Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2010


O'hara

Anbefalte innlegg

Det tygges og suttes veldig på fingrene her også. Prøver å få hele hånda inn.

Hun tar heller ikke smukk.

Hun har også i noen dager nå begynt å sove lengre økt på dagtid, kan sove fra 11-15 noen ganger. Men da har hun våknet en gang, jeg tar henne opp for å gi mat og så sovner hun igjen.

Leggingen på kvelden går veldig fint, ammer på sengekanten og så legges hun i seng. Må opp noen ganger, men tar henne opp og roer før hun legges ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

helenaa, jeg vil anbefale deg å gå over til saltvann i nesen istedenfor melk. Vi har ei frøken som til tider sprutgulper, og opplevde pustestopp på henne for en tid tilbake, og teorien på sykehuset var at morsmelken klumper seg. De anbefalte kun saltvann.

Nå var vel vi maks uheldig grunnet en oppstoppernese og sprutgulpingen, men ville bare tipse om hva vi fikk fortalt av legene :)

0,9%, mener jeg det var, fås i slike små pipetter og jeg dryppet omtrent halve fordelt i begge neseborene. Burde gå greit å gjøre det også på sengen, og gis gjerne før du ammer.

Jeg er ikke med i noen barselgruppe, tror ikke det er her i bygda. Men de møtes visstnok en gjeng for felles gåturer en dag i uken. Kommer sikkert til å hive meg med på det etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går i barselsgruppe, men er usikker på om jeg kommer til å fortsette. Selv om jeg er blitt mamma, var det liksom ikke så voldsomt givende å diskutere bæsj og amming med andre mødre, spesielt ikke når jeg føler vi ikke er helt på samme "sted". Hun ene hadde sluttet å amme fordi hun mente det var så urettferdig at bare hun måtte stå opp om natta og mannen hennes slapp unna. Det blir litt fjernt for meg. :fnise:

Ang. melk i nesa, så er jo melk slimdannende, så på lang sikt tror jeg ikke det er det lureste. Vi bruker også kun saltvann, etter råd fra barnelegen på SUS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for råd om saltvann. Jeg har imidlertid veldig god erfaring med MM fra sist, og det er jo slett ikke ofte jeg drypper. Fortsetter med MM til jeg får kommet meg på apoteket i alle fall :)

Synes du ikke det er interessant å snakke om bæsj, Iril? Jeg tenker vel også at det kan bli litt lite utfordrende samtaleemner i sånne grupper, men samtidig er det en mulighet til å treffe voksne på dagtid som man ellers ikke ville truffet. Man kan jo ta det som en sosiologisk/psykologisk studie hvis man er veldig ulike :)

Vil dere fortelle litt om arbeidsfordelingen dere har hjemme? Her gjør mannen svært lite som har med babyen å gjøre, men til gjengjeld er han veldig dedikert til eldstemann. Jeg ber ham av og til om å skifte en bleie, og prøver å få ham til å holde minst en gang pr. kveld, men det er det. Ellers har jeg fullt ansvar på nettene, både i uke og helg. Jeg handler og lager mat, og henter/leverer i barnehagen. Likevel synes jeg at jeg har gode dager, og får tid til å treffe folk, drikke kaffe/lese avis, se på tv og å jobbe litt. (Til sammenlikning fikk jeg ikke laget en eneste kopp kaffe de tre første mnd med førstemann, så dette er deilig!) Hvordan er det hos dere? Hender det at dere går ut uten babyen? Eller hender det at pappaen tar med babyen ut og du er alene hjemme? Jeg er nysgjerrig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også kun saltvann i nesen. Lillefrøken var veldig tett når hun ble født og vi var hos lege. Da anbefalte de å kun bruke saltvann. Har også hørt fra andre at det ikke er anbefalt å bruke mm, men helsesøstre og jordmødre anbefaler mm fortsatt :)

Jeg er med i en barselgruppe, eller det er vel egentlig en helsestasjonsgruppe som har felles kontroller sammen på helsestasjonen. Men dersom vi ønsker det, kan vi jo møtes. Foreløpig har vi kun møttes en gang på helsestasjonen og ikke utenom. Men kan hende vi møtes til felles trilletur etterhvert.

Her blir det til at jeg tar ting i huset, mens han bruker mye tid på å jobbe med husbygging. Han tar også mye eldstejenta på ettermiddag og så står han opp med henne på morgenen. Han leverer og henter i barnehagen også, men regner med det kommer til å bli en endring der når vi kommer oss inn i ordntlige rutiner etterhvert. Da blir det nok til at jeg kjører i barnehagen og han henter. Da har jeg middagen klar til de kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det stort sett mannen som lager middag hver dag, og han tar henne fra han kommer hjem i 17-18-tiden og frem til leggetid. I helgene gjør han selvsagt mer.

