Gå til innhold

Utleie av hester til fest - pris?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, vi har blitt spurt om å stille opp på et party som "pynt" med 2 hester, altså bare stå utenfor huset ved inngangen slik at gjestene kan se og klappe hestene når de kommer. Vi har blitt spurt om å være der i 1 time, det tar ca 40 min hver vei å ri dit. Problemer er at jeg ikke har peiling på hvor mye penger det er rimlig å ta for dette? Har dere noen idè?



Anonymous poster hash: b8724...27a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En tusenlapp på deling? Dette blir jo godt over tre timer arbeid.



Anonymous poster hash: 87fb0...f48
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tusenlapp på deling? Dette blir jo godt over tre timer arbeid.

Anonymous poster hash: 87fb0...f48

Ja, enig med denne jeg :)

Anonymous poster hash: 86d9c...162

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tusenlapp på deling?
Nei, minst 1000 pr hest.
Dere rir frem og tilbake, når hesten f eks kunne blitt leid ut til time på stallen istedet, eller vært på hestestevne og ridd inn mange tusen kr. Dette tar en hel dag for hesten og den kan jo ikke brukes resten av dagen. Om det er asfalt vei belaster dette også bena, og som med biler som må betale piggdekk avgift er det rimelig å ta litt ekstra betalt om veien er tung for hesten å ri. Tilstelninger som bursdag, bryllup osv gjør at prisen øker, med mindre dette er for en venninde av dere da - da ville jeg gjort det gratis.
Hilsen en som har jobbet med hest hele livet.



Anonymous poster hash: dcf61...17a
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen en som har jobbet med hest hele livet.

Anonymous poster hash: dcf61...17a

Og du som har jobbet med hest hele livet tror at de like gjerne kunne deltatt på et stevne og vunnet mange tusen kroner? Heller en grime eller et gavekort på 200, hvis man har flaks og faktisk vinner (trekk fra påmeldingsavgift på en hundrelapp eller to også)... Det er heller ikke mange hverken vil eller kan leie ut hesten sin til en ''time på stallen'' (antar du da tenker rideskole).

Jeg tenker at en tusenlapp delt på to høres veldig greit ut, jeg, med mindre reisen også er noe stress for deres del. Hestene skal jo på tur i blant uansett, så det er bare selve det å stå og henge jeg hadde følt det var riktig å ta betalt for (til gjengjeld synes jeg det er greit å faktisk få litt betalt for akkurat det der, å stå og henge i en time med hester som muligens blir utålmodige høres sinnssykt kjedelig ut, så 500 er fint).

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller vært på hestestevne og ridd inn mange tusen kr.

Jeg vil gjerne vite hvor jeg finner disse stevnene :jepp:

Anonymous poster hash: 87fb0...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her..

Tusen takk for svar :-)

Glemte å legge til at dette er en 50 års bursdagsfeiring med "cowboy" som tema. Det er en lørdagskveld i 20 tiden. Alt i alt blir dette ca 3 timers arbeid for meg (få tak i passende klær for anledningen, kjøre bort høyball og utstyr i forkant, gjøre klar hestene, ri frem og tilbake tar ca 1 time, være på stedet 1 time)

Vi har pleid å ta 1200 kr for ponniriding i bursdager med 2 hester (+ tillegg hvis vi må kjøre hestene med henger til stedet). Dette er som oftest en for-ettermiddag i helg. Jeg føler at i dette tilfellet må det gjøres mer forberedelser, venninen min som eier den ene hesten dem vil leie, mener 1500,- kr per hest ikke er urimelig å forlange. Jeg selv er veldig usikker..



Anonymous poster hash: b8724...27a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500,- per hest synes jeg er ok! Men du, er dette virkelig greit for hestene? Tenker mange kommer fra vorspiel til en slik fest og vil oppføre seg deretter. Vil ikke hestene bli utrygge da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500,- per hest synes jeg er ok! Men du, er dette virkelig greit for hestene? Tenker mange kommer fra vorspiel til en slik fest og vil oppføre seg deretter. Vil ikke hestene bli utrygge da?

