Gå til innhold

Gjorde jeg rett i å ta livet av påkjørt katt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slik du beskriver tilstanden til katten så tenker jeg at du gjorde rett. Man skal egentlig ikke avlive uten egnet våpen og kunnskap, så det er ikke noe jeg oppfordrer til å gjøre under andre omstendigheter. Men tror som sagt det var rett i dette tilfellet. Det fremstår som tvilsomt om katten ville overlevd turen til veterinæren i det hele tatt. Dette trenger du ikke ha dårlig samvittighet for TS.



Anonymous poster hash: 123a0...30f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for forståelsen. Jeg føler selv at jeg gjorde det rette selvom venninna mi ble hysterisk. Hun hadde kjørt den til veterinæren, for å ta sjansen på at den kunne reddes.

Katten var helt ensfarget og "anonym", så tror ikke det er så vits i å gå ut med etterlysning etter eieren. Blir jo vanskelig å finne eier når katten ikke hadde noen kjennetegn. Og jeg kan jo heller ikke vise dem liket av katten. Tenk på alle katteeiere som ikke har sett katten sin på en stund som får panikk når de får høre at en grå katt er påkjørt... TS



Anonymous poster hash: ce3a9...c58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Syns det var ekstremt bra av deg, Ts!

Eg berre håper at du greidde å drepe den med eit slag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den katten hadde nok store indre blødninger samt bruddskader, som er enda verre enn at tarmene tyter ut (for det siste kan opereres). Den hadde sikkert ulidelige smerter. Ville gjort det samme selv. Skjønner at det kan være vanskelig å melde fra etterpå, at man vil oppfattes som "brutal", selv om man gjorde det av barmhjertighet.

Anonymous poster hash: ee4fa...e6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Det var helt riktig at du ikke lot katten lide.

Takk for forståelsen. Jeg føler selv at jeg gjorde det rette selvom venninna mi ble hysterisk. Hun hadde kjørt den til veterinæren, for å ta sjansen på at den kunne reddes.

Katten var helt ensfarget og "anonym", så tror ikke det er så vits i å gå ut med etterlysning etter eieren. Blir jo vanskelig å finne eier når katten ikke hadde noen kjennetegn. Og jeg kan jo heller ikke vise dem liket av katten. Tenk på alle katteeiere som ikke har sett katten sin på en stund som får panikk når de får høre at en grå katt er påkjørt... TS



Anonymous poster hash: ce3a9...c58

Du kan melde inn til Dyrebeskyttelsen der du bor at du har sett en død katt som ser slik og sånn ut, så de kan legge ut en beskrivelse på sine sider. Om noen da savner en lignende katt, vet de da at den antageligvis er død.

Hadde aldri greid å gjøre det selv, men synes det du gjorde var helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den katten hadde nok store indre blødninger samt bruddskader, som er enda verre enn at tarmene tyter ut (for det siste kan opereres). Den hadde sikkert ulidelige smerter. Ville gjort det samme selv. Skjønner at det kan være vanskelig å melde fra etterpå, at man vil oppfattes som "brutal", selv om man gjorde det av barmhjertighet.

Anonymous poster hash: ee4fa...e6a

:Nikke: . Jeg tror nok denne hadde blitt avlivet likevel. Det er en liten mulighet for at de hadde forsøkt å berge den om den var chippet og de hadde fått kont. med eier, men mest trolig hadde de anbefalt avliving med så store skader- tenker spes. på blødninger og store bruddskader. For det at tarmene hang ute, er langt fra det verste. Jeg har selv hentet en katt som var kuttet opp nedover hele buken så alle tarmene hang ute. Jeg stappet de inn det beste jeg kunne, surret et håndkle rundt stakkaren og rushet til vetten. De renset og spylte og puttet tarmene på plass igjen, sydde X- antall sting, og pus levde livets glade dager i 10 år til.

Jeg synes det er veldig bra at du handlet som du gjorde! Alt for mange ville ha blitt stående handlingslammet og latt pus lide lengre enn nødvendig.

Du burde dog forsøke å opplyse eier om hva som er skjedd! Enten gjennom en annonse i lokalavisen, Facebooksidene til D.B eller Kattens Vern, Dyrebar, el.lign. Det er bare å skrive dato, ca. klokkeslett, sted for hendelsen og en beskrivelse av katten, så har i alle fall eier (eller noen som kjenner dem) en mulighet til å få vite hva som har skjedd. Som katteeier vet jeg at det verste er om pus bare ble borte og at man aldri får vite hva som var skjedd..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gia_

Nå er det noe som heter nødverge. Synes du gjorde rett i å avlive slik at katten fikk slippe, men synes også du enten skulle levert den død til dyrlegen eller andre slik at chip kunne sjekkes for den kjenner man ikke alltid og kan vandre i kroppen til dyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var godt gjort, det verste jeg har sett var katten min som ble påkjørt. Hele bakparten var knust. Den hadde slept seg med forbena, 50m fra veien, til inngangsdøren vår, og dødd der...

Jeg skulle ønske at den ikke hadde måtte dra seg opp alle de meterne :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en diskusjon med en venninne, og jeg vet ikke hvem av oss som har rett. Vil gjerne ha synspunker på dette.

Forrige uke kjørte jeg på en øde landevei om natten. Jeg kjører veldig pent, og har aldri hatt noen ulykker. Men plutselig spratt det en katt ut i veien rett foran bilen i en sving, og jeg hadde ikke sjanse til å stoppe eller svinge unna. Jeg gikk ut av bilen for å se hvor skadet den var blitt, og det var ganske groteskt... Buken var blitt åpnet, så jeg kunne se litt av tarmene, og den blødde fra munn og nese. Jeg synes utrolig synd på den, og synes det ville være uholdbart for den med en lang kjøretur til veterinær (det er omtrent en time kjøretur fra der jeg var). Så jeg avlivet den med en stein, og jeg føler det var det riktige å gjøre.

