Gå til innhold

Samboere med barn


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er denne typen utgifter jeg tenker på. Eierforhold på hus er en ting, det bør reguleres etter innskudd uansett.

Hvis man tar resten av utgiftene som mat, renhold, underholdning osv så vil det ikke være rettferdig med en 50-50 fordeling av utgiftene dersom disse er lagt opp etter lommeboken til personen med best råd. Har denne personen da lagt seg til dyrere vaner enn personen med dårligere råd har, så er det ikke sikkert at personen med dårligere råd har mulighet til å opprettholde samme livsstandard som vanlig.

Lenger oppe var det en som sa at det var et forhold hvor personene med minst inntekt sløser mest.

Jeg tjener ganske greit, men jeg lever enda veldig nøkternt vil jeg påstå. Tviler sterkt på det er mange damer i fulltidsjobb som bruker så lite penger på mat som meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lenger oppe var det en som sa at det var et forhold hvor personene med minst inntekt sløser mest.

Jeg tjener ganske greit, men jeg lever enda veldig nøkternt vil jeg påstå. Tviler sterkt på det er mange damer i fulltidsjobb som bruker så lite penger på mat som meg.

Men så virker du ganske gnien og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så virker du ganske gnien og :)

Hehe, er første gang jeg har blitt kallt gnien faktisk. Mener du at man er gnien bare fordi man ikke gir samboer/kjæreste masse penger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, er første gang jeg har blitt kallt gnien faktisk. Mener du at man er gnien bare fordi man ikke gir samboer/kjæreste masse penger?

Den som har liten inntekt gir jo like mye om begge skal gi prosentvis av inntekten sin.

For en med 23000,- i måneden "svir" det like mye som en med 120.000 i måneden. Men den med 120.000 i måneden sitter jo igjen med mer....

Men det eksemplet ditt. Hvor mange er det som har 100.000 i utgifter i måneden da????

Har man så mye utgifter (huslån f.eks.) at så er det fordi man i utgangspunktet også har en høy inntekt. Det er vel da den med høyest inntekt som har fått denne høye gjelda også.... Du må jo ha ganske høy inntekt for å få så stort lån i banken. Og om det da er den med lav inntekt som f.eks. har flyttet inn til den som har en veldig dyr leilighet så blir det jo helt galt å kreve at den skal betale 50.000 i måneden! Det er jo det dobbelt av lønna vedkommende har jo!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeniøren
La oss ta et eksempel her:

Mann: Utbetalt 120.000,-

Dame: Utbetalt 23.000,-

Mener dere seriøst at mann skal betale inn 84.000, mens dama bare trenger å betale 16.000 av lønna si til en felleskonto??? Nei kyss meg bak, det er ran i sin rette forstand!

Jeg ville ikke hatt noe problem med dette nei. Det viktige er at totalen i forholdet gir en form for balanse. Denne mannen må jo være sammen med dama av en grunn. Hva gir hun ham? Jeg er helt sikker på at det er områder der hun bidrar mer enn ham.

Jeg ser ikke helt logikken i at den direkte økonomiske delen av forholdet skal være så kynisk. Skal jo også sies at eksempelet ditt er ekstremt og slike forskjeller vil gjerne bety overtid for en part, noe som også rammer den andre. Det betyr kanskje at den ene har flyttet for å hjelpe den andres karriere. Det betyr at middagen står på bordet når du kommer hjem og er sliten osv.

For meg er det hvertfall en enorm verdi å vite at kjæresten passer hunden min når jeg er på guttetur i europa istede for at hun jobber for å tjene penger til seg selv!

Felles_Utgifter/2 = beløpet den enkelte part skal betale, ferdig med den

Jeg skulle likt å høre dette argumentet i en skattedebatt jeg! Hver nordmann må betale 85 000kr i skatt, punktum. Av en eller annen grunn er det lettere for folk å bidra mer enn krone for krone til nabokona enn det er til kona.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg er samboer med en mann som tjener 100.000 mer enn meg. Ikke at jeg tjener dårlig, men jeg har ikke tatt lur, teknisk utdannelse, jeg har tatt master på HF-fakultetet (som alle vet er veien til elendige jobbmuligheter og dårlig lønn, men det hadde jo ikke jeg fått med meg).