Nei, det tror jeg ikke blir noe problem. Hestene våre står på besøksgård hvor det ofte er mye som skjer, de har også vært midt i byen ved forskjellige anledninger. De er godt vandt med skremmende lyder og gjenstander :-) De skal bare stå utenfor å spise i en times tid, jeg tror ikke de kommer til å bry seg om hva som foregår rundt dem.

Anonymous poster hash: b8724...27a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du som har jobbet med hest hele livet tror at de like gjerne kunne deltatt på et stevne og vunnet mange tusen kroner? Heller en grime eller et gavekort på 200, hvis man har flaks og faktisk vinner (trekk fra påmeldingsavgift på en hundrelapp eller to også)... Det er heller ikke mange hverken vil eller kan leie ut hesten sin til en ''time på stallen'' (antar du da tenker rideskole).

Åh, rir du klubbstevner du da? (Sorry jeg tok en frekk her fordi du gjorde det) Har man GP hester så er det ganske mye større verdier enn ei grime å vinne. Selv har jeg bla. vunnet en bil, og høyeste pengesum utenom det 15.000. Jeg rir internasjonalt og det kan ikke sammenlignes med småstevnene lokalt der man vinner en pokal på 10 cm.

Anonymous poster hash: dcf61...17a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, rir du klubbstevner du da? (Sorry jeg tok en frekk her fordi du gjorde det) Har man GP hester så er det ganske mye større verdier enn ei grime å vinne. Selv har jeg bla. vunnet en bil, og høyeste pengesum utenom det 15.000. Jeg rir internasjonalt og det kan ikke sammenlignes med småstevnene lokalt der man vinner en pokal på 10 cm.

Anonymous poster hash: dcf61...17a

Nei, jeg har vært på NM-nivå og vært med på å arrangere utallige elitestevner. :)

Hvis du rir internasjonalt burde du vel forstå at de aller, aller fleste ikke gjør det - så det er ikke ''bare'' å starte et stevne der man kan tjene så mye i stedet for det TS skal. Rir du internasjonalt burde du også vite at vinninga går opp i spinninga, jeg har vært godt inne i miljøet og kjenner ikke til noen som tjener noe på å konkurrere i seg selv (det er det du får ut av det, treningshester, instruksjon o.l. man gjør det på).

Sorry, men jeg tror ikke på deg. ;)

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at "alle" bare kan starte et elitestevne nei, men timene som hesten skal leies ut til bursdag, kunne likegjerne vært helt avgjørende treningstimer for resten av stevnesesongen til hesten - for alt bursdagsbarnet visste (De færreste med konkurransehester ville leid ut hestene sine til noe sånt, men for en person som ikke kan hest så vet ikke de hvordan man kategoriserer hobby hester og konkurransehester).

Det er ikke bare stevnet og premien det står på, men det å få resultater som både øker hestens verdi i lengden og rytterkarrierens verdi i lengden. Et navn på en rytter som er my ute på stevner, gjør at man også får bedre betalt når man for eksempel gir privattimer til andre elever. Det er mye penger å tape på å gå glipp av store stevner eller viktige treninger.



Anonymous poster hash: dcf61...17a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så viktig med et stevne, en treningstime eller noe annet som TS ikke har nevnt, så har hun full rett til å takke nei - selve det hun har blitt spurt om å gjøre er ikke verdt mange tusenlapper uansett, det er ikke sånn det funker. Velger jeg å ta meg fri fra jobb for å gjøre noen en liten tjeneste kan jeg ikke be om at de skal betale for den dagen jeg går glipp av, men jeg kan takke nei. :)

Igjen, det er mange som hverken konkurrerer eller instruerer, og ettersom TS ikke har nevnt dette med ett ord vil jeg ikke tro det er noe h*n tenker på i det hele tatt. Synes du skriver mye som er litt... rart, men ja ja. :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som utenforstående som ikke har peiling på hest, så vil jeg si at 1000 kr høres veldig lite ut. Bare kostymene vil jo koste dere noen kroner, enten dere leier kostymer eller må ut å kjøpe noe. La oss si at dere gjør det enkelt og kjøper et par rutete skjorter til en 100 lapp (his dere er heldige). Da blir det 400 kr hver for lån av hest + 3 timers arbeid på en lørdagskveld.

Hvis jeg hadde vært den som planla festen så hadde jeg forventet 2000-3000 kr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...