Gå til innhold

Kjempelei meg! Hodebunnsproblemer-aldri hatt tidligere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Det begynte vel før sommeren, mistet hår i store mengder. Alltid hatt tykt og langt hår, så legen tok det ikke så alvorlig. (Har hatt lave verdier over lengre perioder). Mistet langt over det jeg det jeg har pleid de siste 2 årene, og i sommer begynte hodebunnsproblemene. Begynte med at jeg fikk utrolig tørr hodebunn, altså ikke flass, men rett og slett at jeg klødde meg i hjel og det drysset. FORFERDELIG EKKELT. Jeg har aldri slitt med dette før, så tok kontakt med legen igjen. Ble så ille at jeg nesten ikke kunne vise meg ute...det syntes VELDIG. Ble henvist videre til en hudlege, han så så vidt på hodebunnen min og skrev ut en kortisonkur. Men hva er det jeg har da?eksem? Fikk ingen svar..

Det hjalp den første perioden..men etter en måned var det tilbake-og NÅ VAR DET flassliknende!!! Altså at det setter seg fast i håret rett og slett som skorper. Mister utrolig mye hår..og nå synes det også. Har alltid fått komplimenter for at jeg har veldig fint og tykt hår- venner har reagert- kollegaer sett det...og jeg blir mer og mer deprimert over det. Har på en måte funnet meg i det.

Var i allefall hos en ny hudlege, fikk en ny kortisonkur, men igjen ikke noe svar på hva jeg har i hodebunnen!!!! Om det er eksem..eller hva, eller om det er derfor jeg mister hår..ingen oppfølging..intet!!! Blir helt oppgitt..:(

Har nå fått Elcon. Prøvd fungoral..en gang, så gav det ikke en sjanse, bodyshop sin ingefærshampo har jeg prøvd ved to vask nå- det ble nesten verre. Er det meningen?

Jeg kvier meg som sagt til å gå ut, klarer ikke gjemme det lenger..:((

Noen som har erfaringer, evt råd?



Anonymous poster hash: a7fda...e86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.felleskatalogen.no/t/medisin/elocon-msd-558525

Er det dette du har fått?

Vil tro at du har fått deg en hudsykdom som går (foreløpig?) bare i hodebunnen.

Det er desverre ikke så mye annet å gjøre med dette enn å fortsette med kortisonbehandlingen du alt har fått - og i tillegg lære deg å leve med dette!

Du kan be om å få komme til hudavdeling på nærmeste sykehus, men vil tro du har fått de midlene som er mulig å tilby deg.

Beklager å måtte skuffe deg. :(

Anonymous poster hash: 285f5...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det begynte vel før sommeren, mistet hår i store mengder. Alltid hatt tykt og langt hår, så legen tok det ikke så alvorlig. (Har hatt lave verdier over lengre perioder). Mistet langt over det jeg det jeg har pleid de siste 2 årene, og i sommer begynte hodebunnsproblemene. Begynte med at jeg fikk utrolig tørr hodebunn, altså ikke flass, men rett og slett at jeg klødde meg i hjel og det drysset. FORFERDELIG EKKELT. Jeg har aldri slitt med dette før, så tok kontakt med legen igjen. Ble så ille at jeg nesten ikke kunne vise meg ute...det syntes VELDIG. Ble henvist videre til en hudlege, han så så vidt på hodebunnen min og skrev ut en kortisonkur. Men hva er det jeg har da?eksem? Fikk ingen svar..

Det hjalp den første perioden..men etter en måned var det tilbake-og NÅ VAR DET flassliknende!!! Altså at det setter seg fast i håret rett og slett som skorper. Mister utrolig mye hår..og nå synes det også. Har alltid fått komplimenter for at jeg har veldig fint og tykt hår- venner har reagert- kollegaer sett det...og jeg blir mer og mer deprimert over det. Har på en måte funnet meg i det.

Var i allefall hos en ny hudlege, fikk en ny kortisonkur, men igjen ikke noe svar på hva jeg har i hodebunnen!!!! Om det er eksem..eller hva, eller om det er derfor jeg mister hår..ingen oppfølging..intet!!! Blir helt oppgitt.. :(

Har nå fått Elcon. Prøvd fungoral..en gang, så gav det ikke en sjanse, bodyshop sin ingefærshampo har jeg prøvd ved to vask nå- det ble nesten verre. Er det meningen?

Jeg kvier meg som sagt til å gå ut, klarer ikke gjemme det lenger.. :((

Noen som har erfaringer, evt råd?

