Gå til innhold

Kjørte på naboens katt! Han vil drepe katten min!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde det vært min katt som var blitt overkjørt så skal jeg love deg at jeg hadde sagt minst like mye stygt! Stakkars mannen... Men skjønner at du er litt redd for din egen katt nå.. ring på til han om ett par dager å si unnskyld..

Anonymous poster hash: 25dea...20e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uenig: Moralen er at når man setter seg foran rattet i en bil, som kan være en drapsmaskin- så bør man ha såpass moral og mot at man gjør akkurat det ts gjorde. Forvent sterke reaksjoner, men ikke vær en av feigingene som bare kjører videre! Det er tilgivelig å være den som forårsaker en ulykke, men utilgivelig å stikke fra åstedet!

Jeg skrev ingenting om å bare kjøre videre. Ts kunne løst det på en annen måte:

  • Gjort presist det samme, men sagt at hun fant katten i veien uten å fortelle at hun hadde forårsket det
  • Om katten uansett var død, fjernet den fra veien og funnet et passende sted

Å være ærlig når det ikke er noen spesiell grunn til det kommer man ikke langt med i dag, da skaper man gjerne store problemer for seg selv, som her.

Anonymous poster hash: e47cc...070

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slikt som kan skje, og du har ikke vært uansvarlig hverken før eller etter. Ikke bry deg om ekle kommentarer her, enkelte kan umulig være helt gode, eller i beste fall ha ekstremt dårlig oppdragelse. Det rådet du fikk om å la det roe seg, og så ta kontakt igjen med en forsoningsgave var godt, og du vil snart kunne legge dette bak deg. En som blir så lei seg over en katt, vil nok neppe gå hen og skade en annen.

Dette var åpenbart et uaktsomt kattedrap. Samme hvor sakte ts kjørte, var farten for høy i forhold til situasjonen med katt som kom hoppende, og da har ts brutt veitrafikkloven. Naboen har ikke lov til å rette trusler mot ts, men han er i sin fulle rett til å anmelde ts for uaktsom kjøring. Ts kan da risikere opptil 1 års fengsel.

Anonymous poster hash: 826d1...f72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var åpenbart et uaktsomt kattedrap. Samme hvor sakte ts kjørte, var farten for høy i forhold til situasjonen med katt som kom hoppende, og da har ts brutt veitrafikkloven. Naboen har ikke lov til å rette trusler mot ts, men han er i sin fulle rett til å anmelde ts for uaktsom kjøring. Ts kan da risikere opptil 1 års fengsel.

Anonymous poster hash: 826d1...f72

Riktig! Og katter vandrer i store sirkler rundt hjemmet, dette er deres territorium. Så alle i x kilometers radius av katteeiere gjør lurt i å la bilen stå!

Men altså, alvorlig talt ...

Anonymous poster hash: f552f...aad

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se for meg at det var en reaksjon der og da.. Jeg hadde nok også fått sjokk hvis noen hadde ringt på døra og fortalt at hunden min var overkjørt. Kunne nok sagt mye jeg ikke mente der og da. Tviler på at han planlegger å ta livet av kjæledyreiere ditt. Hvis han i tillegg er enslig kan katten ha betydd veldig mye for han. Han trenger nok bare å samle tankene litt.

Føler med deg også. Og det står respekt av å faktisk ringe på døren og gi beskjed. Gud vet hvor mange som faktisk bare kjører videre uten å sjekke om dyret i det hele tatt lever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var åpenbart et uaktsomt kattedrap. Samme hvor sakte ts kjørte, var farten for høy i forhold til situasjonen med katt som kom hoppende, og da har ts brutt veitrafikkloven. Naboen har ikke lov til å rette trusler mot ts, men han er i sin fulle rett til å anmelde ts for uaktsom kjøring. Ts kan da risikere opptil 1 års fengsel.

Anonymous poster hash: 826d1...f72

Dette er muligens noe av det mer idiotiske jeg har lest her inne, gratulerer så meget med dagen.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han kommer nok ikke til å drepe katten din. Helt sikkert bare noe han sa fordi han ble så lei seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke lov å drepe andres dyr heller da som ts gjorde. Hadde hun kjørt sakte så ville katten hans ha levd nå.Anonymous poster hash: 00263...d69

Åååååhh slike mennesker som deg har jeg lyst til å gi juling! Les tråden for faen! Så mange dumme mennesker i dette lille landet, inkludert deg!

Anonymous poster hash: 8ac31...463

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er muligens noe av det mer idiotiske jeg har lest her inne, gratulerer så meget med dagen.

Ok, det er lov å synes at veitrafikkloven er idiotisk.

