Gå til innhold

Nazist = venstreekstrem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

sv er litt mer moderate.

Men hvis du spør sosialistene idag om mao, polpot og stalin sine utryddelser...er ikke de like unnvikende, benektende og sosialister bagatellisererende som holocaust-benektere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gnækvåg

Svaret til spørsmålet har du svart på selv

Hvordan det? Mange nasjonalister er både til venstre, på sentrum og til høyre. Og alle kan være rasistiske. Vil kalle nazisme for sosialist-ekstremisme fremfor venstreekstremisme...men i plassere nazismen til høyre i politikken blir absurd. WTF liksom :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Han utførte statskupp og innførte Tyskland sitt styre i Norge. De ville ha makt. Det betyr ikke at de norske nasjonalsosialistene hadde noen gang programfestet diktatur som sitt ønskede politiske styreform. De, som SV, stod for representativt demokrati...ikke diktatur.

Det er sant at NSDAP hadde sine særegne definisjoner på både nasjonalisme og sosialisme. Det var ikke en sammenhengende ideologi, men vi burde ihvertfall bli enige om at den var kollektivistisk og fremmet felleskapsverdiene. Høyresiden er rake motsetningen.

Nei, de sto for en sterk fører og ett parti, organsiert etter førerprinsippet.

Og de var anti-demokratiske helt fra starten av.

Jeg ser et poeng i kollektivisme og felleskapsverdier, samtidig så utspilte det seg jo veldig i nasjonalisme og dette hører tradisjonelt sett hjemme på høyresiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gnækvåg

Jeg ser et poeng i kollektivisme og felleskapsverdier, samtidig så utspilte det seg jo veldig i nasjonalisme og dette hører tradisjonelt sett hjemme på høyresiden.

Jeg er uenig i at nazismen var nasjonalistisk. Jeg mener du forveksler rasisme med nasjonalisme og jeg definerer f.eks Kystpartiet som et nasjonalistisk parti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Jeg er uenig i at nazismen var nasjonalistisk. Jeg mener du forveksler rasisme med nasjonalisme og jeg definerer f.eks Kystpartiet som et nasjonalistisk parti.

Ja, jeg brukte begrepet feil. Mente i betydningen ekstrem nasjonalisme/rasisme. At egen gruppe er høyere enn andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg brukte begrepet feil. Mente i betydningen ekstrem nasjonalisme/rasisme. At egen gruppe er høyere enn andres.

Ja... rasekamp og klassekamp. De setter sin egen rase eller klassegruppe høyere enn andre, noe som er typisk innenfor sosialismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cuntzilla

Ja... rasekamp og klassekamp. De setter sin egen rase eller klassegruppe høyere enn andre, noe som er typisk innenfor sosialismen.

Nei, i sosialismen handler det ikke om at noen klasser skal være bedre enn andre, snarere det motsatte.

Er du et slags dårlig troll, eller bare stokk dum?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i sosialismen handler det ikke om at noen klasser skal være bedre enn andre, snarere det motsatte.

På papiret ja.

Bare man ikke er kapitalist, jøde, høyrevridd etc.

Er du et slags dårlig troll, eller bare stokk dum?

+1 for verbal mishandling. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

På papiret ja.

Bare man ikke er kapitalist, jøde, høyrevridd etc.

+1 for verbal mishandling. ;)

Det var et seriøst spørsmål.

Det du skriver her er bare tull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et seriøst spørsmål.

Det du skriver her er bare tull.

Det tror jeg heller du skal gå i deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...