Anonymous poster hash: a7fda...e86

Bruker du parfymerte produkter på håret, som i balsam, spray og skum osv, vil jeg anbefale deg å gå over til parfymefritt. Jeg har slitt med noe av det samme og ble mye bedre- Fungoral anbefaler jeg at du gir flere sjanser. Jeg bruker den i perioder når jeg er ille, og blir bedre etter et par tre vask med denne.

Anonymous poster hash: cbfef...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.felleskatalogen.no/t/medisin/elocon-msd-558525

Er det dette du har fått?

Vil tro at du har fått deg en hudsykdom som går (foreløpig?) bare i hodebunnen.

Det er desverre ikke så mye annet å gjøre med dette enn å fortsette med kortisonbehandlingen du alt har fått - og i tillegg lære deg å leve med dette!

Du kan be om å få komme til hudavdeling på nærmeste sykehus, men vil tro du har fått de midlene som er mulig å tilby deg.

Beklager å måtte skuffe deg. :(

Anonymous poster hash: 285f5...a10

Ja, takk for svar du!

Er dette ja, Liniment, altså væskeformen..

Uff, føler bare jeg hadde blitt rolig om en lege hadde sagt det..at det er ett eksem..dette kan komme tilbake osv. De jeg har vært hos har begge brukt maks 2 min, sett så vidt på hodebunnen(har langt hår, så på en god dag synes det ikke veldig om man løfter håret..selvom jeg har bedt dem gjøre det, sagt at jeg har med bilder!). Jeg får prøve dette nå da, er så redd for å bruke kortison i utgangspunktet..men nå er det så kriseille at jeg ikke har noe valgt.

Jeg har jo ikke hatt noe slikt før, er dette noe som bare kan komme om man ikke har hatt det i barndommen?

Anonymous poster hash: a7fda...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du parfymerte produkter på håret, som i balsam, spray og skum osv, vil jeg anbefale deg å gå over til parfymefritt. Jeg har slitt med noe av det samme og ble mye bedre- Fungoral anbefaler jeg at du gir flere sjanser. Jeg bruker den i perioder når jeg er ille, og blir bedre etter et par tre vask med denne.

Anonymous poster hash: cbfef...3fc

Sluttet å bruke det meste av hårprodukter som spray, skum osv for ca 1 1/2 år siden når hårtapet ble riktig ille. Men ja, har brukt mye balsam, kurer, oljer..men nå prøver jeg kun å tilføre balsam i lengdene. Håret mitt er jo helt dødt(mener DØDT!!). Så det en en stor forandring som har skjedd...er som hestehår..helt tørt..føler jeg går rundt å bærer på en alvorlig sykdom.

Jeg har brukt Kpak serien i hele høst...tror den gjorde det verre?

Skal gjøre som du sier..gi fungoral en ny sjanse..men kan jeg da bruke kortisonkuren ved siden av?

Noen som har prøvd denne kortisonkuren-evt hvor lang tid tar det før man ser en effekt?

takk til deg som svarte!

Anonymous poster hash: a7fda...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flasset skjellete? Får du sår under flasset? I såfall kan det være seboreisk eksem du har fått.

Om det er det så burde du føne håret med en gang etter du har vasket det, og bruke mild shampo uten sls. Fungoral shampo fra apoteket kan også være et alternativ uansett hva det er.



Anonymous poster hash: 14196...66d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er sår under om jeg klør veldig, væskende sår.

Er det slik at jeg for eksempel kan bruke denne vaske håret med fungoral HVER dag denne uken får å gi best effekt? Eller må jeg holde på det å ikke vaske for ofte? Skal noe viktig neste uke, og kan virkelig ikke se slik ut:-( . Om jeg for eksempel vasker med fungoral-tar kortisonkur og så føner rett etter en dusj? Eller hvordan blir det? Er så forvirret...

Spesielt hvor ofte jeg kan ta fungoralkuren for best effekt om det i det hele tatt har effekt på meg da.



Anonymous poster hash: a7fda...e86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sår under om jeg klør veldig, væskende sår.

Er det slik at jeg for eksempel kan bruke denne vaske håret med fungoral HVER dag denne uken får å gi best effekt? Eller må jeg holde på det å ikke vaske for ofte? Skal noe viktig neste uke, og kan virkelig ikke se slik ut:-( . Om jeg for eksempel vasker med fungoral-tar kortisonkur og så føner rett etter en dusj? Eller hvordan blir det? Er så forvirret...

