Gå til innhold

Tips til hva man kan gjøre med vonde/betente utbrudd som føles ut som en hard kul under huden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått to veldig vonde utbrudd på haken.. Sånne som bare blir enda mer harde og røde om man prøver å klemme:( De kjennes veldig betente ut. Gjør vondt når jeg kjenner på de, og det kjennes ut som en hard liten kul under huden. De er er røde og står litt ut.. Som to klumper. Ekkelt :(

Anonymous poster hash: 6b4a8...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge det ikke er betente kjertler (de må bare gå over av seg selv) så kan du gå på en helsekostbutikk (kanskje har de det på apotek/hudpleiebutikker også, hvem vet) og kjøpe grønn leire. Ikke prøv å klemme på kulene, bare smør dem inn med leire, og la den trekke ut urenhetene. Små kuler forsvinner etter 2-3 påføringer, større kuler trenger mer tid.

Grønn leire fungerer også mot innsektstikk og kviser, så det er smart å ha i hus. :jepp:



Anonymous poster hash: 349e8...5ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et uoffiselt råd,så jeg vet ikke om det hjelper like bra for andre.Men det eneste jeg synes er effektivt mot betente vonde underhudskviser er å påføre litt Ibux gel.Den er jo betennelsesdempende,slik at hevelsen går ned og da blir kvisene som regel mindre vonde og røde også.Prøv for all del ikke å klemme på slike kviser,da blir det ofte enda verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er betente kjertler (de må bare gå over av seg selv) så kan du gå på en helsekostbutikk (kanskje har de det på apotek/hudpleiebutikker også, hvem vet) og kjøpe grønn leire. Ikke prøv å klemme på kulene, bare smør dem inn med leire, og la den trekke ut urenhetene. Små kuler forsvinner etter 2-3 påføringer, større kuler trenger mer tid. Grønn leire fungerer også mot innsektstikk og kviser, så det er smart å ha i hus. :jepp:Anonymous poster hash: 349e8...5ba

Dette er et uoffiselt råd,så jeg vet ikke om det hjelper like bra for andre.Men det eneste jeg synes er effektivt mot betente vonde underhudskviser er å påføre litt Ibux gel.Den er jo betennelsesdempende,slik at hevelsen går ned og da blir kvisene som regel mindre vonde og røde også.Prøv for all del ikke å klemme på slike kviser,da blir det ofte enda verre.

Takk til dere begge :)

Nei, jeg vet. Har klemt før å da ble de bare enda hardere og mer rød.. Jeg leste at isbiter skal være bra for slike kviser, så jeg satt med en isbit i en klut mot kvisene i går. Jeg vet ikke om det er derfor, men da jeg våknet i dag tidlig var de harde kulene mye mindre og mykere:)

Anonymous poster hash: 6b4a8...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette skjer som oftest pga hormoner eller stress. Når man stresser produserer kroppen mer adrenalin så huden overproduserer på olje, og da siden porene på haken er de minste så kommer gjerne kviser der. Mitt beste tips er å ikke pirke på det og bruke isbit i klut for å få ned hevelsen, og vente det ut.

Anonymous poster hash: a85f7...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tea tree olje, eller Methylsulfonylmethane (MSM). Jeg får ofte store vonde kviser, og når jeg tar på MSM så er det så å si borte etter 2 dager. Det er ikke tull engang, bare google MSM and acne så kommer det sikkert mye info! :))



Anonymous poster hash: 514c9...84a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hormonelt betinget, altså i forb. med mensen?

Jeg hadde veldig uren hud før og fikk enda mer kviser før mensen. Det eneste som har hjulpet meg er å rense huden hver morgen og hver kveld der all sminke, støv og alt fjernes. Bruk milde produkter til dette. Jeg sverger til 1 kapsel nattlysolje hver dag, dobler dosen uka før mensen. Ellers støtter jeg bruk av tetreolje. Spør etter det på apotek, det står ikke fremme lengre.

Jeg lager egen toner med tetreolje som fungerer bra: 2 deler vann, 1 del eplecidereddik og noen dråper tetreolje. Billig, naturlig og bra!



Anonymous poster hash: fef7e...2ff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hormonelt betinget, altså i forb. med mensen?

Jeg hadde veldig uren hud før og fikk enda mer kviser før mensen. Det eneste som har hjulpet meg er å rense huden hver morgen og hver kveld der all sminke, støv og alt fjernes. Bruk milde produkter til dette. Jeg sverger til 1 kapsel nattlysolje hver dag, dobler dosen uka før mensen. Ellers støtter jeg bruk av tetreolje. Spør etter det på apotek, det står ikke fremme lengre.

Jeg lager egen toner med tetreolje som fungerer bra: 2 deler vann, 1 del eplecidereddik og noen dråper tetreolje. Billig, naturlig og bra!

Anonymous poster hash: fef7e...2ff

De selger ikke tetreolje på apotek lenger, det er blitt ulovlig. Men de selger på the body shop!

Anonymous poster hash: 514c9...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hormonelt betinget, altså i forb. med mensen? Jeg hadde veldig uren hud før og fikk enda mer kviser før mensen. Det eneste som har hjulpet meg er å rense huden hver morgen og hver kveld der all sminke, støv og alt fjernes. Bruk milde produkter til dette. Jeg sverger til 1 kapsel nattlysolje hver dag, dobler dosen uka før mensen. Ellers støtter jeg bruk av tetreolje. Spør etter det på apotek, det står ikke fremme lengre. Jeg lager egen toner med tetreolje som fungerer bra: 2 deler vann, 1 del eplecidereddik og noen dråper tetreolje. Billig, naturlig og bra! Anonymous poster hash: fef7e...2ff

Nei, ikke homonelt. Får de vonde utbruddene jevnlig på haken :( Har alltid minst et utbrudd.. Tusen takk for råd. Skal testes ut :)

Anonymous poster hash: 6b4a8...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De selger ikke tetreolje på apotek lenger, det er blitt ulovlig. Men de selger på the body shop!

Anonymous poster hash: 514c9...84a

Jo, de selger det på apotek. Jeg kjøpte det selv der for litt siden. Hadde tetreolje vært ulovlig hadde ikke Body Shop hatt det heller vettu :)

Anonymous poster hash: fef7e...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn kvise nå og jeg brukte øyedråper på :P jeg vet de er betennelsesdempende så det har hjulpet meg litt hvertfall :-) helt vanlige dråper for tørre øyne kjøpt på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...