Vi er akkurat kommet ut i jobb, og han har fått lønnsforhøyelse to ganger allerede, så selv om han bare tjente litt mer enn meg i begynnelsen, er gapet allerede blitt stort.

Vi har kjøpt leilighet sammen, og ny bil, men har ingen barn. Og vi har betalt 50/50 av alt, sånn at han har hatt mer penger enn meg. Det har gått fint, og jeg har unnet ham å kose seg. Men jeg har jo tenkt litt at om ikke det var for han hadde jeg aldri verden kjøpt bil. Jeg tror egentlig at han skal få overta mer og mer den, fordi jeg klarer meg utmerket med kollektiv til vanlig, men det er jo så klart fint til IKEA-turer, hytteturer, o.l.

Nå er vi ikke gift og har ingen barn, men jeg har tenkt litt på hvordan vi skal ordne oss økonomisk i fremtiden, og tenker at jeg gidder ikke å ha delt økonomi. Ikke fordi jeg vil griske til meg hans penger, men fordi det er kjipt å ikke ha penger og vite at han har rikelig. Om man bor og lever sammen så kan man ikke lage to middager, en som spiser biff og en som spiser havregrøt - for å sette det på spissen. Jeg kan fint leve billig, jeg, men ikke sammen med en som svømmer i penger (litt overdrevet, da). Og om vi skal ha barn så mener jeg at de ikke skal vokse opp med en fattig mamma og en rik pappa.. Jeg mener.. hallo. Så lenge jeg også har full jobb og en helt okei lønn så synes jeg vi skal dele på ting. Om han eier bilen er det greit for meg, men jeg vil ikke ende opp med å eie 20% av leiligheten heller. Da ville jeg jo levd på en annen måte, spist billig, ikke dratt på ferier eller hytteturer og kjøpt en annen leilighet. Sånn sett burde jeg vel sørge for å gifte meg med fyren før vi starter familie :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest glupimgen

Var i et forhold der jeg tjente dobbelte av dama. Jeg har et ekstremt nøkternt forbruk. Hun insisterte på at vi skulle dele likt.

Hun var utro i en lengre periode, stakk av med kameraten min og anleldte meg for trusler (diktet opp falsk historie).

Hus satt av penger i en "sjult" konto, slik at hun hadde nok penger til å starte på nytt med ex-kompisen. Litt bittert....

Så til dere som tjener forskjellig: Bruk forskjellen i lønn til å justere eierandel i bolig, slik at dere har begge like mye igjen til løpende utgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som har liten inntekt gir jo like mye om begge skal gi prosentvis av inntekten sin.

For en med 23000,- i måneden "svir" det like mye som en med 120.000 i måneden. Men den med 120.000 i måneden sitter jo igjen med mer....

Men det eksemplet ditt. Hvor mange er det som har 100.000 i utgifter i måneden da????

Har man så mye utgifter (huslån f.eks.) at så er det fordi man i utgangspunktet også har en høy inntekt. Det er vel da den med høyest inntekt som har fått denne høye gjelda også.... Du må jo ha ganske høy inntekt for å få så stort lån i banken. Og om det da er den med lav inntekt som f.eks. har flyttet inn til den som har en veldig dyr leilighet så blir det jo helt galt å kreve at den skal betale 50.000 i måneden! Det er jo det dobbelt av lønna vedkommende har jo!!!!

Det var bare for å illustrere hvor skjevt fordeling det blir når det er store inntektsforskjeller. Det er de færreste som har 100.000 i utgifter i måneden.

Men la oss si at fellesutgiftene løper til 20.000 i måneden, så ser jeg ikke noen grunn til at en ikke skal betale 10.000 pr hode.

Hvis ikke blir det å gi penger til motparten. Jeg gidder ikke å pynte på det å kalle det "rettferdig fordeling". Hvis vedkommende vil ha mer penger, kan jo den som tjener mest bare ta ut en 5000-6000 i kontanter og si "kos deg kjære". Det blir nøyaktig det samme

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jeg er samboer med en mann som tjener 100.000 mer enn meg. Ikke at jeg tjener dårlig, men jeg har ikke tatt lur, teknisk utdannelse, jeg har tatt master på HF-fakultetet (som alle vet er veien til elendige jobbmuligheter og dårlig lønn, men det hadde jo ikke jeg fått med meg).