Mannen synes det er skrekkelig stor stas å bli pappa, han har ønsket seg det i mange år så han spretter opp når det skal skiftes bleie.

Ellers er det stort sett jeg som tar det meste av annet husarbeid. Det blir litt naturlig siden jeg går hjemme såpass mye. Men det er stort sett han som går med hunden, per i dag er det såpass mye is ute at jeg ikke tør å gå med hund og barnevogn.

Men nå skal sant sies at vi ikke vasker huset så ofte... Jeg prøver å studere full tid, så det er studiene som blir førsteprioritet når frøkna sover, og huset kommer i andre rekke ;)

Får heller ta en storvask når eksamene er over.

Pappaen tar også med seg frøkna på besøk til besteforeldre og tante. Kjekt å få litt fri :)

Vi prøver å få til en rutine for legging om kvelden, og det er stort sett pappaen som tar kveldsstellet. Ellers så er det lite rutine på dagtid. Noen ganger sover hun ett par lange runder, andre dager er det 10 min søvn, litt våken, sutre litt, sove litt, spise, sutre, sove og at hun må bæres hele tiden.... De dagene er litt slitsomme, men jeg klager ikke, de er absolutt i mindretall :hjerte:

Hvordan gjør dere det med barnehage? Her har vi blitt "advart".. Mulig vi ikke får barnehageplass før august til neste år. Så jeg tar ubetalt permisjon ut året, slik det ser ut per i dag. Mannen tar da 10 uker over nyttår, og så får vi se hvordan det blir etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har søkt om barnehage fra august, men jeg kjenner at det orker jeg nok ikke, tror jeg. Det er god barnehagedekning her i kommunen, så jeg antar vi får plass. I så fall betaler vi nok bare for plassen uten å bruke den, frem til i hvert fall januar 2012.

Vi har vært hos manuellterapaut og fått påvist KISS. :tristbla: Ikke noe gøy, men når jeg leser om det nå, skjønner jeg endelig hva som plager Murmelen. Han er visst et klassisk eksempel, og manuellterapauten så det på ham allerede da jeg la ham ned på benken, selv med tykk ulldress på. Han har fått én behandling, og det virker på meg som det har hjulpet litt. Håper det! Ny behandling om tre-fire uker, med mindre han blir verre igjen. Det har vært veldig mye hyling her i huset de siste ukene, og det har vært tøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du får hjelp Iril!

De er vel flinke til å behandle KISS nå, er de ikke?

Jeg har ikke lest noe om det, men vet det er flere som har det. Hvordan merker man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har tillitt til manuellterapauten vår, han er kjent for å være dyktig med babyer og for å henvise videre de han føler han ikke kan hjelpe.

Vi merket ikke noe særlig til det før han var 8 uker. Frem til da var han verdens roligste baby, men veldig c-formet og skjev, og ville bare se til én side. Tok det opp med helsesøster, men hun mente det ikke gjorde noe så lenge han ikke gråt.

Ved 8 uker forandret han seg totalt. Det var hyling uten like, flere timer i strekk, hver eneste dag. Ammingen har gått mer eller mindre til helvete, han spiser nå kun om vi ligger i sengen på siden begge to. Heldigvis er vi stort sett hjemme, så jeg fullammer ennå, men vet ikke hvor lenge jeg klarer det om dette fortsetter.

Han har alltid fått ros for å være sterk i nakken, men når jeg sammenlikner han med andre babyer ser jeg at han tvert i mot er veldig svak i nakken, han bare ser sterk ut når han holdes oppreist fordi han er så enormt stiv. Han holder ikke hodet oppe, det bare sitter fast der oppe.

Når han er naken, ser jeg veldig tydelig forskjell på hoftene, beina og føttene hans, han er helt skeiv i hele underkroppen. Det ser nesten ut som om det ene beinet hans er lenger enn det andre, men det er det ikke.

Alle disse fysiske tingene har jo vært der hele tiden, men så lenge han var så rolig og aldri gråt, gjorde det ingenting sa helsesøster. Jeg er førstegangs og hadde null peiling, men da hylingen begynte ringte jeg manuellterapauten og fikk time der. Han så det som sagt med én gang, og mener helsesøster burde vært mer obersvant også. Jeg hadde ikke hørt om KISS engang, men da jeg gikk hjem og googlet, ble det som å få en åpenbaring omtrent. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at dere får behandling for KISS nå. Håper det blir rask bedring :) Helsesøstrene er ikke så gode på sånt, er vel flere som ikke en gang vet om KISS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt omdiskutert også. Svigermor måtte selvsagt fortelle meg at noe sånt ikke fantes, men da kunne jeg ikke si annet enn at når noen har først beskrevet ungen min 100% riktig og så funnet en metode som faktisk hjelper ham, bryr jeg meg ikke så mye om de som sier det ikke finnes altså. :gjeiper:

Disse to siste dagene nå har vært helt fantastiske i forhold til de siste ukene, så jeg er helt himmelfallen. Mannen sa i sted: "Så rart det er å sitte her og høre på stillheten. Ingen hylende baby lenger.." Og sånn føler jeg det også. Ser at babyen har det mye bedre nå også, og det er fint! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fantastisk, Iril! Jeg angrer sånn på at jeg ikke undersøkte dette for vår første. Det er jo ikke sikkert at hun hadde det, men jeg burde absolutt ha bedt noen se på henne.