Anonymous poster hash: 826d1...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det er lov å synes at veitrafikkloven er idiotisk.

Anonymous poster hash: 826d1...f72

Hun har allerede forklart at fartsgrensen var 30 og at hun kjørte 5-10 km/t lavere enn dette igjen, på hvilken måte bryter hun egentlig veitrafikkloven her? Skulle han kanskje ha gått ut av bilen og trillet den, den aktuelle strekningen så alle smågnagere, katter og annet er trygg?

Du definerer jo selve konseptet dumhet for øyeblikket.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har allerede forklart at fartsgrensen var 30 og at hun kjørte 5-10 km/t lavere enn dette igjen, på hvilken måte bryter hun egentlig veitrafikkloven her? Skulle han kanskje ha gått ut av bilen og trillet den, den aktuelle strekningen så alle smågnagere, katter og annet er trygg?

Du definerer jo selve konseptet dumhet for øyeblikket.

Veitrafikkloven sier at man skal tilpasse farten etter forholdene, selv om dette krever vesentlig lavere hastighet enn fartsgrensene. Loven krever også at man skal vise tilstrekkelig aktsomhet, slik at en ikke forvolder skade med kjøringa.

Anonymous poster hash: 826d1...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veitrafikkloven sier at man skal tilpasse farten etter forholdene, selv om dette krever vesentlig lavere hastighet enn fartsgrensene. Loven krever også at man skal vise tilstrekkelig aktsomhet, slik at en ikke forvolder skade med kjøringa.

Anonymous poster hash: 826d1...f72

Noe hun igjen forklarte ved at hun kjørte 5-10 km lavere pga. barn og annet, igjen hvordan føler du at hun bryter veitrafikkloven her?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe hun igjen forklarte ved at hun kjørte 5-10 km lavere pga. barn og annet, igjen hvordan føler du at hun bryter veitrafikkloven her?

Så lenge kjøringen forvoldte skade, var ikke aktsomheten tilstrekkelig.

Anonymous poster hash: 826d1...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veitrafikkloven sier at man skal tilpasse farten etter forholdene, selv om dette krever vesentlig lavere hastighet enn fartsgrensene. Loven krever også at man skal vise tilstrekkelig aktsomhet, slik at en ikke forvolder skade med kjøringa.

Anonymous poster hash: 826d1...f72

La oss tenke oss at jeg er ute og kjører på er vei som er helt fremmed for meg. Det er fartsgrense 80, og den følger jeg. Langs veien ligger det et og annet hus, og noen har tydeligvis katt. Jeg kjører på en katt mens jeg kjører i 80. Mener du at dèt er uaktsom kjøring? Hvor sakte skal man kjøre i så fall?

Anonymous poster hash: 9e729...b0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss tenke oss at jeg er ute og kjører på er vei som er helt fremmed for meg. Det er fartsgrense 80, og den følger jeg. Langs veien ligger det et og annet hus, og noen har tydeligvis katt. Jeg kjører på en katt mens jeg kjører i 80. Mener du at dèt er uaktsom kjøring? Hvor sakte skal man kjøre i så fall?

Anonymous poster hash: 9e729...b0b

Du skal kjøre tilstrekkelig langsomt til at du oppfatter katten som kommer (det kunne like gjerne vært et barn) og sørger for å unngå påkjørsel. Det er godt mulig at ts ikke holdt for høy hastighet, men hun var ikke tilstrekkelig oppmerksom (i forhold til farten hun holdt), slik at katten ble påkjørt.

Anonymous poster hash: 826d1...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan skje alle, en venninne opplevde at en katt hoppa rett inn i bakhjulet på bilen hennes, den kom i full fart fra en grøft en mørk høstkveld! Man har som regel ingen sjanse til å forhindre det.

Jeg mener at man har lov til å bli så lei seg at man inni seg føler et hat mot den som gjorde det, men å komme med trusler blir helt feil. Hadde noen tatt livet av mitt dyr så hadde jeg blitt kjempesint, men jeg hadde også skjønt at det var en ulykke, og holdt dette sinnet for meg selv.

Dette er risikoen ved å ha dyr, og spesielt utekatt.



Anonymous poster hash: 7a5d4...bbc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så lenge kjøringen forvoldte skade, var ikke aktsomheten tilstrekkelig.

Anonymous poster hash: 826d1...f72 [/acron

Så på enhver vei det er mulighet for at dyr kan komme til skade på(som da er så og si alle veier), så må man ned i kryp-hastighet ellers regnes det som uaktsom kjøring?