Vi er akkurat kommet ut i jobb, og han har fått lønnsforhøyelse to ganger allerede, så selv om han bare tjente litt mer enn meg i begynnelsen, er gapet allerede blitt stort.

Vi har kjøpt leilighet sammen, og ny bil, men har ingen barn. Og vi har betalt 50/50 av alt, sånn at han har hatt mer penger enn meg. Det har gått fint, og jeg har unnet ham å kose seg. Men jeg har jo tenkt litt at om ikke det var for han hadde jeg aldri verden kjøpt bil. Jeg tror egentlig at han skal få overta mer og mer den, fordi jeg klarer meg utmerket med kollektiv til vanlig, men det er jo så klart fint til IKEA-turer, hytteturer, o.l.

Nå er vi ikke gift og har ingen barn, men jeg har tenkt litt på hvordan vi skal ordne oss økonomisk i fremtiden, og tenker at jeg gidder ikke å ha delt økonomi. Ikke fordi jeg vil griske til meg hans penger, men fordi det er kjipt å ikke ha penger og vite at han har rikelig. Om man bor og lever sammen så kan man ikke lage to middager, en som spiser biff og en som spiser havregrøt - for å sette det på spissen. Jeg kan fint leve billig, jeg, men ikke sammen med en som svømmer i penger (litt overdrevet, da). Og om vi skal ha barn så mener jeg at de ikke skal vokse opp med en fattig mamma og en rik pappa.. Jeg mener.. hallo. Så lenge jeg også har full jobb og en helt okei lønn så synes jeg vi skal dele på ting. Om han eier bilen er det greit for meg, men jeg vil ikke ende opp med å eie 20% av leiligheten heller. Da ville jeg jo levd på en annen måte, spist billig, ikke dratt på ferier eller hytteturer og kjøpt en annen leilighet. Sånn sett burde jeg vel sørge for å gifte meg med fyren før vi starter familie :P

Kan du ikke bare si summen du krever for å være sammen med han? Så kan han betale denne til deg hver måned for å få lov til å kalle deg "kjære"2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt noe problem med dette nei. Det viktige er at totalen i forholdet gir en form for balanse. Denne mannen må jo være sammen med dama av en grunn. Hva gir hun ham? Jeg er helt sikker på at det er områder der hun bidrar mer enn ham.

Jeg ser ikke helt logikken i at den direkte økonomiske delen av forholdet skal være så kynisk. Skal jo også sies at eksempelet ditt er ekstremt og slike forskjeller vil gjerne bety overtid for en part, noe som også rammer den andre. Det betyr kanskje at den ene har flyttet for å hjelpe den andres karriere. Det betyr at middagen står på bordet når du kommer hjem og er sliten osv.

For meg er det hvertfall en enorm verdi å vite at kjæresten passer hunden min når jeg er på guttetur i europa istede for at hun jobber for å tjene penger til seg selv!

Jeg skulle likt å høre dette argumentet i en skattedebatt jeg! Hver nordmann må betale 85 000kr i skatt, punktum. Av en eller annen grunn er det lettere for folk å bidra mer enn krone for krone til nabokona enn det er til kona.

Hva hvis det er stillingen selv om motparten gjerne ikke har ofret noe som helst da? De fant hverandre i byen de begge bodde i, og den summen var eksklusiv overtid?

Når det er sagt er jeg helt enig at det er en viss verdi i at motparten lager middag og gir massasje til en når det trengs. Hvis det skjedde uten noe syting så hadde jeg vært mye mer tilbøyelig til å dele litt på pengene. Men det er ikke tilfelle! Etter å ha lest utallige samlivstråder her på KG er min oppfattning at de aller fleste damer mener de bidrar mer enn menn, og klager over det. Forøvrig vært slik i de forholdene jeg har vært i også

Og ja, er helt enig med deg i at vi burde ha flat skatt!! Er jo så på viddene at jo mer en tjener jo mer må en gi. Men det får bli en annen diskusjon

Jeg mener enda at fellesutgiftene skal deles på to, og hver betaler sin del. Hvis den "rike" part drar opp forbruket til et nivå som ikke er normalt så kan h*n dekke differansen selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Live_*
Det var bare for å illustrere hvor skjevt fordeling det blir når det er store inntektsforskjeller. Det er de færreste som har 100.000 i utgifter i måneden.

