hvis dette er det rette Paradiset så vil jeg faktisk ikke dit. Det høres jo ut som en skal bli totalt amøbe jo! :frustrert: Jeg har ikke helt tro på at en kan føle evig glede hvis ikke personene en er glad i i livet også har det godt, og om det betyr at de "rette kristnes" beste ateist-venner/familie får et fripass inn i Paradiset så er jeg glad for det! The more the merrier :)

Fritt fra kjærlighetens høysang: "Så står de igjen, disse tre, Tro, Håp og Kjærlighet. Men størst blant dem er Kjærligheten." Så det så! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Wayah, ville du synes at det var et paradis du var kommet til, hvis du alltid skulle bekymre deg for alle de som ikke kom med dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_Anne_*

E-postadresse är borttagen i enlighet med Kvinneguidens regler, vill du vara kontaktbar så upprätta en profil

/Furstina (moderator)

------

:)

Heia alle sammen..tror det finnes noe etterpå, helt klart.

En ting som har blitt meg fortalt er at sjelen forlater ikke jorden før 6 dager etter at en er død..Høres spennende ut..elller vil en kanskje føle en vanvittig sorg over å vite(?)at en er død? Noen som har hørt dette, og kan forklare meg det??

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg tror faktisk jeg ville det, KR-øst...

Men jeg har ikke noe svar på hvordan det er på grunnlag av hvordan jeg føler, annet enn at ingenting er umulig, så vi får vel bare vente og se. ;) Det jeg reagerte på var at menneskene liksom skulle fratas sin medfølelse og empati, for da blir vi noen ekle vesener! Akkurat det konseptet liker jeg ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror faktisk jeg ville det, KR-øst...

Men jeg har ikke noe svar på hvordan det er på grunnlag av hvordan jeg føler, annet enn at ingenting er umulig, så vi får vel bare vente og se.  ;)  Det jeg reagerte på var at menneskene liksom skulle fratas sin medfølelse og empati, for da blir vi noen ekle vesener! Akkurat det konseptet liker jeg ikke i det hele tatt.

Hvis det er slik at alle som kommer til himmelen skal sitte og sture og bekymre seg en hel evighet over alle, i familien, venner og bekjente, som ikke kom med, ja da ser jeg ikke noe sorgløst paradis i det hele tatt.

Da ville jo himmelen bli som et enormt gravfølge.

Men heldigvis tror jeg ikke at det er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tror dere alt bare blir svart, at alt er slutt? Eller tror dere man kommer til himmelen, og hvordan tror dere det da er der? Eller tror dere man blir gjenfødt som en annen person, at vi lever flere liv? Eller hva skjer egentlig når alt er slutt?  :klø:

Jeg tror at etter jeg er død, så kommer det mange folk til min begravelse. Etter en kort sermoni hvor de roser meg opp i skyene over hvor god mann jeg var, så bærer de meg ned til selve kirkegården hvor noen har spadd opp ett passe stort hull, så senker de kisten med meg nedi. Deretter går famile og venner til kaffe og kake og "feirer" at jeg er borte. I mellom tiden spar noen ukjente jord over kisten min. Der ligger jeg og rotner og tilslutt bare forsvinner. Enkelt og greit.

Noe liv etter døden blir patetisk å tro. Men jeg registrer at enkelte har et behov til å filosofere over ting man aldri får et klart svar på. Bli som diskusjonene om liv på en annen planet. Velger å bruke min tilmålte tid til andre fornuftige ting jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James
Noe liv etter døden blir patetisk å tro. Men jeg registrer at enkelte har et behov til å filosofere over ting man aldri får et klart svar på. Bli som diskusjonene om liv på en annen planet. Velger å bruke min tilmålte tid til andre fornuftige ting jeg da.

Hva som er fornuftig og patetisk er det vel egentlig ikke du som avgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chantal

Jeg tror at vi kommer til et trygt og godt sted. Jeg tror ikke vi blir gjenfødt.

For meg er tanken på det at vi bare blir begravd og ferdig med det litt merkelig... det må da være mer som skjer enn som så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange synes døden er vanskelig. Om de blir utrygge på tanken, eller hva vet jeg ikke. Men det er et vanskelig konsept for mange. Mye av religionen vi har funnet på er jo pga dette.

Jeg er trygg og komfortabel med at man dør...

Og dermed _er_ død og borte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten trodde jeg at himmelen var et sted der man kunne få så mange hull i ørene som man hadde lyst på :) Det var det aller beste jeg kunne tenke meg, som ikke fikk ta hull i ørene av foreldrene mine. Jeg tror i grunnen det enda, at himmelen er et sted der man får det aller beste man kan tenke seg - og enda litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hva som er fornuftig og patetisk er det vel egentlig ikke du som avgjør.

Jo det er akkurat det jeg gjør. Jeg avgjør hva som er patetisk og jeg avgjør hva som er fornuftig for meg.

Er det andre som avgjør dette for deg eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest King James
Jo det er akkurat det jeg gjør. Jeg avgjør hva som er patetisk og jeg avgjør hva som er fornuftig for meg.

Er det andre som avgjør dette for deg eller???

Ja for deg selv ja...Men det var ikke det du skrev.

Du skrev det ER....Vist det er snakk om deg selv så burde du skriver For MEG er det patetisk. Dermed avgjorde du det for alle hva som var patetisk.

Endret av King James
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Jeg tror at vi kommer til et trygt og godt sted. Jeg tror ikke vi blir gjenfødt.

For meg er tanken på det at vi bare blir begravd og ferdig med det litt merkelig... det må da være mer som skjer enn som så?

Må det egentlig det? Hvor var du før du ble unnfanget? Hvordan var det å ikke være til? Du har vært i den tilstanden en gang før, hvorfor er det så utenkelig å vende tilbake til den tilstanden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Må det egentlig det? Hvor var du før du ble unnfanget? Hvordan var det å ikke være til? Du har vært i den tilstanden en gang før, hvorfor er det så utenkelig å vende tilbake til den tilstanden?

Du kan ikke vite om du eller andre ikke var til før de ble født.

Tenk deg litt om. Er det liv etter døden er det også liv før fødselen

bruk hode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke vite om du eller andre ikke var til før de ble født.

Tenk deg litt om. Er det liv etter døden er det også liv før fødselen

bruk hode

Hva slags logikk er dette, da? Hvorfor må det ha vært liv før fødselen (dvs. unnfangelsen), om det skulle være liv etter døden? Hva slags liv er det du tenker deg da?

"Bruk hode" (sic) sier du, men hva slags grunnlag har du for å tro på liv før eller etter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...