Gå til innhold

Hjelp! Fant en flått på hunden min


livmor

Anbefalte innlegg

Har fjernet flåtten, men fikk ikke med alt sammen:-( Trodde faktisk ikke det var fare for å få flått akkurat her, men den gang ei. Ikke vært i skogen eller noe, så han må ha fått den bare ved å drive i gresset langs veien. Må jeg gjøre noe spesielt nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se om du klarer å plukke vekk resten også, og rens såret med litt klorhexidin eller lignende. Det er ikke noe mer du trenger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra, men flåttetang er et must når man har hund. Løp og kjøp, så går det bedre neste gang.



Anonymous poster hash: aaa2a...def
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt at dyra får flått. Ingen grunn til panikk. Vi plukker flått fra bikkja hele sommeren gjennom. Vi går mye tur i skog og mark. Husk å sjekke h*n når dere har vært ute på tur.

Endret av murray
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eiss

Noen sier at vademecum får den til å falle av.. Vet ikke om det gjelder når den er død, da. Du får dråper du kan dryppe i nakken til hunden, det skal jeg kjøpe :) god erfaring med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle råd! Aldri sett flått før, og heller ikke vært på tur annet enn faste ruter langs veiene her, så ble veldig forfjamset i går. Stikker avsted og kjøper flåttfjerner så fort butikkene åpner:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miss.Silver

Jeg leste et tips om å væte en q-tips med vann og såpe for så å presse/holde den inntil flåtten. Den ville visst da ta tak i q-tipsen.

Vet ikke om dette fungerer. Men jeg skal jaggu prøve når hunden min får en :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et tips om å væte en q-tips med vann og såpe for så å presse/holde den inntil flåtten. Den ville visst da ta tak i q-tipsen.

Vet ikke om dette fungerer. Men jeg skal jaggu prøve når hunden min får en :D

Fungerte ikke her hvertfall :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste et tips om å væte en q-tips med vann og såpe for så å presse/holde den inntil flåtten. Den ville visst da ta tak i q-tipsen.

Vet ikke om dette fungerer. Men jeg skal jaggu prøve når hunden min får en :D

Dette fungerer ikke.

Det eneste som nytter er å ta tak i flotten, med fingrene, pinsett eller flåttfjerner, og nappe den ut. Om noe sitter igjen så gjør det ikke noe, det vil falle av.

Hunder kan også få borreliose og om man følger kjerringråd som smør, sprit eller lignende som dreper flåtten før man fjerner den er faren for smitte større enn om man fjerner den levende. Dette fordi den "tømmer" seg i verten idet den dør, og derved overfører mer smitte om den er bærer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss.Silver

Fungerte ikke her hvertfall :/

Søren! Hadde stort håp om at det skulle fungere :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da familien hadde hund da jeg var yngre fikk man kjøpt noen bittesmå metalmedaljonger som forhindret flått. De er veldig små (på størrelse med en enkroning) og man fester dem i halsbåndet til hunden. Vi kjøpte det hos dyrlegen, og etter at vi begynte å bruke det hadde hunden vår aldri flått mer. Vet ikke om det finnes fremdeles, men du kan jo høre med dyrlegen?

Edit: Nå var jo dette langt i fra det du spurte om, men jeg ville bare komme med et lite tips.

Endret av The Kitten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er redd for flått kan du enten bruke flått-halsbånd eller dråper i nakken til hunden. Evt lete hver dag etter flått når du har vært på tur. Det er snart flått i hele landet, spres med rådyr og annet vilt.

Trekk ut flåtten så fort du finner den. Om noen av beina sitter igjen er dette ikke farlig, det er ikke der smitten sitter. De kommer ut av seg selv.



Anonymous poster hash: 17d79...9e5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å dra til veterinæren og be om resept på flåttmiddel, så er hunden din sikret :)

Anonymous poster hash: 3c889...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foretrekker faktisk pinsett framfor flåttfjerner på hund. Tar tak helt innerst ved hodet/nakken og napper til. 9/10 ganger får jeg med hele flåtten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt neglelakkfjerner på en bomulssdott som du presser over flåtten gjør at den slipper taket med en gang.

Det liner den definitivt ikke :).

Funker hver gang.

Anonymous poster hash: 8c638...2ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt neglelakkfjerner på en bomulssdott som du presser over flåtten gjør at den slipper taket med en gang.

Det liner den definitivt ikke :).

Funker hver gang.

Anonymous poster hash: 8c638...2ec

Ja, og i det den slipper, så sprøyter den også en del av innholdet i magen inn i dyret, noe som igjen øker faren for å bli smittet av borreliose.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anbefaler deg å dra til veterinæren og be om resept på flåttmiddel, så er hunden din sikret :)

Anonymous poster hash: 3c889...f35

Det er feil. Selv med flåttmiddel hos veterinær kan hunden få flått, bare ikke så mange som den hadde fått uten middelet.

Anonymous poster hash: 47c71...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er redd for flått kan du enten bruke flått-halsbånd eller dråper i nakken til hunden. Evt lete hver dag etter flått når du har vært på tur. Det er snart flått i hele landet, spres med rådyr og annet vilt.

Trekk ut flåtten så fort du finner den. Om noen av beina sitter igjen er dette ikke farlig, det er ikke der smitten sitter. De kommer ut av seg selv.

Anonymous poster hash: 17d79...9e5

Det er vel ikke beina, men hodet som sitter igjen. Beina blir jo ikke gravd inn i huden.

Anonymous poster hash: 47c71...96f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er enklest å fjerne den ved å ta tak i flåtten helt innerst der den sitter fast, og dra den ut med fingrene. Da får jeg dratt ut hele flåtten.



Anonymous poster hash: 7bd13...1aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å ta tak i den med flåttfjerner eller pinsett og vri rundt til den slipper. Da får du med alt og det gjør mindre vondt for hunden.



Anonymous poster hash: aaa2a...def
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...