Og takk for at du fortalte at det kan "slå ut" etter flere uker. Da er jeg forberedt hvis det skulle skje her. Jeg trodde det var problemer man la merke til fra starten.

Her går det bra. Men jeg merker at jeg lett føler at jeg burde gjort noe fornuftig, og at jeg får behov for å "realisere meg selv" litt mer enn dette livet innbyr til. Vet ikke helt hva jeg kan gjøre med det. Når babyen sover får jeg veldig behov for å sette i gang med ting, men jeg vet ikke helt hva. Og behovet dekkes ikke ved vasking eller rydding, dessverre, så det blir bare delvis gjort. Hva fyller dere dagene med nå?

Jeg har begynt å planlegge dåpen, og det hjelper litt. Uheldigvis har flere i familien meninger om hvordan det bør være, og jeg ønsker å gjøre det på min/vår måte. Jeg trøster meg med at etter dette er det ikke flere store familiedager før konfirmasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerer heldigvis fulltid ved siden av å gå hjemme. Hadde jeg ikke hatt det aner jeg ikke hva jeg skulle gjort... :sjenert:

Jeg kjenner ikke så mange her hvor jeg bor, så jeg snakker lite med andre. Og, vel, jeg blir faktisk litt smårar om jeg skulle gått hjemme hele dagene og bare "dikkedikk" uten noe fornuftig :ler: Heldigvis er vi alle ulike der!

Og jeg er så glad for at mannen tar seg av frøkna når han kommer hjem.

Viktig for mor, far og barn, tror jeg :)

Vi skal ikke ha barndåp, ei heller noe i regi av HEF. Mannen ønsker å ha en "velkommen til verden" fest, så jeg regner med vi gjør det etter eksamene mine. Etter hva jeg vet er det ingen som har noen spesielle ønsker ifm det per i dag, men det kan jo komme...

Leste litt om KISS forresten, og ser at det er omdiskutert. Finnes vel få studier som virkelig viser at det faktisk virker, men slik er det jo med mye. Men så lenge ting fungerer og blir bedre spiller det jo ingen rolle hva det er som gjør det :)

Samtidig så er vel det kanskje noe av det samme som betegnes "skjev nakke"? :vetikke:

Ellers, jeg må si at jeg nå skjønner hva ammetåke er! Hjelpe meg så forvirret og fjern jeg kan være! :fnise:

Hvordan er det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan legger du opp dagen så du får tid til eksamenslesing, ohara? Jeg har også noen bøker som jeg gjerne skulle lest, men det blir bare ca en halvtime pr dag.Jeg kunne nok lest mer, men ofte bruker jeg heller tiden på nettet, eller til tv. Synes det er enklere å kombinere med babyen. Leser du f.eks. mens du mater?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kutter ut tv, leser når frøkna sover og sender henne på trilleturer. Mannen passer henne om kvelden :)

Og jeg leser noen ganger mens jeg ammer. Kommer litt an på.

Går greit til nå, men er spent på eksamenstiden... Tok ikke alle eksamene før jul, så jeg har ni nå til våren... :ler:

Edit: Jeg tar nettstudier på HiST.

Endret av O'hara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som triller henne, da? Er det mannen eller har du flere å spille på?

Min situasjon er selvsagt litt annerledes enn din, siden du skal ha eksamen. Jeg forsøker bare å finne "det gode liv".

Heldigvis begynner mannen min å ta mer ansvar for minsten nå, men vi har egentlig ingen andre å få hjelp av.

Jeg hadde opprinnelig planlagt at jeg skulle overlate mer til pappan denne gangen, men det har ikke blitt sånn. Prøvde å foreslå at han kunne ta henne med ut og trille en kveld, men han er redd hun blir akutt sulten... Jeg får bearbeide ham litt mer, så kanskje det kan bli en ordning. Nå er det nemlig sånn at hvis jeg skal ut, tar jeg med minsten, hvis han skal ut blir jeg hjemme med begge to. Det kjennes litt urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har flere å spille på, heldig sånn sett.

Og mannen tar henne mer enn gjerne, han hadde ønsket seg barn i mange, mange år og når vi endelig fikk ei frøken er han overlykkelig. Pappaen er også redd for at hun skal skrike, men jeg sier at det gjør ingenting, han kan alltid ringe meg så jeg kommer om det er full krise. Men vi har jo bare ei, ville sikkert blitt annerledes om vi hadde en til.