Spesielt hvor ofte jeg kan ta fungoralkuren for best effekt om det i det hele tatt har effekt på meg da.

Anonymous poster hash: a7fda...e86

Jeg vet ikke om du kan bruke fungoral sammen med kortison, men jeg tror ikke det er et problem, men forhør deg på apotek eller hos lege.

Jeg har det som deg i perioder. Jeg klør i hodebunn, får sår og skorper. Fungoral fungerer veldig fint mot dette for meg. Men jeg må i tillegg holde meg helt unna parfyme i hår og hodebunn. Jeg bruker kun parfymefritt selv i gode perioder. Parfyme trigger dette veldig for meg.

Hårkur og oljer inneholder ganske mange ting som kan irritere hodebunnen din, men det finnes gode parfymefrie alternativer.

Etter at jeg kuttet parfymerte produkter til håret får jeg dette kanskje en gang halvåret, og jeg starter opp med fungoral med en gang jeg kjenner symptomene, i løpet av en uke er jeg helt fin igjen, og det kan gå mnd før jeg kjenner noe til det på nytt.

Kortison har jeg aldri brukt.

Anonymous poster hash: cbfef...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som seboreisk eksem. Jeg føler ikke at legene tar det på alvor. Jeg plages veldig av kløe, men det er jo og irriterende med flass og supertørt hår.

I pakningsvedlegget står det vel at du skal bruke Fungoral to ganger i uken i begynnelsen. Hvis du må vaske oftere enn det må du bruke en mild shampo.

Anonymous poster hash: 5a4c8...821

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må i hverfall ikke bruke noen shampo som inneholder SLS, det vil irritere ytligere. Du kan prøve å ta kokosolje i hårlengdene og gå med det i noen timer før vask. Det vil hjelpe deg til å får mykere hår. Og det er helt naturlig og vil ikke gjøre det verre :) Føler med deg :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være allergi? Hårprodukter inneholder jo ofte en del "skumle" ingredienser. På samme måte som huden ellers på kroppen kan reagere allergisk på kosmetiske produkter, så kan vel hodebunnen gjøre det også.



Anonymous poster hash: c3832...b38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for svar du!Er dette ja, Liniment, altså væskeformen..Uff, føler bare jeg hadde blitt rolig om en lege hadde sagt det..at det er ett eksem..dette kan komme tilbake osv. De jeg har vært hos har begge brukt maks 2 min, sett så vidt på hodebunnen(har langt hår, så på en god dag synes det ikke veldig om man løfter håret..selvom jeg har bedt dem gjøre det, sagt at jeg har med bilder!). Jeg får prøve dette nå da, er

så redd for å bruke kortison i utgangspunktet..men nå er det så

kriseille at jeg ikke har noe valgt. Jeg har jo ikke hatt noe slikt før, er

dette noe som bare kan komme om man ikke har hatt det i

barndommen? Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

a7fdaf175909547ba75625749ba07e86"] a7fda...e86

Dette kan, som jeg forstår på deg, komme som lyn fra klar himmel,

Som med alt av hudproblemer.

Kortison skal man være forsiktig med når der ikke er god grunn for å bruke kortison, så bør man la være. Men som hos deg, når det er nødvendig så skal det brukes for å slå ned så fort det begynner å blusse opp. Dette lærer du etterhvert.

I ettertid, har jeg begynt å lure på om du har fargeteller bleket/stripet håret ditt og om dette kan ha utløst problemet, første gang?

Du bør bruke kortison som forskrevet, 1 eller 2 ganger for dagen? Og få slått elendigheten godt ned. Samtidig bør du finne deg en mild parfyme og annen elendighetsfri shampo. Boddy shop bør du styre unna.

At et produkt er allergitestet eller testet, er en sak, en annen sak er at produsent eller andre ikke trenger å si noe om testresultatet slik lover og regler er i dag. Spør etter shampo og vis problemet på et apotek, og få dem til å anbefale produkter.

Anonymous poster hash: 285f5...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som seboreisk eksem hvis du får væskende sår. Her er Fungoral det eneste som hjelper.. Anbefaler at du gir det en ny sjanse. :)



Anonymous poster hash: 0bb2c...3ad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusentakk for gode svar alle sammen.

Til deg som skrev om å bruke olje osv; jeg tror dessverre det har en sammenheng med hodebunnen at håret har blitt så UFATTELIG tørt og dødt. Jeg har alltid hatt skinnende blankt TYKT hår, vært veldig forsiktig med varmebehandlinger, har mørkt hår og fornøyd med den naturlig hårfargen så farger ikke, oljer som kokkos, mandel osv er jeg godt kjent med men det fungerer ikke i det hele tatt på håret som det er nå.