Jeg sjekka etterpå om den hadde ID-chip eller noe annet kjennemerke, men jeg fant ingenting. Jeg aner ikke hvem som eide den, så jeg la den i grøfta og kjørte videre. Jeg tenker nå i ettertid at jeg burde ringt politiet eller viltnemda eller noe? Jeg aner ikke. Dagen etterpå kjørte jeg tilbake, men da var katten borte.

Venninna mi er sur på meg og synes at det er helt forferdelig at jeg tok livet av den. Hun er også enig i at jeg burde ringt politi/viltmend/dyrebeskyttelse og der tar jeg selvkritikk. Men har hun rett i å være sur på meg for at jeg tok livet av den? Det var jo helt klart det mest humane å gjøre...

Anonymous poster hash: ce3a9...c58

Jeg har gjort det samme, avlivet en påjørt katt. Jeg fant den langs landveien og tok den med hjem (en kjøretur på fem minutter). Den var alvorlig skadet, med blant annet åpen buk. Den ble avlivet ved bruk av skytevåpen. I ettertid kontaktet jeg den lokale veterinæren og fikk skryt for å handlet på den måten. Katten ble levert inn, og den var ikke registrert/den hadde ikke chip. Via Facebook og andre kanaler ble det opplyst om kattens utseende, men ingen meldte seg. Antakelig var det en løskatt.

Du handlet riktig TS, men dersom det skulle skje noe liknende igjen, så kan du ta med katten og få den sjekket (om den har en eier). Dyrebeskyttelsen kan også kontaktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var godt gjort, det verste jeg har sett var katten min som ble påkjørt. Hele bakparten var knust. Den hadde slept seg med forbena, 50m fra veien, til inngangsdøren vår, og dødd der...

Jeg skulle ønske at den ikke hadde måtte dra seg opp alle de meterne :/

Uff, så grusomt :( Fikk vondt inni meg av å lese det.

Anonymous poster hash: ee4fa...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Sterkt gjort av deg å avlive den. Vet at jeg hadde hatt problemer med å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man gjør ikke slikt med mennesker som skader seg, uansett måte. Man ringer for opplysninger om hva man skal gjøre om man er uheldig og havner i en slik situasjon uansett dyr eller menneske. Deretter handler du utifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var godt gjort, det verste jeg har sett var katten min som ble påkjørt. Hele bakparten var knust. Den hadde slept seg med forbena, 50m fra veien, til inngangsdøren vår, og dødd der...

Jeg skulle ønske at den ikke hadde måtte dra seg opp alle de meterne :/

Wow. Grusomt, og trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tøft gjort, TS. Tror ikke jeg hadde klart det samme selv.

Jeg kommer fra bygde-Norge, med store avstander, og de aller fleste der har en god og skarp jaktkniv liggende i bilen. Nettopp for å skåne smådyr eller vilt fra smerter dersom man kjører ¨på dem. Å vente på viltnemda kan bety å bli stående i gokk med et svært skadet dyr i timesvis.



Anonymous poster hash: 6d1a0...07e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

En katt som blør fra nese og munn, samt har innvoller hengende ut er såpass hardt skadd at den mest sannsynlig ikke står til å redde. Jeg synes du tok den riktige avgjørelsen og hadde det vært min katt hadde jeg ikke båret noe nag mot deg for at du hadde tatt valget, jeg hadde vært takknemlig.

Når det er sagt skal man aldri stole på at man kan kjenne en ID-chip under huden, og ikke alle chippede katter har tatovering i øret heller. Du burde ha levert den døde katten hos veterinær og varslet folk i området (via internett f.eks.) så den eventuelle katteeieren har mulighet til å få vite at katten er påkjørt. I verste fall sitter de og venter på at katten skal komme hjem og aner ikke hva som har skjedd med den. Det er veldig vondt å ikke vite hvorfor katten ikke kommer hjem, da er det bedre å få bekreftet at den er påkjørt og død.

Men i bunn og grunn gjorde du en god gjerning ved at du stoppet og så til katten, og tok riktig avgjørelse om å avlive. Da har du gjort alt det rette for katten og det er det aller viktigste her. Det er jo ikke for sent å prøve å finne eventuelle eiere og få sagt i fra. De fleste er fornuftige nok til å ikke reagere som ene AB'en i tråden her, så jeg tror de setter pris på å få vite.

Endret av Blubberella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke katten her hadde vært til å redde så når den var så ille skadet som det den var, så mener jeg at du gjorde det rette med å avlive katten. Den trengte ikke lide mer. Du burde nok sagt i fra til noen etterpå om det, men når man står opp i noe sånn er det ikke alltid lett å tenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff, stakkars :( Hvis jeg var i din situasjon ville jeg ringt politi, nærmeste dyrlege eller viltnemda først. Utifra skadene du beskriver tror jeg du gjorde det riktige. Selvom det sikkert føltes grusomt.

Om det var min katt du hadde kjørt på ville jeg takket deg for at du tok endte smertene dens så fort som mulig. (Og absolutt ikke søkt deg opp på nettet, kjørt over deg for så å slå løs på deg med en sten, som enkelte andre ville gjort)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett eller ikke, hadde det vært min katt, hadde jeg sørget for at det samme skjedde med deg.

Anonymous poster hash: f5527...ffb

Hvorfor det? TS drepte den ikke med vilje så klart. Det var et uhell. Antar du bare er ute etter å provosere. Endret av Savannah87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...