Gå til innhold

Dr martens skinnsko


majalill

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på hvilken type skinn som bruks til å lage Dr Martens boots? Og evt har noen linker om dette? Har prøvd å søkt rundt etter dette lenge nå, men blir ikke noe klokere. Kjøpte et par for rundt to år siden, da jeg var en smule mer naiv og godtroende enn i dag, og ikke brydde meg like mye om skinn- og pelsindustrien. I dag er jeg totalt imot, og prøver å finne ut noe om hvordan disse skoene blir laget, fordi jeg sliter med å bestemme meg om jeg skal kaste dem eller ikke.

(Ønsker ikke kommentarer eller diskusjoner på hvorvidt det er "moralsk riktig" å bruke skinn som allerede er kjøpt pga. signalene det sender ut. Ønsker bare informasjon om produktene deres).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kaste dem når du kan donere dem? Det er i hvertfall idiotisk! Finnes mennesker som ikke har råd til sko, mens du som har det kaster fult brukbare sko?! Snakk om prioriteringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kaste dem når du kan donere dem? Det er i hvertfall idiotisk! Finnes mennesker som ikke har råd til sko, mens du som har det kaster fult brukbare sko?! Snakk om prioriteringer...

Hehe, å kaste dem var nok litt dramatisk skrevet. Mente egentlig bare om jeg ikke skulle beholde dem. Om det kommer til det punktet at jeg ikke beholder dem, kommer de nok ikke til å havne i søpla fordi nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, å kaste dem var nok litt dramatisk skrevet. Mente egentlig bare om jeg ikke skulle beholde dem. Om det kommer til det punktet at jeg ikke beholder dem, kommer de nok ikke til å havne i søpla fordi nei :)

Bra! :) Ikke meningen å virke sur eller frekk, men synes ikke noe om når folk kaster fult brukbare ting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra! :) Ikke meningen å virke sur eller frekk, men synes ikke noe om når folk kaster fult brukbare ting :P

Fullt forståelig, er enig med deg der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er laget av en død ku. Først melket de den, så ble resten spist og skinnet ble sko, jakke og belte.

Anonymous poster hash: 89d42...7e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er laget av en død ku. Først melket de den, så ble resten spist og skinnet ble sko, jakke og belte.

Anonymous poster hash: 89d42...7e1

Det er ikke nødvendigvis slik det fungerer.

Ofte er det dårlig merking, og skinnet kan faktisk komme fra katter og hunder i Kina, eller dyr som blir flådd levende. I Norge er det ikke et importforbud mot skinn av hund og katt i motsetning til en del andre land. I India foregår det ofte dyremishandling for å få kuene til slakteriet. De brekker halene deres, putter ting i øynene deres og har generelt dårlig dyrevelferd der de avles. Skinnindustrien er en stor industri. Det største problemet er altså at man ikke vet hvor skinnet kommer fra, og vi får håpe at press på leverandørene kan føre til mer gjennomsiktighet med tiden.

Til TS, du må nesten bare vurdere om du vil beholde dem eller ikke. Selv kjøper jeg aldri produkter i ekte skinn etter at jeg fikk vite hva som foregår i den industrien, men jeg har ikke kvittet meg med de tingene jeg allerede har. Tar heller veldig godt vare på dem.

Anonymous poster hash: df5ab...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...