Jeg bare ser for meg bilister hutrende avgårde i 10 km i timen på E18 her

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal kjøre tilstrekkelig langsomt til at du oppfatter katten som kommer (det kunne like gjerne vært et barn) og sørger for å unngå påkjørsel. Det er godt mulig at ts ikke holdt for høy hastighet, men hun var ikke tilstrekkelig oppmerksom (i forhold til farten hun holdt), slik at katten ble påkjørt.

Anonymous poster hash: 826d1...f72

Forskjellen her er jo at det er uendelig mye enklere å se et barn enn en katt.

Jeg har katt selv, og har sett hvordan hun oppfører seg i nærheten av trafikkerte veier, og det hadde neppe vært lett å se henne i mørket. Ei heller oppfører hun seg spesielt fornuftig når det kommer biler, hun tar jo ikke hensyn i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 9e729...b0b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:( Kjenner han ikke så godt egentlig, men nabobarna fra en annen leilighet her kalleren han 'sinnakaill'n' eller noe i den dur. Har hørt at han blant annet har løpt etter barna når de tulleringte på dørklokkene her én gang, og det var en situasjon i fjor hvor han kastet naboguttens sykkel på åkeren fordi han bare hadde lagt fra seg sykkelen bak hans carport. Derfor vet jeg helt ærlig ikke hvor sint denne mannen kan bli :( Kaste en 8årings sykkel ned på åkeren liksom :(

Men han var veldig glad i katten, så forståe ikke hvordan han hadde greid å skade andre dyr i så fall, men tørr ikke slippe pusen ut :(

Er fryktelig lei meg. Synes dette var kjempefælt, uavhengig hans reaksjon :(

Anonymous poster hash: c14ad...e76

Høres ut som en mann som kan bli veldig sint ja.. Det er liksom en ting når de har det kun i kjeften, men når han får fysisk til verks (kaster en guttunges sykkel ned på åkeren i raseri), så er man liksom over i en litt annen liga.. ;)

Dog vil jeg håpe og tro at han var oppriktig glad i katten sin, og at det du var vitne til akkurat da var uttrykk for sjokk og sorg. Du kan imidlertid ikke være helt sikker. Jeg har erfart slike "gretne gamle gubber" som man i utgangspunktet tenker "kun" er bitre p.g.a ensomhet og at livet har fart litt for hardt med de (og at det derfor ikke stikker så dypt), men når man kommer mer inn på de, så kan sannheten at de er ganske så onde tvers igjennom rett og slett..

Jeg har også møtt folk som har vanskjøttet dyrene sine på det groveste (sultet de, stengt de ute i sprengkulde, latt de gå skadet, vært fysisk voldelige mot de o.s.v), som kommer med de vanvittigste reaksjoner når dyrene blir tatt fra de. Det kan være alt fra sinne til voldsomme gråtetokter. Og jeg snakker ikke om folk som uforvarende har vanskjøttet dyrene (ikke visst bedre), men de som har vært fullt klar over at de gjorde dyrene vondt. Her er det ikke sorg over at de mister dyrene som kommer til uttrykk, men rett og slett et krenket ego! Det har altså ikke noe med dyrene å gjøre i det hele tatt.

Jeg sier ikke at denne mannen er i den kategorien. Siden du skriver at han var veldig glad i katten, så regner jeg med at du har sett han gi uttrykk for det. Jeg tror ikke han kommer til å skade katten din. Jeg tror det roer seg etter noen dager, og jeg synes det er et godt forslag å gå bort med blomster og snakke med han. Samtidig ville jeg ikke uten videre ha avfeid det han sa, men vært litt obs de nærmeste dagene. Om han ikke akkurat er en ond mann, så har han vist at han har problemer med temperamentet sitt, og han er nok temmelig skiplet akkurat nå.

Man behøver heller ikke være en "gretten gammel gubbe" for å gjøre syke ting når man er i sjokk og sorg. Da jeg var i 11-12 års alderen jaget katten min en annen katt over veien (bort fra hagen vår) så denne ble påkjørt. Den tilhørte en av naboguttene på samme alder. Han la både meg og katten min for hat, og de påfølgene dagene/ukene la han seg på lur og kastet stein etter katten min og satte alt inn på å jage den over veien akkurat idet det kom en bil. Han lyktes dessverre også etter en tid, så lillepusen min ble bare 2 år gammel.