Jeg gror jeg hadde blitt sur om han aldri avlastet... Greit disse små har mer behov for mamma, men som regel greier de seg uten i noen timer. Mamma har også behov for å være alene :klemmer:

Hva med nettstudier for deg? Finnes jo mange alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er heldig som har en sånn mann, og barnet er heldig med sin far! Jeg må si at jeg også er svært heldig med min mann, som er helt fantastisk med barn når de er litt større. Han hadde lang permisjon med førstemann, og etter det har vi være veldig likestilte. Han skal ha lang permisjon denne gangen også, faktisk lenger enn sist, så jeg skal ikke klage.

Jeg ble så inspirert av det forrige innlegget ditt at jeg fikk lest en halvtime nå nettopp. Og nå er ammingen over, så jeg kan lese litt til. Jeg har en jobb der det er mye å lese seg opp på/holde seg oppdatert innenfor, så jeg har nok å gjøre hvis jeg ønsker det. Men samtidig har jeg fri nå, og motivasjonen kan være så-som-så. Det ville sikkert vært anneledes om jeg hadde en deadline. (Jeg har tatt med meg 7 bøker fra jobb, og har som mål å få lest dem innen sommeren, så det er jo en viss form for deadline...). Jeg føler meg i alle fall mye bedre når jeg får gjort noe "fornuftig". Og amming/rydd/vask/hente i barnehage/handle fungerer ikke i forhold til det behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hvordan går det med dere folkens?

Her er det litt opp og ned for tiden. Murmel har vokst seg stor og fin - og sulten. Spiser hver time hele natten nå, og jeg er sliten. Prøver velling nå for å se om han får sove bedre av det. Begynte i kveld, men han bare spyttet ut igjen. Får prøve på nytt i morgen. Hadde ambisjoner om å fullamme til seks mnd. men det kan jeg bare gi opp om jeg ikke skal bli helt vrak, merker jeg.

Men sånn bortsett fra det har vi det kjempefint for tiden! :hjerte: Han er virkelig herlig nå, og jeg har fått litt bedre kontakt med de i barselgruppa mi. Merket at jeg fikk et stort behov for å være sosial med andre voksne, så da var det bare å bite tenna sammen og gjøre en innsats. Og det hjalp. :jepp: Skulle jeg bare gått her hjemme og ikke truffet andre enn mannen og søsteren min, hadde jeg blitt gal. Vi går fortsatt på babysang da, men det er vel bare 2-3 ganger igjen eller noe. Har kost oss der også, men jeg kjenner det blir mer og mer ork. Sikkert egentlig kun pga. søvnmangel, kroppen min føles så tung at bare tanken på "dansingen" på babysangen gjør meg sliten. Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en frøken som sovnet i egen seng, sov 2-3 lurer på 2-3 timer i løpet av dagen, nå har hun endret, igjen. Så, hun sover lite på dagtid, noe som resulterer i en litt surkete og overtrøtt unge, som spiser små og hyppige måltider, som igjen fører til at jeg overproduserer melk... :sukk:

Men, nå har jeg håp igjen, for i helgen har vi hatt besøk av mine foreldre og frøkna har vært lengre uten mat. Kanskje det snur igjen?

Heh, det er vel slik at med en gang de har fått litt rutine på ting så snur de igjen. Jeg klager hvertfall ikke, for frøkna er stort sett bare blid, og selv om hun er supertrøtt så presser hun frem smil i hytt og pine.

Jeg har ikke begynt å gi henne noe annet enn melk, men vurderer å gi henne litt, får se det litt an. Nå spiser hun ett par ganger om natta, men det er vel litt grunnet at vi samsover enda. Tenker jeg om litt skal begynne å la henne ligge i egen seng på natterstid og da sover hun vel litt tyngre og lengre.

Ikke ruller hun enda, men det er jeg bare glad for, håper hun holder seg lengst mulig "i ro". Har noen som har en på syv måneder som nærmest springer rundt. For meg virker det litt slitsomt, og jeg vil gjerne la det gå lengst mulig tid før hun kryper og går :ler:

Onsdag skal vi på 4-månederskontroll. Spent på hva vekt og høyde er på nå. Når hun var 3 måneder var hun 62 cm lang og 7,3 kilo.

Hun har noen skikkelige kraftlår... :sjenert:

Selv sliter jeg fortsatt med vondt i lysken, så jeg får regelrett ikke gått noe særlig om dagen. Etter hundre meter har jeg til tider såpass store smerter at jeg bare må snu :(

Jaja, det går vel over :)

Våren er kommet her, bare veier og snøklokkene vokser villig og jeg gleder meg til varmere tider :hoppendeglad:

Endret av O'hara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...