Body shop sin ingefær Shampo kjøpte jeg etter å ha lest tilbakemeldinger på nett, ingefær skal jo være bra for hodebunnen eller i alle fall for å stimulere hårsekkene. Men vet ikke om denne er for sterk?

Er på dag 2 av kortisonkuren...fortsatt litt igjen. Som tidligere skrevet, jeg synes dette er forferdelig:(, har en jobb hvor jeg ofte må ut og møte kunder osv og dette passer bare ikke. Men har lest mye på nett om det nå, skulle bare ønske jeg fikk en halveis bekreftelse av en av hudlegene jeg har vært hos på hva det kan være. Om det bare er en allergi, varig eksem eller hva.

Er så redd for at kortisonkuren skal gjøre hodebunnen svakere, og dermed hemme hårveksten, men skjønner at hodebunnen må bli frisk før nytt fint hår kan vokse igjen.

Nå skal jeg gi det noen dager med kortison og se..

Kan det forresten være at vannet i dusjen har noe med dette å gjøre? Altså kvaliteten på vann? Har bodd i utlandet i noen år hvor vannet er veldig tungt. Jeg vet ikke, vet at mine venner der borte ofte klagde over stort hårtap etter at de flyttet dit.



Anonymous poster hash: a7fda...e86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at vannkvalitet og kloring av vann kan ha mye å si på seboreisk eksem. Jeg opplever ofte mer eksem i by enn ute i gokk. Bare bruk fungoral hver dusj, det gjør jeg. Vil også nevne at veldig mye irriterer hodebunnen, også shampo som er økologisk og slikt. Bruk minst mulig og milde produkter i hodebunnen. Om møtet er veldig viktig så er head & shoulders classic et alternativ å bruke i noen dager, den fungerer ganske bra, men er kjempesterk for hodebunn og hår, så ville ikke brukt den hele tiden.

Opplever at i ille eksemperioder blir håret flatt, fet i hodebunn og tørt resten og faller av i abnorme mengder :(

Grunnen til at du bør føne håret etter dusj er at seboreisk eksem blir verre i fuktig miljø.



Anonymous poster hash: 14196...66d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har det som deg, TS. Dette kunne vært meg som skrev tråden!

Fikk også kortison(steroid?) av hudlege på nyåret, uten å få vite om jeg hadde seboreisk eksem osv. Da jeg var på undersøkelse hadde jeg ikke vasket håret siden dagen før, men problemet såes ikke så godt. Nå idag er det verre.

Føne håret er nytt, det jeg har gjort er å unngå det for varmen svir på de verste sår-områdene, som er på sidene, på toppen av hodet og bak. Til tider er det en del sår fordi jeg klør automatisk om jeg ser på TV, konsentrerer meg om noe eller lignende. Kunne jo fønet det med kjøligere luft, jeg har 3 varmeinnstillinger og nr 2 som er midt i mellom er for varm.

Jeg mister mye hår, må vaske gjennom håret hver dag om jeg skal ha "rent hår". Det klør, hodebunnen virker fet, den var virkelig tørr tidligere i begynnelsen av problemene. Har prøvd en søster-shampoo av Fungoral, den fungerte ikke noe spesielt så ga opp. Bruker en shampoo uten SLS, parfyme osv. Hjelper ingenting, brukt forskjellige milde shampoer i 2 år.

Det å farge håret hjalp faktisk, men det går vel ca 2 uker før det er tilbake til den nye normalen.

Deprimerende, kan ikke dra på besøk over flere dager (føler jeg) pga håret og hodebunnen. Prøver hardt å ikke la det gå utover livet mitt, det er jo bare hår og hodebunn. Men det er umulig å overse, jeg klør virkelig, kan la det ligge i 1 døgn men da er det uutholdelig. Det å klø forverrer fettproduksjonen, sårene gror aldri ordentlig osv osv. Samt det å vaske håret "hele" tiden gjør det garantert verre. En virkelig vond sirkel.

Så beklager, har ingen råd, men kjenner meg igjen i alt du beskriver (møte folk gjennom jobben som jeg må se presentabel ut for, ergo vask av hår er viktig, kan ikke ta en hestekur med å droppe shampoo/bare skylle håret i noen uker).



Anonymous poster hash: 68c7b...108
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...