Men la oss si at fellesutgiftene løper til 20.000 i måneden, så ser jeg ikke noen grunn til at en ikke skal betale 10.000 pr hode.

Hvis ikke blir det å gi penger til motparten. Jeg gidder ikke å pynte på det å kalle det "rettferdig fordeling". Hvis vedkommende vil ha mer penger, kan jo den som tjener mest bare ta ut en 5000-6000 i kontanter og si "kos deg kjære". Det blir nøyaktig det samme

Jeg klarer ikke å tro at to stykker i et parforhold er så jævla kyniske jeg....

Jeg tjener 600.000 og sambo 400.000 i året.

Vi har boliggjeld på 1,5 mill.

Jeg har studielån, han har ikke.

Han har billån, bilen er hans og ikke min.

Vi setter hver måned inn et beløp på konto for fellesutgifter. Og vi betaler etter evne. Fordi jeg tjener mer enn ham. Studielånet mitt holder vi utenom, det betaler jeg selvsagt alene. Billånet betaler han alene.

Vi setter også av penger til mat og dagligvarer hver måned. Her deler vi 50/50.

Jeg føler ALDRI at jeg gir ham penger fordi om jeg dekker mer av lån, husleie eller strømregning!!!

Mange har det jo også slik at de setter ALT inn på felleskonto også bruker de av pengene helt uavhengig av hvem som har tjent hva. Da vil vel Mann23 virkelig påstå at den som er lavtlønnet snylter??? Men i noen parforhold og familier så tenker man altså VI og OSS. Og ikke meg og mitt / deg og ditt!!!

Man finner den løsninger som passer en best!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener enda at fellesutgiftene skal deles på to, og hver betaler sin del. Hvis den "rike" part drar opp forbruket til et nivå som ikke er normalt så kan h*n dekke differansen selv

Hvis den med lavest inntekt flytter inn hos den med høyest inntekt. Og den med høyest inntekt bor i en bolig som har høye utgifter og har høyt boliglån så blir det da riv ruskende galt at den med lav inntekt skal bidra med 50%!!!

Når man evnt. kjøper noe sammen så er det jo inntekten man har tilsammen som danner grunnlaget for hva man får i lån.

Dersom man mener at det er feil at en betaler mindre enn den andre så løser man da det lett ved at den som betaler minst og eier tilsvarende mindre av boligen! Det kan lett løses ved at dette er spesifisert i samboerkontrakt!

Dette gjelder selvsagt også når man kjøper seg inn i en leilighet el.l. som den andre har fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut ifra at dere snakker om samboere her.

Ifølge ekteskapsloven har ektefeller nemlig plikt til å forsørge hverandre!!! Og da driver man ikke å behandler den med lav inntekt som en leietaker!! Eller snakker om at det er greit at hun betaler litt mindre fordi hun kan dekke inn noe via massasje..????

Hvis mannen er direktør med millioninntekt og kona er deltidsansatt på sfo med 160.000 i inntekt. Hvordan skal de klare å dele 50/50 på utgiftene?

Og de utgiftene de har vil jeg gå ut ifra at de sammen har blitt enige om at de skal ha? Tenk: Vi har lyst på den eneboligen, der vil vår famiie få det godt og vi må ta opp lån osv. Det er noe man blir enig om også regner man på kostnadene det vil si for familien.

I min familie tenker vi ihvertfall på hva VI har råd til. Hvem som betaler er ikke viktig. Fordi vi er en familie!!! Men det betyr også at vi ikke driver med skjulte agendaer, slik som hemmelige sparekontoer i tilfelle vi vil stikke av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange har det jo også slik at de setter ALT inn på felleskonto også bruker de av pengene helt uavhengig av hvem som har tjent hva. Da vil vel Mann23 virkelig påstå at den som er lavtlønnet snylter??? Men i noen parforhold og familier så tenker man altså VI og OSS. Og ikke meg og mitt / deg og ditt!!!

Man finner den løsninger som passer en best!!!

Det er jo ikke problem at den med minst inntekt eier en mindre del i boligen som man fastsetter ved en kontrakt. Så lenge det er snakk om "vi og oss" så har det ingenting å si da noen faktisk holder sammen resten av livet.