Selv har jeg aldri fattet hvordan noen kan la hevn gå ut over et dyr. Men det at jeg ikke skjønner det, betyr ikke at det ikke skjer, og det er en virkelighet vi bare må forholde oss til. Så jeg ville nok ha holdt et ekstra godt øye med pus de nærmeste dagene, til du har latt han roe seg og har fått tatt en prat med han. Da vil det bli klart for deg hvordan "ståa" er. Men jeg tipper nok det går bra. :)

Og så må du huske at pusen har hatt et langt og godt liv. Å bli 17 år er ingen selvfølge for en katt. Og med alderen følger ofte mange plagsomme sykdommer. Så hvor forferdelig det enn er det du har erfart: For katten sin del var det faktisk et godt endelikt. Det er heller slett ikke sikkert at det var kun selve sammenstøtet som drepte han, men snarere en kombinasjon mellom det og svekket hjerte. Jeg sitter her med en slik pelsklump på fanget selv, og er det noe jeg ønsker for hennes avslutning, er det:

1. At hun får bli en gammel dame.

2. At hun slipper å lide mot slutten.

3. At hun får dø momentant.

4. At jeg finner henne/får vite hva som er skjedd.

Jeg håper disse kjensgjerningene etter hvert kan mildne litt av sorgen både for deg og eieren. :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest gjennom alt som er skrevet her, og er takknemlig for at de fleste av dere forstår at jeg ikke er en hjerteløs person som ville ha gjort dette med vilje.

Aldri grått så mye som det jeg har gjort i dag, og tro meg, jeg har gått gjennom hvert sekund av kjøreruten min uten å forstå hvordan dette skjedde :(

Til dere som sier at jeg har brutt loven, så vet jeg ikke noe om dette. Vi har bodd her i to år nå, og jeg er en av de få her som holder farten rundt 20 km/t. Området tilsier ikke at det man må kjøre i sneglefart, men på grunn av at veien har mye svinger og er smal, kjører jeg sakte for å få øye på et evt barn som sykler i mot meg. Det er full oversikt fra begge sider (flate åkre), men med en "dyp" grøftekant på begge sider. Man ville sett et barn i grøften, men katten hoppet opp på ett sekund :(

Jeg har ikke kunnet kjørt over den i og med at den lå fremfor dekket, så den døde nok monentant av samstøtet?

Det er jeg i så fall glad for. Glad den ikke ble hardt skadd og var i livet når jeg gikk ut av bilen. Skulle selvfølgelig ønske den hadde overlevd uten skader, men det er bedre at den døde uten smerter og skader. Som skrevet tidligere var det ikke noe blod eller synlige sår.

Om naboen kan anmelde meg

får jeg bare avgi samme forklaring. Det skjedde utrolig raskt, og jeg rakk kun å se en grå flekk i sidesynet før jeg hardbremset.

Desverre gikk det galt, og det må jeg bare leve med. Kan ikke få sagt hvor lei meg jeg er, men tror ikke jeg ønsker å følge opp tråden her. Det er vondt å lese noen av kommentarene, og jeg er ikke så sterk at jeg greier å unngå å ta det innover meg.

Jeg er så lei meg for det som skjedde, og forstår naboens sinne og sorg.

Da er det sagt.

Tusen takk til alle som har kommet med støttende kommentarer. De har hjulpet meg gjennom flere panikkanfall i dag :klem: Dette er uten tvil den verste opplevelsen i livet mitt.

Jeg skal også gå over til naboen i morgen eller på søndag med blomster, og beklage igjen. Jeg tror det vil gå greit.

Jeg ringte samboeren min å

gråt tidligere i dag, og han har "snakket litt" med naboen :) Eller, de møttes ved postkassene, og samboeren min hadde sagt at han var fryktelig lei for katten hans, og samtidig påpekt hvor lei meg jeg også selvfølgelig var. Og da hadde naboen liksom nikket til med et "tilgivende smil" som samboeren min kalte det, og sagt at "Flexie" (kattens navn), nå hvilte på de evige jaktmarker, på samme sted som sin bror. (Kattens bror) :)

Vi regner med at naboen har begravd katten på et sted hvor han muligens bodde tidligere? I og med at en annen katt også var på samme sted altså..

Uansett så ble det litt bedre etter at jeg fikk høre dette. Gruer meg fortsatt veldig mye til å gå over til han, men jeg ønsker å la han vite at jeg virkelig er lei meg, og gjerne hjelper han om han trenger noe.

Har av og til sett han kose med kattene i gården tidligere, oftest hans egen, så derfor vet jeg hvor glad han var i katten sin.

Jeg håper at han vil komme seg vel gjennom denne sorgen. Hadde også blitt knust om min katt hadde dødd, og vet at kjærlighet til dyr kan være like sterk, om ikke sterkere enn kjærlighet til mennesker. Jeg har fortsatt ikke sluppet ut pusen her, men kommer til å gjøre det i morgen.

Ts.

Anonymous poster hash: c14ad...e76

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...