Skulle det bli slutt (som det ofte gjør) har motparten krav på en sum proposjonalt med den h*n har bidratt med og man slipper sure brudd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mannen er direktør med millioninntekt og kona er deltidsansatt på sfo med 160.000 i inntekt. Hvordan skal de klare å dele 50/50 på utgiftene?

Da må jo kona bare belage seg på å ha et mye mindre budsjett til klær og sminke osv. Klarer hun ikke fellesutgiftene med lønna si engang må de moderere seg litt, eller så må den mannen dekke differansen hvis han ikke er villig til å leve billigere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jo kona bare belage seg på å ha et mye mindre budsjett til klær og sminke osv. Klarer hun ikke fellesutgiftene med lønna si engang må de moderere seg litt, eller så må den mannen dekke differansen hvis han ikke er villig til å leve billigere

Folk som lever slik som CavaQ skisserte har en helt annen innstilling enn deg skjønner du. Og hun som har deltidsstilling på sfo har sikkert det fordi det passer med at det er hun som tar seg mest av barna osv. Og arbeid i hjemmet og det å ta seg av barn er faktisk likestilt med inntektsgivende arbeid når det gjelder å bidra til fellesskapet i et ekteskap! Slik sett vil denne kona ha krav på lik del av bolig osv ved et evnt. brudd. Det er vedtatt i lov det!! Les den såkalte "Husmordommen" fra 70-tallet så skjønner du.

Poenget er jo at det er to mennesker som sammen har kommet frem til hva de skal bruke pengene på. Pengene som begge tjener!!! Det er jo ikke slik at de to (si at det er direktøren med millionlønn og kona med deltidsjobb på sfo) som sammen kommer frem til hva de har råd til. Kona har bare råd til å bo på en hybel hun og knapt nok det. Men det vil vel ikke direktøren! Ikke trenger han det heller for han har jo råd til villa!!! Og fordi de er gift og har barn så velger de selvsagt ikke å bo på en billig liten hybel! De velger villaen og han betaler selvsagt mer fordi han har råd og fordi han velger å investere i familien sin og oppveksten til barna sine! Å leve med adskilt økonomi hvor man ikke blander inntekter og betaler halvparten av faktiske kostnader - det går jo ikke om man lever slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nåja, dette med økonomi er et problematisk felt i mange samboerforhold. Jeg kjenner en dame som jobber 60% for å klare å ta seg av de tre barna de har på beste måte. Mannen jobber 100%. Inntekten hans går inn i hans lomme. Hennes inntekt går inn i hennes lomme. Han har råd til (og tid til) diverse hobbyer. Hun holder på med hus og hjem, og nedprioriterer seg selv. Det er helt utrolig å se på. Skjønner ikke at en voksen, fornuftig kvinne kan velge å ofre seg selv slik, og akseptere at mannen realiserer seg selv og bruker pengene sine, og tiden sin, kun på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg les her, blir eg nok ein gong minnt på kor heldig eg er som heldigvis er enig med min kjære om forbruket vårt, og at vi deler lommebok :)

Om eg brukar pengane mine på meg, han eller felles, går det likevel til meg sjølv, alt i alt, for alt det er meg, her i huset er det VI.

Om eg ei kortare periode vel å jobbe redusert, så er det isåfall fordi det er det beste for oss, og vi er enige om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest31
Da må jo kona bare belage seg på å ha et mye mindre budsjett til klær og sminke osv. Klarer hun ikke fellesutgiftene med lønna si engang må de moderere seg litt, eller så må den mannen dekke differansen hvis han ikke er villig til å leve billigere

DUST! Du har vokst opp i en genrasjon som er egoistisk og "selvrealiserende". Noen snakker om VI og OSS. Det gjør ikke i hvertfall ikke du eller de som er som deg.

Tror ikke du er familiefar. Forsørger innstinktet i oss "mannfolk" er fortsatt sterkt. (håper jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du er familiefar. Forsørger innstinktet i oss "mannfolk" er fortsatt sterkt. (håper jeg)

Det er nok et entralt poeng:) I det man blir familiemor eller familiefar, så skjer det noe med innstillingen. Man blir litt mindre ego, mer opptatt av familiefellesskapet, setter mer pris på hverandres innsats. Da blir det tullete å snakke om mine og dine penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...